Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 04:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: udfald på tandberg reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det er godt nok ikke for børn sådan noget vintage elektronik!

Ha, ha - Nej, det er det i sandhed ikke! Kan godt forstå de fleste holder sig til noget nyere. For mig er det bare det værd

Er så småt begyndt at researche på det med de kondensatorer, men er ikke nået så langt. Det skal ihvertfald ikke være nogle af de gamle de sælger oppe i Norge, men nogle helt nye.

Men foreløbig koncentrerer jeg mig om at få den op og køre i det hele taget. Har heldigvis lånt Tantens 2025, så jeg er ikke helt uden blå reciever

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lige taget mig sammen, til at vise jer hvor langt det er kommet:

De nye kondensatorer, som jeg vist skylder et foto af

Hele skidtet skilt ad, for at komme til printet med drejepotterne. Ikke særlig nemt at komme derom, men nu er det ordnet - både bypass af potterne, og jord/strømskinnen er efterloddet. Ordnede desuden lige de lodninger der ikke var så pæne.

Nu kan jeg så ligefrem påstå jeg har en moddet 2055

Det hjalp så ikke, så fejlsøgningen gik videre. Ved at banke forsigtigt på komponenter med en spisepind, lykkedes det mig faktisk at få den op at køre efter et udfald, uden at lave tænd/sluk - så jeg begyndte at tro at fejlen lå i en dårlig lodning eller komponent i preampen. Efter et udfald her til morgen, begyndte jeg så mere metodisk at tappe på komponenter i pre'en, men det hjalp ikke, venstre kanal var stadig meget svag - og så fik jeg øje på det her, bag på printet (og under den skrue der laver forbindelsen) , og virkelig ret godt gemt

Der skulle den jo så kunne få stel, men det har nok knebet lidt. Har renset det grundigt af, og nu kører det ihvertfald. Vi får se om det holder, eller om det så bare var en ting mere, jeg kan udelukke

S.R

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige som gammel tekniker at jeg er imponeret over gåpå modet og gejsten i dette indlæg. Det er sådan det starter når der fødes en dygtig tekniker, men det gælder om at blive ved for det kan tage lang tid at finde fejlen på denne måde (udelukkelses metoden). Men du lærer en masse ved det. Jeg kunne dog godt have forskånet dig for at købe nye lytter på dette grundlag da de kun vil forårsage slap lyd og brum hvis de er dårlige. Men det er selvfølgelig altid en god ting at udskifte dem. Jeg har også sådan en radio og den lavede noget lign., men det skyldtes en periodisk fejl i en småsignal transistor i tone kontrollen.  Sådan en fejl kan opstå i ethvert kredsløb i radion og kan være svær at finde. Her bruges kuldespray til at lokalisere den deffekte transistor og gerne oscilloscope da fejlen lettere kan lokaliseres med dette. Der kan også være en dårlig lodning. Vær opmærksom på transistorer med køleplader monteret på printet. De går ofte løse i lodningerne.

Held og lykke med det.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 03:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige så imponeret som Tube.Godt gået,S.R.So far,so good,now what? Jeg følger interesseret med,uden at ha' ret meget at supplere med.Andet end sådan nogen her                                        

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Her en god ting til fejlsøgning som kun er en lille investering. Til gængæld er den så effektiv at selv hærdede teknikere som jeg der har en instrument park som får cockpittet i en jumbo til at blegne alligevel  griber den til første fejlsøgning ved fejl som denne og mange andre.

http://www.qsl.net/iz7ath/web/02_brew/15_lab/01_tracer/pag01 _eng.htm

De har været brugt med succes siden elektronikkens barndom og har gjort mere gavn end noget andet så det er bare med at komme igang. Forestil dig at du stiller tuneren på "ingenting" så har du sus(hvid støj) gennem hele radion. Så kunne du sætte traceren på ingangsterminalerne på udgangsforstærkeren. Hvis fejlen høres her arbejdes der mod forforstærkeren. Hvis fejlen ikke høres arbejdes der ind i effekforstærkeren osv. Her kan traceren dog ikke løse problemet hvis den er brændt af (det er din jo ikke). Så skal der måles diodestrækninger på transistorer og modstande ohme's, men det kan et billigt instrument fra H.N klare.

mvh

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Tak for Rosen Tube, og rart at ha' dig tilbage

Fejlsøgningen forsætter forøvrigt, så for 117. gang: det var heller ikke det.. -Det er bare så underlig en fejl, at det nærmest ikke er til at tro. Hver gang jeg har skilt den, og pillet lidt rundt i den, så spiller den. Når der så er gået et par dage, eller nogle timer, så begynder udfaldene at komme igen. Det er så ligemeget om jeg har renset kontakter, eller skiftet kondensatorer - for en periode virker den perfekt. Det vil sige, at jeg har gjort den godt ved at ha rodet rundt i den, og så alligevel har jeg på ingen måde været i nærheden af at gøre noget ved fejlen . Den er da vist besat

Nå, jeg begynder også at hælde til at det er en dårlig komponent, og sjovt du sir' det Tube, for uden noget som helst at ha' det i, så tænker jeg også at det er en transistor. Med så drilsk et fejlmønster, kan det vel næppe være ir, støv eller lodninger. En anden ting der får mig til at tro det, er at den nu ikke falder helt ud, men spiller sagtere. Det er som om lyden bliver dæmpet til et lavere niveua, startende med at bassen forsvinder lidt, så mellemtonen, så diskanten. Diskanten falder ikke til et lige så lavt niveau.
Her til morgen tænder jeg den så, og den starter med masser af knas i venstre kanal. Højere end nogensinde, så hun røg på udskiftningsbænken. Tror jeg vil tjekke lodninger på transistorerne grundigt, og så får vi se hvad hun siger til det'.

Det er et par gode små trick's du kommer med Tube, tak for dem. Kan se at Brinck har kuldespray, så det kunne godt være vejen frem. Hvordan bruger man lige det? Er der noget dernede man absolut ikke må ramme, eller andre ting at ta' hensyn til?
Ellers må jeg jo bygge sådan en boks - kan godt se at det er et stykke suverænt værktøj at have. Skal nok bare lige ha' lidt mere tilløb til den   

S.R

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Ang kuldespray er der ikke noget som ikke tåler det, men hvis jeg skal ramme en bestemt lille transistor stikker jeg et stykke flex ned over og skyde ned gennem det . Så må man jo lytte eller måle om det har indflydelse. Ofte bliver en støjende komponent støjfri under køling og så har man jo fundet fejlen. Brug kun et lile squiss . Det kan nu godt være en dårlig forb. Så vidt jeg husker forbindes signalet til effektforstærkeren med stik. Alle stik som fører signal bør være under mistanke  De er ofte problemet.

mvh

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samtlige stik af, og rengjort dem, så den fejl kan vi udelukke.

Vil kuldespray også bringe lyden tilbage i en svag kanal, hvis man rammer den rigtige komponent? Støjen forsvinder efter få sekunder, og vil være meget svær at fejlsøge på.
Nu har jeg forøvrigt også kun rigtigt brugt spisepinden i preampen, for jeg blev selvfølgelig i området da jeg hørte det hjalp - næste gang den faldt ud hjalp det så bare ikke.. -Men jeg har så ikke fået tappet videre på powerampen. Det må prøves.

S.R

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Vil kuldespray også bringe lyden tilbage i en svag kanal, hvis man rammer den rigtige komponent? Støjen forsvinder efter få sekunder, og vil være meget svær at fejlsøge på.

Måske. Jeg kommer i tanker on at den sølvsuper jeg bruger i udestuen havde samme problem. Her var det dårlige lodninger ved volumen og balance potmeter, men det har du nok kigget efter.

mvh

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Her til morgen har min egen TR2075 været lidt drøj at sparke igang.Konstant er især højre kanal forsvundet.Og mistanken samler sig omkring snavs i potmetre.Så snart udfald er konstaterert har jeg drejet løs på især diskant og bas.Det får lyden tilbage.....og lidt efter er den så gal igen.Det hjælper også at slå højttalerne fra og give fuld volume.
Det har aldrig været SÅ slemt.....men der har også været omslag i vejret.Jeg har endnu ikke overgivet mig og sat varme på.Så stuen holder blot 17 grader.Det hjælper hende jo nok ikke.....nu er hun ved at være gennemvarm(knap 2 timer) og hun er ved at være stabil
Der er vist ingen tvivl om at jeg snart må ha' låget af hende og rense og rengøre potmetre og trykknapper.Der vil denne tråd være en go' hjælp

Jeg følger spændt med her på tråden,S.R

P.S.Nu er det ca 3 timer siden at jeg kæmpede med udfald og hun er still going strong.Det er skidt og møg på kontaktflader i potmetre og kontakter,det er jeg ikke i tvivl om.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Jeg kommer i tanker on at den sølvsuper jeg bruger i udestuen havde samme problem. Her var det dårlige lodninger ved volumen og balance potmeter, men det har du nok kigget efter.

mvh

-Nej, er ikke sikker på jeg har været der, så det må der kigges på. Må nok hellere kigge alle lodninger efter i sømmene, lidt grundigere. Lige den del gik jeg vist for let henover, første gang.

Jeg tror heldigvis du har ret, Tante. Nu har jeg jo set den, og den er altså lidt støvet indvendigt - og så er potmetrene det jo nok også. Det klarer du på ingen tid, og jeg skal selvfølgelig gerne hjælpe hvad jeg kan . Tror du slipper for en omgang magen til min, heldigvis

S.R

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg kunne dog godt have forskånet dig for at købe nye lytter på dette grundlag da de kun vil forårsage slap lyd og brum hvis de er dårlige. Men det er selvfølgelig altid en god ting at udskifte dem.

Nu var det mig der anbefalede skiftet af ladelytterne - grundet sporadisk knitren - og det er som regel altid herfra det kommer, og det sker typisk når fx. lytterne efterhånenden tørrer ud og mister isoleringsevnen.  Derfor anbefalingen, som jeg efter gennemlæsning af tråden stadig står ved.

Jeg vil også rose kampgejsten - det er dejligt når der udvises sådan et gå-på-mod

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Tak, og rart at se dig igen, Walin

Jeg synes også de lytter var et godt bud på fejlen, da de jo er 30 år gamle. Alt hvad jeg ellers har læst og hørt siger at så længe kan de ikke holde - Men det er der vist bare ikke nogen der har fortalt dem! Fejlen består jo endnu, og da hun kørte manglede der ikke hverken kræfter eller bas - så de er vist alligevel i orden. Imponerende . Det siger da vist lidt om standarden af de komponenter der er benyttet! Det ender derfor sikkert også med at de ryger tilbage igen, for lyden var altså bedre. Har læst at det afhænger af konstruktionen om man kan høre forskel på komponenter - og så må jeg altså drage konklusionen, at en tandberg er af den slags hvor man kan det.

Regner med at begynde at kigge lidt på lodninger osv i aften.

S.R

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Opfølgning:For et par dage siden,hvor jeg skriver at hun havde adskillige udfald i højre kanal,det har jeg ikke haft siden Jeg bærer over med hende,det var trods alt mandag morgen og vintertid

Men hun slipper ikke for en tur på køkkenbordet,hvor jeg har tænkt mig at gå i dybden med hende og gi' hende en omgang hun ikke glemmer-hahahaha Rolig,det er rensning jeg taler om

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nå, så fik jeg kigget lidt på hende, og endnu engang håber jeg at have fundet årsagen til ondets rod. Fandt et par dårlige lodninger, som jeg lige ordner, men fandt noget som i hvert fald er helt galt: der mangler simpelthen en komponent i preampen. Den sidder lige mellem de to phono-relæer - jeg kan bare ikke regne ud om den kan være skyld i det hele, da udfaldene også var der på cd. Løber signalet alligevel igennem den? Er faktisk ikke engang sikker på hvad det er for en type komponent, men i diagrammet hedder den "D604" . Den er knækket i benene, og lodningerne ser fine ud fra printsiden. Kan simpelthen ikke forstå, at jeg ikke har set det før , da jeg har været i området et par gange allerede. Måske øjnene lige skal lære hvad de skal kigge efter? Nå, men det kunne hiend så forøvrigt heller ikke, da de tjekkede den for 1100 kroner..
Desuden er der en anden komponent, ved igen ikke hvad type, der ser lidt skidt ud. "L601" - den er krakeleret i lakken, og kunne måske trænge til udskiftning? Den sidder forøvrigt ikke mere end to centimeter fra D604, så måske det har noget med hinanden at gøre?

Ville blive meget glad om nogen kunne hjælpe mig med at identificere delene, så jeg kan skaffe erstatninger. Hvis de påvirker lyden, må i også meget gerne komme med forslag til hvilke typer jeg kunne skifte dem med   

Æhh - gad vide om der ikke skulle sidde noget der? Manglende D604 i forgrunden til højre - Bagved i midten af fotoet, kan man desuden lige skimte L601

Close up af L601, sidder cirka i midten af fotoet - den ser ikke helt ny ud mere..

Gad vide om man kunne være heldig, denne gang ?!

S.R

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 November 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

D604 er en diode og L601 er en spole.

Jeg tror desværre ikke at det er der du finder løsningen. L601 sidder i en 25V strømforsyning. Hvis den afbryder, mangler 25V forsyningen og det ville give andre fejl. D604 sidder i forbindelse med lysdioderne for indgangsvælgerne. Hvis lyset i dioderne ved knapperne virker OK, behøver du altså ikke at tænke på den.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Tak for svar, Stanley - undskyld det tog lidt tid for mig at vende tilbage, men jeg blev lidt modfalden da det alligevel ikke var det, så jeg skulle lige bruge et par dage på at sluge den kamel

Lyset i den virker perfekt, så jeg lader være med at gøre noget ved D604. I første omgang lader jeg også spolen i fred, så kan jeg jo kigge på den, skulle der være problemer en anden gang - men det er så nok ikke den der er problemet nu.

Jeg fandt et par dårlige lodninger, lige netop ved potmetrene som Tube snakker om, og dem har jeg ordnet. Den får selvfølgelig lige lov til at prøve at spille, men jeg har på fornemmelsen at det ikke lige var det. Måske jeg bare ikke rigtig tør tro det

Og så har jeg ellers lavet en meget grundig visuel inspektion, af lodninger og komponenter osv. Tænkte at når jeg kunne overse en manglende komponent et sted, kunne jeg også ha' overset meget andet - men den ser ellers ud til at være i orden.

Så hvis fejlen består, bliver det kuldespray der skal prøves. Ville være skønt om det kunne hjælpe mig til at lokalisere fejlen.

Go' søndag til jer alle

S.R   

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Nej I ser ikke dobbelt - den er god nok, jeg har købt en mere . Denne gang en 2075, som jeg var heldig at få billigt, og ikke kunne sige nej til. Jeg håbede den kørte godt nok til at jeg kunne spille på den, mens jeg reppede 55'eren - men den gik ikke. Nye kondensatorer skal der ihvertfald til - de er helt færdige, som i kan se på næste billede. Håber ikke de har taget andet med sig - det er vist en risiko, eller tar' jeg fejl?
Ellers en lidt sjov maskine, da den på et uvist tidspunkt har gennemgået en større renovering, med nye kondensatorer osv, osv. Håber at jeg er heldig nok til at jeg bare skifter de store, og så kører den. Vi får se..

De er da vist helt færdige med at synge - her er kun lossepladsen tilbage..

Lige et foto af indmaden i en 75'er.

Nå, nok om nyerhvervelsen, og tilbage til 55'eren. Jeg har nu brugt en hel dåse frysespray, og er desværre ikke blevet ret meget klogere. Det kastede dog lidt af sig, da jeg fik den op at køre efter udfald en enkelt gang. Problemet er at jeg den gang skød lidt med spredehagl, og jeg derfor ikke er sikker på hvor fejlen var. Det var mens jeg sprayede i pre-ampen at lyden vendte tilbage, men det kunne måske være en forsinket (sekunder) reaktion fra powerampen? Jeg var desværre ikke i stand til at gentage succesen, men mistanken samler sig ihvertfald mere og mere om pre'en.
Her til aften fik jeg så den ide, at bytte rundt på stikkene der fører fra pre til poweramp. Det skulle jeg selvfølgelig ha' tænkt på for længe siden, men bedre sent end aldrig. Nu spiller venstre halvdel af powerampen altså med højre kanal af forforstærkeren, og omvendt. Så hvis venstre kanal igen falder ud, så er problemet i powerampen eller endnu længere bagud - og hvis det nu er højre der falder ud, så er det i pre'en, eller i boardet før. Det bliver et stort skridt fremad, endelig at kunne udelukke en del af forstærken - så nu venter jeg bare på at den falder ud igen..    

S.R

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Her til aften fik jeg så den ide, at bytte rundt på stikkene der fører fra pre til poweramp. Det skulle jeg selvfølgelig ha' tænkt på for længe siden, men bedre sent end aldrig. Nu spiller venstre halvdel af powerampen altså med højre kanal af forforstærkeren, og omvendt. Så hvis venstre kanal igen falder ud, så er problemet i powerampen eller endnu længere bagud - og hvis det nu er højre der falder ud, så er det i pre'en, eller i boardet før. Det bliver et stort skridt fremad, endelig at kunne udelukke en del af forstærken - så nu venter jeg bare på at

Bravo...sådan kan man spore fejlen

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hej Tube - der var du hurtig    !

Tak, og ja - det var jo egentlig så logisk, når man tænker sig om..

Har du forøvrigt nogen erfaring med hvad der kunne være en god kondensator, at skifte de hedengangne med? Jeg vil jo godt beholde Tandberg-lyden så vidt muligt, og det er lidt en jungle derude. Jeg har kigget på Farnells side, og hælder til de her Samwha http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=38 20683 . De passer med dimensionerne, og jeg kan godt li' de alligevel har lidt størrelse. Er dog ikke helt klar over om de skal kunne klare en endnu højere temperatur? - Men jeg er også klar til at bruge flere penge, det er ikke det. Jeg har bare svært ved at gennemskue hvad der er bedst. Er Nichicon f.eks bedre efter din mening? Eller er det phillips de blå jeg skal gå efter. Dem kan jeg forøvrigt ingen steder finde. Nogen der har et link?

S.R

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum