Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Alt om Technics SL-1210 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 42
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hvad med at sætte MC gain til "Normal output" (63dB)? I stedet for low MC (70dB)? Så får du måske lidt nemmere ved at regulere volumen?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kan altså ikke se hvordan man lige sætter den til normal output. Mulighederne er very low, low (den jeg har brugt), mm high og mm low og så helt almindelig mm

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

OK, jeg er simpelthen blevet blind. Den 3. mulighed er MC high... Mon ikke det er den ? Nu har jeg ihvertfald sat den til det og det gav en forandring...

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Specifikationerne på deres hjemmeside påstår følgende:

Switch selectable gain:

MC Very Low Output    0.1 - 0.25mV 74dB
MC Low Output             0.25 - 0.4mV 70dB
MC Normal Output        0.4 - 0.6mV 63dB

MM Low Output                     2 - 3mV 52dB
MM High Output                   3 - 5mV   48dB

Så skulle der da være lavet noget om?

Jeg synes godt nok også at gain generelt ligger pænt højt? MM indgangen på min Creek er på sølle 37dB og det er da rigeligt. Til 5mV MM i det mindste.

Edit: OK, problem solved.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Kan det passe at Dynaen undertrykker pops og generelt støj fra pladen?

Ja. 10x5'eren gør det samme. Jeg lagde også mærke til det, og fik en forklaring om at slibningen på nålen lader nålen gå dybere i rillen - derned hvor andre PU'er aldrig har været.

Iøvirgt fin smag i test plader du har....

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann  Det er rigtig fedt med Dyna'en at den har den effekt omkring støj.

Lige nu hører jeg Ted Nugent "Free For All" i det oprindelige tryk. Nøj, det er fed rock. Som du nok har gættet har rocken en plads til ved mit hjerte. 

Krenzler: Som du nok har set ovenfor er det bare mig der er blind. Nu passer tingene noget bedre

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Så prøv lige at tjekke specifikationerne på denne Jolida JD 9A. 70, 85 og 95dB? Er det ikke lige i overkanten?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godt nok det lyder af meget ? Det skulle da ikke være nødvendigt at give det så meget gain ? 95db ved MC low er jo helt vildt meget.

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Det undrer mig foriøvrigt stadig at dæmpekarret med alle sine fordele tilsyneladende gør noget ved antiskatingen. Som om det nærmest ophæver den til en vis grad. Jeg kører nu med en noget lavere antiskating end jeg tidligere har gjort. Det lyder som det skal, men jeg er altså vokset op med at antiskating og tracking force skal være ens.

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Men det afhænger vel også af resten af udstyret i kæden? Forstærkerens effekt og højttalernes følsomhed bla.?

Forforstærkerens følsomhed har vel også meget at sige? Det er ikke lige mit gebet...

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
men jeg er altså vokset op med at antiskating og tracking force skal være ens./Mirland

Det kan du godt glemme alt om. Det er en meget grov forenkling. Det kan være forskelligt fra arm til arm. Hvilken pick-up man bruger har også noget at sige. Generelt vil jeg mene at en 1:1 ratio ofte er lige høj nok - men der er mange meninger om lige netop dette emne.

I sidste ende vil jeg mene at man bliver nødt til at lytte sig frem. Er der lige meget dynamik, nærvær og pondus i begge sider? Har lydbilledet en svag tendens til at trække til en af siderne? Lytterummet har jo sit at sige så det skal der tages højde for. Azimuth bør også sidde i skabet først.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
mirland skrev:
men jeg er altså vokset op med at antiskating og tracking force skal være ens./Mirland

Det kan du godt glemme alt om. Det er en meget grov forenkling.

Det havde jeg også efterhånden på fornemmelsen

Det kan være forskelligt fra arm til arm. Hvilken pick-up man bruger har også noget at sige. Generelt vil jeg mene at en 1:1 ratio ofte er lige høj nok - men der er mange meninger om lige netop dette emne.

I sidste ende vil jeg mene at man bliver nødt til at lytte sig frem. Er der lige meget dynamik, nærvær og pondus i begge sider? Har lydbilledet en svag tendens til at trække til en af siderne?

Ja, det er også det jeg begynder at fatte. Men jeg er jo vildt bange for at indstille skidtet forkert. Troede egentlig der var en tommelfingerregel man kunne bruge ?

Lytterummet har jo sit at sige så det skal der tages højde for. Azimuth bør også sidde i skabet først.

Og hvordan indstiller man lige akkurat det ? Så vidt jeg kan se kan man ikke indstille Azimuth forkert på en 1210, man kan jo ikke komme til at sætte headshell'en forkert på ... Jeg regner da med at Azimuth er pickupens lodrette vinkling set forfra ikke?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Men jeg er jo vildt bange for at indstille skidtet forkert. Troede egentlig der var en tommelfingerregel man kunne bruge ?

Tommelfinger-reglen er netop 1:1. Derfra er man på egen hånd. Der findes under alle omstændigheder ikke noget der hedder "perfekt" anti-skating. Kravende ændres konstant i takt med musikkens indhold. Det mest præcise redskab er måske dette?:

Wally's Corner.

mirland skrev:
Og hvordan indstiller man lige akkurat det ? Så vidt jeg kan se kan man ikke indstille Azimuth forkert på en 1210, man kan jo ikke komme til at sætte headshell'en forkert på ... Jeg regner da med at Azimuth er pickupens lodrette vinkling set forfra ikke?

Nej man kan ikke indstille azimuth på Teachnics' headshells. Men det kan man på.......................... Ta-daaaa!! Men det hoved er jo unødigt tungt til din nuværende Dyna. Men der findes vel også andre kvalitets-headshells med en passende vægt og azimuth justering. Men fraværet af azimuth gør vel også koblingen mellem hovede og arm mere stiv? (ikke et ondt ord om Cartridge Man's: The Isolator...).

Men så længe diamanten og nålefanen sidder helt lige i huset (hvilket man synes burde være tilfældet på dyre PU'er) er der jo heller ikke noget problem. Hvis du har et lille tyndt spejl (samme tykkelse som en LP-plade) og en kraftig lup kan du ved hjælp af spejlbilledet konstatere om nålen står helt lige. Spejlet skal selvfølgelig ligge helt vandret. Hvis du har et godt digitalkamera kan du også tage et billede og nærstudere det på din PC.

Pas på at anal-o-meteret ikke sprænger skalaen! (skrevet af Mr. Anal Himself ).

Lup?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tror heldigvis ikke at jeg ender med at sprænge skalaen på anal-o-meteret  Englænderne har et godt udtryk for folk der gør det: Audiophools 

Jeg vil justere lidt mere på tingene og så vil jeg lade det være. Det handler jo om at høre musik mere end at pille !

/Mirland

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Billedet siger vist alt om en nem og meget præcis måde til at stille azimuth korrekt. Legoklodser er EKSTREMT  præcist støbte. Husk blot at stille dem symmetrisk ifht. pickuphuset/pickuppen. Metoden er naturligvis kun brugbar på pickupper/pickuphuse, der har en vandret nedadrette flade, der er til at komme til.

Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Ahemmm... og host-host 

Jeg synes det i denne tråd er værd at bemærke, at såfremt man afmonterer låget på denne ellers  glimrende plattenspieler, så vil noget der nok minder mest om en ny dag åbenbares

Låget på stort set alle pladespillere er en ren resonnansopsamler, og problemer med manglende definition i bestemte toneområder skyldes som regel, at ejeren af "uransagelige grunde" har valgt at lade låget blive siddende på Did anyone mention "pussy-whipped"...?

Det er slet ikke så svært, da beslagene til låget er fæstnet til netop låget. Tag derfor med højre- og venstre hånds tommel- og pegefinger trygt fat om beslagene på låget, og foretag derefter en lodret, opadgående bevægelse. Låget bør herefter være sikkert afmonteret, med risiko for yderligere musikrigtig nydelse i farvandet.

Blot lidt undren over, hvorfor nogen sætter en 4K PU på denne spille uden først at adressere det iøjenfaldende hovedproblem på stort set enhver LP afspiller Der er sq noget, der ikke rigtigt rimer...

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Ulrikmm: Kanon ide

Ghammel og Suhr: Jeg kan meget hurtigt fortælle dig hvorfor jeg for eksempel har mit låg på til hverdag og tager det af når der virkelig skal lyttes: Jeg har en kat og jeg HADER støv og kattehår på pladespilleren  Pussy-whipped må du længere ud med. Jeg har hele stuen indrettet så det er til at lytte Forresten kan jeg så fortælle dig at min pladespiller ikke er placeret mellem højttalerne som de fleste. Jeg har helt ærligt ikke bemærket de store forskelle med låget af eller på...

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg har altså et underligt antiskating fænomen, som I meget gerne må byde ind på. Først lidt intro: Min pladespiller står i vater og der er ikke noget tegn på underlige indstillinger eller andet. MEN: Når jeg hæver pickup/tonearm så "glider" den lige så stille ud - væk fra pladen. Jeg har ikke bemærket noget lydmæssigt når nålen er i rillen. Min vægt er sat til 2.0g og min antiskating til 1.6g. Hvis jeg skal stoppe arm/nål i at "glide" ud så skal antiskating helt ned på 1.3-1.4g. Er det ikke for lavt ? Vil jeg ikke kunne risikere at min nålefane bliver trukket skæv ?

Jeg synes det er blevet sværere at indstille antiskating med dæmpekarret monteret. Er jeg den eneste ?

/Mirland

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 November 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger noegt mindre antiskating nu og syntes du har ret i at det er blevet sværrere at vurdere. jeg tolker det sådan at karret bidrager med lidt antiskating kva trægheden i siliconen og det derfor betyder mindre hvad man så justere?

Låget piller jeg af stort set hvergang jeg spiller plader, nok mest en gammel vane, men det kan ikke bidrage med noget lydmæssigt godt i min verden, så jeg gider slet ikke teste om det kan lade sig gøre at spille med denne kæmpe mikrofon monteret! Og da slet ikke på en 1210er hvor det er et snuptag at pille det af 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Jeg bruger noegt mindre antiskating nu og syntes du har ret i at det er blevet sværrere at vurdere. jeg tolker det sådan at karret bidrager med lidt antiskating kva trægheden i siliconen og det derfor betyder mindre hvad man så justere?

Det er nok også min fornemmelse. Jeg har et ret klart indtryk af at antiskating er blevet mere underordnet med karret monteret

Låget piller jeg af stort set hvergang jeg spiller plader, nok mest en gammel vane, men det kan ikke bidrage med noget lydmæssigt godt i min verden, så jeg gider slet ikke teste om det kan lade sig gøre at spille med denne kæmpe mikrofon monteret! Og da slet ikke på en 1210er hvor det er et snuptag at pille det af 

Du har helt ret ! Jeg har det også kun på når den firbenede Lucifer snuffer rundt i stuen   Men jeg  har ikke bemærket nogen reel forskel mellem af og på.

<< Forrige Side af 42 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes