Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Kontrapunkt A er en klassiker. Jeg har ikke set en eneste bare antydet negativ test. Hvis du ikke kan lide den, så sælg den til mig!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Det lyder meget interessant med den tyske side phonophono.de. De har en Ortofon kontrapunkt A til ca. 2600 Kr. hvis jeg har set rigtigt.. Gad vide hvordan den lyder ??

Den koster 498€ som svarer til ca. 3750,-kr.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

http://www.audiovision-shop.de/Preise/Hifi/Tonabnehmer/body_ tonabnehmer.html

Her får du Kontrapunkt A til 400 Euro, og Kontrapunkt B til 600 Euro - sidstnævnte må siges at være et hit til den pris.

Om forhandleren så er "værd" at handle med ved jeg ikke.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo faktisk godt! Gad vide hvad foreskellen i lyden er mellem de 2 modeller??

Kim Petersen skrev:

http://www.audiovision-shop.de/Preise/Hifi/Tonabnehmer/body_ tonabnehmer.html

Her får du Kontrapunkt A til 400 Euro, og Kontrapunkt B til 600 Euro - sidstnævnte må siges at være et hit til den pris.

Om forhandleren så er "værd" at handle med ved jeg ikke.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Det lyder jo faktisk godt! Gad vide hvad foreskellen i lyden er mellem de 2 modeller??

Jeg har lige kigget hos Cartridge Database. "A" modellen har en nøgen Fine Line nål og en fane af aluminium. "B" modellen har en nøgen Fritz Gyger 80 nål og en fane af rubin.

Ortofon.

Edit: Det siger jo så ikke så forfærdeligt meget om lyden.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Uden at have hørt A'eren så vil jeg mene at B'eren er noget bedre - den fremhæves generelt som meget musikalsk. A har fået gode tests, men B har fået endnu bedre.

Og så en pæn bøn: Du citerer ganske fint, men vil du ikke være flink at placere dine kommentarer under det du citerer isf. over?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

B er anderledes end A, men jeg ville klart vælge A udfra de tests, jeg har læst. Det er måske et valg mellem afrundet (A) og hyper-analytisk (B) lyd...
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
B er anderledes end A, men jeg ville klart vælge A udfra de tests, jeg har læst. Det er måske et valg mellem afrundet (A) og hyper-analytisk (B) lyd...

Det hvad jeg har hørt om B, og som også stemmer overens med mine oplevelser, er at den er gennem-musikalsk, måske endda lettere afrundet i bund og top. Hyper-analytisk vil jeg ikke kalde den, det lyder negativt - jeg savnede ikke detaljer, men hyper-analytisk vil jeg ikke kalde den.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet B og C på samme arm og grammofon. B er ikke analytisk...den toner tingene lidt ned og meget behagelig at lytte til. Den samler slet ikke støj og knas op fra rillerne...det er meget sjovt at høre. En kanon god pickup. C`eren derimod åbner op for lyden og laver et 3d lydbillede der er B`eren overlegen på alle områder. C`eren er generelt noget mere interessant at lytte til. Jeg var ikke i tvivl om hvilken pickup jeg skulle vælge. A og H kender jeg intet til, udover at A har fået gode anmeldelser.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Jeg har prøvet B og C på samme arm og grammofon. B er ikke analytisk...den toner tingene lidt ned og meget behagelig at lytte til. Den samler slet ikke støj og knas op fra rillerne...det er meget sjovt at høre. En kanon god pickup. C`eren derimod åbner op for lyden og laver et 3d lydbillede der er B`eren overlegen på alle områder. C`eren er generelt noget mere interessant at lytte til. Jeg var ikke i tvivl om hvilken pickup jeg skulle vælge. A og H kender jeg intet til, udover at A har fået gode anmeldelser.

Det lyder som om man skal helt op og og ha fat i Kontrapunkt C før Ortofon bliver interessant. Hvad med sådan noget som Grado?? De laver nogle modeller der hedder Platinium og Master. Nogen der kender til dem??

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Kontrapunkt A er til prisen en rigtigt fin pickup. Den har ingen åbenbare svagheder, og har godt styr på hele frekvensspektret. Når det er sagt, så bærer dens højfrekvensreproduktion noget præg af den relativt simple nåleslibning.

C & H er nyere og virker måske lidt mere frigjorte/dynamiske, mens B er klart bedre end A på højfrekvensreproduktionen.

Problemet er vel imidlertid at B, C og H ligger oppe i et prisleje hvor man har mange rigtigt rigtigt gode alternativer - mens A faktisk kan findes til en god pris ... Jeg har selv betalt 3000 danske kroner for min - og er rigtigt godt tilfreds.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:
Hvad med sådan noget som Grado?? De laver nogle modeller der hedder Platinium og Master. Nogen der kender til dem??

Grado's måde at navngive de forskellige PU'er er lidt speciel og potentielt forvirrende.

I deres "Reference Series" har de 4 PU'er: Sonata, Platinum, Reference og Master. Dvs. at en af PU'erne i denne serie faktisk hedder Grado Reference Reference. Og så fremdeles...

I deres serie ovenover - "Statement Series" er der også 4 PU'er der hedder det samme som i Reference serien: Sonata, Platinum, Reference og Master. Det er et lidt usmart system.

Grado er ikke Moving Magnet men den af-art der hedder Moving Iron. PU'erne i Statement serien har lavt output svarende til en MC (0.5mV) men skal alligevel helst belastes ved 47k ohm. Hvor mange RIAA'er kan klare den opgave? Men en belastning på 1k ohm eller mindre skulle vist ikke skabe nogle problemer. Statement serien er en slags hybrid mellem MI og MC.

Det er en ret blød PU (20cu) så man skulle tro at den ville have det bedst i en let arm men af en eller anden grund anbefaler Grado selv arme med 11-16g. eff. masse. Det synes jeg dog ikke rigtigt giver mening. En Hadcock arm skulle være en rigtig god match. Det samme gælder nok andre lette unipivot arme. Men siden Grado selv anbefaler tungere arme ved jeg ikke rigtigt...

Grado'erne er udæmpede og uskærmede. Hvis motoren på ens pladespiller er ringe dæmpet kan man med sandsynlighed forvente problemer med brum.

Så er der den famøse "Grado dance" hvor nålen og dermed hele armen begynder at vibrere ved inder-rillerne. Tegn på et dårligt match og dertil hørende fejlsporing. Så er spørgsmålet om der skal mere eller mindre masse til hvis situationen opstår? Jeg ved ikke om denne "dans" er stærkt overdreven i forhold til virkeligheden men den nævnes da rundt omkring.

Men bortset fra dette skulle Grado'erne (især træmodellerne) være meget "musikalske" og have en fantastisk mellemtone.

Jeg kunne godt selv tænke mig at prøve en Grado Reference Platinum men jeg ved ikke rigtigt om jeg tør. Jeg er heller ikke sikker på at min Rega arm er den bedste match.

Det var Grado der opfandt MC PU'en.

Grado Labs.

Edit: Statement serien ligger vel egentlig ikke over Reference serien men er bare low-output alternativet af samme modeller (hvis man ser bort fra Statement topmodellen).

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jørgen skrev:
Hvad med sådan noget som Grado?? De laver nogle modeller der hedder Platinium og Master. Nogen der kender til dem??

Grado's måde at navngive de forskellige PU'er er lidt speciel og potentielt forvirrende.

I deres "Reference Series" har de 4 PU'er: Sonata, Platinum, Reference og Master. Dvs. at en af PU'erne i denne serie faktisk hedder Grado Reference Reference. Og så fremdeles...

I deres serie ovenover - "Statement Series" er der også 4 PU'er der hedder det samme som i Reference serien: Sonata, Platinum, Reference og Master. Det er et lidt usmart system.

Grado er ikke Moving Magnet men den af-art der hedder Moving Iron. PU'erne i Statement serien har lavt output svarende til en MC (0.5mV) men skal alligevel helst belastes ved 47k ohm. Hvor mange RIAA'er kan klare den opgave? Men en belastning på 1k ohm eller mindre skulle vist ikke skabe nogle problemer. Statement serien er en slags hybrid mellem MI og MC.

Det er en ret blød PU (20cu) så man skulle tro at den ville have det bedst i en let arm men af en eller anden grund anbefaler Grado selv arme med 11-16g. eff. masse. Det synes jeg dog ikke rigtigt giver mening. En Hadcock arm skulle være en rigtig god match. Det samme gælder nok andre lette unipivot arme. Men siden Grado selv anbefaler tungere arme ved jeg ikke rigtigt...

Grado'erne er udæmpede og uskærmede. Hvis motoren på ens pladespiller er ringe dæmpet kan man med sandsynlighed forvente problemer med brum.

Så er der den famøse "Grado dance" hvor nålen og dermed hele armen begynder at vibrere ved inder-rillerne. Tegn på et dårligt match og dertil hørende fejlsporing. Så er spørgsmålet om der skal mere eller mindre masse til hvis situationen opstår? Jeg ved ikke om denne "dans" er stærkt overdreven i forhold til virkeligheden men den nævnes da rundt omkring.

Men bortset fra dette skulle Grado'erne (især træmodellerne) være meget "musikalske" og have en fantastisk mellemtone.

Jeg kunne godt selv tænke mig at prøve en Grado Reference Platinum men jeg ved ikke rigtigt om jeg tør. Jeg er heller ikke sikker på at min Rega arm er den bedste match.

Det var Grado der opfandt MC PU'en.

Grado Labs.

Edit: Statement serien ligger vel egentlig ikke over Reference serien men er bare low-output alternativet af samme modeller (hvis man ser bort fra Statement topmodellen).

Så en lille opsummering:

Ortofon kontrapunkt er altså generelt kedelige i lyden, med mindre man vælger model C. Rondo Bronze skulle ifølge nogle tests være den bedste Ortofon, men den passer ikke til min arm. Grado har ikke styr på dæmpning og de er uskærmende. Så er der Linn klyde som skulle passe, men som er dyr i anskaffelse. Jeg kan selvfølgelig osse sælge min pladespiller og købe ny cd-afspiller .

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hvad med Kontrapunkt h?

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jørgen,

Det er muligt nogen opfatter Kontrapunkt som kedelige i lyden ... men jeg må sige jeg er 100% uenig!!

De er selvfølgelig ikke behæftet med den noget livlige diskantgengivelse som man fandt på mange ældre Ortofon modeller, og de lider heller ikke er andre væsentlige unoder - sagt på en anden måde de er ret så neutrale. Hvis det er kedeligt så ok!

Kontrapunkt har da også for A & B modellernes vedkommende fået en Stereophile B rating, hvilket er ret så godt i prisklassen.

For mig er det vigtigt at det der er i et produkt er "naturtro", og at man så ikke får det hele med i detaljer, det er så en ting man må leve med. Der er alt for mange produkter som graver en masse detaljer frem, og ud af sammenhængen. Men ok smag og behag er forskelligt.

I øvrigt skulle den nye Rondo serie være rigtigt god ... har desværre ikke lyttet til disse i længere tid, så jeg kan ikke sige noget kvalificeret om deres lyd.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Et match med arm/pladespiller/riaa er vel også vigtig. Køb den den pickup du synes er rigtig god og passer din pengepung.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

"Jeg har en tidligere topmodel fra Goldring som jeg desværre ikke kan huske navnet på"

Jeg ved Reson får lavet nogle specielle Eroica modeller benævnt Aciore (stavet bagvendt) - Reson er et lille puristfirma, jeg aner ikke om den kan være med Goldring eller Klyde, men de er ikke så dyre som en Klyde...jeg ved deres MM varianter får vældig god kritik, hvis man ellers kan stole på dette.

Til top Vis boegelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boegelund

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hvad med Audio technica oc9?? Jeg kan se der er en her på siden som vil sælge sådan en.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godt nok sælger har sat nyprisen meget højt (4500,-) men hvis den virkelig er helt ny og uåbnet er det da et OK alternativ til at købe den fra udlandet.

OC9 ML II @ LPGear.

Læg mærke til at det ikke er alle steder at det er "ML II" versionen der sælges (med mindre de har glemt at opdatere produktnavnet). Den tidligere version havde ikke Micro Line nål men en "Nude Square Shank Special Elliptical" (ifølge Cartridge Database). Den "gamle" version havde en nålefane af beryllium hvor den på den nye er af bor.

AT-OC9 ML II skulle være et super-hit til (LPGear) prisen. Jeg har ikke hørt den selv men har hørt om den at den skulle være analytisk og meget detaljeret. Så skulle den også spore super godt til UG med kryds og slange.

Audio Asylum OC9MLII brugeranmeldelse.

Audio Asylum OC9MLII brugeranmeldelse 2.

Hvis du stadig finder lyden lidt lys efter at den er tilspillet kan du enten prøve at sænke "load impedance" på din MC RIAA ned under 100 ohm hvis du har mulighed for det (Audio Technica anbefaler >20 ohm) eller også kan du sænke VTA lidt ved armbasen så armrøret hælder en smule op imod hovedet.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jørgen: Hvad med sådan en her? Den skulle vist også fungere godt i en Ittok. Du skriver du bla. søger "musikalitet". Det skulle den besidde.

Anmeldelse. Den er øjensynligt knapt så "steril" som Kontrapunkt og OC9 måske vil opleves af nogle.

Men du har måske allerede købt?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum