Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Placering af basenheder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Tro nu ikke at bred sweet spot kommer automatisk med dappolito, det afhænger mere af korrekt integration mellem enhederne

Husk så også at paralel koblede enheder giver lav impedans, hvilket ikke just er en fordel

Det er klart at man får en lavere impedans ved parallelt koblede enheder, men selv dagens moderate forstærkere kan håndtere lav impedans.

Men D’appolito giver en sublim horisontal integration, bare tænk på at vi sandsynligvis kan blive enige om at den optimale løsning ville være én enkelt enhed som håndterede 20 Hz til 20 kHz. En sådan enhed ville, såfremt den eksisterede, afgive de høje frekvenser fra midten af enheden og herved ses ligheden med D’appolito princippet, men ingen tvivl om at integrationen imellem enhederne er utrolig vigtig.

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Uanset Appolitto-systemets jævne udstrålingsmønster er der det problem, at energiudstrålingen er uensartet. Hvis der deles ved 2kHz, er udstrålingen hemisfærisk ved 4 kHz, men uensartet ved 1kHz, da denne frekvens udstråles af en oval enhed (de to basser samlet) med 12cm bredde og 36 cm højde (ca.). Derfor lyder disse systemer ofte lidt anderledes, men ikke nødvendigvis bedre
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Uanset Appolitto-systemets jævne udstrålingsmønster er der det problem, at energiudstrålingen er uensartet. Hvis der deles ved 2kHz, er udstrålingen hemisfærisk ved 4 kHz, men uensartet ved 1kHz, da denne frekvens udstråles af en oval enhed (de to basser samlet) med 12cm bredde og 36 cm højde (ca.). Derfor lyder disse systemer ofte lidt anderledes, men ikke nødvendigvis bedre

Ja, man kan pelse en kat på mange måder    ...da den ultimative højttaler jo ikke findes, må man hver især afgøre hvilken højttaler / hvilket princip og dermed kompromiser man bedst kan leve med 

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Vedr. impedans er det min helt klare holdning at selvom en normal forstærker nok kan håndtere lave impedanser, vil den stadig lyde bedre i moderate impedanser

Og generelt - EN enhed til at dække dens tiltænkte frekvensbånd ER det optimale, alt andet er compromisser med anden prioritet - og det kan som nævnt være højere effektivitet hvis det er målet, men som i sig selv ikke er nogen specific kvalitets factor - eller brugen af flere mindre enheder kan gøre enheden mere anvendelig i et lavt frekvensbånd hvor den ellers ikke ville være egnet

Dappolito ser godt ud og "sælger", andet mener jeg ikke der er i det, udover at det kan være praktisk for at placere "for mange" enheder

Dog mener nogen at en meget høj Dappolito har noget af line sourcens egenskaber til mindre vertical ressonans/reflektion

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:

jazzman skrev:

Ja, man kan pelse en kat på mange måder    ...da den ultimative højttaler jo ikke findes, må man hver især afgøre hvilken højttaler / hvilket princip og dermed kompromiser man bedst kan leve med 

Præsis og det kan man efter MIN mening kun afgøre på én måde, ved at lukke øjenene og bruge ørene. Selvom jeg, som du ved er brændt lidt varm på de der Montana, så er det jo slet ikke sikkert at jeg synes det lyder som de "skal" i min verden. Og sådan er det jo med alle.... Princippet omkring hvordan en ht er lavet er én ting i min verden, men derfor skulle jeg ikke mene at det er givent at et byggeprincip får en anden ht til at lyde på samme gode eller dårlige måde.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Præsis og det kan man efter MIN mening kun afgøre på én måde, ved at lukke øjenene og bruge ørene. Selvom jeg, som du ved er brændt lidt varm på de der Montana, så er det jo slet ikke sikkert at jeg synes det lyder som de "skal" i min verden. Og sådan er det jo med alle.... Princippet omkring hvordan en ht er lavet er én ting i min verden, men derfor skulle jeg ikke mene at det er givent at et byggeprincip får en anden ht til at lyde på samme gode eller dårlige måde.

100% enig. Desuden repræsenterer konstruktionsprincippet bag en given højttaler konstruktørens opfattelse af korrekt lyd. Så er det op til den enkelte at vurdere om lyden er rigtig i dennes ører.

Ha' en go' dag

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes