Emne: Kan I hjælpe mig med vælg af fladskæm... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Caraedoc Branchemedlem

Strax Service
Bruger siden: 16 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
Caraedoc skrev:
|
Salget af plasma er på vej ned. Det er for dyrt at producere, og familien Danmark har bedre råd til et LCD. Ude i fremtiden presse SED-teknologien og OLED-teknologien som for alvor vil rykke på markedet
|
|
|
Øh? Plasma er da billigere end LCD hvis du holder dig til samme skærmstørrelser.
Og mht. fremtiden, så hjælper det ikke købere lige nu, og hvis SED vil rykke i fremtiden er LCD jo lige så død en sild som plasma. |
|
|
Du skal så lige huske at sammenligne hvad de er i stand til af tilslutninger, billedbehandling og opløsning. INDEN du sammenligner andet en skærmstørrelse, for det er jo ikke bare størrelsen på skærmen, men hvad den kan vise på skærmen!  __________________ Undskyld stavefejl, jeg skal lige vænne mig til min nye spændetrøje - Radio/TV-fagtekniker.
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
| Dårlige oplevelser med "No-Name" produkter som dit gl.
LCD-TV eller Oppo kan ikke bruges til at generalisere over alle
LCD-TV. |
|
|
Nu er det jo lige præcis ikke kun oplevelser med no-name produkter jeg
har haft. Selvfølgelig med mindre du vil kalde Samsung 'no-name'. Oppo 971
er anerkendt som en rigtig god DVD-afspiller, så det er ikke den der
har været problemet. Der var også flere forskellige 'gode' LCD TV nede
hos TC, der viste et gyseligt billede fra kabel-TV forbindelsen, mens
det så helt fint ud på Panaen...
|
| Til top |
|
| |
Caraedoc Branchemedlem

Strax Service
Bruger siden: 16 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ullum skrev:
Caraedoc skrev:
|
Men Nexus, jeg vil råde dig til at købe et LCD i 1920x1080 pixels. Brug noget til på at surfe efter forskellige, men hold dig til mærkevarerne. Og KØB DET IKKE OVER NETTET, af hensyn til service. Det er nemmest at købe det i de store vel etablerede forretninger hvor du kan henvende dig personligt.
|
|
|
Udtalt af et ægte branchemedlem  
Mon det er butikker som Fona, Merlin og Elgiganten med det utrolig velinformerede personale han mener med de store veletablerede forretninger som man skal vælge af hensyn til SERVICE
|
|
|
Jeg tænker på hvis dit udstyr skal til reperation. Ikke noget om informationsnivauet i butikkerne. Har du købt dit udstyr i en netbutik er det svært. Men i gør vel som jeg, at finde informationen på nettet og spørger ikke en sælger i butikken. __________________ Undskyld stavefejl, jeg skal lige vænne mig til min nye spændetrøje - Radio/TV-fagtekniker.
|
| Til top |
|
| |
Caraedoc Branchemedlem

Strax Service
Bruger siden: 16 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
kaso skrev:
| Dårlige oplevelser med "No-Name" produkter som dit gl. LCD-TV eller Oppo kan ikke bruges til at generalisere over alle LCD-TV. |
|
|
Nu er det jo lige præcis ikke kun oplevelser med no-name produkter jeg har haft. Selvfølgelig med mindre du vil kalde Samsung 'no-name'. Oppo 971 er anerkendt som en rigtig god DVD-afspiller, så det er ikke den der har været problemet. Der var også flere forskellige 'gode' LCD TV nede hos TC, der viste et gyseligt billede fra kabel-TV forbindelsen, mens det så helt fint ud på Panaen...
|
|
|
Får vi navnet på dit LCD fra TDC?
Hvordan er TC kabelforbindelse delt rundt i butikken? Er der det rigtige signalstyrke i alle hans antennekabler? Der er mange ting der spiller ind, indstilling af TV'et evt. __________________ Undskyld stavefejl, jeg skal lige vænne mig til min nye spændetrøje - Radio/TV-fagtekniker.
|
| Til top |
|
| |
ullum Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caraedoc skrev:
ullum skrev:
Caraedoc skrev:
|
Men Nexus, jeg vil råde dig til at købe et LCD i 1920x1080 pixels. Brug noget til på at surfe efter forskellige, men hold dig til mærkevarerne. Og KØB DET IKKE OVER NETTET, af hensyn til service. Det er nemmest at købe det i de store vel etablerede forretninger hvor du kan henvende dig personligt.
|
|
|
Udtalt af et ægte branchemedlem  
Mon det er butikker som Fona, Merlin og Elgiganten med det utrolig velinformerede personale han mener med de store veletablerede forretninger som man skal vælge af hensyn til SERVICE
|
|
|
Jeg tænker på hvis dit udstyr skal til reperation. Ikke noget om informationsnivauet i butikkerne. Har du købt dit udstyr i en netbutik er det svært. Men i gør vel som jeg, at finde informationen på nettet og spørger ikke en sælger i butikken.
|
|
|
Hvis udstyret skal til rep. kommer man vel til at vente lige længe på at få det retur ligemeget hvor det er købt. Det bliver jo sendt samme sted hen (enten til producenten eller til et service værksted) - hvori består forskellen ??
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caraedoc skrev:
Du skal så lige huske at sammenligne hvad de er i
stand til af tilslutninger, billedbehandling og opløsning. INDEN du
sammenligner andet en skærmstørrelse, for det er jo ikke bare
størrelsen på skærmen, men hvad den kan vise på skærmen!  |
|
|
Tjaa, Samsung er jo noget af det der er populært når folk skal købe
LCD, og de er jo 'gode' til kun at inkludere én HDMI-indgang og én
RGB-Scart indgang, selv på de nye modeller. Du får 2x begge dele med
både Pioneer og Panasonic plasma.
Billedbehandling og opløsning er selvfølgelig også noget 'vi' tænker
over, når 'vi' foretrækker plasma. Men opløsning er bare ikke så
pokkers vigtig, set i forhold til så mange andre af de ting der gør et
godt billede. 'Vi' foretrækker jo ikke plasma fordi nogen har fortalt
os at 'vi' skulle, men rent faktisk baseret på erfaringer IRL! Det
baserer du så åbenbart også din mening på, men at du foretrækker noget
andet er vel bare med til at understrege, at der er et marked for begge
typer skærm. At det så er større til LCD, af forskellige mere eller
mindre fornuftige årsager, rør mig ikke, så længe jeg stadigvæk kan
købe plasma TV.
|
| Til top |
|
| |
ullum Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caraedoc skrev:
Naiera skrev:
kaso skrev:
| Dårlige oplevelser med "No-Name" produkter som dit gl. LCD-TV eller Oppo kan ikke bruges til at generalisere over alle LCD-TV. |
|
|
Nu er det jo lige præcis ikke kun oplevelser med no-name produkter jeg har haft. Selvfølgelig med mindre du vil kalde Samsung 'no-name'. Oppo 971 er anerkendt som en rigtig god DVD-afspiller, så det er ikke den der har været problemet. Der var også flere forskellige 'gode' LCD TV nede hos TC, der viste et gyseligt billede fra kabel-TV forbindelsen, mens det så helt fint ud på Panaen...
|
|
|
Får vi navnet på dit LCD fra TDC?
Hvordan er TC kabelforbindelse delt rundt i butikken? Er der det rigtige signalstyrke i alle hans antennekabler? Der er mange ting der spiller ind, indstilling af TV'et evt.
|
|
|
Jeg tror ikke at du behøver at forklare TC hvordan man indstiller et TV korrekt.
|
| Til top |
|
| |
ullum Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Naiera skrev:
CenobiteDK skrev:
Når først vi kører HD, vil jeg sgu ikke gå glip af noget.  |
|
|
Jamen, det gør du jo med LCD TV, fordi der går information tabt i billedbehandlingen. Du ser absolut ikke hele din 1366*768 opløsning, måske på nær hvis du slutter en pc til og arbejder i Windåse.
|
|
|
Og du kan naturligvis dokumentere, at plasma aldrig "taber" information - men at LCD altid taber information?
|
|
|
Så vil Kaso se dokumentation igen  og når du finder det til ham vel han bede dig dokumenterer at dokumentationen kan dokumenteres  - mit råd er "spild ikke din tid med det".
Forøvrigt bliver der slet ikke skrevet noget om at plasma aldrig taber information - det er noget kaso selv lige har tilføjet for diskussionens skyld.
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caraedoc skrev:
|
Får vi navnet på dit LCD fra TDC?
Hvordan er TC kabelforbindelse delt rundt i butikken? Er der det
rigtige signalstyrke i alle hans antennekabler? Der er mange ting der
spiller ind, indstilling af TV'et evt. |
|
|
Mirai DTL-532W100 var det TV jeg havde. Det er en bunke bæ, hvis du
spørger mig, men som sagt er mine oplevelser altså ikke udelukkende
baseret på dette TV. Min kammerats dyre Samsung havde de samme
problemer, bare lidt mindre slemt. Men problemerne var der og gjorde
det altså ubrugeligt for mig.
Jeg skal ikke kommentere (for meget) på hvordan de har arrangeret forbindelserne
nede ved Tape Connection, da jeg ikke aner en disse om det. Men hvis
nogen har styr på den slags, inkl. indstilling af TV, så er det jo nok
lige Tape Connection! De smækker nok ikke med vilje det bedste signal i
PV60'eren for at sælge en masse af dem, da avancen på det TV sandsynligvis er
temmelig lille. Men dette må f.eks. Otto svare på, hvis han overhovedet
gider.
|
| Til top |
|
| |
ullum Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caraedoc skrev:
|
Salget af plasma er på vej ned. Det er for dyrt at producere, og familien Danmark har bedre råd til et LCD. Ude i fremtiden presse SED-teknologien og OLED-teknologien som for alvor vil rykke på markedet.
http://www.pcworld.dk/art/6986?page=1
LCD er mere fremtidssikret ved at de har højere opløsning end plasma panelerne har det. Jeg sidder og ser HVER ENESTE DAG på plasma og LCD-skærme i alle klasser, og må sige at jeg holder på en LCD. Jeg er meget objektiv for alle skærme, også bambus-raketterne. Og nogle af dem overrasker.
Naiera: Hvilken baggrund har du for dine udtalelser? Har du selv noget udstyr? Kan vi høre lidt om det? Hvilke LCD negativiter har overgået dig?
Men Nexus, jeg vil råde dig til at købe et LCD i 1920x1080 pixels. Brug noget til på at surfe efter forskellige, men hold dig til mærkevarerne. Og KØB DET IKKE OVER NETTET, af hensyn til service. Det er nemmest at købe det i de store vel etablerede forretninger hvor du kan henvende dig personligt.
|
|
|
Lad mig lige opsummere:
LCD, 50", opløsning 1920x1080 pixels, mærkevare, købes i forretning => budget 20.000 kr.
hmmm der er noget som ikke hænger sammen her 
|
| Til top |
|
| |
ullum Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caraedoc skrev:
lunddal skrev:
Caraedoc skrev:
|
Salget af plasma er på vej ned. Det er for dyrt at producere, og familien Danmark har bedre råd til et LCD. Ude i fremtiden presse SED-teknologien og OLED-teknologien som for alvor vil rykke på markedet
|
|
|
Øh? Plasma er da billigere end LCD hvis du holder dig til samme skærmstørrelser.
Og mht. fremtiden, så hjælper det ikke købere lige nu, og hvis SED vil rykke i fremtiden er LCD jo lige så død en sild som plasma. |
|
|
Du skal så lige huske at sammenligne hvad de er i stand til af tilslutninger, billedbehandling og opløsning. INDEN du sammenligner andet en skærmstørrelse, for det er jo ikke bare størrelsen på skærmen, men hvad den kan vise på skærmen! 
|
|
|
Jeg synes nu nok, at tilslutningsmulighederne er mindst lige så gode ved plasma som ved LCD, eksempeltvis har PV60: 2xhdmi, 3xscart med 2 xRGB, VGA osv. Hvad er det som mangler i forhold til LCD?
Billedbehandlingssystemer har LCD rigtig nok mange af, men det skyldes udelukkende at det er nødvedig for at skjule manglerne ved teknologien. I øvrigt starter de fleste med at slå mange af de fine systemer fra igen, fordi de som regel medfører flere ulemper end fordele. Senest har jeg læst i et indlæg fra Otto fra TC, at LED backlight på de nye Samsung modeller udemærker sig mest ved at fu** farverne endnu mere op end de er i forvejen.
Ved plasma kan man opnå et mere naturligt billede uden man behøver at betale for udviklingen af diverse billedbehandlingssystemer.
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ullum skrev:
kaso skrev:
Naiera skrev:
CenobiteDK skrev:
Når først vi kører HD, vil jeg sgu ikke gå glip af noget.  |
|
|
Jamen, det gør du jo med LCD TV, fordi der går information tabt i billedbehandlingen. Du ser absolut ikke hele din 1366*768 opløsning, måske på nær hvis du slutter en pc til og arbejder i Windåse.
|
|
|
Og du kan naturligvis dokumentere, at plasma aldrig "taber" information - men at LCD altid taber information?
|
|
|
Så vil Kaso se dokumentation igen  og når du finder det til ham vel han bede dig dokumenterer at dokumentationen kan dokumenteres  - mit råd er "spild ikke din tid med det".
Forøvrigt bliver der slet ikke skrevet noget om at plasma aldrig taber information - det er noget kaso selv lige har tilføjet for diskussionens skyld. |
|
|
Tjah - hvis man postulerer, at LCD taber information, og at plasma gør det bedre, må det jo kunne dokumenteres - ellers er det bare noget gedigent sludder - men det ynder du jo også så længe det kan sætte plasma i et bedre lys.
Prøv for 1 gangs skyld at overveje, om ikke vi kunne holde diskussionen saglig istedet for at smide om med løse påstande. Det er OK at have en holdning/mening - men den skal ikke forveksles med "fakta".
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
Caraedoc skrev:
|
Du skal så lige huske at sammenligne hvad de er i stand til af tilslutninger, billedbehandling og opløsning. INDEN du sammenligner andet en skærmstørrelse, for det er jo ikke bare størrelsen på skærmen, men hvad den kan vise på skærmen! 
|
|
|
Tjaa, Samsung er jo noget af det der er populært når folk skal købe LCD, og de er jo 'gode' til kun at inkludere én HDMI-indgang og én RGB-Scart indgang, selv på de nye modeller. Du får 2x begge dele med både Pioneer og Panasonic plasma.
|
|
|
Hmm M71, N71, M73, M91, F71-serierne har alle 2xHDMI - så det er vist en sandhed med modifikationer (selv om jeg undrer mig over at de ikke alle har (mindst) 2xHDMI)
|
| Til top |
|
| |
ullum Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
ullum skrev:
kaso skrev:
Naiera skrev:
CenobiteDK skrev:
Når først vi kører HD, vil jeg sgu ikke gå glip af noget.  |
|
|
Jamen, det gør du jo med LCD TV, fordi der går information tabt i billedbehandlingen. Du ser absolut ikke hele din 1366*768 opløsning, måske på nær hvis du slutter en pc til og arbejder i Windåse.
|
|
|
Og du kan naturligvis dokumentere, at plasma aldrig "taber" information - men at LCD altid taber information?
|
|
|
Så vil Kaso se dokumentation igen  og når du finder det til ham vel han bede dig dokumenterer at dokumentationen kan dokumenteres  - mit råd er "spild ikke din tid med det".
Forøvrigt bliver der slet ikke skrevet noget om at plasma aldrig taber information - det er noget kaso selv lige har tilføjet for diskussionens skyld. |
|
|
Tjah - hvis man postulerer, at LCD taber information, og at plasma gør det bedre, må det jo kunne dokumenteres - ellers er det bare noget gedigent sludder - men det ynder du jo også så længe det kan sætte plasma i et bedre lys.
Prøv for 1 gangs skyld at overveje, om ikke vi kunne holde diskussionen saglig istedet for at smide om med løse påstande. Det er OK at have en holdning/mening - men den skal ikke forveksles med "fakta".
|
|
|
Det er vel ikke sagligt at tilføje noget i en andens indlæg og derefter bede ham dokumentere noget som han ikke har skrevet - nu må du sku holde op.
Jeg mindes forøvrigt en anden tråd hvor der var nogen som forsøgte at forklare dig, at opløsningen på et LCD ikke kan udnyttes fuldt ud fordi de enkelte pixels ikke er skarp adskilt, dvs. at farven i pixlen smitter af på de omkringliggende.
|
| Til top |
|
| |
CenobiteDK Branchemedlem

Strax Service
Bruger siden: 16 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, havde Kaso ikke efterspurgt dokumentation for at LCD altid "taber" information, så havde jeg. Tilfreds?
|
| Til top |
|
| |
ullum Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede det var almen viden - men når du nu spørger så nej det er ikke noget jeg lige ligger inde med dokumentation for.
Lige som du sikkert heller ikke ligger inde med dokumentation for at en opløsning på 1920x1080 pixels altid giver bedre billedkvalitet 
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caraedoc skrev:
|
Hvordan er TC kabelforbindelse delt rundt i butikken?
|
|
|
Bedre end mindst 90% af de øvrige radio/tv butikker på markedet. Ikke at det er noget fancy, men det behøver det heller ikke at være for at opfylde dét kriterie.
Jeg har efterhånden udskreget min holdning til plasma vs. LCD så meget at det gør ondt, men det er min klare opfattelse, at hvis man mener at det bedste LCD på markedet er bedre end det bedste plasma på markedet, så har man en forkert opfattelse af hvad det bedste billede er - eller alternativt, man har ikke set hvad skærmene reelt er i stand til at yde. Har man set begge under optimale forhold, vinder plasma'en til hver en tid. MEDMINDRE vi taler PC-brug, hvor billedkvaliteten stadig er bedst på plasma, men hvor der kan være andre argumenter der taler for LCD. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEG vil gerne påtage mig at dokumentere at et godt plasma mister mindre information end et godt LCD (som du siger, så var der ingen der sagde at plasma slet ikke taber information). Det eneste krav jeg har er, at jeg kan få lov at gøre det IRL, eftersom LCD'ens ulemper netop er hvordan tingene fungerer _i praksis_, og ikke hvad man kan argumentere sig til på skrift. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
CenobiteDK skrev:
| OK, havde Kaso ikke efterspurgt dokumentation for at LCD altid "taber" information, så havde jeg. Tilfreds? |
|
|
Information er andet end opløsning. Information kan tabes på mange forskellige måder. Hvis vi nu ser bort fra de tidligere postulater fra bl.a. min side om at LCD-skærme opbygget med PVA-teknik ikke udnytter antallet af pixels fuldt ud, og kigger på tab af information helt ovenfra:
Målet er at se dét som instruktøren, eller hvem der nu har stået bag billed-masteringen, så i studiet. Eller i hvert fald hvad han havde i tankerne du skal se. Én måde at sikre dette på, er at sikre at du ser samtlige punkter i kildematerialet, og dermed ikke mister opløsning. Problemet er at blot fordi panelet har fuld opløsning, så er det ikke sikkert at du SER fuld opløsning. Der kan ligge en masse begrænsninger i praksis, og det gør der faktisk oftest. Men dén diskussion lader vi ligge. En anden måde at miste information er hvis sort eller hvid-niveauet klipper. Hvis alt over 90% lys vises med samme lysstyrke, så mister man information. Det har ikke noget med plasma eller LCD som sådan at gøre, jeg nævner det bare for at understrege en pointe. Klipning af sort og/eller hvid kan foregå flere steder i kæden, men hænger under alle omstændigheder sammen med om producenten overholder standarderne for billed-gengivelse eller ej. Så snart man afviger fra standarden, kan klipning opstå. Det er altså ikke et spørgsmål om hvilken teknologi man bruger, men om hvor godt det udføres. Og det kan lige så vel foregå på plasma som på LCD.
En tredje måde at miste information på er hvis gamma-forløbet er skævt. Et forkert gamma-forløb resulterer i komprimering af lysstyrken i visse områder. Et LCD-tv har et notorisk forkert gamma-forløb i mørke områder. Det betyder at mørke områder i billedet ikke gengives korrekt, og enten mangler du detaljer i det mørke som du skulle have set, eller også lægger du mærke til detaljer du ikke skulle have set. Plasma er ikke perfekt, men det er langt bedre på dette område. Beklager, jeg kan ikke give dig en dokumentation som du er tilfreds med for dette, men jeg kan demonstrere i praksis at det forholder sig sådan, og du er fritstillet til at vælge hvilket LCD jeg skal sammenligne med. Det korte af det lange er: LCD-tv'et vil, i forhold til det bedste plasma, ligge længere fra det korrekte lys-forløb, og dette betyder at dét du ser på et LCD ikke er hvad film-instruktøren havde tænkt sig. Dette er (mindst) lige så meget et tab af information som en nedskalering af opløsning, og i praksis vil dette påvirke om du henlægges til den stemning film-instruktøren havde tænkt sig, i langt højere grad end opløsning.
En fjerde måde at miste information på, er hvis farvegengivelsen er skæv. Hvis en ansigtsfarve ikke gengives korrekt, så bemærker du heller ikke udsvingene. Hvis Julie rødmer en smule når hun ser Romeo, så bemærker du det ikke hvis tv'ets farvegengivelse er så skæv at det ser ud som om hun rødmer hele tiden. Igen, den slags tab af information har i praksis langt større betydning for om du forstår filmens stemning eller ej, end hvor detaljeret du kan se mønsteret i Romeo's manchetknappe.
Bemærk iøvrigt at jeg slet ikke har nævnt notoriske LCD-svagheder som opdateringshastighed og tab af kontrast og farvemætning ved skæve synsvinkler endnu... Plasma har naturligvis også ulemper, men i forhold til at se billedet gengivet sådan som instruktøren havde tænkt sig, så er plasma-teknologiens svagheder af langt mindre betydning end LCD-teknologiens svagheder - _såfremt_ målet er at se hvad instruktøren så. Hvis dét ikke er dit mål, så har jeg ikke flere argumenter tilbage end at der er noget galt med dit mål. Og det kan jeg desværre ikke overbevise dig om med ord, det kræver en real-life demonstration. Som jeg som sagt gerne påtager mig.
Jeg har efterhånden gjort det for en hel del LCD-fortalere, bl.a. på KBH-messen, og indtil videre har jeg haft to forskellige udfald: 90% giver mig ret, 10% beskylder mig for bevidst at justere LCD'erne så de ser ringere ud end de i virkeligheden er. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
CenobiteDK skrev:
| OK, havde Kaso ikke efterspurgt dokumentation for at LCD altid "taber" information, så havde jeg. Tilfreds? |
|
|
ALLE! Og jeg mener ALLE! displays taber information på den ene eller den anden måde. Forskellen ligger i hvor meget og hvordan. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|