Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Alt om Technics SL-1210 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 42
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Angående Hifi-exchange vil jeg lige anbefale dig at kigge på denne tråd. Nu ved jeg ikke om du overvejer at handle hos dem men det er vist kanel til egen ryg.

Angående SPU: Kan man overhovedet stille overhang på sådan en fætter?? Fatningen er jeg 99% sikker på er standard SME-type.

Nu kan jeg jo af gode grunde kun referere til hvad jeg læser rundt omkring & DV-20XL er bedre end OC9 (alt er jo relativt). Ihvertfald den nye 20XL. Dyna'en er jo også mere end dobbelt så dyr så den bør vel være bedre.

Benz Micro Gold tror jeg altså heller ikke på kan konkurrere mod Dyna'en. Benz Gold er vist lidt tilbagelænet og behagelig i lyden (spørg pmoren ). Der findes en anden (troværdig) tysk side der har den til 2000,-. Jeg kan godt finde linket hvis nødvendigt.

Jeg synes du skal høre Rene Jensen vedrørende Blue Point Special vs. 20XL. Jeg vil gætte på at du ihvertfald skal op til en Blackbird men det er så bare et gæt.

Hvad med næste skridt på Dyna stigen? 17D3? Den er vel lovlig pebret?

Så vidt jeg forstår det hører 20XL til blandt de absolutte favoritter i prisklassen (650$). At købe en anden PU der koster det halve kan vel ikke forventes at give en forbedring? Men som sagt kan man vel forvente at Micro Ridge nålen på den nye 20XL hæver ydelsen noget.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Krenzler, du har jo fuldstændigt ret. Det er bare mig der er lidt lam i roen. DV20XL ER en kanon pickup. Men jeg har virkelig min tvivl om den og Dinoens evner sammen. Det virker underligt at jeg er nødt til sætte gain som var den en MC high og ikke MC low. Det undrer mig og jeg tror det kan være medvirkende til min lidt tilbageholdende udmelding på det seneste.

Jeg tror at Dynaen skal blive hvor den er, men Dinoen skal erstattes af noget andet. Men jeg aner ikke hvad.

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg blev aldrig helt klog på hvilken indstilling du bruger? Det er vel den der giver 63dB?

63dB er ganske normalt til en MC med 0.3mV output. Også selvom der står 0.4-0.6mV ud for de 63dB. Det er jo ikke skrevet i sten. Det afhænger også af resten af spillekæden (højttaler følsomhed, forstærker følsomhed & effekt) hvor højt en given gain setting vil virke.

Og at indstillingen hedder MC High (åbenbart andre betegnelser end i linket?) betyder ikke at den er lavet specielt til high-output MC'ere. HO-MC'ere tilsluttes jo MM-delen og dertil skulle du gerne have 2 settings (2-3mV & 3-5mV).

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 100ohm/MC Normal output. Det hedder så bare MC High på min.

/Mirland

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Når man nu kigger efter flere/nye PUer kommer der lidt spørgsmål frem.
Er en 10X5 mon en god match til Technics armen?
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Det er en rigtig god match.

Der er mange Technics ejere der kører med den kombination & jeg har ikke hørt om nogen der ikke var tilfreds.

Hvis du endelig vil have det tørt m.h.t. data så: Resonans = ca. 10.4Hz.

Hvad har du af RIAA/phono indgang?

Du kunne også overveje en Denon DL-103 (hvis RIAA'en passer) men så bør du også investere i enten Sumiko's HS-12 headshell eller Technics' Mk 5 ditto for at få lidt mere masse (+4g.) som Denon'en foretrækker.

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det er en rigtig god match.

Der er mange Technics ejere der kører med den kombination & jeg har ikke hørt om nogen der ikke var tilfreds.

Hvis du endelig vil have det tørt m.h.t. data så: Resonans = ca. 10.4Hz.

Hvad har du af RIAA/phono indgang?

Du kunne også overveje en Denon DL-103 (hvis RIAA'en passer) men så bør du også investere i enten Sumiko's HS-12 headshell eller Technics' Mk 5 ditto for at få lidt mere masse (+4g.) som Denon'en foretrækker.

Mener også at have læst lidt om 10X5 kontra DL 103R eller var det DL160?
Jeg har en Clearaudio Basic som gør det hæderligt.
Jeg troede faktisk at jeg bestilte Mk 5 headshells hos Kevin men fik istedet standard, lidt træls ,men så har jeg da et par ekstra.
Sa må man selv lave en mere effektiv masse.
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Altså egentlig kan jeg varmt anbefale en Dynavector DV20XL. Eneste grund til at jeg vil prøve noget andet er at jeg har lyst til mere ekstrem dynamik.

Da jeg får en London Decca i den her uge kan det jo være at min DV20er bliver sat til salg, hehe

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
Sa må man selv lave en mere effektiv masse.

Du behøver ikke at gøre den mere effektiv - bare tungere!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Da jeg får en London Decca i den her uge kan det jo være at min DV20er bliver sat til salg, hehe

Uha! Jeg kan allerede høre neglene der bliver trukket hen over tavlen! Du har den til låns?

Hvis Technics armen assisteret med silikone kan tumle den giver jeg en high-five!

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Ikke til låns. Jeg lever livet farligt 

Holder den ikke er der sikkert en eller anden japaner der mangler den i sit retro-flat earth setup

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Holder den ikke er der sikkert en eller anden japaner der mangler den i sit retro-flat earth setup

Nåeh, mener du Garrard 301/Fidelity Research FR 64S + rørgrej + Tannoy Monitor Gold? Du ville ikke bytte?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

LOL! Jo for dælen  men det er out-of-my-league.

Jeg melder ud når jeg har prøvet at sætte Deccaen op. Tror det bliver MØG svært. Men egentlig burde det jo virke med 1210eren og dæmpekar. Ellers sætter jeg den bare på min gamle Garrard Sp75 hahaha

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Sådan en Decca har en vertikal kompliance på hele 3cu ikke?

Er det den klassiske røde model?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det er en Decca London Maroon Van den Hul  Den har været til salg her på foraet. Oprindeligt har jeg haft den i kikkerten hos Verner i Hificlassic, men den smuttede før jeg fik taget mig sammen. Nu har køber "fortrudt" uden at have brugt den overhovedet.

Dens vertikale kompliance er vist nærmest ikke-eksisterende og den skal køre med 3 gram. Og den kan springe direkte ud af en rille siges der. Det bliver interessant at se/høre om det er så slemt. Og ikke mindst om den er så ekstrem som det siges. Den omtales jo stadig sammen med SPU Classic (spherisk) som en af de bedste p.u.er nogensinde.

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Men jeg har godt nok haft et godt øje til den 301 der er til salg for tiden. Jeg vil bare ikke bruge 4000 på en spille uden arm når det bare er "for sjov".

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Mashuro: Jeg ved ikke om den Basic er det ideele match til en DL-103.

Basic har en belastningsimpedans på 800 ohm på MC-delen. Clearaudio anbefaler selv >500 ohm til deres egne MC PU'er så dér passer det jo meget godt.

DL-103 skal optimalt belastes med 100 ohm & ihvertfald nok ikke højere end 500 ohm. Men på den anden side er der sikkert mange der bruger lavimpedante Ortofon MC'ere med deres Basic uden at være kede af dét?

Hvis du kunne få fingre i en kvalitets MC step-up (passiv) med 26dB gain ville du opnå en impedans tæt på de 100 ohm. Det skulle også være en mere vellydende løsning end MC RIAA (såfremt at det er en tilpas god step-up).

Clearaudio Basic.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Næh, sammenlignet med priserne på ePay var den ikke usædvanligt dyr.

En Lenco L 75 kan dog fås for 500,-...

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Nej, du har ret. Men helt ærligt så er priserne på henholdsvist 301, 401 og 124 altså også skruet vildt i vejret. Det er det samme med "originale" SPU, LS3/5 højttalere (BBC standard monitor) osv osv. Der er virkelig gået "mode" i vintage. Men jeg kan på sin vis godt forstå det. Der er altså godt nok forskel på en massiv 301er og en spånplade med mikromotor. Det er da også det der gør 1210eren sjov. Det er en stor klump med totalt retro-bling. Og så er den jo dejlig 

Lenco? MMMmmmmh Men jeg giiider ikke til at knokle med at få en til at virke ordentligt. Hvordan går det med din egen ?

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Det går fint med Lenco'en. Den er samlet & alt kører som det skal. Dog skal der ske noget på arm- & ihvertfald PU -fronten på et tidspunkt. Jeg spiller p.t. på en AT-95E PU og den er jo fin til næsten ingen penge (20€) men der skal da noget bedre til.

Jeg overvejer en DL-103 + en passende MC step-up. Og hvis jeg vælger at beholde RB250 skal den ihvertfald "tunes" en smule. Men det kan også være at jeg finder en anden mere passende vintage arm...

<< Forrige Side af 42 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes