| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det ikke r-l-b.
Nogle der har et bud?
"E" står vel for Edition vil jeg tro. Ligesom i SE (special edition).
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
glæder mig til at høre om din head to head test med din trofaste gamle mellemhjuler - skulle en af dem tabe kan begge vel bruges som dreje skive hvis du udskifter hifi med keramik som hobby - anyway tillykke me den - hvor lang tid er sådan en undervejs <+
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak tak.
På Thomann hjemmesiden står der 2-4 dage så jeg håber på at have den i starten af næste uge.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he..Krenzler - jeg havde det på fornemmeren. Du har altid fuldt godt med i denne tråd på sidelinjen. Jeg tror ærligt talt at du bliver super glad for den.
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så med lækre BLÅ lysdioder der matcher din forstærkers.  Nå, jeg tror jeg vil prakke nogle andre mine gamle højttalerenheder på. Du er blevet for moderne. Må jeg foreslå nogle Technics SB10000 i stedet for. De må være fra omkring da 1210 blev introduceret. De er lige kommet i en SB10000BL udgave, BL står for BLUE LED 
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
| jeg vil prakke nogle andre mine gamle højttalerenheder på. Du er blevet for moderne. |
|
|
Gammelt og nyt i skøn forening. Det er da en dejlig ting?
Men det er da dejligt med noget der er spritnyt og ubefamlet en gang imellem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyt og gammelt. Pladespillere er meget mekaniske...gammel mekanik kan være svært at holde.
Jeg har arvet en Thorens TD124 mkII (læs mere her) - som jeg gerne vil spille på....faktisk helt vildt. Problemet er at den trænger til en kærlig hånd og det kommer hurtigt til at koste 5 Kilo med motor og leje etc. Den skulle have min min RB300 arm monteret...hvorfor har jeg ikke bare gjort det for længe siden??
Med fare for at p***e nogen af..så tror jeg ærligt ikke den er bedre i drevet end min SL1210 MKII. Prøv at skille en technichs af og se hvorledes det direkte drev fungerer....ingen friktion...NUL egenlyd....rigtig gode arbejdsbetingelser for en god PU. Jeg er meget meget begejstert for min SL1210 MKII.
Hvorfor er det kun et fåtal af pladespiller poducenter der vil opgive deres wow & flutter samt rumble målinger....umuligt??? Tænk lige over den...enten ved det det ikke eller også tåler målingerne ikke dagslys.
Technics SL-1210M5G Specification :
| Colors available |
Black |
| Type |
Quartz direct-drive (manual turntables) |
| Drive Method |
Direct-Drive |
| Motor |
Brushless DC motor |
| Turntable Platter |
Aluminum diecast |
| Diameter |
13 5/64″ (33.2cm) |
| Mass |
3.74 lbs (1.7 kg) |
| Turntable Speeds |
33-1/3 rpm, 45 rpm |
| Variable Range Pitch |
±8%, ±16% |
| Starting Torque |
1.3 lb-in (1.5 kg-cm) |
| Build-Up Characteristics |
0.7s from standstill to 33-1/3 rpm |
| Braking System |
Electronic brake |
| Wow and Flutter |
0.01% WRMS 0.025% WRMS (JIS C5521) ±0.035% peak (IEC 98A Weighted) |
| Rumble |
-56dB (IEC 98A Unweighted) -78dB (IEC Weighted) |
| Effective Length |
9-1/16″ (230mm) |
| Arm Height Adjustment Range |
0-6mm |
| Overhang |
19/32″ (15mm) |
| Effective Mass |
12g (without cartridge) |
| Offset Angle |
22° |
| Friction |
Less than 7mg (lateral, vertical) |
| Tracking Error Angle |
Within 2° 32′ (at the outer groove of 12″ record) Within 0° 32′ (at the inner groove of 12″ record) |
| Stylus Pressure Adjustment Range |
0-4g |
| Applicable Cartridge Weight Range |
3.5g - 13g 11g - 20.5g (including headshell) |
| Applicable Cartridge Weight Range (with auxiliary weight) |
(with auxiliary weight) 9.5g - 13g 17g - 20.5g (including headshell) |
| Applicable Cartridge Weight Range (with shell weight) |
3.5g - 6.5g 11g - 14g (including head shell) |
| Headshell Weight |
7.5g |
| Power Supply |
AC120V, 60Hz |
| Power Consumption |
14.5W |
| Dimensions |
17-27/32″ x 6-25/32″ x 13-31/32″ |
| Weight |
25.74lb (11.7 kg) |
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| He he..Krenzler - jeg havde det på fornemmeren. Du har altid fuldt godt med i denne tråd på sidelinjen. Jeg tror ærligt talt at du bliver super glad for den. |
|
|
Jo tak. Jeg har nok været lidt af en skabs-Technics-fetichist.
Nu må jeg se om den kan give min mellemhjuler baghjul.
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Yes!
M5G.
Jeg kunne sgu ikke dy mig længere... Bliver nødt til at prøve noget DD og glæder mig til den lækre betjeningsvenlige komfort. |
|
|
Hvad er forskellen mellem M5G og MK5? Er det kvaliteten af tonearmskablet?
Og hvilke ekstraudgifter kan man forvente: AchroMat? Isonoe dæmpefødder? Dæmpekar?
Og der er virkelig noget tillokkende ved plug'n'playkonceptet 
Kan man forresten få armboard med SME-udskæring?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
krenzler skrev:
Yes! M5G. Jeg kunne sgu
ikke dy mig længere... Bliver nødt til at prøve noget DD og glæder mig til den lækre betjeningsvenlige komfort. |
|
|
Hvad er forskellen mellem M5G og
MK5? Er det kvaliteten af tonearmskablet?
Og hvilke ekstraudgifter kan man forvente: sc=10">AchroMat? Isonoe dæmpefødder?
Dæmpekar?
Kan man forresten få armboard med SME-udskæring? |
|
|
Tonearmen er forbedret(ikke så tung som før),men alle de forbedringer
der er lavet giver kun en lille forbedring.Det er stadigvæk en solid arbejdshest__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Simon R skrev:
krenzler skrev:
Yes! M5G. Jeg kunne sgu ikke dy mig længere... Bliver nødt til at prøve noget DD og glæder mig til den lækre betjeningsvenlige komfort. |
|
|
Og hvilke ekstraudgifter kan man forvente: sc=10">AchroMat? Isonoe dæmpefødder? Dæmpekar?
|
|
|
Tonearmen er forbedret(ikke så tung som før),men alle de forbedringer der er lavet giver kun en lille forbedring.Det er stadigvæk en solid arbejdshest |
|
|
Det jeg vel i virkeligheden fisker lidt efter er 1210'erens svage punkt. Uden at vide andet om den end det jeg har læst, så formoder jeg, at det er armen, der udgør begrænsningen.
Når du skriver: "men alle de forbedringer der er lavet giver kun en lille forbedring", er det så forbedringerne fra fabrikkens side eller er det div. tweaks?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er fra fabrikkens side.
problemet med 1210 er at den ligner en million,men lyden er ikke af samme klasse.(synes jeg  ).jeg tror at armen er synderen men er ikke helt
sikkert.Eller måske har det været pick-uppen der har ødelagt det samlet billed af pladespilleren.
men til prisen vil jeg ikke tøve med at købe den,hvis jeg var lun på sådan en fætter.Man kan altid komme af med den på det brugte marked,uden
alt for stort tab.
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
krenzler skrev:
Yes!
M5G.
Jeg kunne sgu ikke dy mig længere... Bliver nødt til at prøve noget DD og glæder mig til den lækre betjeningsvenlige komfort. |
|
|
Og hvilke ekstraudgifter kan man forvente: AchroMat? Isonoe dæmpefødder? Dæmpekar?
|
|
|
Så skal du enten have fat i en SL110, SL120 eller SL150 (værk uden arm) alt. snedkerere en der er født med arm
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamondduck - hvad er det du synes der ikke fungerer ved 1210-serien? Hvilken PU hørte du den med?
Bjørn - åh nej, jeg kan hverken snedkerere eller modificere. Men man kan jo altid starte med en 1210. Det er nok mest nysgerrigheden efter at høre DD.
Desuden er der flere brugere herinde der har omtalt 1210 meget positivt.
Det bliver spændende at høre hvad du siger, Krenzler. Om ikke andet er der vel så en brugt pladespiller på KSB snart 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke skære direkte drev DD over en kam - der er stor forskel. Nogen er mekanisk tilkoblede og andre er ikke. SL1210 anvender en brushless motor - der er alene magneter der påvirker hinanden i samspil der giver omdrejningen - faktisk er dette meget unikt for technichs og uhyre præcist.
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Man kan ikke skære direkte drev DD over en kam - der er stor forskel. Nogen er mekanisk tilkoblede og andre er ikke. SL1210 anvender en brushless motor - der er alene magneter der påvirker hinanden i samspil der giver omdrejningen - faktisk er dette meget unikt for technichs og uhyre præcist. |
|
|
Hmm, det lyder nærmest som om Tim de Paravicinis pladespiller er inspireret af 1210'eren?
Har lige kigget på din profil, Martin_Kbh. Hvad blev udfaldet af Origin Silver armen vs. Technics egen arm? Og hvor får man alu-armboardet med SME-udskæring?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
Diamondduck - hvad er det du synes der ikke fungerer ved 1210-serien? Hvilken PU hørte du den med?
Bjørn - åh nej, jeg kan hverken snedkerere eller modificere. Men man kan jo altid starte med en 1210. Det er nok mest nysgerrigheden efter at
høre DD.
Desuden er der flere brugere herinde der har omtalt 1210 meget positivt.
Det bliver spændende at høre hvad du siger, Krenzler. Om ikke andet er der vel så en brugt pladespiller på KSB snart  |
|
|
kan ikke lige huske hvad den hed, men det var en sølvfarvet ortofon concorde.
iøvrigt har jeg fået mulighed for at låne en 1210 en week-end så jeg lige kan genopfriske min viden og mening om denne pladespiller.
test p.u,er vil være VDH-SPU85,VDH-DENON 103 og KISEKI __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
M5G har bedre tonearmskabler og en mere lækker finish. Armens masse er den samme - M5G armen har bare fået en gang titaniums-finish. Begge armrør er rustfrit stål.
M5G @ Technics.
Så har den nogle ekstra DJ funktioner som er uinteressante i hi-fi sammenhæng.
Jeg ville holde mig fra Mk5. Den er uden støvlåg. Det skal man selv installere og det er vist noget bøvlet. Og den kommer kun med en slipmat (mener jeg) som ikke er meget bevendt.
TD-1200 dæmpekar tror jeg er en god ide. Ihvertfald med henblik på brug af alskens forskellige PU'er lige fra de blødeste MM'ere til de stiveste MC'ere. Armen har meget lav lejefriktion (7mg) men det lader til at den har glæde af lidt ekstra hjælp med kontrol af resonanser.
Jeg har ihvertfald tænkt mig at supplere med TD-1200 på et eller andet tidspunkt (hvis jeg umiddelbart synes at spillen viser sig værd at arbejde videre på). At jeg har valgt en M5G beror på at jeg har tænkt mig at satse på originalarmen og beholde denne. Ellers havde jeg snuppet en MkII.
På måttefronten kunne jeg sagtens forestille mig at jeg ville ende med en SDS Isoplatmat + en Herbie's Way Excellent ovenpå - måske.
Tjek lige Vibration Video Clip hos Sound Dead Steel.
Jeg har ikke så megen fidus til de Isonoe fødder (især ikke til prisen). Men jeg kunne godt finde på at prøve nogle messing cones (spikes) for at høre om det har nogen effekt. Dét behøver ikke at koste særligt meget. Man må kunne finde noget med samme gevindstørrelse som de grimme originalfødder.
Spikes er nok ikke nogen god ide hvis man ikke har spillen tilstrækkeligt afkoblet (væghylde) i forvejen. Hvis det overhovedet er en god ide...
Man kan godt få SME armboards til SL-1200/1210. Det kan man hos Soundsupports (de er også på eBay). Jeg kunne dog godt have tænkt mig at de havde forsænket armboardet lidt (ligesom Origin Live har gjort med deres Rega armboard). Tallerkenen ligger lidt lavt i forhold til plinten på en SL-1200/1210...
Et bedre headshell (stivere, mere resonansdødt) skal man nok heller ikke kimse af. Jeg har allerede et Sumiko HS-12 liggende så jeg er dækket ind. Dog øger et tungt headshell (som HS-12 er - lidt) armens eff. masse så det er ikke nødvendigvis en fordel hvis det nu er en meget blød MM'er man kører med.
Puh! - Nu har jeg vrøvlet nok!  Man bliver åbenbart lidt kåd af at købe nyt udstyr.
Afslutningsvis en lækker en af slagsen:
Lidt KAB propaganda.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilykke med dyret Krenzler! Bliver rigtigt spændende at høre hvad du mener om den
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Tunghoeuyr!
Tiden må vise om jeg skal grine eller græde.
Jeg kan forestille mig at jeg kommer til at høre flere 45 RPM'ere end tidligere og at jeg skal ud og støve en masse fede (brugte) maxi-singler op.
|
| Til top |
|
| |