Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Alt om Technics SL-1210 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 42
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

mirland skrev:
og tænk hvis man kunne fjerne lidt af dens sibilans-tendenser ved lidt justering

Hvad kører du med af VTF Mirland - 2.5g.? Prøv evt. at øge til 2.6 eller 2.7g. (hvis ikke allerede). Måske det kan hjælpe en bitte smule.

Jeg kører slet ikke med så meget... Jeg kører kun med 2.3g. Så der er da noget der lige skal prøves af Egentlig troede jeg at 2.5-2.7g var alt for meget ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Denon's egen hjemmeside står der 2.3g.~2.7g.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Denon's egen hjemmeside står der 2.3g.~2.7g.

Jojo, men jeg stadig er det lyder af meget

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Sådan skal du ikke tænke.

Hvad med SPU på 3~5g.? (anbefalet: 4g.).

Det er straks værre med fejlsporing pga. for lav VTF - ikke at det overhovedet behøver at være tilfældet med dine 2.3g.

Og en konisk nål er nu generelt ret så gelinde ved rillerne (undtagen når den fejlsporer... ).

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

2.5g. VTF må være udgangspunktet for en DL-103 synes jeg. Middle of the road. Og hvis overhovedet noget andet så en smule højere.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

så er det bare frem med vægten og igang 

Prøv forresten at se den her AT33ANV. Den ser ikke uinteressant ud. Lige nu bliver den ivrigt diskuteret på Pink Fish foraet....

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ja den er ret fed. Men også ganske blød som nævnt i PFM tråden. Du kan roligt gange med 2 @ 100Hz for at finde cu @ 10Hz.

Edit: PFM tråden.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hva dælen? Mellemhjulet @ 4all...?

66.0mm kan vel også kategoriseres som inder-rille(ish)? Spørgsmålet er vel hvor mange af ens plader der har musik ved 60mm eller længere inde? I mange tilfælde vil 58.5mm vel være et "spildt" nulpunkt der ikke kommer i spil? Det må være op til hver enkelte at vurdere.

LP'er (25 og 30cm) har en mærkat på ø100mm mod singlens ø85mm så de 58,5mm kan af indlysende grunde ikke være af hensyn til LP'en. De 58,5mm passer fint til de sidste strofer på en single eller EP

Hvor meget det så betyder i praksis kan jo undersøges ved en blindtest mellem 2 helt ens pladespilleropsætninger med den omtalte justering som eneste afvigelse

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Kevin er også begyndt at lave "hardwood cabinets" som man plopper sin 1210er ned i "svup" så har man en æstetisk spille

Piano black.

Er du kommet nærmere en ny PU?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
mirland skrev:
Kevin er også begyndt at lave "hardwood cabinets" som man plopper sin 1210er ned i "svup" så har man en æstetisk spille

Piano black.

Smukt ! Men det er ikke så smukt at man kan se et kæmpe "hul" bag pladespilleren pga lågets hængsler osv. Skal den ide forfølges så er det ud med låget og evt få lavet et andet. Kassen skal slutte helt til, synes jeg.

krenzler skrev:

Er du kommet nærmere en ny PU?

Njajonjaej... Jeg er stadig (som vi to har talt om tidligere) ret lun på en Ortofon MC25 FL. Jeg tror den vil være et rigtig rigtig godt match lydmæssigt. Og den er heller ikke vanvittigt dyr hos William Thakker

Dem har jeg også købt min DL-103 hos og de er rigtig fine at handle med.  Jeg tror derudover at jeg vil købe en ekstra headshell hvis det kommer dertil. Så 103eren kan ligge klar hvis Ortofon er for pænt

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det er da bestemt en ret god pris ham William har. Ikke vildt meget dyrere end en Salsa f.eks. og så får man metalhus & monteringshuller med gevind med i købet.

Det bliver interessant at høre hvordan du oplever den sammenlignet med Denon'en så. Jeg vil gætte på at de spiller ret så forskelligt.

Hvis du altså køber den...

Mvh.

Thomas K1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2007
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Kære vidensbærere i hifi.

Synes det lyder rigtig spændende med dette silicondæmpningssæt til technics 1210.
I modsætning til jer pæne folk, bruger jeg pladespilleren til at skratche med. Er der nogen der kan fortælle om denne oliedæmpning også er egnet til skratching?

Vh thomas
Til top Vis Thomas K1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas K1

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Uha, det er et svært spørgsmål men umiddelbart vil jeg sige nej. Silikonekarret gør også armen mere "træg" at have med at gøre, så jeg tror ikke det vil være en god ide. Hvis du vil forbedre din lyd som DJ så skal du måske nærmere kigge på Origin Live's opgradering af armen. Du skal også tænke på at med en forholdsvis hårdhændet behandling af 1210eren kan du risikere at silikonen i karret kommer andre steder hen end i karret  Og det er noget klam snask...

Thomas K1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Tænker at det med trægheden er godt. Det handler om at blive i rillen. Olien er vel først og fremmest vibrationsdæmpende
Trægheden i armen er vel først et issue, når man skal flytte armen hurtigt. tænker at olie er tykflydende og vil blive i karret medmindre man som en anden Jimi Hendrics kan tage pladespilleren om bag ryggen og gnide løs....

Så måske er det ikke helt tosset  -både i forhold til at spille med højt lydtryk , samt til at skratze

VH thomas

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Et lille review sakset fra KAB

"Unlike others who use the TD-1200 Fluid dampener, I am not an audiophile, but a DJ who plays at various nightclubs, and rents sound equipment for events at a variety of differentlocations and setup configurations. Here's my recent experience with the TD-1200.

First installing the dampeners to my Technics SL-1200M3D's a couple of weeks ago, I immediately went to work to see what improvements they would offer to the rigorous enviornment of the DJ. Using Shure M44-7's, with a 23 degree inward turn (basically turning my "S" style tonearm into a strait tonearm), I proceeded to configure my turntable setup as normal. Leveling the tables, adjusting the height, and applying 2.5 grams of weight using the Shure SFG, and adjusting the anti-skate.
From here, I do what many of you would cringe over... and proceeded to "scratch" with the record, vigorously moving the record back and forth while the stylus tip is in the groove. My previous normal response, when too much speed or vibration is caused, is immediate skipping, where with some play on the anti-skate, I can get improvements, but not necessarily fix the mis-cue problems. Where other DJ's an I disagree, adding more weight doesn't fix the problem, but just gives the tonearm more mass behind it's inertia to cause even further skipping. Back to the Dampeners...
Well, small adjustments with the anti-skate halted the tracking errors, and I was able to scratch faster, and harder than ever before. So, I proceeded to lower the weight in .25 gram increments. By the time I got to 1 gram, I couldn't stop laughing. The tracking improvements were incredible. So, the scratching test went very well.

Now to the Live Environment. Having gone to a show at a venue I was scheduled to do an event at the next day, I noted the power configurations of the system, and the level settings of the crossover, eq, and compressors. The total power of the system was 4,500 watts, with 2,750 watts being powered to 4 18" subs, between 35-90Hz.
During the breakdowns of the tracks, I could immediately hear LF feedback, and noted that even with the eq settings pulling down at 63Hz by 5dB, there was no solution for them to fix the problem. The next day, I set up for a show at the same venue... only with more power, and the dampeners. 14,650 watts, with 6,000 watts powering 4 18" subs between 30-80Hz, with a 2dB per octave crossover. Using a spectrum analyzer, I was able to power up the system to RMS, and peak out at over 14,000 watts, but the difference between the show before, and mine, was that I only decreased 63Hz by .5dB. Not once during the show, during a breakdown in the track did I hear even the slightest hint of LF feedback. Also, with the venue having wood floors, a wood stage, and the turntables set-up on top of this, I never even heard a single skip.
Just last week, we showcased the dampeners at a show for 1500 people, on a sound system that peaked out at over 45,000 watts, with almost 15,000 watts of power on the stage, and 4,000 watts to the monitors, which were only inches away from the turntables. Again, no LF feedback, and nothing but praises from the DJ's who performed that night, as only 1 DJ had a single skip, while trying to see how well the dampeners could perform during vigorous scratching. (With a small adjustment to the antiskate, and still only using 2.5 grams, he never had another skip during the show.) So, as much as i'm in a different environment as many of you, I hope that you understand that in a more dramatic setting, the benefits of the dampeners becomes more apparent. Mr. Barrett, I praise you for your contribution to the Dance Music Industry. Sincerely, DJ Donovan

hmm....

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Også lidt på Audiogon

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Tja, det er der jo ikke så meget at sige til  Jeg trækker mig 

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er imponerede at man kan få så simpelt spørgsmål til at fylde 27 sider.

Hvis man vitterlig er en novice ud i vinyl hifi (og det er der jo nogen der heldigvis er),bør man hellere lytte til ens hifi-pusher man har tiltro til.jeg er sikker på at den pick-up man får med hjem vil lyde godt.

Eller vi kan lave en liste over de pick-upper som mest populærer og skrive nogle lydkaristika'er.

Det ville være lidt mere overskuligt

Eller er jeg klar til indlæggelse og udelukkelse

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu læste tråden ville du opdage at den omhandler praktisk taget alle aspekter af 1210eren. Oprindeligt startede den omkring p.u. og udviklede sig til noget der mere minder om en reference til 1200/1210 modellerne.

Så når du nu en dag køber en 1210er vil du være glad for denne tråd

Thomas K1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

En stor tak til Mirland og Mashuro for deres engagement. Mashoru -så er det skab sat på plads. Super fedt.

VH
thomas

<< Forrige Side af 42 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum