Forfatter |
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay Walin - det kan jeg godt se ikke er så heldigt. Tænkte godt at jeg vel ville få sådan et problem, og at strømmen ikke kun ville kunne bringes til at løbe gennem modstanden. Så må det blive nye potter over det hele, når den tid kommer. Så er det da også klaret, og der bliver så ikke problemer med dem foreløbig. Men lad os nu se om det bliver nødvendigt lige nu  .
Og så er brugermanualen jeg bestilte lige dumpet ind ad brevsprækken. Hurtig forsendelse, og et flot produkt, så hvis der er nogen der mangler en brugermanual til noget gammelt grej, kan i jo prøve der - www.vintageaudiomanuals.com .
Må kigge lidt på den, og se om jeg ikke kan regne ud hvor strøm/jordskinnen så sidder.
Så er der snart afgang til lydbutikken - håber de har fået kondensatorer til mig i dag
S.R
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 06:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan går det med Tandberg?
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg løb ind i lidt problemer, da benene på de nye kondensatorer ikke passede ned i printet. Først tænkte jeg at jeg så måtte forlænge dem, men efter at ha' ledt et par dage uden at finde noget passende, besluttede jeg at tilpasse printet, ved at file hullerne lidt større (må Vebjørn Tandberg tilgive mig  ). Er dog så blevet lidt i tvivl om det nu også var så smart - er lidt nervøs for at jeg er røget derud hvor jeg ikke kan bunde. Nu uploader jeg lige et par foto's, og så skal jeg uddybe lidt senere (er nødt til at ta' på arbejde nu, men der har jeg også adgang til internettet)
Synes der er et par ting der ikke er som jeg regnede med de ville være. F.eks er der fri forbindelse mellem plus-polen på en kondensator, og minus-polen på den anden til den side?? Er det sådan det skal være??
Det er hul 1 og hul 3 set fra højre jeg har "forlænget" lidt. Ser det okay ud, eller kan sådan et hul være isoleret fra det omgivende print?
S.R
|
Til top |
|
|
Solformørkelsen Udelukket fra forum

Tidl. cvo2004
Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R Vaughan skrev:
Jeg løb ind i lidt problemer, da benene på de nye kondensatorer ikke passede ned i printet. Først tænkte jeg at jeg så måtte forlænge dem, men efter at ha' ledt et par dage uden at finde noget passende, besluttede jeg at tilpasse printet, ved at file hullerne lidt større (må Vebjørn Tandberg tilgive mig ). Er dog så blevet lidt i tvivl om det nu også var så smart - er lidt nervøs for at jeg er røget derud hvor jeg ikke kan bunde. Nu uploader jeg lige et par foto's, og så skal jeg uddybe lidt senere (er nødt til at ta' på arbejde nu, men der har jeg også adgang til internettet)
Synes der er et par ting der ikke er som jeg regnede med de ville være. F.eks er der fri forbindelse mellem plus-polen på en kondensator, og minus-polen på den anden til den side?? Er det sådan det skal være??
Det er hul 1 og hul 3 set fra højre jeg har "forlænget" lidt. Ser det okay ud, eller kan sådan et hul være isoleret fra det omgivende print?
S.R |
|
|
Det er intet af det "fileri" du har lavet der på nogen måde ser alarmerende ud, det se faktisk meget nydeligt og sobert ud, så der er ikke noger, at være nervøs for.
Jeg har rodet og reageret i de særeste konstruktioner, inklusiv flere af Tandberg's gamle 3036A, 3026A og 3016A', og for dit filearbejde får du en med krølle .
Hilsen 
Edit: inden du begynder at lodde nye komponenter i hullerne, bør du lige bruge en tin-suger, så du får fjernet de tin-klatter, dette lige så meget for ikke, at få blandet det gamle og det nye tin, for er smeltepunktet ikke ens hos to typer tin, bliver resultatet noget værre klatværk.
Næste gang du skal MODDE , kan det anbefales, at bruge tin-sugeren som det første inden du forsøger at fjerne komponenterne, så er disse lettere at "hive" ud af hullerne.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R Vaughan skrev:
S.R |
|
|
Ja, det er korrekt. Det skyldes at netdelen leverer en positiv og en negativ spænding. Det punkt hvor de hænger sammen er stel.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Solformørkelse for rosen! Har faktisk været i gang med tinsugeren, men tænkte at det vel ikke var så vigtigt at fjerne det hele - kan dog godt se din pointe. Har efterfølgende købt sugetråd, så jeg renser det ordentligt af inden jeg lodder nyt på.
Tak Stanley, for at forklare hvordan tingene hænger sammen - nu tør jeg så godt prøve at instalere de nye dele, og fyre op under hende
Bliver dog lidt sent før jeg kommer hjem i aften, så måske det først bliver i morgen jeg får prøvet. Skal selvfølgelig nok lade jer vide om det spiller!
S.R
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om du har bemærket det S.R,men øverst i højre hjørne på printet står der 16(18?) juni 1976.Et fantastisk år for Tandberg recievere  Det ser spændende ud,det du har gang i.Jeg følger spændt udviklingen  Og krydser fingre!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har faktisk set det - ikke lige med det samme, men da jeg så foto'ene kunne jeg se et eller andet, og så efter. Der står "10 juni 1976" - så det er altså fødselsdagen
Takker for krydsede fingre - jeg skal til at sidde og hygge med den nu, og i morgen ved vi så om det har hjulpet!
S.R
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søreme om det ikke har virket - nu står hun og spiller  !
-Så får vi se om det holder, eller der er andet der skal kigges på. Havde den jo oppe at køre uden problemer i 3 dage, så man ved jo aldrig. Lyden må jeg vente lidt med at udtale mig om - er det forøvrigt noget der skal spilles til, sådan nogle kondensatorer?
Takker mange gange for al hjælpen  - det holdt hårdt, og uden jeres hjælp var det slet ikke gået, dette mit første forsøg udi at reparere selv. Har dog lært meget, og fået lidt blod på tanden. Det kan åbentbart lade sig gøre at reppe selv, og slippe godt fra det!
Havde selvfølgelig været smart om jeg havde taget en ting ad gangen, og ikke skiftet relæ og kondensatorer samtidig - så havde jeg jo ligesom vidst hvor det var fejlen lå. Det var der desværre ikke lige tålmodighed til denne gang - men relæet siger ihvertfald klik på en anden måde end det gjorde før, og de gamle kondensatorer kan man vel egentlig måle lidt på, for at se om de var færdige?
S.R
|
Til top |
|
|
Solformørkelsen Udelukket fra forum

Tidl. cvo2004
Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R Vaughan skrev:
Søreme om det ikke har virket - nu står hun og spiller !
-Så får vi se om det holder, eller der er andet der skal kigges på. Havde den jo oppe at køre uden problemer i 3 dage, så man ved jo aldrig. Lyden må jeg vente lidt med at udtale mig om - er det forøvrigt noget der skal spilles til, sådan nogle kondensatorer?
Takker mange gange for al hjælpen - det holdt hårdt, og uden jeres hjælp var det slet ikke gået, dette mit første forsøg udi at reparere selv. Har dog lært meget, og fået lidt blod på tanden. Det kan åbentbart lade sig gøre at reppe selv, og slippe godt fra det!
Havde selvfølgelig været smart om jeg havde taget en ting ad gangen, og ikke skiftet relæ og kondensatorer samtidig - så havde jeg jo ligesom vidst hvor det var fejlen lå. Det var der desværre ikke lige tålmodighed til denne gang - men relæet siger ihvertfald klik på en anden måde end det gjorde før, og de gamle kondensatorer kan man vel egentlig måle lidt på, for at se om de var færdige?
S.R |
|
|
Tillykke med den vellykkede reparation (nu ved jeg hvor jeg skal sende mine "ikke-duelige" apparater hen til reparation ), og den kan højst sandsynligt spille i adskillige år efter dette "rep".
Hilsen Øffe 
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dælme godt gået,S.R!!  Imponerende.Glæder mig til at høre hende sparke r**!  Og ja,det er rart at vide hvem der skal bistå når/hvis min skulle begynde på noget.....
Tillykke med hende __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt gået  __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, tak! Skal gerne hjælpe hvis jeg kan, men det er nu stadig ikke meget jeg ved. Synes da det lyder som om du, Solformørkelse, ved mere end jeg gør - så det er da vist bare med at komme igang med loddekolben  !
S.R
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R:Kan vi konkludere at det var elektrolytterne/relæet den var gal med?Nogle udfald på det seneste?Fortæl! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej S.R.
Til Lykke med resultatet. Godt gået. Du spørger om du kan måle på de gamle kondensatorer - det er ikke helt nemt uden lidt specialudstyr. Men tro mig: 30 år gamle elektrolytter er ikke værd at gemme på, når først de er loddet ud . __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så er hun desværre begyndt at falde ud igen. Har gjort det et par gange, så der er åbentbart mere der skal kigges på  . Ved da ihvertfald det så ikke er de store lytter, eller relæet  , men at det er i orden nu. Tror lige jeg tænker et par dage, over hvad der nu skal forsøges. Forslag er velkomne - det er stadig knitren i især venstre kanal, og derefter udfald af samme?
Synes dog den har ændret klang efter udskiftning af lytterne. Der er ikke den samme varme mere, og bassen er ikke nær så dyb og fyldig. Til gengæld har jeg så fået flere detaljer i det høje register - men jeg savner nu det andet. Ikke at det lyder dårligt, men den varme lyd var jo noget af det bedste ved den.. Kan være jeg på et tidspunkt prøver nogle andre kondensatorer, men det skal jeg lige ha' lavet lidt research på først, så jeg ikke skal igennem 10 sæt inden jeg finder de helt rigtige..
Er sikker på du har ret, Walin - de var færdige de kondensatorer. Gemmer dem dog lige lidt endnu, da de alligevel var dem der lød bedst, så det er vel referencen selvom de er gamle og færdige. Er godt nok ikke noget man sådan lige skifter, og jeg skal vel også passe på ikke at lodde hende ihjel..
S.R
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fandt jeg lidt jeg kunne kigge på igen. Bl.a jord/strømskinnen, som alle nordmænd snakker om at man skal kigge på. Jeg kunne bare ikke regne ud hvor den sad, men pludselig fik jeg øje på at det bageste print er skruet fast på en måde så det får stel - så det må være det!
Besluttede at kigge på det hele deromme, nu jeg var igang, og har derfor skilt den ad. Der sidder nogle drejepotmetre, til at justere forskellen kilderne imellem - de er ikke sådan lige at komme om at rense med jævne mellemrum, og jeg kører altid max signal - så jeg kunne godt tænke mig at droppe dem. Er der nogen der genkender dem, og kan gi' mig et par råd? De er opdelt i to lag, og jeg går ud fra det er et til hver kanal, og at de bare skulle forbindes med et stykke kobbertråd?
Strøm/jordskinnen
Drejepotten - til højre for rca-indgangen
Hele det hyggelige rod
S.R
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret i at de 2 lag er et for hver kanal. Så vidt jeg kan se i mit ret dårlige diagram, kan du godt kortslutte alle 3 ben på potentiometeret i pladespillerindgangen ( 3 ben for hver kanal ). I de 2 båndoptagerindgange er det lidt anderledes. Her skal du kun kortslutte det midterste ben med det ben armen er drejet helt om imod når du har skruet op i max ( ses tydeligt på dit billede ). Potentiometeret skal blive siddende i printet, eller erstattes af en fast modstand af samme værdi som potentiometeret. Værdien kan du sikkert læse på undersiden når du har loddet potentiometeret ud. Du kan dog roligt lade potentiometrene sidde i, da det er kontakten mellem armen og kulbanen der svigter og det problem er elimineret hvis du kortslutter dem.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er simpelthen en guttermand, Stanley  !
Jeg lader potmetrene sidde i, og by-passer dem. De har rigtignok tre ben til hver bane. I første omgang var jeg ellers blevet enig med mig selv om at de øverste kun var der for at støtte, da jeg ikke kunne se de havde kontakt - men efter at ha' kigget igen, kan jeg se at det har de da. Det lyder nemt nok på båndoptagerindgangene, men hvordan er det lige med Phono? Når jeg kortslutter tre ben, er der så nogen særlig måde jeg skal gøre det på, eller er det nok at lodde fra et ben til et andet, til det tredje? Sådan at forstå at jeg laver en lille trekant med kobbertråd ?
S.R
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok ikke for børn sådan noget vintage elektronik!
Men det skal da nok ende rigtigt godt.
Har du været inde og kigge på den der norske Tandberg (internet)butik? Du virker ikke så tilfreds med de nye lytter.
|
Til top |
|
|