Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvilken kalibrerings-DVD kan anbefales? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

bla bla bla bla vi kalibrere ikke i københavnsområdet.

En lidt grov oversættelse af hvad du siger Otto, men det er omtrent hvad jeg hører.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Tak for en god og detaljeret gennemgang Otto.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 27 September 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

urte skrev:
Otto, TC skrev:

En lille disclaimer først: Som ISF-kalibrator er jeg ikke just neutral i dette spørgsmål, så dette bør måske tages med i vurderingen af nedenstående udtalelse, men jeg kommer med den alligevel:

Den almindelige Spyder TV giver i mine øjne ikke noget voldsomt væsentligt, som man ikke kan opnå med de almindelige test-disce. Hvis man er uerfaren og i tvivl om hvordan test-billederne skal tolkes, så kan det være en fordel at bruge Spyder'en, men reelt vil en Spyder ikke som lovet fjerne subjektiviteten i kalibreringen. Især vedr. brightness-indstillingen kan der være nogle kompromisser der skal indgås, imellem bedst muligt sort-niveau og detaljering i det sorte. Det kan være en god støtte, og man kan sandsynligvis lære en masse ved at bruge den, men dilemmaet er at den uerfarne bruger formentligt ikke vil kaste sig ud i brug af en Spyder, mens den erfarne bruger oftest kan justere mindst lige så godt på øjemål. Da der ikke kan måles på gråskala og gamma-forløb, erstatter det ikke en prof-kalibrering (de siger også selv: "It's the next best thing to hiring an ISF certified calibrator"). Alt efter hvem man er, kan det dog være et godt stykke legetøj, som man bliver klogere af.

EDIT: Lige en ekstra kommentar: Stort set alt hvad Spyder TV måler, bliver netop IKKE justeret ud fra målinger ved en ISF kalibrering, men på øjemål. Spyder TV er bedre end et dårlig øjemål, men ringere end et godt øjemål - groft sagt.

Spyder TV Pro er en del dyrere, og kommer noget tættere på en egentlig prof-kalibrering, alt efter hvilke hænder den placeres i. Mine konkurrerende, næsten-ISF-godkendte (minus Scala, der har taget hele turen ) kalibratører, bruger mig bekendt denne sensor (ifølge hvad jeg er oplyst). Igen, subjektiviteten vil aldrig blive fjernet helt, da der kan være kompromisser der skal indgås. Et eksempel er, at hvis du justerer kontrast på et Pioneer tv lige til klipnings-niveau, så trækker man gamma-kurven skæv, fordi hvid-niveauet komprimeres før det klippes. Kalibreringen er stadig ikke bedre end den person der foretager den. Dertil kommer at Spyder TV Pro på visse områder ikke er så præcis som den sensor jeg bruger (GretagMacBeth EyeOne), men den er nemmere og hurtigere at bruge. Bruger man en Spyder TV Pro vil man være klart bedre stillet end med en test-disc, men prisen er efter det, og man ender (oftest) stadig med et ringere resultat end ved at betale en prof for det. Har man brug for at justere ofte af forskellige årsager, er det et godt alternativ.

Mht. test-skiver, så kan jeg lige levere en hurtig kommentar til de skiver jeg selv har erfaringer med:

DVE: Meget komplet disc, med omfattende tests af både lyd og billede. Besværlig menusystem gør den lidt langsommelig at bruge. Gode forklaringer til de forskellige justeringer. Hvis man som entusiast vil nøjes med at købe én skive, skal man købe denne. Findes i PAL og NTSC.

DVE Pro: Yderst omfattende, stadig et mindre godt menu-system, og ekstremt dyr. Suveræn hvis man vil justere separat for PAL, NTSC og HDTV. Prisen gør at den nok kun er relevant for proffer, eller über-entusiaster med for mange penge.

AVIA: Kun NTSC. God og omfattende billed-del, forældet lyd-del. Dyrere end DVE, og overflødig for de fleste.

ISF HDTV Calibration Wizard: Rigtigt god begynder-skive, der er hurtigt overstået. Der er kun de helt basale ting, men disse er til gengæld yderst pædagogisk forklaret, og i stedet for de almindelige kedelige firkanter, er testbillederne mere letforståeligt lavet, f.eks. med en mand i en sort skjorte til at justere brightness. Suveræn til den teknik-forskrækkede. Jeg bruger den ofte (bl.a. på messen for nyligt) til at demonstrere bestemte pointer, da det er mere letforståeligt end almindelige test-billeder. Entusiasten kan ikke nøjes med denne, men det er et godt supplement. Findes i PAL og NTSC.

Peter Finzel Test Disc (www.peterfinzel.de). Meget enkel disc, med de mest nødvendige test-billeder, og derudover nogle special-tests til at afsløre diverse fejl i billedet. _Lad være_ med at købe den, hvis du ikke vil vide hvad der er i vejen med dit tv! Ingen forklaringer på selve disken, kun i det vedlagte hæfte (på tysk). Ingen lydside. Jeg bruger den selv under kalibrering fordi den er hurtigere at navigere i end DVE.

Min anbefaling er, at hvis man er helt grøn, så køb ISF-discen. Får man blod på tanden derfra, eller bare allerede godt ved hvordan kontrast og brightness virker, så køb DVE. Viser det sig så at man bruger disc'en så tit at man er super-træt af menusystemet, eller bare er endnu mere nysgerrig, så få fingre i Peter Finzel disc'en. Har man alle tre diske, kan man smykke sig med titlen "Super-entusiast", og bør iøvrigt seriøst begynde at se sig om efter et liv...

Ja,som du siger er du ikke neutral. Men "what Hifi" plejer for mig at være et godt og neutralt blad, og deres anbefaling tager jeg for gode varer. Colorvision er et godt kalibrerings firma, så kan man jo selv vurdere om man vil betale jer 2000 for en kalibrering eller købe Spyder WebTV og kunne kalibrere flere gange. Så vidt jeg ved ændrer skærme sig så man bør kalibrere hvert halve år,men det kan jo være min uvidenhed.

Har du prøvet produktet, så du kender menuerne og fremgangs metoden(meget nem). Du er megeg velkommen forbi, så kan du jo prøve at måle på mit LG og se om jeres kalibrering vil komme frem til det samme.

Så vidt jeg ved (og jeg tager muligvis fejl), så kan SpyderTV ikke hjælpe med farvebalance, gammekurve osv.? (men alene lys, kontrast osv.)

Og som en lille side-note: Det er meget lang tid siden "What Hifi" har været i nærheden af at være upartiske eller saglige/seriøse.

Det er uden tvivl et flot blad i et lækkert lay-out, men det er, efter min mening, ikke meget mere end "lokums-læsning" (i ordets bogstaveligste forstand ).

Jeg tillægger Otto en del mere saglighed (sagkundskab) og objektivitet end "What Hifi" - og det er også selvom han er forhandler.  (Mangel på) sagkundskaben kan man i hvert fald ikke klandre ham for! )

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 27 September 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:
Otto, TC skrev:

En lidt grov oversættelse af hvad du siger Otto, men det er omtrent hvad jeg hører.

Det gør de vel når de åbner her i byen, eller er det noget specielt jysk?

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 27 September 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Så vidt jeg ved (og jeg tager muligvis fejl), så kan SpyderTV ikke hjælpe med farvebalance, gammekurve osv.? (men alene lys,
kontrast osv.)

Ja, ikke-Pro versionen kan kun tjekke Brightness, Contrast, Color, Tint og Farvetemperatur - Pro kan derudover tjekke gråtoner.

Det irriterer mig lidt at have en EyeOne her på arbejde (til at kalibrere fotografernes skærme m.m.) men ikke have software til tv-kalibrering
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
urte skrev:
Otto, TC skrev:

En lille disclaimer først: Som ISF-kalibrator er jeg ikke just neutral i dette spørgsmål, så dette bør måske tages med i vurderingen af nedenstående udtalelse, men jeg kommer med den alligevel:

Den almindelige Spyder TV giver i mine øjne ikke noget voldsomt væsentligt, som man ikke kan opnå med de almindelige test-disce. Hvis man er uerfaren og i tvivl om hvordan test-billederne skal tolkes, så kan det være en fordel at bruge Spyder'en, men reelt vil en Spyder ikke som lovet fjerne subjektiviteten i kalibreringen. Især vedr. brightness-indstillingen kan der være nogle kompromisser der skal indgås, imellem bedst muligt sort-niveau og detaljering i det sorte. Det kan være en god støtte, og man kan sandsynligvis lære en masse ved at bruge den, men dilemmaet er at den uerfarne bruger formentligt ikke vil kaste sig ud i brug af en Spyder, mens den erfarne bruger oftest kan justere mindst lige så godt på øjemål. Da der ikke kan måles på gråskala og gamma-forløb, erstatter det ikke en prof-kalibrering (de siger også selv: "It's the next best thing to hiring an ISF certified calibrator"). Alt efter hvem man er, kan det dog være et godt stykke legetøj, som man bliver klogere af.

EDIT: Lige en ekstra kommentar: Stort set alt hvad Spyder TV måler, bliver netop IKKE justeret ud fra målinger ved en ISF kalibrering, men på øjemål. Spyder TV er bedre end et dårlig øjemål, men ringere end et godt øjemål - groft sagt.

Spyder TV Pro er en del dyrere, og kommer noget tættere på en egentlig prof-kalibrering, alt efter hvilke hænder den placeres i. Mine konkurrerende, næsten-ISF-godkendte (minus Scala, der har taget hele turen ) kalibratører, bruger mig bekendt denne sensor (ifølge hvad jeg er oplyst). Igen, subjektiviteten vil aldrig blive fjernet helt, da der kan være kompromisser der skal indgås. Et eksempel er, at hvis du justerer kontrast på et Pioneer tv lige til klipnings-niveau, så trækker man gamma-kurven skæv, fordi hvid-niveauet komprimeres før det klippes. Kalibreringen er stadig ikke bedre end den person der foretager den. Dertil kommer at Spyder TV Pro på visse områder ikke er så præcis som den sensor jeg bruger (GretagMacBeth EyeOne), men den er nemmere og hurtigere at bruge. Bruger man en Spyder TV Pro vil man være klart bedre stillet end med en test-disc, men prisen er efter det, og man ender (oftest) stadig med et ringere resultat end ved at betale en prof for det. Har man brug for at justere ofte af forskellige årsager, er det et godt alternativ.

Mht. test-skiver, så kan jeg lige levere en hurtig kommentar til de skiver jeg selv har erfaringer med:

DVE: Meget komplet disc, med omfattende tests af både lyd og billede. Besværlig menusystem gør den lidt langsommelig at bruge. Gode forklaringer til de forskellige justeringer. Hvis man som entusiast vil nøjes med at købe én skive, skal man købe denne. Findes i PAL og NTSC.

DVE Pro: Yderst omfattende, stadig et mindre godt menu-system, og ekstremt dyr. Suveræn hvis man vil justere separat for PAL, NTSC og HDTV. Prisen gør at den nok kun er relevant for proffer, eller über-entusiaster med for mange penge.

AVIA: Kun NTSC. God og omfattende billed-del, forældet lyd-del. Dyrere end DVE, og overflødig for de fleste.

ISF HDTV Calibration Wizard: Rigtigt god begynder-skive, der er hurtigt overstået. Der er kun de helt basale ting, men disse er til gengæld yderst pædagogisk forklaret, og i stedet for de almindelige kedelige firkanter, er testbillederne mere letforståeligt lavet, f.eks. med en mand i en sort skjorte til at justere brightness. Suveræn til den teknik-forskrækkede. Jeg bruger den ofte (bl.a. på messen for nyligt) til at demonstrere bestemte pointer, da det er mere letforståeligt end almindelige test-billeder. Entusiasten kan ikke nøjes med denne, men det er et godt supplement. Findes i PAL og NTSC.

Peter Finzel Test Disc (www.peterfinzel.de). Meget enkel disc, med de mest nødvendige test-billeder, og derudover nogle special-tests til at afsløre diverse fejl i billedet. _Lad være_ med at købe den, hvis du ikke vil vide hvad der er i vejen med dit tv! Ingen forklaringer på selve disken, kun i det vedlagte hæfte (på tysk). Ingen lydside. Jeg bruger den selv under kalibrering fordi den er hurtigere at navigere i end DVE.

Min anbefaling er, at hvis man er helt grøn, så køb ISF-discen. Får man blod på tanden derfra, eller bare allerede godt ved hvordan kontrast og brightness virker, så køb DVE. Viser det sig så at man bruger disc'en så tit at man er super-træt af menusystemet, eller bare er endnu mere nysgerrig, så få fingre i Peter Finzel disc'en. Har man alle tre diske, kan man smykke sig med titlen "Super-entusiast", og bør iøvrigt seriøst begynde at se sig om efter et liv...

Ja,som du siger er du ikke neutral. Men "what Hifi" plejer for mig at være et godt og neutralt blad, og deres anbefaling tager jeg for gode varer. Colorvision er et godt kalibrerings firma, så kan man jo selv vurdere om man vil betale jer 2000 for en kalibrering eller købe Spyder WebTV og kunne kalibrere flere gange. Så vidt jeg ved ændrer skærme sig så man bør kalibrere hvert halve år,men det kan jo være min uvidenhed.

Har du prøvet produktet, så du kender menuerne og fremgangs metoden(meget nem). Du er megeg velkommen forbi, så kan du jo prøve at måle på mit LG og se om jeres kalibrering vil komme frem til det samme.

Så vidt jeg ved (og jeg tager muligvis fejl), så kan SpyderTV ikke hjælpe med farvebalance, gammekurve osv.? (men alene lys, kontrast osv.)

Og som en lille side-note: Det er meget lang tid siden "What Hifi" har været i nærheden af at være upartiske eller saglige/seriøse.

Det er uden tvivl et flot blad i et lækkert lay-out, men det er, efter min mening, ikke meget mere end "lokums-læsning" (i ordets bogstaveligste forstand ).

Jeg tillægger Otto en del mere saglighed (sagkundskab) og objektivitet end "What Hifi" - og det er også selvom han er forhandler.  (Mangel på) sagkundskaben kan man i hvert fald ikke klandre ham for! )

Jeg har stor respekt for Otto, derfor inviterer jeg ham forbi. Resultatet kunne jo være i alles interesse. Og et rigtigt salgsargument for entet TC eller Spyderweb.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:
Otto, TC skrev:

Jeg har aldrig sagt nej til at kalibrere i København, tværtimod. Det har jeg faktisk gjort to gange, og jeg har flere der venter. Bortset fra det, så forstår jeg ikke rigtigt hvad du mener?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 September 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

urte skrev:

Jeg har aldrig kalibreret et LG, så med forbehold for at det giver mig mulighed for at justere det jeg har behov for at justere, så vil jeg meget gerne tage imod dit tilbud. Det vender jeg tilbage til.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

urte skrev:

Jeg har aldrig kalibreret et LG, så med forbehold for at det giver mig mulighed for at justere det jeg har behov for at justere, så vil jeg meget gerne tage imod dit tilbud. Det vender jeg tilbage til.

Så gir jeg kaffe

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:
Otto, TC skrev:

Nu er der jo et par alternativer i Københavns-området

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 September 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

urte skrev:
Colorvision er et godt kalibrerings firma, så kan man jo selv vurdere om man vil betale jer 2000 for en kalibrering eller købe Spyder WebTV og kunne kalibrere flere gange.

Jeg glemte lige: Colorvision er det samme firma som står bag Colorfacts, det software jeg bruger til kalibrering - og iøvrigt var værter for det ISF-kursus jeg var på. Det er absolut et seriøst firma, man skal bare være obs på at Spyder TV ikke er en _konkurrent_ til ISF-kalibrering med Colorfacts, det er en _lillebror_. Colorvision leverer en tre-trins raket: Begynder-udgaven der foretager de simple kalibreringer, Pro-udgaven for den avancerede bruger (og fattige proffer), samt Colorfacts løsningen til professionelle brugere. Så kan du have ret i dét med muligheden for at kalibrere flere gange, men det er så den evige diskussion: Er det bedst at du kan holde skærmen på 80% hele tiden, eller at du starter på 100% og derefter falder? Hvis du vil _holde_ din skærm på 100%, så skal du have en ISF-kalibrering jævnligt, ja (ISF anbefaler en gang om året). Men stadig: Én ISF-kalibrering er generelt bedre end ingen ISF-kalibrering (og i mine øjne pengene værd for langt de fleste brugere).

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

En lille bemærkning til kalibrering med DVD alene, sammenlignet med måler.

Hvis man som 10% af Danmarks mænd er farveblind i mindre eller større grad, er kalibrerings hardware en stor hjælp. Bare en detalje der slog mig

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 September 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

urte skrev:

Hvis man som 10% af Danmarks mænd er farveblind i mindre eller større grad, er kalibrerings hardware en stor hjælp. Bare en detalje der slog mig

I princippet er det lige meget, da farverne justeres ved at kigge igennem et farvefilter. Du kan være 100% farveblind, og stadig kalibrere rigtigt. Hvad der er mest præcist i praksis, det kan så diskuteres.

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
urte skrev:

I princippet er det lige meget, da farverne justeres ved at kigge igennem et farvefilter. Du kan være 100% farveblind, og stadig kalibrere rigtigt. Hvad der er mest præcist i praksis, det kan så diskuteres.

så må du gøre mig klogere på hvorfor 3D briller ikke har effekt på mig, det burde vel virke når man ser gennem farvede glas?

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer der kender det her produkt,jeg har lige bestilt det så jeg kan lave RGB kalibrering OSV. Fik det anbefalet på div forums

http://www.calman.tv/html/is_it_for_you.html

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
DonJensen skrev:
Otto, TC skrev:

Jeg har aldrig sagt nej til at kalibrere i København, tværtimod. Det har jeg faktisk gjort to gange, og jeg har flere der venter. Bortset fra det, så forstår jeg ikke rigtigt hvad du mener?

Jeg har spurgt af 2 omgange, den ene på mail til tapeconnection, og der har jeg fået svaret at i ikke kalibrere i københavnsområdet.

Den seneste mail har jeg sendt den 14-06-06 direkte til din mail (har lige tjekket min outlook) og den lyder således:

Hej Otto

Da i nu er blevet certificeret ISF-kalibratorer ønsker jeg nu et tilbud på en kalibrering af mit panel: Pioneer 436 XDE

Panelet er købt hos tapeconnection.

På forhånd tak

Den har jeg så slet ikke fået svar på.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

hmmm med farve for at buldre til jorden, i dumhed, kan disse spændende skiver ikke også bruges til projektor? indstillingerne, eller rettere billedets udseende er vel udra samme parametre?

Min kunne nemlig godt se lidt bedre ud efter min egen opfattelse, men hver gang jeg fedter med det, ender det altidi ged...

Musashi

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige. Har  I forskellige indstillinger, alt efter filmtype? jeg tænker tegenfilm /"almindelige film" / ???

Personligt kan jeg godt lide noget høj kontrast og farevmætning i forbindelse med tegnefilm, hvorimod, jeg værdsætter en noget blødere og "farverealistisk" gengivelse i alm film...

Musashi

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Joda, Jeg bruger DVE til justering af min projektor. I princippet kan DVE bruges til alt visuelt grej, bl.a. på grund af de medfølgende farvefiltre.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

urte skrev:

så må du gøre mig klogere på hvorfor 3D briller ikke har effekt på mig, det burde vel virke når man ser gennem farvede glas?

Det er noget helt andet! 3D briller fungerer (typisk) ved at blokere alt andet end røde farver i det ene øje, og alt andet end grønne (eller blå?) i det andet øje. Er man farveblind fungerer det ikke. Jeg har meget dårligt syn på det ene øje, som ikke kan rettes op gennem briller/linser, derfor kan jeg heller ikke se 3D, hvadenten det er levende billeder eller de 3D kunstværker med skjulte billeder som var meget på mode for nogle år siden.

At justere farvestyrke gennem et farvefilter er noget helt andet. Her kigger du slet ikke på farve, men på lysstyrke. Farvefilteret gør netop at man ikke kan se forskel på f.eks. blå og hvid. Set igenmem farvefilteret er det hele blå. Hvis lysstyrken af blå og hvid er forskellig, vil de to felter, hvid og blå, gennem farvefilteret ses som to felter med forskellig lysstyrke, og det er tegn på at farvemætningen er forkert. Ved den korrekte farvemætning kan du ikke se forskel på de to felter - farveblind eller ej.

Hvor meget forskel en farveblind kan se på om billedet har korrekt farvemætning eller farvebalance - det kan jeg så ikke svare dig på.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes