Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 22:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af Receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JewleBewle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Goddag alle sammen.

Jeg skal til at flytte, og i den forbindelse ønsker jeg at finde noget nyt hifi, til at erstatte min knap så gode Kenwood forstærker og mine 2 stk. B&W 602 S3. (Kanon højtaler btw)
Link til sekundær tråd: Hifi4all - Højttalere

Receiveren skal helst være en surround, derfor ligger spørgsmålet her, da jeg godt kunne finde på at udbygge det stereo setup jeg køber på et senere tidspunkt.

Højtalerne som der skal trækkes, men som ikke er fastsat før jeg for svar i en anden tråd herinde, er B&W XT4, prissat af hifiklubben til 10.000 kr stykket.

Men nu er jeg jo stærkt farvet i mine ønsker, f.eks. tror jeg at de bedste højtalere kommer fra B&W og de bedste forstærkere er Denon eller NAD. Er jo ikke pro i det her hifi game, så har desværre alt min viden fra Hifiklubben, ret skidt.

Derfor søger jeg hjælp, fra de bedre kvalificerede, Jer. Er der bedre alternativer til Denon og NAD, som kan trække en lidt krævende højttaler? Den må gerne indeholde HDMI Switch og måske noget auto setup. Budgetter er at den skal konkurrere pt med Denon 3806 eller Denon 2807 til henholdsvis 10.000 og 8.000 kr.

På forhånd tak,
Jesper
Til top Vis JewleBewle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JewleBewle

JewleBewle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Nitte - Nobody helps. Dømt til at stole på Hifiklubben.

Jesper

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

HÆHÆHÆ - det kan du også roligt gøre - de er nemlig Æ G T E  hifi-entusiaster derinde...så stol du trygt på dem/HFK...

'Tror dog ikke selv at Denon er SÅ god at der ikke er andre muligheder - kan nævne i flæng; Yamaha, Marantz, Pioneer, som alle er potentielle muligheder i den prisklasse du nævner.

Du kunne også gøre noget HELT andet, købe en - relativ - billig ( evt. brugt) "snurre-rundt" receiver, og så købe en effektforstærker - vil afgjort give dig en bedre H I F I løsning.

- Og at du ikke synes at du ligefrem har fået hjælp fra de "bedre kvalificerede" herinde, skal du ikke tage "personligt", men mere som et udtryk for at spørgsmål som dit popper op sådan cirka hver anden dag - og at man bare ikke har tiden til at gentage sig selv, når man blot kan bruge søgefunktionen :)........og så er dit spm. altså blot en dag gammelt....tålmodighed ...der skal nok komme svar/alternativer op.....

mvh

JewleBewle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

- Og at du ikke synes at du ligefrem har fået hjælp fra de "bedre kvalificerede" herinde, skal du ikke tage "personligt", men mere som et udtryk for at spørgsmål som dit popper op sådan cirka hver anden dag - og at man bare ikke har tiden til at gentage sig selv, når man blot kan bruge søgefunktionen :)........og så er dit spm. altså blot en dag gammelt....tålmodighed ...der skal nok komme svar/alternativer op.....

Skyldig, min tålmodighed er noget svækket når det kommer til fine ting, som hifi. Jeg har prøvet at søge herinde, jeg kan finde nogen som skrive - ja lidt som dig, med Pioneer, har bare stadig ikke fundet en lokal forhandler af dem. Min lidt nervøse valg af Receiver kommer fra lyttetesten hos HifiKlubben hvor det blev stærkt antydet at mindre end en Denon 4306 til 15.000 kr ikke kunne trække de B&W XT4 højtalere. Og det syntes jeg er lidt dyrt. Højtalerne er også dyre, men dem ønsker jeg også mest pga designet er så lækkert.

Måske skulle jeg søge på dba efter en effekt forstærker, men er der så krav til den receiver jeg har i forvejen?

Tusind tak for svaret, det gav nogle flere muligheder.
Jesper

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 27 September 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

JewleBewle; tja......HKF overgår jo sig selv endnu engang...eller rettere demonstrerer hvor ægte "Hifi-entusiaster" de er ...for hvis der er noget Denon ikke er, så er det strømstærke ( ved dog ikke hvor "krævende" disse B&W højtaler er du nævner - men det ligger jo implicit i udtalelsen fra HFK, at der kræver "muskler" at kunne drive disse højtalere - muskler som Denon ikke har....aldrig har haft...og formentlig aldrig får  )...og lad dig ikke forblænde at at Denon på papiret har "sindsygt mange watt"....det har de ikke i "den virkelige verden.....

Til kr. 15.000 ser jeg MANGE andre muligheder end Denon.....BEDRE muligheder, hvis vi snakker udfra et HIFI-mæssigt synspunkt......men ok, Denon kan sikkert bryste sig at alverdens gimmicks og "smarte" rum-korrektionsmuligheder....men i mine altsammen overflødigt "glimmer" 

Hvis du måtte ønske en (brugt) surroundforstærker som "føder" til en sep. effektforstærker ( og på DEN måde VIRKELIG få styr på dine højtalere ), så skal du blot sikre dig at der er "pre-out" på receiveren.

Eller hvis du absolut vil have en ny ( Denon? ) receiver, så køb een af de mindre modeller og sæt/køb et ekstra eff. trin til den......

mvh

sterler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

hejsa...

selv i gang med at købe udstyr- venter på yamaha rx-v1700 , super fed. den foregående rx-v2600 fra yamaha banker faktisk alle mærker i 10000 kr klassen... kik i what hifi kataloget... mvh tommy

Til top Vis sterler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sterler

JewleBewle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en forhandler af Yamaha RX, som jeg nok snart skal ind og lytte på. Desværre er forhandleren jo ikke leverandør af B&W højtalere, men nu må jeg se ad.

Har fundet et alternativ, til Denon, med lidt flere muskler, en NAD 773v2 til en rigtig god pris fra ny. Det er umiddelbart den bedste måde jeg har fundet på at få muskler, det er ikke så nemt at gennemskue Effektforstærkere syntes jeg, især ikke brugt.

Ja, højtalere skulle eftersigende(HIFIK) være ret svære at trække, på trods af at enhederne er ret små, er magneten rigtig stor.

Takker for jeres indsats...

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

JewleBewle skrev:

... med Pioneer, har bare stadig ikke fundet en lokal forhandler af dem.

Måske skulle jeg søge på dba efter en effekt forstærker, men er der så krav til den receiver jeg har i forvejen?

Tusind tak for svaret, det gav nogle flere muligheder.
Jesper

Jeg har købt min Pioneer reciever hos Cinemagic.dk på postordre, og fik en fremragende service. Den første jeg fik, lå der noget og raslede rundt indeni - aner ikke hvad det var og det havde tilsyneladende ingen betydning overhovedet, men jeg synes jo ikke det var helt iorden. Jeg ringede til dem, og skulle bare sende den retur - et par dage efter modtog jeg en nu - no problemo, no questions asked.

Medmindre du absolut har brug for HDMI-switch, kan jeg enbefale VSX 916 - den er ret billig hos dem, og så køb nogle brugte NAD effektforstærkere hvis ikke den har effekt nok til at trække dine højtalere. Det er en rigtig god SS-processor / forforstærker, genialt auto setup, og så følger den en glimrende fjernbetjening med, som du kan programmere til at styre alle dine øvrige apperater... og til prisen hos cinemagic har jeg ikke fundet et bedre alternativ...

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 September 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

JewleBewle skrev:

Har fundet et alternativ, til Denon, med lidt flere muskler, en NAD 773v2 til en rigtig god pris fra ny. Det er umiddelbart den bedste måde jeg har fundet på at få muskler, det er ikke så nemt at gennemskue Effektforstærkere syntes jeg, især ikke brugt.

Vær opmærksom på at NAD har problemer med deres surround-processorer - der er mange der uafhængigt fortæller, at de støjer og brummer... så hvis du planlægger et system med seperate effektforstærkere, ville jeg kigge efter en anden reciever og kombinere med NAD effektforstærkere.

Effektforsærkere er ikke så komplicerede brugt, slet ikke NAD's, da du kan finde produktark og manualer til dem på www.nadelectronics.com - effektforstærkere har typisk ikke nogle potentiometre der kan være knas i, så det er nærmest bare et spørgsmål om de spiller eller ej, hvor der er mange flere fejlkilder i en integreret forstærker/reciever, der kan ha' støj og knas i volumenkontroller og indgangsomksiftere, hvilket kan være en omstændig proces at kontrollere når man står hos sælger...

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

JewleBewle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Okay - fedt, så må du være pioneer ekspert, for jeg har tit kigget på dem, og undret mig hvad "A/V Receiver med Auto MCACC Setup og USB Inngang " betød? Altså hvad kan man bruge den usb indgang til?

Med venlig hilsen,
Jesper

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Sendt: 29 September 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

Vær opmærksom på at NAD har problemer med deres surround-processorer - der er mange der uafhængigt fortæller, at de støjer og brummer... så hvis du planlægger et system med seperate effektforstærkere, ville jeg kigge efter en anden reciever og kombinere med NAD effektforstærkere.

Vær opmærksom på at NAD har opgraderet deres surround-processorer - der er mange der uafhængigt fortæller, at de ikke længre støjer og brummer...

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Jesper Bach skrev:
erla skrev:

Vær opmærksom på at NAD har opgraderet deres surround-processorer - der er mange der uafhængigt fortæller, at de ikke længre støjer og brummer...

Ja, det er korrekt, og andre igen der fortæller de stadig suser i .v2 - en herinde kendte efter sigende en på HFK's værksted, der kunne bekræfte at problemet endnu ikke helt er løst... :-(

Anyway... man skal under alle omstændigheder nok passe lidt på med de ældre modeller.

MVH.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

JewleBewle skrev:
Okay - fedt, så må du være pioneer ekspert, for jeg har tit kigget på dem, og undret mig hvad "A/V Receiver med Auto MCACC Setup og USB Inngang " betød? Altså hvad kan man bruge den usb indgang til?

Med venlig hilsen,
Jesper

Ekspert og ekspert...

"A/V reciever" er deres måde at signalere, at den både håndterer lyd og billede fra mange kilder - altså kan du tilslutte DVD, video, spillekonsul, diskrecorder og hvad du nu har, og nøjes med et billedkabel til din skærm og via recieveren styre hvilken kilde der vises på skærmen, respektivt høres i højtalerne.

"MCACC" er navnet på deres auto-surround-setup funktion... du tilslutter den medfølgende målemikrofon til recieveren, placerer den i din lytteposition og vælger "setup" i menu'en - så finder den ud af om du har 5 eller syv højtalere og evt. subwoofer tilsluttet, den måler afstand til de enkelte højtalere og indstiller forsinkelse for hver kanal respektivt, den equaliserer hver enkelt kanal så der kompenseres for lydforskelle højtalerne imellem og i dit lytterum, den justerer styrken på de enkelte kanaler så de alle spiller lige højt. Det tager 3-4 minutter og er helt genialt, hvis man ikke gider bruge tid med målebånd og lydtryksmåler. Man kan evt. kopiere indstillingerne til en bruger-indstilling og justere efter ens egen smag, hvis ikke man er helt tilfreds med det den måler sig frem til.

USB-indgangen kan man bruge til at tilslutte et USB-drev med musik i MP3 eller WMA format, som man så kan browse igennem via recieverens menu og afspille. Hvis man har sin musik på en eksterne harddisk, behøver man således ikke tænde sin PC og bruge dens lydudgange for at lytte til ens MP3-filer - man kan nøjes med at tænde disken og slutte den til recieveren. Jeg tror - men er ikke sikker - at man også kan tilslutte sin iPod på denne måde... ihvertfald kan man gøre det med alle transportable afspillere der kan fungere som et eksternt USB-drev når de tilsluttes en PC via USB-porten.

MVH.

JewleBewle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hmm - umiddelbart lyder en Pioneer Receiver og en stereo nad effektforstærker som et rigtigt godt bud...

Det der usb, er da en geni streg. Så kan alle mine dyrt indkøbte mp3/wma, endeligt bliver tilsluttet nemt. Er det muligt at tilslutte sit fjernsyn og vælge mp3 sange på en onscreen menu eller lign?

Mht. til NAD diskusionen, er de lyder dækket af garantien, for selvom jeg ikke direkte har stiftet kendskab til garantien hos HIFIK, så tør jeg godt sige den er god, og en NAD773V2 til 8-9000 kr som er så godt som ny er billigt.

Hilsen Jesper

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 September 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et spørgsmål, jeg håber at få svar på:

hvis man gør, som der foreslås længere oppe i tråden, og tilslutter en effekt til en Pioneer 916, hvad er det som får mest indflydelse på lyden, receiveren eller effekten? Jeg har nemlig hørt at Pioneers receivere, især de billigere modeller, har en meget skinger og agressiv lyd, og det vil jeg ikke have.

Hvis det derimod er effekten, som har mest indflydelse på lyden, så er det jo klasse!

BTW, temmelig fed idé med at købe en billig receiver og tilslutte en effekt!

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 September 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Jeg har også et spørgsmål, jeg håber at få svar på:

hvis man gør, som der foreslås længere oppe i tråden, og tilslutter en effekt til en Pioneer 916, hvad er det som får mest indflydelse på lyden, receiveren eller effekten? Jeg har nemlig hørt at Pioneers receivere, især de billigere modeller, har en meget skinger og agressiv lyd, og det vil jeg ikke have.

Hvis det derimod er effekten, som har mest indflydelse på lyden, så er det jo klasse!

BTW, temmelig fed idé med at købe en billig receiver og tilslutte en effekt!

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der har mest indflydelse på lyden, men fortæller gerne om mine personlige og helt subjektive erfaringer...

Jeg startede med at købe en 916, men opgraderede til 1016 pga. muligheden for HDMI-switching. Dette udelukkende fordi jeg bruger min fladskærm som arbejdsskærm for min PC, og via component-udgangen på min PC får jeg ikke så høj opløsning som på HDMI, men dog høj nok til at se DVD i 720p - så mht. 916 eller 1016, så vil jeg anbefale at spare pengene og bruge component til DVD og evt. HTPC... for mig at se er kvalitetsforskellen imellem HDMI og component i praksis minimal, hvis man bruger component-kabler i en rimelig kvalitet.

Umiddelbart synes jeg begge lød rigtig godt og havde rigeligt med power til min lille stue. Men lyden var en smule "hård" i det efter min smag... måske det du beskriversom "skinger"... da jeg havde en gammel NAD 3130 og en NAD 302'er stående, prøvede jeg for sjov at koble dem på som effekttrin, og det gav mig straks den fyldige NAD lyd jeg var vant til og forguder ;-)

Jeg har så været på brugtmarkedet og har købt en 902'er, en 912'er (hver på 2x30 watt, kan brokobles til 1x90 watt), samt en 906'er (6x30 watt, kan brokobles til 3x90 watt) - jeg bi-amper mine fronter og min center, med 2x30 watt til hver højtaler, og bruger 4x30 watt til surround- og baghøjtalere (7.1 setup).

Jeg har netop fået fat i en 216THX'er, og har tænkt at bruge den bi-wiret på mine fronter, og så brokoble til ihvertfald centeren... selvom de "små" 30 watt'er egentlig spiller forrygende højt, kan man jo aldrig helt få effekt nok ;-)

... så hvis nogen falder over en 216THX'er eller har en stående, så sig endelig til! :-)

MVH.

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 September 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

@ erla:

Tak for svaret!

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 September 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

JewleBewle skrev:

Det der usb, er da en geni streg. Så kan alle mine dyrt indkøbte mp3/wma, endeligt bliver tilsluttet nemt. Er det muligt at tilslutte sit fjernsyn og vælge mp3 sange på en onscreen menu eller lign?

Ja, jeg har ikke lige selv prøvet det endnu, men man får diskens menustruktur op i displayet og kan så browse rundt i ens filer som man plejer... pretty neat :-)

MVH.

JewleBewle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hey folkens...

Uha - har kigget på forstærkere igen igen, og Denon, er ikke helt ude af billedet. Fandt f.eks. ud af at der snart kommer ny i serien 3800 og 4300 så de skifter til 7, dvs 3807 og 4307 i november måned. Dette er en god ting, for de regner med at give samme tilbud som de plejer, dvs 3806 ryger ned på 8000 kr, fra en førpris på 10.000 kr... Så er det bare hvor meget 4306 kommer ned på, for den har den gimmick som hedder net stik(RJ45) så jeg kan sætte forstærkeren på netværket, samt nogle fine video processorer.

So many choices. Det er vildt fedt. Pioneer vs Yamahe vs NAD vs Denon. Hvem bliver mon vinderen.

Hilsen Jewle

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Jo, det lyder da spændende... meeen - nu ville du jo gerne ha' noget med muskler i, altså noget ordentlig effekt - og der tror jeg nu ikke du får så meget i Denon'en, selv i "den store" nedsat til 8K, som du ellers vil kunne få for de samme penge på anden vis... og fikst er det da, med et netstik - men hvad vil du i praksis bruge det til ?

Husk også, at hvis det drejer sig om behandling af DVD-signalet, kan video processorerne lige så godt sidde i din DVD - hvilke andre signaler er det du vil processe og hvordan, og hvor meget har du i praksis brug for det ?

Ja - det bliver spændende at se hvad det ender med - hvis det nogensinde får en ende ;-)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes