Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Linn Sondek-Scheu Cello-Nottingham Analog (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Der har da vist været gang i denne slags tråde før omkring LP12.
For nyligt læste jeg, at LP12 skulle være den hifikomponent, der er produceret i længst tid.
I den forbindelse komme rjeg til at tænke på Denon 103 PU og SPU fra Ortofon, som nok har kørt en del længere end alt andet.

Mht. LP12 bør man kigge spille efter med et kritisk øje og lidt sund fornuft.
Konstruktionen er lavet med en tung pladetallerken og et noget lettere subchassis. Subchassiset står ovenpå 3 fjedre, som er placeret rundt om centerlejet.
For det først er tyngdepunktet placeret en del højere oppe end selve ophængningspunktet, hvilket vil få pladespilleren til at være længe om at falde til ro. Den er med andre ord tungest højt oppe, hvilket svarer til at stille en hammer med hovedet opad. Kommer den først i gang, er der ingen selvdæmpning der kan hjælpe. Ud over det er der brugt lette materialer til subchassit og armboard, som ikke har nogen særligt høj egendæmpning.
Fjedrenes placering rundt om centerlejet, gør osse at subchassiset har en tendens til at vride sig pga. lejefriktion, den har Linn valgt at kompensere for vha. tonearmskablet, som skal fastholde subchassisets position. Derfor påstås det, at kun proffer kan få den op at køre, og at kun Linns egne arme duer på den.

Alle disse ting til sammen, er egentlig blot fejl i konstruktionen. Den ustabilitet værket er født med, pga af tyngdepunktets placering og fjedrenes manglende evne til at dæmpe bevægelserne. Det svarer meget nøje til en bil uden støddæmpere, men også på næsten flade dæk.

Kigger man på den ultimative måde, at angribe problemstillingen på, så er SME et rigtig godt eksempel. Her er der taget hensyn til alle de kræfter en pladespiller udsættes for. Dæmpning er tilført så vidt muligt ad naturlig vej, fremfor vha. kunstgreb. Der er med andre ord ikke brugt noget tonearmskabel til at sænke wow og flutter, ligesom tyngdekraften er den der trækker værket på plads også i det vandrette plan.

Det første værk jeg kender til, som gjorde meget af det samme som SME, var faktisk B&O beogram 4000. Den var den første pladespiller jeg rendte i, som uden problemer kan spille mens den står oven på en subwoofer. PU valget var dog besværligtgjort, og kun nørder kunne gøre noget ved den slags, men så var den osse lidt skæg. Den kunne ikke udbalancere ret meget, så det var meget begrænset, hvor vildt det blev. Men konstruktionen var bare gennemtænkt.

LP12 blev til i starten af 70érne som et billigt alternativ til AR, Ariston og Thorens, som var dem der kørte klatten dengang. Den fik kanon tests, fordi pris/ydelse var fremragende, idet den kun kostede 1/3 af en Thorens. 1.500 dask kostede de tidlige eksemplarer i DK, hvilket d.d. svarer til ca. kr. 6.000. Når automatisering og den slags tages med ind i regnestykket, kan den vel laves for nogle få basører og sælges til nogle få tusinde, hvis ellers der var aftagere til dem.
Så den pris den er løbet op i nu om dage, er på ingen måde relateret til produktet eller udvikling i øvrigt.

I tilgift skal man også lige holde sig for øje, at hvis nogen skulle påstå, at konstruktionen er blevet skabt på baggrund af lyttetests i stedet for videnskab osv. Så bør man medregne, at den tids PUér hed Supex 900 at most. Lyt lige til sådan en ulden fætter d.d., så kender du ingredienserne i rationalet.

En brugt Linn har jeg fornyligt set til 5K tror jeg og til den pris er den da egentlig nok OK, bortset fra at jeg nok gik efter noget der var lidt mere klaverfast. Se om du evt. kan finde én af de gamle direkte drevne Denon modeller DP75 vel. lign, men de er vist blevet collectors items forlængst.

Skal den være flydende, så er der også STD, SOTA, Thorens 126 MKIII eller 226.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Tak allesammen.

Det er jo fantastisk at kunne blive så meget klogere på så enkel en måde. Jeg fornemmer, så langt fremme vi efterhånden er i tråden, at LP12 måske er lidt for besværlig en omgang, for en relativ nybegynner på området som jeg. Men jeg er stadig nysgerrig om den her Scheu Cello. Er der ingen der kender noget til den. Jeg kan se den har akryl-tallerken, hvilket mange pladespillere har i dag, og hvilket de i øvrigt rynker på næsen over nede i Lydbutikken, hvor det hellere skal være MDF (Project) eller aluminium (Nottingham Analogue), som jo selvfølgelig også er deres egne salgsvarer. Men akryl/mdf/alu??? Audio Note TT er vist også med akrylplade.

Hvad koster sådan en Avid Diva, og fås de brugt, -og hvad kan de?

hehe, -nye svar, mange flere spørgsmål.

Jeg kan se at der er en Project 6.9 til salg herinde. Var det mon noget?

Til top Vis Velsing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Velsing

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Huhej Kurt - det lyder næsten ligesom debatten på PFM . LP12'en deler virkelig folk. Men ingen tvivl om, at en spritny LP12 er for dyr ligesom resten af komponenterne, men det kan ofte købes brugt og da konstruktionen er rimelig holdbar og fremad kompatibel, så at sige, kan man spare mange penge og så opgradere lidt hen ad vejen.

Men, gør budgettet op, lyt og vælg.

Mange hilsener

Rolf

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

KvK - hva er forskellen på en Thorens 166 og 126?

Og vil gi KvK ret - en LInn er totalt overprissat og den er i virkeligheden en opgraderet Thorens, ihvertfald deres måde at ophænge chassiet på.

Men den er pæn og den har charme og historie - der er osse mange der kører rundt i Old Timers, MG og og Jaguar, det er nok lidt det samme. :-)

Har haft en LP 12 i mange år og fik den solgt for 8K, schön!

Har nu en ældre Thorens 166 MkII som jeg fik for 500,- u PU og den er pæn efter lidt maling og pudsecreme på tallerkenkanten og sån
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

TD126

TD166

Jeg vil dog lige tilføje, at med mindre jeg havde lyst til at smide det der skal til, for at erhverve en SME - den store tak! - så ville jeg holde mig væk fra de flydende ophængte.
Prøv at finde en fastmonteret sag, som er rimeligt tung og motormæssigt kraftig hertil veldæmpet, så tror jeg du er nået langt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Ja, sådan en SME er lækker og nok også bedre en stort set alt andet. Jeg har dog aldrig hørt den. Her er en til salg, hvis man skulle have lyst: http://cgi.ebay.com/SME-30-2-TURNTABLE-SME-V-TONEARM_W0QQite mZ160033546886QQcmdZViewItem

Hilsen Rolf

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes