Emne: Biwire eller Biamp? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
|
Du kan biwire fra alle forstærkere og receivere hvis du i forstærker-enden har kaplerne samlet i feks et banan stik (eller rettere 4 - 2 til højre og 2 til venstre).
Når jeg siger 4 terminaler, så taler jeg "sæt" der skal jo altid være både + og - 
Den er jeg ikke lige med på den med at samle i bananstik?? gider du uddybe lidt??
|
|
|
Jeg prøver lige at pudse mine pædagogiske evner af 
Et bi-wirings kabel er jo principielt bare 2 kabler i ét - altså 4 ledere i alt. På højttaleren er det ikke noget problem, da der jo er fire terminaler. På de fleste receivere og på mange stereo forstærkere er der kun 2 (altså pr kanal) så for at kunne bruge kablet, så skal der i receiver enden kun være 2 ledere.
Jeg har biwirings kabler til mine fronter, da jeg i sin tid fik de kabler var der 2 bananstik i den ene ende og 4 bananstik i den anden ende - så må du selv gætte hvilken ende der skulle bruges i receiveren  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ha ha ok tror jeg er lidt med på den nu!! læste li ge hurtigt nok og misforstod noget
Tak for de for fine forklaringer
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Don,
Biwiring er, hvis man kun har en forstærker,her kan man så vælge at sætte et biwiringskabel, på et eller to sæt højtalerudgange, hvis man bruger den sidste løsning, kræver det to sæt kabler,men så får man muligheden for ,at bruge to forskellige kabler og kan derigennem tune sin lyd, første løsning bruger man et højtalerkabel, med to ledere, plus og minus på forstærkersiden ,som så bliver delt op i 4 ledere 2 til bas og to til diskant på højtalersiden,et eksempel herpå er kimber bi-focal kabler.
Til biamping skal man bruge to forstærkere,enten to ens forstærkere, som jeg har,dette giver mulighed for at lade et effekttrin trække højre side og en til venstre side, men selv om man har to ens effekttrin, er det ikke sikkert ,at de spiller helt ens. Man kan også vælge den anden løsning med to effekttrin, en til bas og en til mellemtone og diskant, med denne løsning kan man bruge to forskellige forstærkere,dette giver mulighed for tune sin lyd.Begge måder kræver to sæt højtalerkabler. Jeg har som sagt prøvet begge dele, og valgte et effekttrin til hver side,en ven som har samme højtalere, som mig , bruger to forskellige effektrin ,Classe`og Gamut.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bjasch..
Tak for din fine forklaring men er helt med... havde lige læst det hele lidt for hurtigt så misforstod noget!!(så meget ved da jeg om hifi )
Jeg kører selv to identiske amps en til top og en til bund:-)
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum og tak for interessen
Må hellere præcisere mit dilemma: Jeg kører med en NAD 218THX som er anskaffet fra ny af for snart lang tid siden. I forgårs købte jeg en brugt mage til. Den er meget hærget udvendigt og ekstremt nasset indvendigt.
Derfor spørger jeg både til den optimale opsætning med 2 nye forstærkere og ditto med 2 ens, men forskelligt behandlede, forstærkere.
Mine HT hedder Tannoy D500.
Altså: Bør jeg køre forstærkerne i stereo-mode (1 til bas og 1 til diskant/mell.) eller i mono/bridged-mode (1 til højre kanal og 1 til venstre kanal)??
Og så: I den ideelle verden med 2 spritnye amp's. Hvad er så at foretrække lydmæssigt?
(Skulle ovenstående være noget vrøvl bedes skylden placeres hos Tuborg)
mvh Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej mops,
Mine forstærkere er dual mono dvs. to monoblokke i et kabinet med en netledning. Dem har jeg så 2 ens stk. af, Nad 218 THX er ligesådan, de er bare ikke dual mono dvs. de har fælles stømforsyning, men mine forstærkere kan ikke brokobles, så derfor har du en mulighed mere, du kan brokoble dine nad og få mere effekt tilrådighed, dvs. at hver af dine nad bliver til et monotrin og så kan du biwire eller kortslutte biwiringsterminalerne på dine højtalere og enkeltwire. Hvis du brokobler dine nad skal de de spille ENS, mine forstærkere stod ikke helt ens i bias, men jeg fik dem justeret ens og testet så jeg var sikker på de spillede ens, men ham jeg købte den ene af fortalte, at han fået stillet bias lidt op, så jeg vidste det godt , men mens jeg brugte en til top og en til bund ,var det ikke noget problem, da jeg skal bruge elektronisk delefilter, men da jeg ville prøve at køre vertikal biamping, var jeg nødt til at få justeret begge effekttrin. Det problem, som michael nævner, med at det slider mere på den kanal der kører bas,kommer an på hvordan dine forstærkere er opbygget, for mig tror jeg ikke det er noget problem ,da mine forstærkere er dual mono og i stand til at trække næsten hvadsomhelst, det er jo også et problem at lade den ene forstærker slæbe de tunge basser vel ca. 70% af energien og den anden resten ,for så bliver førstnævnte slidt ned først, men problemet kan nemt løses, ved at bytte rundt på kablerne ,de skal alligevel gøres rene engang imellem.
Hvis du vil biampe, skal din forforstærker have 2 udgange til effekttrin.
Hvilken slags Tuborg ?dem her , dem her eller dem her
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 30 September 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen til alle. BJASCH:  ... Det var den muntre øl jeg havde gang i..  Der er ikke 2 udgange på min forforstærker, så eneste mulighed for at bruge NAD'erne sammen er altså som mono-trin. Hvad kostede dén bias-justering du fik foretaget? Og hvem gjorde det? mvh Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mops,
Hvis du VIL biampe kan du anskaffe et elektronisk delefilter , de findes i forskellige prisklasser,tilbudsavisen ,har et reckhorn som koster 250 kr. , der er også Behringer, det kan være at andre i forummet har en god anbefaling .Dertil skal lægges prisen på to signalkabler.
Jeg fik stillet mine effekttrin hos quali-service,men Arne er desværre gået på pension,han overdrog det til J.J. Teknik, de giver dig et gratis tilbud ,www.JJTeknik.dk tlf.. 44990705, firmaet ligger i Farum,der er også, High End Musikservice i Vanløse info@highendmusik.dk tlf.36711114, begge firmaer ,skulle også være i stand til at rådgive dig, omkring elek. delefilter og eventuelt delefrekvens på dine højtalere, fordi med elektronisk delefilter, kan du tilpasse delefrekvensen til dit lytterum.
|
| Til top |
|
| |
Danzig Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 30 September 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de interessante indlæg. 
Jeg har lige et par spørgsmål angående mit eget setup, håber I kan hjælpe.
Jeg har en Densen CD-afspiller og Densen B-110 integreret forstærker (2x60W) og Audiovector M3-super højtalere.
Jeg har tænkt mig at købe en Densen effektforstærker (2x100W) og vil så Bi-ampe med de 2x60W til diskanten og de 2x100W til mellemtone og bas.
Densen anbefaler at gøre det på denne må, men jeg kan se, at de fleste kører diskant og mellemtone sammen og bassen for sig, hvad vil I anbefale?
På effekten er der to sæt terminaler. Er der forskel på kun bruge det ene sæt og så bruge et Bi-wire kabel til mellemtone/bas eller bruge begge sæt med et kabel fra hver til henholdsvist mellemtone og bas?
Hvis jeg skal køre diskant og mellemtone sammen, så er der kun et sæt terminaler på den integreret forstærker og så giver det jo sig selv.
Det har betydning for om jeg skal gå ud og købe bi-wire kabler eller single-wire.
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
På mit setup, kører jeg med elektronisk delefilter, som skærer 24 db ved 80hz,over 80hz kører jeg over i et passivt delefilter, som så er biwiret ,og fra det passive delefilter er der 2 m højtalerkabel med 8 ledere til henholdsvis mellembas, mellemtone og en til hver af diskanterne, så jeg kører ,triwiring og biamping.Nogen gange kunne man godt ønske sig et, all in one anlæg , et netkabel og et sæt højtalerkabler . jeg har 34 m ht. kabel ,bare til fronterne,men jeg har lige købt et NLE ,som jeg klipper i mindre stykker, så jeg kommer ned på 12m.
Jeg hørte Densen på udstillingen ,det var ikke ligefrem imponerende efter min smag. Det bedste jeg lyttede til, var Thorhauge og Mictor ,et til rummet, velafbalanceret anlæg ,flinke mennesker, mange dyner . Jeg kan ikke rigtig, se argumentet ,for at køre diskanten for sig selv, så burde man efter min mening triampe,bassen er jo den enhed ,der kræver mest effekt og diskanten mindst ,bassen bruger vel omkring 70 %,diskanten 10 %, Jeg mener derfor .at man skal køre bassen for sig ,og mellemtone ,diskant sammen, sådan er næsten alle delefiltre ,på højtalere, med biwiringsterminaler konstrueret, men rådfør dig igen, med DENSEN, de må jo være i stand til at argumentere for deres holdninger .Der er også højtalere der ikke kan biwires,nogle fabrikanter mener, det forringer lyden.Du burde også spørge Audiovector.
Om man bruger 1 eller 2 sæt højtalerudgange til biwiring ,er nærmest en religionsag, ,men med to forskellige kabler kan man tune lyden.Men praksis er det jo ofte ,hvordan kablerne er konstrueret,? mine er Tara Labs ,8 x 3 meter, det er monometer ,så jeg skal bruge 2 sæt terminaler, Kimbers bifocal kabler f. eks. skal bruge et,sæt højtalerterminaler.Man kan også få kabler som ,man kan terminere, som man vil f.eks. kimbers 8 tc.
Normalt vil jeg også anbefale, at man bruger den kraftigste forstærker til bassen ,hvis man har 2 forskellige effekttrin,men hvis det kraftigste er det bedst lydende ,vil dette være at foretrække til mellemtone og diskant, der jo her det meste musikinformation er .
Men ligegyldigt hvad man vælger, er man nødt til selv at prøve de forskellige muligheder ,som ens setup giver mulighed for,thi om man biamper ,biwirer, ovs. er det når alt kommer til alt kun et spørgsmål om dit ideale lydbillede, dine ører og din pengepung , dertil kommer en masse kravlen bag højtalere og anlæg for man er nødt til prøve lidt frem og tilbage ,glemte jeg at fortælle ,at jeg også har 10m signalkabel og 15m netkabel, så jeg har kravlet en hel del.
|
| Til top |
|
| |
Danzig Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret...det var lige før jeg fik "Information overload" . Mine Audiovector er 2,5 vejs højtalere (ved ikke hvordan det virker med den halve!). Jeg tror jeg køber et sæt singlewire og et sæt bi-wire, så kan jeg jo prøve begge muligheder. Elektronisk delefilter bliver nok ikke lige foreløbig. Så skal jeg vel køre tri-amp med et delefilter på hver forstærker...det løber vist hurtigt op . Var der en stor forskel, da du fik elektronisk delefilter?
...og ja, det med kablerne, det kan være et helvede...måske man bare sku få sig en iPod og et par høretelefoner
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det elektronske delefilter ,jeg bruger er en del af højtalersystemet, der er ingen regulering af delefrekvens kun styrkeregulering for 2 subwoofere og for to tårne med mellembas,mellemtone og diskant, delefrekvensen er 80 hz. Både jeg og min ven har prøvet andre delefiltere,med justerbar delefrekvens både dyre og billige ,men ingen har endnu overgået det, der fulgte med højtalerne .
Hvis du har tænkt at købe kabler,synes jeg du skal prøve at låne dig frem ,før du køber!, der er flere hifi forretninger der låner kabler ud, eventuelt mod depositum,det er bare at ringe lidt rundt .
Du kan også købe brugt, hvis du ikke er tilfreds med lyden, taber man ikke så mange penge ved gensalg . Kimbers 8 TC f. eks, fås brugt,og hvis det er utermineret ,kan det både enkeltwire og biwire.Dette er et kabel jeg har hørt på flere anlæg, og det er aldrig faldet igennem.
I en 2.5 vejs højtaler er delefilteret konstrueret således, at 2 enheder spiller bas,den ene spiller også mellemtone og den tredie spiller diskant.Men hvis der noget du er i tvivl om ,henvend dig til producent/forhandler ,når man har købt et produkt har man jo osse betalt for,god vejledning og service.selv om det sidste ikke altid er tilfældet. Meridian 565.4 7.1
|
| Til top |
|
| |
Danzig Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lånte engang et sæt Solar Wind, Bi-wire fra Nordost til mit gamle anlæg. Der kunne jeg godt høre klar forskel men havde lidt på fornemmelsen, at man måske godt kunne få mere for pengene med andre kabler. Jeg er også lidt betænkelig ved et kabel som ikke er skærmet, da jeg har haft lidt problemer med interferens. Men Nordost kunne måske passe meget godt til Audiovector og Densen.
Jeg er også blevet tilbudt ViaBlue SC-4 fra Hificable, men det har jeg ikke hørt, da det vist kun er et internetfirma. Jeg tror helst jeg vil have et pretermineret kabel, men jeg er umiddelbart lidt på bar bund. Jeg har også tænkt mig at skifte signalkabler og netkabler, så det kan hurtigt blive lidt dyrt.
Tak for forklaringen på 2,5vejs. Hvis bas og mellemtone kører sammen i den ene enhed, så er det måske bedst at bi-ampe bas og mellemtonen sammen og diskanten for sig?
...men jeg må jo prøve mig frem, som du siger
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke gøre nogen af delene!
Husk på, at kablerne fungerer som transimissionslinjer. Og når man benytter 2 sæt kabler til hhv bas og diskant, får de hver sin transmissionslinje. Og det vil betyde at de ikke drives 100% ens.
Jeg ville hellere ofre samme beløb på en enkelt forstærker og et sæt kabler. Et godt sæt, er typisk bedre end 2 dårlige.
Ved godt det ikke er det svar der ønskes, men det er min holdning.... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Danzig,
Jeg kender ikke dine højtalere,jeg har kun hørt nogle ældre audiovector,men jeg tror ikke,du kan biampe bas og mellemtone,hvis der er 2 sæt terminaler på en højtaler vil det ene sæt typisk være til low op til 300 -400 hz og det andet sæt til resten, hvad står der i manualen?
Hej Hurtig,
Jeg bruger 2 forskellige kabler , et sæt til subwooferne (Audioquest Clear) og et biwiringssæt til resten (Tara Labs Decade) med fint resulta t,jeg har efterhånden prøvet mange forskellige kabler ,både som enkeltwire ,biwire med samme kabel til subw. og resten, det setup jeg har nu er foreløbig det bedste.Men jeg giver dig ret i ,at forskellige kabler,belaster forstærkeren forskelligt og at ,et godt sæt kabler er bedre, end 2 halvdårlige,blot man husker, såfremt højtaleren kan biwires, at kortslutte terminalerne ,med et jumperkabel, istedet for de metalstykker , der normalt følger med.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
don dario skrev:
|
Du kan biwire fra alle forstærkere og receivere hvis du i forstærker-enden har kaplerne samlet i feks et banan stik (eller rettere 4 - 2 til højre og 2 til venstre).
Når jeg siger 4 terminaler, så taler jeg "sæt" der skal jo altid være både + og - 
Den er jeg ikke lige med på den med at samle i bananstik?? gider du uddybe lidt??
|
|
|
Jeg prøver lige at pudse mine pædagogiske evner af 
Et bi-wirings kabel er jo principielt bare 2 kabler i ét - altså 4 ledere i alt. På højttaleren er det ikke noget problem, da der jo er fire terminaler. På de fleste receivere og på mange stereo forstærkere er der kun 2 (altså pr kanal) så for at kunne bruge kablet, så skal der i receiver enden kun være 2 ledere.
Jeg har biwirings kabler til mine fronter, da jeg i sin tid fik de kabler var der 2 bananstik i den ene ende og 4 bananstik i den anden ende - så må du selv gætte hvilken ende der skulle bruges i receiveren 
|
|
|
Med så gode pædagogiske evner, burde du så ikke strække i denne tid ?
|
| Til top |
|
| |
Danzig Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
BJASCH
Der er tre sæt terminaler på Audiovector. Jeg kan ikke se, at der står noget om ved hvilke hz de deler.
Jumperkabler!!!...så der er lidt mere at bruge penge på
Hurtig
Det er ikke relevant for mig at skifte min integreret forstærker (hvis jeg skal købe den en klasse over koster den 30K) og jeg har ikke tænkt mig at bruge mere end de 18K som effektforstærkeren koster...så det eneste spørgsmål er egentlig om jeg skal ofre penge på et ekstra kabel for at Bi-ampe eller om jeg skal lade vær at bruge de 2x60w i den integrerede forstærker. Jeg ku jo evt. først nøjes med at købe et bi-wire kabel og så bruge mit gamle single wire til at bi-ampe med og se (høre!) om der er en forskel til det bedre.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|