| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lille indskud fra tågen...
Har ladet mig fortælle, at ultraliniær frekvensgang IKKE er at foretrække, der skal være en "vis" bølgegang for bedre at koble til rummet. Ved ikke om det passer?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg godt nok aldrig hørt om, det lyder vist som en and.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nja muligvis, ved slet ikke nok om det...
Men måske, er teorien at man ikke skal gå for hårdt imod den naturlige reaktion der er i rummet?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor skulle man så ikke det?
Du kan ikke komme med en "teori" uden der er lidt kød på den ellers er den ikke meget værd. 
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Nja muligvis, ved slet ikke nok om det...
Men måske, er teorien at man ikke skal gå for hårdt imod den naturlige reaktion der er i rummet?
Mvh. |
|
|
det er en ret væsentlig pointe, tror jeg.
Der er mange parametre, ret frekvensgang opnået på bekostning at tid/fase forhold duer ikke! hellere for meget eller lidt på rette tid end det rette niveau serveret på et galt tidspunkt.
Der er altså mange parametre at vurdere/justere på, hvilket nok er den primære grund til at det trækker tænder ud at opnå den optimale indstilling.
at spille på tværs vil jeg mene ofte giver en bedre lyd, men igen afhænger det jo primært af dit rum.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Du kan ikke komme med en "teori" uden der er lidt kød på den ellers er den ikke meget værd.  |
|
|
Jamen så holder jeg da bare kæft!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Bassøe skrev:
|
Du kan ikke komme med en "teori" uden der er lidt kød på den ellers er den ikke meget værd. 
|
|
|
Jamen så holder jeg da bare kæft!
Mvh. |
|
|
Haha, var nu ikke ment på den måde. Desuden har kyhn lige forklaret hvorfor du har lidt ret i det du sagde. 
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Milu skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
Jamen så holder jeg da bare kæft! Mvh. |
|
|
Haha, var nu ikke ment på den måde. Desuden har kyhn lige forklaret hvorfor du har lidt ret i det du sagde.  |
|
|
Ahh det ved jeg! Det var bare gaaas!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt så.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har heller aldrig set mig tilbage efter at jeg første gang fik integreret min sub. Som Bassøe allerede har nevnt stikker subben dybere med mere kontrol og mindre forvrængning end et par højtalere. Bas/Mellemtone elementene i højtalerene aflastes, og får mere stabile arbejdsforhold da de slipper for den varmeudvikling, harmoniske og dopplerforvrængning som de eller vil have når de også skal reprodusere den dybeste bassen Og til sist så aflastes forstærkeren.
Så det at la subben overtage bassen er egentlig et kindereg, du får:
- Et par bedre højtalere som nu spiller både dybere og mere uforvrængt
- En forstærker med mere overskud
- En subwoofer der kan sette gang i filmeffektene
Men det er jo 3 ønsker på en gang det går ikke! Jo det gør det, prisen er at man skal arbejde lidt med integration. Men med en lydtryksmåler, og/eller en Behringer, eller en SMS-1 er det ikke så svært. Mange ganger hvor jeg har hjulpet andre med at indjustere deres subs plejer jeg at be de om at kun måle frontene i basområdet, mange får da en overraskelse over hvor ulinær frekvensgangen de har lyttet til i mange år har vært  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Jeg har heller aldrig set mig tilbage efter at jeg første gang fik integreret min sub. Som Bassøe allerede har nevnt stikker subben dybere med mere kontrol og mindre forvrængning end et par højtalere. Bas/Mellemtone elementene i højtalerene aflastes, og får mere stabile arbejdsforhold da de slipper for den varmeudvikling, harmoniske og dopplerforvrængning som de eller vil have når de også skal reprodusere den dybeste bassen Og til sist så aflastes forstærkeren.
Så det at la subben overtage bassen er egentlig et kindereg, du får:
- Et par bedre højtalere som nu spiller både dybere og mere uforvrængt
- En forstærker med mere overskud
- En subwoofer der kan sette gang i filmeffektene
Men det er jo 3 ønsker på en gang det går ikke! Jo det gør det, prisen er at man skal arbejde lidt med integration. Men med en lydtryksmåler, og/eller en Behringer, eller en SMS-1 er det ikke så svært. Mange ganger hvor jeg har hjulpet andre med at indjustere deres subs plejer jeg at be de om at kun måle frontene i basområdet, mange får da en overraskelse over hvor ulinær frekvensgangen de har lyttet til i mange år har vært  |
|
|
vi er for så vidt enige, men jeg har nu erfaring med at det kræver "lidt" mere arbejde end du umiddelbart giver udtryk for!  udover dette er prisen en faktor, alt i alt mere bøvl, flere penge og måske en bedre lyd  + der jo lige det med at finde subs der passer ind i setuppet!
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke SÅ svært at få en sub til at glide ind, specielt om man har en lydtryksmåler til at hjelpe sig med. Det viktigste kan tit være at gøre det i små inkrementelle operationer, og ikke forsøge at få den perfekt indjusteret i løbet af 1 time. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |