| Forfatter |
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
uha 95db gain + 20dB i linje delen og så en 35dB effekts forstærker + et pat lowther, så er det jo nærmest spion udstyr. du kan vel høre når en myg lander på pladespillerens netkabel ..
cool med lego klodserne 
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
MEN: Når jeghæver pickup/tonearm så "glider" den lige så stille ud - væk fra
pladen. Jeg har ikke bemærket noget lydmæssigt når nålen er i rillen.
Min vægt er sat til 2.0g og min antiskating til 1.6g. Hvis jeg skal
stoppe arm/nål i at "glide" ud så skal antiskating helt ned på
1.3-1.4g. Er det ikke for lavt ? Vil jeg ikke kunne risikere at min
nålefane bliver trukket skæv ?
/Mirland |
|
|
Jeg tvivler på at nålefanen bliver trukket skæv. Det "eneste" der sker hvis AS vitterligt er for lav er at diamanten og vinylen langsomt slides ujævnt. I gamle dage var der ikke noget der hed anti-skating. En stor producent af i dag som VPI giver ikke specielt meget for AS. Deres standard "AS-aggregat" er et kabel der snoes. De har godt nok produceret et reelt AS add-on men kun efter meget pres fra omverdenen.
Jeg tror ikke der er den store fare ved at køre med 1.3-1.4g. AS men hvad med at skyde den go'e Hr. Barrett en mail?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også tænkt mig at skrive til Kevin - om ikke andet så for at orientere ham om fænomenet.
/Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
MEN: Når jeghæver pickup/tonearm så "glider" den lige så stille ud - væk fra pladen. Jeg har ikke bemærket noget lydmæssigt når nålen er i rillen. Min vægt er sat til 2.0g og min antiskating til 1.6g. Hvis jeg skal stoppe arm/nål i at "glide" ud så skal antiskating helt ned på 1.3-1.4g. Er det ikke for lavt ? Vil jeg ikke kunne risikere at min nålefane bliver trukket skæv ? /Mirland |
|
|
Tag den nu helt med ro. Antiskatingen skal netop trække armen udad. Det er også det, du ser ske, hvis du stiller nåletrykket til 0 (altså udbalancerer armen) og så begynder at tilføje antiskating.
Grunden til at det sker, når du løfter tonearmen, er blot at friktionen på det gummi der sidder på tonearmsliftens top op mod tonearmen bare er for lavt. På SME III typisk fordi at gummiet er blevet fedtet eller støvet. På den tonearm renser man bare gummistykket med lidt alkohol, så varer det et par mdr., før nummeret gentager sig
ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
mirland skrev:
MEN: Når jeghæver pickup/tonearm så "glider" den lige så stille ud - væk fra pladen. Jeg har ikke bemærket noget lydmæssigt når nålen er i rillen. Min vægt er sat til 2.0g og min antiskating til 1.6g. Hvis jeg skal stoppe arm/nål i at "glide" ud så skal antiskating helt ned på 1.3-1.4g. Er det ikke for lavt ? Vil jeg ikke kunne risikere at min nålefane bliver trukket skæv ? /Mirland |
|
|
Tag den nu helt med ro. Antiskatingen skal netop trække armen udad. Det er også det, du ser ske, hvis du stiller nåletrykket til 0 (altså udbalancerer armen) og så begynder at tilføje antiskating.
Grunden til at det sker, når du løfter tonearmen, er blot at friktionen på det gummi der sidder på tonearmsliftens top op mod tonearmen bare er for lavt. På SME III typisk fordi at gummiet er blevet fedtet eller støvet. På den tonearm renser man bare gummistykket med lidt alkohol, så varer det et par mdr., før nummeret gentager sig
ulrikmm |
|
|
du kan jo have fået dryppet lidt silicone på gummiet, da du fyldte karret?
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder frækt
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene (jeg var ikke lige online igår aftes til at svare), og jeg tror da faktisk at I har ret. Det er meget sandsynligt at jeg har spildt lidt silikone da jeg fyldte karret (ja, Sismofyt det lyder frækt  ). Jeg prøver lige at spritte dyret af idag og melder tilbage senere. Undskyld alle mine spørgsmål, men ind imellem kan man godt få den der lidt "Hva' nu?" fornemmelse med vinyl  /Mirland
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
| Jeg prøver lige at spritte dyret af idag og melder tilbage senere. |
|
|
 Gør du det hver gang det har været onsdag
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med dig Gumle? Sprang du ikke på sådan et dæmpekar?
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
| Hvad med dig Gumle? Sprang du ikke på sådan et dæmpekar? |
|
|
Jep, det gjorde jeg da  , og så absolut en god investering - Jeg synes bunden blev strammet op (nu taler vi altså musik, ikk'  ) og der der kom på en eller anden måde mere ro?! Hmmm...sævrt at sætte ord på..? Som mirland og Kyhn nævner tidligere, så er antiskatingen nu indstillet lidt lavere en nåletrykket, men det er jo underordnet, når nu det er dét, der skal til, for at undgå at "alle musikerne står klumpet sammen i den ene side"  . Næste eksperiment på være at få afprøvet nogle andre PU'er. Jeg ville gerne prøve DL-103/DL-103R, DV 10x5 og måske endda noget Ortofon MC. Lige nu er det DL-160, der aftaster musikken, og det gør den godt, men det kan jo hele tiden blive bedre.....   .....skal bare liiiiiige spare lidt sammen først  M.V.H. Søren
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - så det er 3 ud af 3. Ikke dårligt. Meat Loaf ville være svært tilfreds(?).
Jeg overvejer selv lidt en DL-160. Jeg har hørt at den kan være lidt lys i lyden (sammenlignet med en DL-110). Er der noget om snakken?
Edit: Det med mere ro oplevede jeg også da jeg puttede SME's FD 200 kar på min daværende 3009 improved.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk lige at tage en Audio Technica AT-OC9 ML II med i overvejelserne når den nu kan fås for 280$ hos LPGear bla.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan så tilføje at med en Dynavector DV20X-L bliver det altså noget helt andet igen. Nu fik jeg jo aldrig prøvet med en DL-110er men istedet med en K9, som var endda meget bass-tung med dæmpekarret monteret. Måske endda for meget (ja, det lyder jo som det rene ævl). Med Dyna'en bliver bassen stadig dyb, men mere kontrolleret og samlet set bliver kombinationen af SL-1210, dæmpekar og Dyna til en efter min mening ganske giftig vinylspille. Om effekten er meget større end ved f.eks. en 103er eller en 10x5 skal jeg ikke kunne sige. Men det understreger endnu en gang at 1210eren sagtens kan følge med op i de dyrere klasser. Det er jo sådan set også det de forskellige anmeldere konstaterer  /Mirland
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Jeg overvejer selv lidt en DL-160. Jeg har hørt at den kan være lidt
lys i lyden (sammenlignet med en DL-110). Er der noget om snakken?
|
|
|
Jeg har faktisk ikke prøvet en DL-110, men jeg synes nu ikke DL-160 lyder tynd hos mig. Det kan selvfølgeligt også være, at mit sammenligningsgrundlag er "for tyndt" (ok, den var dårlig!  ), da jeg kun har prøvet OM PRO og OM 10 
krenzler skrev:
Husk lige at tage en Audio Technica AT-OC9 ML II med i overvejelserne når den nu kan fås for 280$ hos LPGear bla.
|
|
|
Jamen den er da også noteret 
mirland skrev:
Jeg kan så tilføje at med en Dynavector DV20X-L bliver det altså noget
helt andet igen. Nu fik jeg jo aldrig prøvet med en DL-110er men
istedet med en K9, som var endda meget bass-tung med dæmpekarret
monteret. Måske endda for meget (ja, det lyder jo som det rene ævl).
Med Dyna'en bliver bassen stadig dyb, men mere kontrolleret og samlet
set bliver kombinationen af SL-1210, dæmpekar og Dyna til en efter min
mening ganske giftig vinylspille.
|
|
|
Oh ja, en DV20X er jo helt sikkert også et godt bud.......Men prisen er desværre noget høj for min pengepung lige nu  Er der nogen der ved, om der er stor forskel på DV20XL og DV20XH (Low-output vs. High-output)? M.V.H. Søren
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg har forstået det så kræver Low output modellen en ret god riaa men kan være sart omkring forstyrrende radiosignaler i området. Til gengæld har den vist en finere detaljering. Men jeg bruger altså ikke en high-end riaa men en Dino og det går fint  /Mirland
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Det tror jeg roligt du kan regne med at den gør. Så behøver du heller ikke at investere i et tungere hoved.
Systemresonansen kommer til at ligge på ca. 10.5Hz så det er jo rigtigt fint.
Er det den koniske nål der afskrækker dig lidt? DL-103 skulle faktisk spore super-godt.
Men 10x5'erens lyd falder måske bedre i hak med din "in-yer-face" strategi. Måske du vil finde 103'eren lidt for "langsom"?
DL-103R koster 2000,- ligesom 10x5...  |
|
|
Det løgn Hvor kan man få en 103R til 2000,-??
Jeg hørte 103R modellen i en HIFI Klub, og var med det samme MEGET begejstret! Utrolig åben og dens sporingsevne, var bare i ren guf klasse.
Jeg købte Dyna 10x5, fordi det virkede som det bedste bu i 2k klassen. Men faktisk var det 103R, som jeg ville have, men den kostede 2600,- Og nu var smertegrænsen 2k, såååååå, hvor dælen har du set en 103R til 2k?? __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|