Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 02 December 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha-uha...nu spørger du om mere end jeg kan svare på. Jeg kender kun Philips, Spraque, Rifa, Siemens og nogle få andre. Jeg har RS og Farnell's kataloger ude på værkstedet.Jeg kigger i dem i morgen. Temperatur? Der er vist ikke særlig varmt i en Tandberg så det er måske mere vigtig at gå efter longlife. Det må være muligt at finde Philips. Jeg kigger efter dem. Det med størelsen er nok ikke helt tosset. Jeg har set elektrolytter med forholdsvis stor capacitet kontra dimension havde elendig holdbarhed.
mvh
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 02 December 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det med størelsen er nok ikke helt tosset. Jeg har set elektrolytter med forholdsvis stor capacitet kontra dimension havde elendig holdbarhed |
|
|
Og jeg var ellers sikker på jeg ville blive dømt til at være halvskør for den  . Så prøver jeg de samwha - de er jo endda billige, og det gør da ikke spor! Men hvis du har noget info på de blå phillips, så modtages det med kyshånd. Så har jeg det i baghånden til næste gang. Dem taler de fleste da vist godt om.
Kan godt forstå du ikke bliver ved med at prøve nye lytter - man finder vel noget der virker, og så holder man sig til det.
Nu vil den 55'er selvfølgelig ikke falde ud, så vi må vente lidt i spænding på svaret..
S.R
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lykkedes det. Den faldt omsider ud, efter at ha' været af og på et par gange. Fejlen er i - fanfare, vent på det - effektforstærkeren! Egentlig ganske okay, da der er færre mulige fejlkilder. Hvis det altså ikke lige viser sig at være en transistor, eller ligende, fremstillet af unobtanium  .
Skyndte mig selvfølgelig at kigge lidt på sagen, da området jeg skal koncentrere mig om nu er ganske lille - og bemærkede at der er en forskel fra den side der virker: En lille kondensator (den stribede på fotoet, ved siden af spolen) , der i den anden side er en MMK type (0,1 20 % 100-), Ligesom den der ses i forgrunden på fotoet (den er dog en anden værdi, men ligner udadtil) . Måske der har været problemer med den førhen, eller måske det er den originale, der er blevet skiftet i den anden side pga slid?
Den er ihvertfald krakeleret, omend ganske lidt - men det må være et forsøg værd at skifte den, så i morgen prøver jeg at se om det er til at finde en erstatning. Tænkte jeg nok ville prøve hos Hiend musikservice - tror i det er noget de har?
S.R
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke nået at få kigget efter den kondensator, men jeg bankede lidt på den, og den har ihvertfald kørt fuldstændigt stabilt siden onsdag - og jeg nyder det  ! Den er altså en fryd at lytte til, og det er det hele værd  !
S.R
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder den så nu som den gjorde før du fik problemer eller har du vænnet dig til en lidt anderledes lyd (med de udskiftede komponenter)? Samme Tandberg-fylde som før?
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krenzler - alt for lang tid siden. Min skyld, men jeg gik vist lidt i vinterhi..
Ved ikke rigtig - nej, tror stadig der mangler lidt, men den lyder stadig godt! Skal prøve at skifte til de originale kondensatorer på et tidspunkt, af ren nysgerrighed. Kan jo også være de andre er blevet bedre, efterhånden som de har fået lidt motion. Det læste jeg lige forleden dag at de gør, og det lyder jo egentlig logisk nok at de ikke er på toppen fra starten.
I mellemtiden har jeg så fået Tante Berg's gamle trapezzer op, og har nu haft dem et par uger - og der mangler der ikke rigtig noget synes jeg. Det er mere på dls'erne, men det er ikke så vigtigt - de er på vej ud, efter en ordentlig omgang tæv af trapezzerne  . Det begynder at lyde af noget herude - vi må se at få kigget på den lytteaften, inden grejerne begynder at forsvinde ud af døren - og det glæder jeg mig lidt til. Har alt for meget i øjeblikket  ..
S.R
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, de gamle Trapez'er banker DLS (spændt for Tandberg)? Det havde jeg sgutte lige regnet med...
Ja jeg skal have hørt noget.  Jeg skal altså også have lyttet til Tantens berygtede killer-setup...
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, jeg var heller ikke sikker på hvad det ville ende med. Da jeg først hørte trapezzerne i min stue, var jeg ikke vildt begejstret. Men efter lidt tid hvor øret vænnede sig til lyden, satte jeg dls'erne på den anden højttalerudgang på tandberg-reciveren, så jeg kan skifte rundt bare ved at dreje på en knap (dejlig funktion) - og der er ingen tvivl. Trapezzerne er meget bedre!
Vi må snart lidt rundt at høre nogle setups, ja. Tror også gerne Tanten gir' en øl en fredag, så du kan få hørt hans setup
S.R
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 05:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det ska' vi nok kære tante!!!"
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 06:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
I'm going to have to take a rain check on this one but soon...
|
Til top |
|
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej S.R.
Hvordan går det med dit 2055 projekt?. Vi er jo flere der er fulde af beundring over dit gåpåmod og vi ser dig gerne komme i mål. Du har forhåbentlig ikke msitet modet? __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Walin
Det er gået lidt i stå, men på den gode måde. Madammen opfører sig nemlig rigtig fornuftigt i øjeblikket, og spiller bare derudaf  !
Jeg gætter på at det vitterlig er den lille kondensator der er problemet, og at jeg så har fået "banket" den lidt på plads. Jeg kommer bare til at lodde den ud for at finde en erstatning, men det må jeg også se at få mig taget sammen til  , så jeg kan komme helt i mål. Man burde vel kunne klare at være Tandberg-løs en dags tid
Bagefter er der så den 75'er der trænger til nye kondensatorer, og forhåbentlig ikke så meget andet. Jeg kommer da ikke til at kede mig, men belønningen venter jo forude  ..
S.R
|
Til top |
|
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej S.R.
Den slikkepinds-kondensator du har kastet dit "had" på er en såkaldt Tantal kondensator. Det er faktisk også en elektrolyt kondensator, men med tantaloxid anode. De er oftest meget flotte og farvestrålende, men deres ry inden for audio-kvalitet er noget blakket. Det vil da være alletiders hvis det er der fejlen ligger.
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha, ha  - Had er vel så meget sagt, men den er under stærk mistanke for at være synderen. Uanset så skifter jeg den, da det ikke ser ud som om den er født med den. Jeg vidste ikke det var en tantal - det er svært at finde rundt i alle de komponenter, men jeg lærer da lidt efterhånden. Jeg tog over til hiend med de oplysninger jeg havde fra den i den modsatte side, og regnede med at det ville være lige til at finde en ny, men det var det ikke. Vi blev enige om at det var bedst hvis jeg tog den med, så de kunne finde den rigtige. Så sådan bliver det, når jeg får taget mig sammen til det. Satser på engang i næste uge!
S.R
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, så fik jeg taget mig sammen til at lodde et par små kondensatorer ud. Det tog lidt tid, for den har virket fint-fint - men jeg vil jo godt ha' den helt færdig  !
De var rigtig flinke ovre på Hiend, og gav mig et helt lille udvalg med hjem. De anbefalede de gule, og de virker da også mest lækre. Så medmindre I siger noget andet, så bliver det dem. Skifter i begge sider, så hvis der er en lille lydforskel, så bliver det da ens.
Men bare lige for at være sikker, vil jeg godt høre om de nu er bipolare? Jeg kom lidt hurtigt ud af døren derovre, og jeg går helst med både livrem og seler når det handler om at pille  . Så det er altså lige meget hvilken vej jeg vender dem - right?
Her er lidt fotos af udvalget: De grønne er Yamato'er, de orange Phillips - de gule kender jeg ikke navnet på, men håber I kan lure det ud af logoet. Den hvide er den jeg tror er original, og sad i den side der virkede - den stribede er det jeg håber er forsageren, og kilden til alle udfaldene
(edit - har haft lidt knas med imageshack. I får lige to forskellige fotos, og ikke det samme to gange..)
S.R
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
De typer du har købt er alle almindelige kondensatorer. Det er ligemeget hvordan du vender dem.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super - så kommer de i lidt senere i dag. Godt man ikke skal være tandberg-løs hele weekenden
S.R
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|