| Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
| Jeg har spurgt af 2 omgange, den ene på mail til tapeconnection, og der har jeg fået svaret at i ikke kalibrere i københavnsområdet.
Den seneste mail har jeg sendt den 14-06-06 direkte til din mail (har lige tjekket min outlook) og den lyder således:
Hej Otto
Da i nu er blevet certificeret ISF-kalibratorer ønsker jeg nu et tilbud på en kalibrering af mit panel: Pioneer 436 XDE
Panelet er købt hos tapeconnection.
På forhånd tak
Den har jeg så slet ikke fået svar på.
|
|
|
Så skyldes det travlhed, det beklager jeg. Jeg vil gerne kalibrere på sjælland, såfremt jeg har mulighed for at passe det ind i tidsskemaet. Men jeg forstår stadig ikke hvad du mente med den kommentar, hvad har dét jeg skrev i indlægget at gøre med om jeg kalibrerer på sjælland eller ej? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
musashi skrev:
|
hmmm med farve for at buldre til jorden, i dumhed, kan disse spændende skiver ikke også bruges til projektor? indstillingerne, eller rettere billedets udseende er vel udra samme parametre?
|
|
|
Hvis vi taler om hardware'n, så er der nogle målere der ikke fungerer - eller fungerer dårligt - på projektorer. Men i princippet er der ingen forskel. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
musashi skrev:
|
Hov glemte lige. Har I forskellige indstillinger, alt efter filmtype? jeg tænker tegenfilm /"almindelige film" / ??? |
|
|
Pointen med en kalibrering er at vise billedet så tæt som muligt på den måde producenten havde tænkt sig filmen skulle se ud. Det efterlader ikke mulighed for individuel påvirkning. Det interessante er, at når gengivelsen er korrekt, så forsvinder behovet for at påvirke filmene individuelt!
musashi skrev:
| Personligt kan jeg godt lide noget høj kontrast og farevmætning i forbindelse med tegnefilm, hvorimod, jeg værdsætter en noget blødere og "farverealistisk" gengivelse i alm film... |
|
|
Kontrast og farvemætning ER højere ved tegnefilm end ved almindelige film. Hvis du ikke oplever det sådan, så er det netop fordi dit tv ikke gengiver billedet korrekt. Hvis gengivelsen er korrekt, så vil en almindelig film være blød og "foto-realistisk", en Bruckheimer film vil se ud som om du har solbriller på, en science fiction film vil måske se "kantet" og futuristisk ud, tegnefilm vil se meget farvefyldte ud, Charlie og Chokoladefabrikken vil se "tegnefilms-agtig-men-alligevel-ægte" ud osv. Kontrasten mellem forskellige films lyssætning og farver er netop dét der giver den enkelte film sit særpræg. Ved at gengive billedet korrekt ser du netop dette "spil" mellem forskellige film. Nej, du får ikke lov til at få Charlie og Chokoladefabrikken til at se fotorealistisk ud, når nu filmen har fået "tegnefilms-looket" fra produktionen - men det er efter min mening heller ikke din opgave, men film-producentens opgave, at bestemme hvordan filmen skal se ud. Dit tv's opgave er at give ham lov til det! Hvis tv'et ikke gengiver billedet korrekt, afskærer du filmproducenten fra denne mulighed. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
urte skrev:
|
så må du gøre mig klogere på hvorfor 3D briller ikke har effekt på mig, det burde vel virke når man ser gennem farvede glas?
|
|
|
Det er noget helt andet! 3D briller fungerer (typisk) ved at blokere alt andet end røde farver i det ene øje, og alt andet end grønne (eller blå?) i det andet øje. Er man farveblind fungerer det ikke. Jeg har meget dårligt syn på det ene øje, som ikke kan rettes op gennem briller/linser, derfor kan jeg heller ikke se 3D, hvadenten det er levende billeder eller de 3D kunstværker med skjulte billeder som var meget på mode for nogle år siden.
At justere farvestyrke gennem et farvefilter er noget helt andet. Her kigger du slet ikke på farve, men på lysstyrke. Farvefilteret gør netop at man ikke kan se forskel på f.eks. blå og hvid. Set igenmem farvefilteret er det hele blå. Hvis lysstyrken af blå og hvid er forskellig, vil de to felter, hvid og blå, gennem farvefilteret ses som to felter med forskellig lysstyrke, og det er tegn på at farvemætningen er forkert. Ved den korrekte farvemætning kan du ikke se forskel på de to felter - farveblind eller ej.
Hvor meget forskel en farveblind kan se på om billedet har korrekt farvemætning eller farvebalance - det kan jeg så ikke svare dig på.
|
|
|
takker __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt lige over denne gamle tråd igen, jeg fik købt pro udgaven i USA til billige penge. Det er sgu imponerende,den kan også kalibrere projektor,gamma osv. __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
urte skrev:
| Faldt lige over denne gamle tråd igen, jeg fik købt pro udgaven i USA til billige penge. Det er sgu imponerende,den kan også kalibrere projektor,gamma osv. |
|
|
Hej Urte. Troppede Otto nogensinde op foran din dør med hele ISF-svineriet, eller gik aftalen i vasken? Hvad gav du for den Pro udgaven? __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 04:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, så ham aldrig. Det kan jo bero på han efterfølgende blev selvstændig.
PRO udgaven stod mig i 500USD, det var et tilbud og med en lav dollarkurs slog jeg til. Spyderpro2 følger jo også med. __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 19 September 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bortset fra dyre løsninger, så har jeg selv rodet med både: DVE Pal udgaven The Calibrator 6.1 Begge giver et klart bedre billede end ingen kalibrering - selv med godt øjemål. Man kan med begge "systemer" justere på de normalt tilgængelige indstillinger på TV og surround. Jeg har haft glæde af at tage DVE som "disc 2" - efter "grovjusteringen med The Calibrator 6.1 The calibrator 6.1 er nem at gå til, simpel menu, gode demoer og trailer. Du kalibrerer stort set brightness, contrast, color-level og sharpness. Dette er også de funktioner der er tilgængelige alle steder - ofte kan man ikke justere mere selv, uden tweaks i servicemenuer. (Er der nogen der kender en genvej til servicemenuer til et Philips 37PF9830 ?) Når vi har det basale på plads, dobbelttjeker jeg selv med DVE, som har bedre billeder til både sharpness og brightness og kontrast. Det er bare bøvlet at gå til i menuerne - men hvis man tager den "guidede tur" tager det et par timer, men man bliver frygteligt meget klogere på TV-historie og teknik ,samt på ens eget TVs ydeevne ifht. showroom-indstillingen fra butikken! Begge diske hjælper altså. Er du ude efter billig og rimelige resultater - køb The Calibrator. Er du ude efter så gode resultater som man kommer med "øjemål" og uden servicemenuer - så køb DVE hvis du har tid  Har du rigtig mange penge så køb noget andet, eller få en mand ud med gearet i orden... (Fordelen ved DVE og The Calibrator er jo, a du kan ændre / tune dit setup efter personlig smag og f.eks. ambient light.. jeg får forskel p, om jg kalibrerer om natten i mørke, eller om jeg gør det om dagen, med (irriterende) lys fra vinduerne i stuen... Igen - som med alt HiFi - køb det bedste du har råd til, og glæd dig over det du så får. Jeg er glad for mine test-selv DVDér, og også glad for deres surround-del. Har ike setup med målemikrofoner og autosetup-funktion - så jeg har de 2 test-DVD-sæt samt en ålemikrofon fra Radio-Shack - alt i alt glimrende resultater der langt slår visse af mine kammeraters ikke-kalibrerede - men nyere/dyrere setups  haha Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 19 September 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
urte skrev:
|
|
|
|
Jeg så lige denne tråd vækket til live igen... Det var på ingen måde bevidst at det aldrig blev til noget - jeg havde i dén periode meget at gøre med åbningen af TC i København, så dette blev syltet lidt, og så har det på et tidspunkt fortabt sig udi glemslen... Hvis nogen mener der er hængepartier der skal ordnes, så er min mail åben... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2007 kl. 05:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
urte skrev:
|
|
|
|
Jeg så lige denne tråd vækket til live igen... Det var på ingen måde bevidst at det aldrig blev til noget - jeg havde i dén periode meget at gøre med åbningen af TC i København, så dette blev syltet lidt, og så har det på et tidspunkt fortabt sig udi glemslen... Hvis nogen mener der er hængepartier der skal ordnes, så er min mail åben...
|
|
|
Du er altid velkommen forbi hvis du vil have en sammenligning, jeg betragter ikke det her som et hængeparti __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot for at spørge dem der ved den slags-- Er det alle TVér man kan komme ind i "servicemenuer" på? Har et Philips 37PF9830. Super dejligt, og fra før Philips HighEnd fik plastik (f.eks remote og chasis) ligeom resten af modellerne. Selv fjernbetjeningen på deres nye topmodeller er plastik nu Næ du - alu ved man hvad er!  Jeg har opnået gode resultater med DVE og The Calibrator, og tager også mine DVDér med rundt til venner og familie, når jeg alligevel er på besøg til lidt film. Alle kan se hvad forskellen er, og næsten alle foretrækker det (hjemme)kalibrerede resultat. Jeg er lidt interesseret i at vide, hvilke ting der yderligere kan justeres på mit TV, men som jeg ikke selv kan komme til?! Hvilken grad af forbedring skal man håbe på / forvente / tro på? Kender i modellen, og har forslag til det hav ef digitale justeringsmuligheder og funktioner der er. Hvad virker optimalt (hvis vi ser bort fra lige netop mit panels eventuelle særheder!) Med venlig hilsen En "kalibrerings-believer"  Offcourse.
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten - et helt andet spørgsmål. Ved ikke om det er velplaceret her i tråden - men "lidt" håber jeg? Det er i hvertfald her jeg har set flest "proffer og nørder" udi billedkvalitet og kalibrering samlet. Da jeg skulle kalibrere min svigerfars nye Sony 40" X-model (den nye med 1080p.. KDL-40X2000 top-topmodel) Så lagde jeg mærke til at når jeg kalibrerede kontrast, var der i det nederste venstre hjørne et "strøg" op ad diagonalen.. knapt op til midterlinen, hvor der var lysere. Som om baggrundslyset var stærkere her, eller det grå(ok - så siger vi sorte) var lysere i hvertfald. Ikke noget der ses ved alm. signal (film etc.), men synligt med meget sorte billeder (DVE´s billede med sort baggrund, og en smal række af firkanter i midten med gråtoner op til hvid på toppen). Skal det kunne forekomme på skærme af denne kaliber på den gale side af 20-25k, eller skal han bede Sony om en bytter? Der er intet af den slag på mit philips panel på 9830´eren hos mig. På forhånd tak for svar og tid  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Morten Fog Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er det præcis for en pro model i snakker om fra colorvision den her: http://www.befro.dk/shop/colorvision-spyder2-pro-568p.html
__________________ mvh Morten Fog
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis det er mig du mener spydertv pro __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
Morten Fog Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, fandt den på deres hjemmeside. men er det det sammen måleudstyr som der er med til fx spyder2 og så med noget andet software? troede lige det var den jeg havde fundet ved befro til 1600  __________________ mvh Morten Fog
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er en mere avanceret software __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
lpnielsen Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lpnielsen Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm - ja der var da godt nok en voldsom forskel. Det er trods alt mere end to gange professionel kalibrering. Men de 795 lyder ikke så voldsomt, hvis den giver noget? Er den billige lidt ligesom på niveau med DVE essitials (er det ikke det den hedder), bare på en nemmere måde?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Da jeg skulle kalibrere min svigerfars nye Sony 40" X-model (den nye med 1080p..KDL-40X2000 top-topmodel) Så lagde jeg mærke til at når jeg kalibrerede kontrast, var der i det nederste venstre hjørne et "strøg" op ad diagonalen.. knapt op til midterlinen, hvor der var lysere. Som om baggrundslyset var stærkere her, eller det grå(ok - så siger vi sorte) var lysere i hvertfald. Ikke noget der ses ved alm. signal (film etc.), men synligt med meget sorte billeder (DVE´s billede med sort baggrund, og en smal række af firkanter i midten med gråtoner op til hvid på toppen).
Skal det kunne forekomme på skærme af denne kaliber på den gale side af 20-25k, eller skal han bede Sony om en bytter? Der er intet af den slag på mit philips panel på 9830´eren hos mig.
|
|
|
Det er normalt for LCD-tv, du skal være mere overrasket hvis du ikke kan se den slags issues når du viser diverse test-billeder. Forskellige typer af LCD-paneler har det dog i større eller mindre grad, Sony/Samsung panelerne er kendt for at være mere ramte af det (kaldes ofte clouding, shading, blacklight bleeding osv).
Det er iøvrigt (uden at jeg vil klandre din nysgerrighed) et eksempel på at det kan være "farligt" som almindelig forbruger at gå i gang med at nærstudere diverse test-billeder. Der findes intet tv der kan gengive alle test-billeder fuldstændigt korrekt, og dét at et testbillede fremprovokerer en fejl i billedet, betyder som oftest ikke at tv'et er defekt som sådan, men er udslag for de forskelle i performance der nu engang er mellem forskellige tv. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |