Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Alt om Technics SL-1210 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 42
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Krenzler, du gør det igen og igen!   
Er der noget du IKKE ved noget om?
Den er faktisk ret fed i hvid...
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ved forbavsende meget om forbavsende lidt

&

forbavsende lidt om forbavsende meget.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
Den er faktisk ret fed i hvid...

Det var også lige akkurat hvad jeg tænkte da jeg købte en hvid Achromat til min Thorens plov.

Nu ved jeg jo godt at en Thorens TD 160 og en Technics 1210 er to helt forskellige bæster, men jeg vil da tro at Achromat'en også vil komme til sin ret på en 1210'er. Jeg er spændt på at høre hvad du synes om den når du får den hjem Mashuro. 

Er der nogen her som har prøvet en Achromat på en direkte dreven pladespiller i det hele taget?

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2007 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

WOW! det ser da super flot ud! Er det 5 mm versionen der er på?
Kan du evt beskrive hvad Achromaten gav dig?

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Tak. Ja det er 5mm versionen jeg har.

Jeg vil lige starte med at sige at mine sammenligningsgrundlag har været en original (meget tyk) Thorens gummimåtte, en filtmåtte, og en Spacemat fra Nottingham Analogue.

Jeg synes at Achromaten har været en forbedring på flere punkter. Den strammer op på bassen, og diskant og mellemtoneområdet er bedre definerede. Men det bedste ved Achromaten, er at den åbner mere op for musikken end andre plademåtter jeg har prøvet. Hvis jeg skal prøve at sætte ord på det, vil jeg sige at den får musikken til at lyde mere tredimensionel, på en rigtig god måde. På nogle indspilninger er jeg faktisk blevet overrasket over lige pludselig at kunne høre en meget mere lækker og luftig rumklang på vokal og guitar f.eks.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Nogen der kender Lehmann Blackcube riaaen ? Jeg er på jagt efter en ny riaa tror jeg  Vil have en med mere bund end min Dino...

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer ganske kraftigt det her sæt:
Blackcube SE 2006

Den skulle have godt hug i bassen Har godt nok også tænkt meget på en EAR 834P men for sa... den er dyr ! Og jeg ved ikke om den har det spark jeg vil have ?

/Mirland

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Nogen der kender Lehmann Blackcube riaaen ? Jeg er på jagt efter en ny riaa tror jeg  Vil have en med mere bund end min Dino...

/Mirland

Kan man ikke opgradere Dinoen? mangler bund? jamen du var da så begejstret for den..

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

Tak. Ja det er 5mm versionen jeg har.

Jeg vil lige starte med at sige at mine sammenligningsgrundlag har været en original (meget tyk) Thorens gummimåtte, en filtmåtte, og en Spacemat fra Nottingham Analogue.

Jeg synes at Achromaten har været en forbedring på flere punkter. Den strammer op på bassen, og diskant og mellemtoneområdet er bedre definerede. Men det bedste ved Achromaten, er at den åbner mere op for musikken end andre plademåtter jeg har prøvet. Hvis jeg skal prøve at sætte ord på det, vil jeg sige at den får musikken til at lyde mere tredimensionel, på en rigtig god måde. På nogle indspilninger er jeg faktisk blevet overrasket over lige pludselig at kunne høre en meget mere lækker og luftig rumklang på vokal og guitar f.eks.

Den er ankommet idag men jeg har ikke haft tid til at høre den, kun at placere den.
Det er jo en fast plade!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ja gu' er den fast. Hvis din SL-1210 ikke er tilpas afkoblet kan den godt blive en kende mere følsom over for vibrationer end før p.g.a. det stive materiale.

Vi venter i spænding....

Er der nogen der har overvejet dette mod? Sælger påstår at det er en opgradering.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Ja det er måske lidt forkert at kalde den for en måtte? Du kan også se hvad jeg tidligere har skrevet i Gorm's "The Achromat" tråd, angående, ahemmm... hårdheden bl.a.

Skynd dig at få smidt et par plader på Mashuro, og lad os høre din mening....

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
mirland skrev:

/Mirland

Kan man ikke opgradere Dinoen? mangler bund? jamen du var da så begejstret for den..

Jamen, jeg er faktisk stadig begejstret ! Men mere vil ha' mere. Og jeg er sikker på at der kan vrides mere ud af min 1210/Dyna combo. Specielt omkring åbenhed og bund kunne jeg godt tænke mig mere.

/Mirland

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Ja gu' er den fast. Hvis din SL-1210 ikke er tilpas afkoblet kan den godt blive en kende mere følsom over for vibrationer end før p.g.a. det stive materiale.

Vi venter i spænding....

Er der nogen der har overvejet dette mod? Sælger påstår at det er en opgradering.

Hmmm....

seansmiller skrev:

Ja det er måske lidt forkert at kalde den for en måtte? Du kan også se hvad jeg tidligere har skrevet i Gorm's "The Achromat" tråd, angående, ahemmm... hårdheden bl.a.

Skynd dig at få smidt et par plader på Mashuro, og lad os høre din mening....

Jeg har desværre ikke mulighed for at høre den før imorgen, der skal jo også arbejdes for at få råd til alle disse tiltag
Men tro mig, jeg skal nok poste min erfaring med den "plade/skive".
Iøvrigt rigtig god og hurtig service fra needles-and-spins De rider samme dag som de sadler

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:

Mashuro skrev:
mirland skrev:

/Mirland

Jamen, jeg er faktisk stadig begejstret ! Men mere vil ha' mere. Og jeg er sikker på at der kan vrides mere ud af min 1210/Dyna combo. Specielt omkring åbenhed og bund kunne jeg godt tænke mig mere. /Mirland

Det kan godt være at du har postet det men; hvad kører ellers med? HT osv..
Og jeg kender godt " mere vil ha' mere"

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Dynavector's egen P-75 RIAA skulle vist danne en slags "perfekt" symbiose med DV-20XL modellen - også i højere grad end med de andre Dyna PU'er. Den har jo den PE (Phono Enhancing) indstilling som skulle give optimale arbejdsbetingelser for en 20XL (kun via low-output indstillingen). Men du har vist high-output modellen så vidt jeg husker?

P-75.

Men så snart man bruger andre PU'er forsvinder denne fordel og så er det jo ikke sikkert at den er det bedste valg længere? Så længe at du bare holder dig til DV-20XL.

Black Cube har jeg kun hørt positivt om.

Men ellers kan man da få lov til at kaste masser af gryn efter Dino'en.

Der er også en "brugt" Thorhauge men den er kun til MM (& HO-MC). Thorhauge Audio. Men de har også en MC step-up på programmet hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg ved dog ikke om deres RIAA har nok gain til din Dyna's 2.5mV...

Steen Thorhauge skrev i en anden tråd: "Hej Jeg vil lige oplyse, at min riaa kun spiller optimalt, hvis den belastes med en efterfølgende indgangsimpedans på min. 25k.ohm eller højere, mange transistorforstærkere har en indg. impedans på 10k.ohm, og det går ikke sammen, der bør også bruges kort kabel fra riaaens udg. og husk det er en mm riaa, MVH Steen"

Thorhauge rundes lidt i denne tråd.

Men om den ene eller anden så har mest bund & åbenhed aner jeg ikke noget om.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
[QUOTE=mirland]
Det kan godt være at du har postet det men; hvad kører ellers med? HT osv..
Og jeg kender godt " mere vil ha' mere"

Jamen mit setup er skam ikke så omfangsrigt som så mange andre herinde. Men ret effektivt, hvis man vil ha' noget engagement og indlevelse:

Forstærker:
Electrocompaniet ECI-2 60W Class A. Den bedste integrerede jeg har haft og den ville jeg være endog meget tilbageholdende overfor at skille mig af med. Den har SÅ meget bundtræk.

Højttalere:
Linn Keilidh, seneste model med Kustone stands. Efterhånden klassisk trykkammer-konstruktion fra Linns gode dage. Masser af spilleglæde og stram bund, men kræver en langt heftigere forstærker end Linn selv påstår. Har haft Linn hele vejen igennem så jeg har været der

CD: Naim CD3 (på vej ud) og Arcam Alpha 5+ som er ved at være godt modificeret. Den spiller med så lækker en åbenhed og fantastisk bund. Endnu engang må jeg klappe i hænderne over den goe gamle TDA5141 dac. Måms!

Riaa: Trichord Dino

Pladespiller: SL-1210 (doh!) med Isonoe feet, KAB-1200 dæmpekar og Dynavector DV20X-L (ja, Krenzler; Det er lowoutput udgaven jeg har)

Kabling er noget blandet alt efter behov: Rega Couple, Cosmic Audio, Chord Cobra, VdH The Bay, VdH The Clearwater (jeg holdt for lang tid sid op med at tro på dyre højttalerkabler. Det her billige VdH er et kanonkøb)

Så det er en lidt blandet landhandel. Men den er absolut ikke tilfældig. Tror jeg har haft mere en 30 enheder de seneste 5 år.

Med hensyn til at opgradere Dinoen (som forresten er alt for dyr i DK) så har jeg det sån lidt at det synes jeg ikke rigtig lyder skægt. Og desværre er min økonomi ikke til en EAR. Kan max smide 5000 afsted lige nu.

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Mon ikke du kan få lov til at låne sådan en P-75 på prøve hos Rene Jensen først? Det plejer da vist ikke at være et problem...

20XL + P75 @ VA.

"The P-75 has a special stage called the PE-Stage (Phono Enhancer Stage) specifically for LO MC carts like the 20xL. Basically what it does is instead of simply amplifying the .3mv signal from the 20xL it loads the coil with ZERO-Ohms so that the current from the coils is converted into a voltage high enough to drive a conventional line level amp."

Det kan da også være at Dino+ strømforsyningen giver noget?

Er det ikke også noget med at kablingen mellem RIAA & forstærker er ekstra kritisk - at det kan betale sig at eksperimentere en del?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg har ikke så meget lyst til P-75 umiddelbart. Ville gerne have noget der var lidt mere "interessant"... Men må nok indse at en EAR lige nu er for pebret. Den kommer helt op i nærheden af 8-9000kr. Og så er den ikke engang nødvendigvis det jeg leder efter. Har tænkt på NVA, Lehmann og Heed. Specielt den sidste f.eks Heed Quasar lyder til at være en hidsig lille djævel.

Men er der ikke nogen med noget input? Hvad bruger I andre?

Nogen meninger om Densen DP-02 ?

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hmm, kunne også være man sku kigge på Thorhauge. Dem er folk vist meget glade for. Men så skal jeg enten ha' en anden p.u. eller en MC stepup...

Decisions decisions...

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Ifølge pmoren (og andre) er trafo + MM RIAA det potentielt mest vellydende (med korte lavinduktive kabler).

Den brugte Thorhauge er nu nede på 2500,-...

Det er ret væsentligt at man parrer RIAA'en med den rette step-up så man opnår den ønskede belastningsmodstand ifølge ens pick-up. Vinyl Engine har en ret så udtømmende artikel om emnet.

<< Forrige Side af 42 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes