Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 04:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hi-fi Kvantemekanik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

music 4 all skrev:
hvis man interesserer sig for hifi lytter man før man taler så giver jeg nul og niks for teorier og andet nonsens,brug ørerne og kom så med en tilbagenelding istedet for at tilbagevise alt man ikke forstår eller der ikke er belæg for,ved ikke om shaktri eller musene med ørkensand virker men jeg har heller ikke prøvet dem og vil heller ikke ofre penge på det,men at tilbagevise det uden at have hørt det er tåbeligt,men det er vel det der kendetegner dette forum efterhånden.kedelig tendends,hifi4all skulle omdøbes til nonfi4all eller måske videnskab4all.

Tjah, jeg mener nu, at man ofte godt kan danne sig en mening om ting uden at have prøvet dem. Og det mener du forresten også, på en lang række områder. Hvis der kommer en og fortæller mig, at det er godt for helbredet at springe ud fra 4. sal, så føler jeg mig kvalificeret til at fortælle ham at det er vrøvl, helt uden at prøve det først. Det ville du formodentlig også.

Og hvis der kommer en og forsøger at sælge mig en dims, han påstår kan noget, der bryder naturlovene, så vil jeg også roligt afvise det. Selvfølgelig kunne man forestille sig, at disse folk havde gjort en eller anden epokegørende opdagelse indefor elektromagnetisme, men så tror jeg ærlig talt ikke, de ville spilde den på noget, ja undskyld, men noget så forholdsvis ligegyldigt som HIFI.

Mvh Hans

Naturlovene kan man vist ikke lave om på sådan uden videre.

Men - man kunne måske forestille sig, at dimsen havde en eller anden virkning på nogle andre ting, som kunne gøre en forskel - og at firmaet blot kører frem med et kendt fyndord for at få opmærksomhed.

Bemærk - jeg er selv ultra-skeptisk overfor mærkelige gadgets og snake oil, men af og til er man blevet overrasket over ting, der har en effekt, selv om man ikke troede på det fra starten ....

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Naturlovene kan man vist ikke lave om på sådan uden videre.

Men - man kunne måske forestille sig, at dimsen havde en eller anden virkning på nogle andre ting, som kunne gøre en forskel - og at firmaet blot kører frem med et kendt fyndord for at få opmærksomhed.

Bemærk - jeg er selv ultra-skeptisk overfor mærkelige gadgets og snake oil, men af og til er man blevet overrasket over ting, der har en effekt, selv om man ikke troede på det fra starten ....
Jah, selvfølgelig kan man nogen gange blive forbavset, men hvilken virkning skulle en metalbrik have ved at ligge ovenpå udstyret? Og, hvis ikke dem, der har konstrueret og fremstillet dimsen, kan gøre rede for, hvordan den virker, tjah......

Og så må vi jo konstatere, at man nogen gange mener at høre en forskel, selvom der efter alt at dømme ikke er nogen. Selv ovenstående dims, mærkelige træknapper, osv. har jo deres varme fortalere, der påstår at de tydeligt kan høre forskel.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Mums, kvante-fysik pakket ind i sort plastik. Verdens 8. vidunder?

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

8. ? Jeg er bange for, at i HiFi verdenen er man nået til et betydeligt højere tal .

Hans

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Bassøe (og andre); selvfølgelig kan man afbøje elektromagnetisk indstråling. Bare ikke med det ovennævnte aggregat!

Som hr MRC_Hans så rigtigt nævner det, så skal man da bare skaffe et legeme med en vægt og tæthed som solen, eller mere, det behøver ikke nødvendigvis at være en sol (brint/helium-reaktor). Et sort hul er nok bedre, og da det intet fylder, kan man passende have et i hvert hjørne af lytterummet!

Afskærmning er vel også en form for afbøjning, og her er det nemmere at få teori og praksis til at arbejde sammen, måske?!

Afskærmede kabler kender vi alle til, men hvad med et faraday-bur eller (back to basics) en pyramide i cheop´s-mål. Sidstnævnte løsning hører så ind under de syv første vidundere, og så er det nok så som så med royalities!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jo, afskærmning "afbøjer" stråling, men det kræver (blandt andet), at den befinder sig i den lige linie imellem støjkilden og modtageren. Det kan ikke nytte noget, at man placerer den i nærheden. (Derfor hjælper de rosenkvartskrystaller, folk sætter ovenpå deres komputerskærme eller TV heller ikke en sk..  -Måske, hvis man bygger en mur af dem foran skærmen, men ....)

Lige om sorte huller: Så vidt jeg ved, menes der at være en mindste grænse for, hvor lille masse et sort hul kan have for at "hænge sammen", og den ligger vist i størrelsesordenen som jordens, så man skal nok have gulvet forstærket lidt.

Mvh Hans

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Korrekt er det at rosakvarts, og andre silikat-indeholdende bjergarter kan "opsuge" og dermed indeholde elektromagnetisme. Men, som nævnt, hjælper det ikke en døjt at have 2 tons kvarts liggende i kælderen, man bliver nødt til at bygge en mur omkring ens hifi-anlæg! Nå, ikke?

Hvor tungt et sort hul skal være, for at være stabilt, det må vi nok spørge fagkundskaben om. Og vi gør nok klogt i at spørge flere steder, for svarene vil være forskellige?!

Men i praksis er det slet ikke noget problem, eller også er det i allerhøjeste grad. Et sort hul med vægt bare lidt højere end jordens, vil i løbet af en overskuelig tid suge månen, jorden og sikkert også andre himmellegemer til sig, og så er det slut med vellyd med mindre man selv kan synge "ooom"!

Iøvrigt er der flere over årene, som har forsøgt sig med tunge magnetisérbare genstande ovenpå eksempelvis forstærkeres nettrafoer. De skulle så kunne opsuge lidt af trafoernes elektromagnetiske udstråling, eller måske bare afbøje dem. Og så er vi tilbage ved de dersens Shakti-sten og lædermus i alle størrelser!

Der findes vist kameraer som kan "filme" elektromagnetisme; så er det jo nemt at detektere om den dersens 119. vidunder "EMI-absorber" overhovedet virker, eller ej!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Shakti afløseren er fundet. Kommentarer velkomne.

Jeg var faktisk lige ved at måtte købe mig aldeles fattig i Noise Disruptor's for at få mit anlæg til at lyde bare nogenlunde tåleligt, indtil jeg besluttede mig for en meget mere ren strøm fra www.jydskatomkraft.dk . Det har virkelig løst alle problemer. Det er nu heller ikke længere nødvendigt at tilspille luften i rummet. Jeg kan heller ikke længere høre forskel på farven på inderlederne i mine netkabler. Hurra for Jydsk Atomkraft!

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke lige en link, men der var faktisk nogen, der forsøgte at sælge en dims, der filtrerede strøm fra atomkraftværker fra, så folk kun fik "ren" strøm .

Mvh Hans

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Jeg har ikke lige en link, men der var faktisk nogen, der forsøgte at sælge en dims, der filtrerede strøm fra atomkraftværker fra, så folk kun fik "ren" strøm .

Næsten rigtigt. Det var en 1. april spøg på TV. Fabrikeret af fysik-afd på DTU. Holger var selv meget stolt af den :)

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Mm, ja, den kan jeg godt huske. Men jeg tror faktisk også der var en anden, i Tyskland, hvor de jo har atomkraft. Men det kan anturligvis også have været en spøg .

Mvh Hans

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:
MRC_Hans skrev:

Næsten rigtigt. Det var en 1. april spøg på TV. Fabrikeret af fysik-afd på DTU. Holger var selv meget stolt af den :)

vH pH

Den radioaktive strøm må vi ha gjort noget ved.

Men appropos radio og strøm.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes