Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Slem mikrofoni i min rørpre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kåre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad dine modifikationer betår af?

Desuden vil jeg gerne vide hvilken effektforstærker du bruger.

Hvor højt skruer du op når du hører mikrofonien? Som nævnt tidligere i tråden er alle rør mikrofoniske i en eller anden grad, så hvis du har en effektblok med kraftig forstærkning, vil mikrofoni i forforstærkeren være mere udtalt...

Desuden, det ser ud som om Graff pre-en har en "switchable gain" justering. Er mikrofonien der i begge indstillinger?

/Kåre

Til top Vis Kåre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kåre

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Kåre skrev:

Hej

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad dine modifikationer betår af?

AN Tantaler i signalveien, Hovland DC sperre på udgang, men som tidligere sagt. Problemet med mikrofonien var der før modifikasjonene.

Desuden vil jeg gerne vide hvilken effektforstærker du bruger.

Graaf GM-20 OTL

Hvor højt skruer du op når du hører mikrofonien? Mikrofonien endrer sig ikke med volumøgning. Som nævnt tidligere i tråden er alle rør mikrofoniske i en eller anden grad, så hvis du har en effektblok med kraftig forstærkning, vil mikrofoni i forforstærkeren være mere udtalt...

Desuden, det ser ud som om Graff pre-en har en "switchable gain" justering. Er mikrofonien der i begge indstillinger?

Jeg har MKI udgaven med fast 13.5 dB gain.

/Kåre

Theo

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Kåre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej Theo

Først lige et standart check...Hvis du bytter om på rørene i hhv. højre og venstre kanal, flytter mikrofonien så med? Jeg vil bare være sikker på at det IKKE er rørene!

Hvis du "tapper" let på de forskellige rør, bør du ret let kunne finde det værste sted (Jeg plejer at bruge viskelæderet på en blyant). Derefter (hvis du ikke har fundet noget alvorligt), går du igang med at "tappe" lidt på kondensatorerne (de kan faktisk være mikrofoniske), og til slut resten af komponenterne.

Når du har fundet den/de komponenter der er mest mikrofoniske, er første check, om de er loddet ordentligt! En dårlig eller kold lodning kan lave sjove ting! Dernæst prøver du at skifte komponenten (evt. bytte plads med en tilsvarende fra modsatte kanal), for at verificere at det ER komponenten der er mikrofonisk.

En sidste (meget usandsynlig) mulighed, er en dårlig forbindelse i printpladen, men den venter vi med til alt andet glipper  Håber det kan få dig på rette spor!

mvh. Kåre

Kåre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej Igen...

Lige en bemærkning: Hvis jeg ser rigtigt på dit billede af printkortet, ser det ud til at den gule kondensator ved V12 ikke er loddet (mellem R111 og R113, nederste venstre hjørne). men det kan selvfølgelig være optisk bedrag.

mvh. Kåre

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Kåre skrev:

Hej Theo

Først lige et standart check...Hvis du bytter om på rørene i hhv. højre og venstre kanal, flytter mikrofonien så med? Jeg vil bare være sikker på at det IKKE er rørene!

Hvis du "tapper" let på de forskellige rør, bør du ret let kunne finde det værste sted (Jeg plejer at bruge viskelæderet på en blyant). Derefter (hvis du ikke har fundet noget alvorligt), går du igang med at "tappe" lidt på kondensatorerne (de kan faktisk være mikrofoniske), og til slut resten af komponenterne.

Når du har fundet den/de komponenter der er mest mikrofoniske, er første check, om de er loddet ordentligt! En dårlig eller kold lodning kan lave sjove ting! Dernæst prøver du at skifte komponenten (evt. bytte plads med en tilsvarende fra modsatte kanal), for at verificere at det ER komponenten der er mikrofonisk.

En sidste (meget usandsynlig) mulighed, er en dårlig forbindelse i printpladen, men den venter vi med til alt andet glipper  Håber det kan få dig på rette spor!

mvh. Kåre

Hei Kåre.

Takk for veldig gode råd. Nå har jeg sat og forsket en tid med hovedtelefoner og blyant og gjort nogen funn. Du ved, jeg hadde prøvd at køre forstærkeren med kun rørene nærmest udgangen(lengst mod venstre i billedet), og trodde jeg hadde lokalisert problemet til røret nærmest udgangen i venstre kanal. Etter den lille runden med hovedtelefoner kan det forløbig se ud som at:

1. Mikrofonien flytter seg til en viss grad med rørene.

2. Mikrofonien er mest tydelig når jeg tapper med blyanten nærmest rørene i midten av billedet. (Rørene helt  mod høyre er tape-loopen.)

Så det ser inntil videre ud til at være en kombinasjon af flere faktorer. Det var en svært konstruktiv fremgangsmåde med blyant og headset. Jeg skal forske mer på sagen, men nu i de nærmeste dagene skal vi flytte, så jeg må legge prosjektet lidt på hylden.

Jeg kommer tilbage når alt er på plass i den nye leiligheden.

Theo

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Kåre skrev:

Hej Igen...

Lige en bemærkning: Hvis jeg ser rigtigt på dit billede af printkortet, ser det ud til at den gule kondensator ved V12 ikke er loddet (mellem R111 og R113, nederste venstre hjørne). men det kan selvfølgelig være optisk bedrag.

mvh. Kåre

Den er loddet under printet, men jeg skal gå over alle loddingene og sjekke. Generelt ser det ud til at loddearbeidet er kvalifisert udført.

Theo

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hei.

Jeg fikk tatt en lille sjekk før forstærkeren ble pakket ned.

Det er mikrofoni knyttet til alle rørene, men det er mest ved de to i midten av bildet som er de nærmest inngangen. Rørene til høyre er tape-loop.

Når jeg banker rundt på printet med blyanten, er det som avgjør graden av mikrofoni hvor tett jeg er på rørsokkelen/røret. Så derfor kan jeg utelukke andre komponenter som kondensatorer osv.

Hvis jeg banker på printplaten ca 3cm fra rørsokkelen, er mikrofonien like sterk som hvis jeg banker direkte på røret. Værst er det hvis jeg banker på selve rørsokkelen.

Dette gjelder ved alle soklene.  

Det virker på meg som det er rørsokkelen som er (den største) synderen. Så jeg vurderer å prøve med noen nye sokler for å se om det kan bringe mikrofonien ned på et akseptabelt nivå. Jeg kan også merke at de soklene som står i begynner å bli litt løse i det.
Hva tror dere om den ideen?

Theo

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 September 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

sokler kan ikke bidrage med den slags fænomener.

slidte sokler kan medføre en slags "puslen" og lidt skrattelyde,primært under opvarmningsfasen!

Til top Vis dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dane

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

dane skrev:

sokler kan ikke bidrage med den slags fænomener.

slidte sokler kan medføre en slags "puslen" og lidt skrattelyde,primært under opvarmningsfasen!

Hei Dane.

Hmmm, jeg forstår. Men tror du ikke det vil gøre noget fra eller til at bytte sokler? Det kan stemme godt med den puslen og skrattelyder du taler om.

Theo

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Sendt: 29 September 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

hvad der kan betale sig,afhænger jo af din økonomi og graden af irritation.

men dit problem med højfrekvent hyleri løses ikke ved at skifte sokler.forstærkeren bør sendes ind til leverandøren med teksten : det er en OMMER.

anyways er 6922/6dj8 en misforståelse i audiobrug! skyd skidtet af og køb en pre bestykket med rigtige audiorør,og nyd livet som audiophil.

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 September 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er enig med dane - det vil ikke hjælpe at skifte sokler. Det er undre mig er at det er alle rør, som er mikrofonisk i mere eller mindre grad. Typisk er det et enkelt rør.

Der må være en fællesnævner. Hvordan er forsyningen til glød og forsyning lavet? Har du et diagram? Kan du lavet et? Hvis ikke kan du så tage et billed af komponent- og kobber side, på printet?

Den må da kunne fåes til at virke.

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hei Dane.

Graden af irritation er høj, og nogen nye sokler er ikke ret dyre, så det er forsøget verdt synes jeg.

Det kan let bli forvirrende med hvad slags rør som sidder i GM-13.5B ampen. Der finnes tre udgaver:

GM-13.5 bestykket med 6 stk 2c51/5670, produksjon fra tidlig 90' til ?

GM 13.5B bestykket med 6 stk 2c51/5670, produksjon fra midten af 90'

GM-13.5B MKII som er bestykket med 6 stk 6922 rør, produksjon fra 97, 98- dd.

Jeg har en GM-13.5 B som altså drives med 2C51, som er 6922 røret langt overlegent. Jeg mistenker GRAAF for at bytte til 6922 i den siste udgaven på grunn af at 6922 røret lages i dag og derfor er lettere tilgengeligt.

Når det er sagt, så må jeg si at det siste udgaven af 13.5 med 6922 røret er langt fra noget "skid". IMO er det en af de bedre preamps der ude.

Theo

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej Morse.

Mikrofonien gælder alle rørene, men hvis det kommer i et rør som er noegt mer mikrofonisk enn standard, blir det helt slemt. Som du vil se af tråden har jeg prøvd ud riktig mange rør.

Jeg kan tegne et diagram og ta nogen billeder af printbanerne om en liden uge. Jeg er på flyttefot akkurat nå, så forstærkeren står nedpakket.

2 be continued.

Asbjørn

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn,

Det faktum at det er alle rør og at du har prøvet andre rør uden det hjælper, tyder på at det ikke er rørene, men konstruktionen. Det ville være fint med et diagram og nogle billeder, da det måske kan bringe os på sporet. Jeg tror det er, som dane også siger, noget selvsvings relateret. Vi skal bare have regnet ud hvordan det opstår.

Har du prøvet at fjerne rørene til den ene kanal for at høre om den anden kanal stadigt er mikrofonisk? Hvis det altså kan lade sig gøre.

Du vender bare tilbage når du er klar.

Morse

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej Morse.

Jeg vender tilbage når jeg er klar, og da skal jeg også ha testen ud med kun en kanal.

God weekend.

Asbjørn

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Sendt: 29 September 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

tak for respons morse

en af de helt store syndere udi højfrekvent hyleri,er forholdet mellem højspænding og glød.mange rør bryder sig aldeles ikke om at glødens minus er jordforbundet sammen med højspændingen. dette afhjælpes ved et udtag fra en spændingsdeler mellem højspændingens plus og minus,som forbindes til glødens plus..evt og lidt lettere løsning kan være at lade gløden flyde frit,uden forbindelse til andre spændingsudtag eller chassis.

rørets data er ofte opgivet med netop glød/katode forholdet,angivet som en max spænding.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 September 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Alt hvad der lavet med 6dj8 giver problemer. Det er et UHF forstærker-rør og  her virker det fint. Jeg har repareret Counterpoint i mange år bestykket med disse rør og det var svært ,men ikke umuligt at få dem til at fungere uden hyleri. Der skulle bare prøves mange rør inden det lykkedes. Det er en misforståelse at anvende det til audiobrug.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej Dane,

Min fornemmelse er at det måske er relateret til gløden. Den ligger jo tæt på katoden rent fysisk. Dit trick med at lave en spændingsdeler har jeg også brugt. For det meste forsyner jeg ECC rør med 12,6 Volt og bruger center forbindelsen imellem de to gløde tråde som stel. Jeg er ikke glad for svævende glød forsyninger. Her skal ikke forståes de spændingsdelere man laver for at overholde glød-katode breakdown spændingen.

Med hensyn til 6922/ECC88 osv. vil jeg ikke udtale mig om det er et godt aller dårligt rør. Men for dette rør og mange andre kan det betale sig at sætte en modstand på 100-200 ohm i serie med gitteret. Den skal monteres helt oppe ved loddefligen på soklen. Det er ikke rørets skyld men mest de lange ledninger eller uheldigt stel layout som blive brugt.

Morse

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Alt hvad der lavet med 6dj8 giver problemer. Det er et UHF forstærker-rør og  her virker det fint. Jeg har repareret Counterpoint i mange år bestykket med disse rør og det var svært ,men ikke umuligt at få dem til at fungere uden hyleri. Der skulle bare prøves mange rør inden det lykkedes. Det er en misforståelse at anvende det til audiobrug.

mvh

Hei Tube mania.

Jeg vil lige presisere for at undgå mistorståelser.Det er ikke 6922/6dj8 rør den ampen som har problemer. Det er 2c51/5670.

http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=2C51

Theo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes