| Forfatter |
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser bare hammer godt ud 
Men give de små rør overfrakke på, så kan de da ikke komme af med varmen så brænder de da ud før tiden.

|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
|
Nja Asbjørn. Jeg har da hatt GM100 på besøk jeg også. Og jeg synes den spilte forrykende via RCA også. Men, jeg kjører min GM20 via RCA-XLR-kabler. Mener den setter mer pris på XLR-inngangen enn RCA-inngangen.
Har aldri vært så gøy å spille Led Zeppelin som når jeg hadde GM100 i hus. Skikkelig trøkk i denne saken. Herlig sak. HP-100 + GM100 = SANT!!!
Jeg følger også spent med videre.
André
|
|
|
Hei Andrè
Ja jeg var nok lidt kategorisk, den spiller fint single ended også. Jeg har aldri hørt komboen HP-100/GM-100 selv, men jeg har skjønt det svinger av den matchen der 
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Mine PSE 300B forstærkere - 2 monotrin á ca. 30 kg. Masser af jern! Alene udgangstrafoen vejer næsten 10 kg (Audio Note fra England). Først her et lidt dårligt billede scannet fra et gammelt foto. Forstærkerne blev bygget i 1994 og har spillet siden da, med mindre modifikationer og del skift af rør.

Her et lidt mere close up foto ... med støv, edderkoppespind og det hele Kondensatorerne til højre er Black Gate 2x100uF/550Volt. Bag 300B'erne skimtes et par drosselspoler.

Der anvendes Pearl tubedampers på begge dobbelttrioderne. Den lille "knap" på toppen af indgangsrøret er limet fast og udgør også en dæmpning.
Forstærkerne er bygget ud fra diagrammet over en Audio Note Kegon. Dog her som monotrin og med langt kraftigere strømforsyninger. Der benyttes ikke rør i ensretningen, men specielle soft recovery dioder fra Siemens. Desuden er der masse af drosler og heftig afkobling. De giver ca. 15 Watt pr. stk.
Her kan du se diagrammet: http://www.soundimage.dk/images/Eloquence%20circuit.jpg
... og her diagrammet over strømforsyningerne: http://www.soundimage.dk/images/Eloquence%20powersupply.jpg
|
|
|
Det må man kalle et seriøst DIY projekt . Blev du fornøyd med resultatet?
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Fosse skrev:
|
Nja Asbjørn. Jeg har da hatt GM100 på besøk jeg også. Og jeg synes den spilte forrykende via RCA også. Men, jeg kjører min GM20 via RCA-XLR-kabler. Mener den setter mer pris på XLR-inngangen enn RCA-inngangen.
Har aldri vært så gøy å spille Led Zeppelin som når jeg hadde GM100 i hus. Skikkelig trøkk i denne saken. Herlig sak. HP-100 + GM100 = SANT!!!
André
|
|
|
Hej fosse.
Må jeg spørge dig hva det er for nogle rør dæmpere du kører med?? og hva koster de? jeg kører selv med Eat Cool dampere:-)
MVH Don |
|
|
De heter Halo 9, jeg husker ikke prisen i farten, men de var ikke så dyre. Funker fint her. Har ikke testet EAT, så jeg dessverre ikke si noe om forskjellen. Mine er nok ikke så dyre.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
janils skrev:
| specielle soft recovery dioder fra Siemens. |
|
|
Hvad er hedder de dioder ?
|
|
|
BY 393 ... og de er fra ITT, jeg huskede forkert. Men som sagt er de fra 94, så der findes sikkert nogle bedre i dag. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Men give de små rør overfrakke på, så kan de da ikke komme af med varmen så brænder de da ud før tiden.
|
|
|
Nej - det er jo "Pearl tube coolers" ... med andre ord køleplader til rør! Så de kan sagtens komme af med varmen.
Svar til Asbjørn: .... ja, de anvendes regelmæssigt og de spiller stadig fremragende. Bassen er ikke den meste faste, men resten er nok så godt som man kan få det med 300B. Efter sigende er 2A3 eller R120 bedre. Har et projekt med sidstnævte på beddingen ... får ca. 3-4 Watt ud 
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
don dario skrev:
Fosse skrev:
André
|
|
|
Hej fosse. Må jeg spørge dig hva det er for nogle rør dæmpere du kører med?? og hva koster de? jeg kører selv med Eat Cool dampere:-) MVH Don |
|
|
De heter Halo 9, jeg husker ikke prisen i farten, men de var ikke så dyre. Funker fint her. Har ikke testet EAT, så jeg dessverre ikke si noe om forskjellen. Mine er nok ikke så dyre. |
|
|
Hej Fosse.
Lidt generelt skulle EAT ikke kun dæmpe eventuelle mikrofoni, men også køle røret for længere liv (om det er sandt ved jeg ikke) og ikke mindst, skærmer det røret for ind- og udstråling. Det sidste tror jeg mest på. Der var i hvert fald mindre støj over min Graaf GM 70 riaa i high gain med dæmperne end uden.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
nhj4 skrev:
|
|
|
Nej - det er jo "Pearl tube coolers" ... med andre ord køleplader til rør! Så de kan sagtens komme af med varmen.
Svar til Asbjørn: .... ja, de anvendes regelmæssigt og de spiller stadig fremragende. Bassen er ikke den meste faste, men resten er nok så godt som man kan få det med 300B. Efter sigende er 2A3 eller R120 bedre. Har et projekt med sidstnævte på beddingen ... får ca. 3-4 Watt ud 
|
|
|
Hej Jan.
Spennende med det R120 prosjektet dit. Hvorfor valgte du presis det røret?
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh, Graaf GM70. Jeg og Asbjørn, vi er Graaf-gutter vi også.
Kan du fortelle litt om signaturen til GM70? Jeg selv bruker MM-trinnet til Hovland, og leker meg litt med DIY (Lundahl) trafo. Skal teste Dynavector PH-200 (aktiv head-amp) og tenker ellers på å kjøpe Bent Mu (S&B TX103).
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
| Nightpuma
Hej Jan.
Spennende med det R120 prosjektet dit. Hvorfor valgte du presis det røret?
Asbjørn
[/QUOTE skrev:
|
På triodefestivalen i 2003 lavede vi sammenligninger mellem flere forskellige udgangstrioder. Alle de små klassikere var de |
|
|
På triodefestivalen i 2003 lavede vi sammenligninger mellem flere forskellige udgangstrioder. Alle de små klassikere var der, men kun de "små" .. altså ikke 845 eller 211.
Der var bred enighede om, at R120 (som noget usædvanligt er indirekte opvarmet - altså ikek har katode og glød forbundet) var den bedste og mest dynamiske. Jeg købte efterfølgende et sæt NOS 120 samt passende trafoer.
Siden da er der ikke sket meget, men jeg har da fået bygget kabinettet og skaffet drosler, kondensatorer, sokler m.v. Regner med et enkelt SRPP trin i indgangen direkte til udgangsrøret. Muligvis vil jeg prøve med en kaskode kobling. Jeg har diagrammet et eller andet sted .. men kun tegnet på papir.
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Jan.
Det må jeg si var en overraskende konklusjon fra Triodefestivalen, det har liksom været konsensus om at det er DHT der gælder.
Jeg kan se at de ikke er så ekstremt dyre at købe hellere. Iallefall ikke hvis vi sammenlikner med de populære rør. Jeg skal huske på de triodene til et senere projekt.
Har du forresten vurderet en to trins interstage koblet krets? Jeg synes de virker spennede, men har aldri hverken prøvet eller hørt hvilke kvaliteter en sånn krets har.
Her med 300B som utgangsrør:
http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/images/SE108IT2.G IF
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er så et billede af min rørbaby. Den yder 85W pr kanal 8ohm og 120W 4ohm samme udtag. Da jeg konstruerede den fokusererede jeg på at den skulle kunne drive vanskelige højtalere og ikke max effekt som mange gør. Flere udtag på en udgangstrafo gør den endvidere usymmetrisk. Rørene jeg anvender er beregnet til drift ved lav spænding og tåler ikke godt spændinger over 400V
Driftspændingen er derfor lav og son følge deraf er omsætningsforholdet i transformatoren lav. Jo lavere jo bedre trafo. Dette kan lade sig gøre pga. de særdeles strømstærke rør. Op til 2A i spidsstrøm har jeg målt på disse rør. ( PL519 )
Derfor er den også strømstærk 24A 2ohm og har ret lav udgangsimpedans 0,26ohm som giver en dæmpningsfaktor på 30/8ohm. Båndbredde 15Hz-60Khz,THD 30Hz-20Khz 0.3%ved 80W. Lyden er stram i bassen åben i mellemtonen og lækker ubesværet diskant .

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
Ahhh, Graaf GM70. Jeg og Asbjørn, vi er Graaf-gutter vi også.
Kan du fortelle litt om signaturen til GM70? Jeg selv bruker MM-trinnet til Hovland, og leker meg litt med DIY (Lundahl) trafo. Skal teste Dynavector PH-200 (aktiv head-amp) og tenker ellers på å kjøpe Bent Mu (S&B TX103). |
|
|
Hej Fosse.
Jeg synes naturligvis GM70 spiller fantastisk medrivende, og med et højt detaljeniveau og samtidig silke blød.
Men jeg vil ikke sige så meget om den, da jeg har 8 (  ) NOS Siemens e88cc på vej, der skal skifte plads med ditto Electro Harmonix - hvis det sparker lige så meget røv som det gjorde i GM13.5B mk.II - så er det en hel ny GM70 lyd der kommer ud. Desuden skal jeg ha' leget lidt med den VdH Condor XCM jeg har lagt nallerne på.
Men jeg har en test fra tyske LP fra januar, det var vildt begejstrede for den - de mente det endelig var lykkeds at lave en rør riaa der kunne tage pu'er med lav udgangs spænding, altså uden step-up traffo.
Stik mig din adresse via besked systemet så sender jeg en kopi via snail-mail.
Forøvrigt bør du helt klart ligge et øre til Tron Seven fra Vassagohifi.com, den rykker helt vildt sammen med en Condor XCM, ekstremt flot lydbillede - uha.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Milu.
Jeg har lest om GM-70 på GRAAF sin hjemmeside, og så vidt jeg kan forstå haver den en aktiv forstærking av MC og altså ikke step-up trafo. Vet du om den bruker transistor eller rør som headamp?
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hei Milu.
Jeg har lest om GM-70 på GRAAF sin hjemmeside, og så vidt jeg kan forstå haver den en aktiv forstærking av MC og altså ikke step-up trafo. Vet du om den bruker transistor eller rør som headamp?
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej N.
Nu er jeg ikke teknikker, hvad mener du med headamp?
Er det forstærkning af MC signalet inden riaa korrektionen? Hvis det er det du mener, så bruger den rør hele vejen, undtaget i strømforsyningen.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Nightpuma skrev:
|
Hei Milu.
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej N.
Nu er jeg ikke teknikker, hvad mener du med headamp? Er det forstærkning af MC signalet inden riaa korrektionen? Hvis det er det du mener, så bruger den rør hele vejen, undtaget i strømforsyningen.
Mvh. |
|
|
Hei Milu.
For å forstærke MC signalet for RIAA korreksjonen bruger man enten et step-up trafo eller en aktiv forstærking (head-amp). Så du har vel allerede svaret på mit spørsmål. Genrerer GM-70 meget støj (susing fra rørene) siden den bruger rør til forstærking av MC signalet?
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Milu skrev:
Nightpuma skrev:
Hei Milu.
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej N. Nu er jeg ikke teknikker, hvad mener du med headamp? Er det forstærkning af MC signalet inden riaa korrektionen? Hvis det er det du mener, så bruger den rør hele vejen, undtaget i strømforsyningen. Mvh. |
|
|
Hei Milu.
For å forstærke MC signalet for RIAA korreksjonen bruger man enten et step-up trafo eller en aktiv forstærking (head-amp). Så du har vel allerede svaret på mit spørsmål. Genrerer GM-70 meget støj (susing fra rørene) siden den bruger rør til forstærking av MC signalet?
Mvh Asbjørn
|
|
|
Ja så svarede jeg vist på spørsmålet før - der er kun rør forstærkning, ingen transistorer.
Jeg vil sige det på den måde, det er ikke verdens mest støjsvage riaa når man kører i høj gain. Nu kører jeg med en VdH Condor XCM med et output på 0,45 mV og man skal bestemt ikke under det, gerne lidt højere.
Men det går, da både min GM 13.5 og M150 er HELT tavse...
Desuden sidder der Electro Harmonix rør i, som nok ikke er alt for gode, de bliver skiftet til Siemens e88cc NOS rør om en uges tid, så må vi se om det ændrer noget.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hej Bjørn
Det var en flott forstærker du har bygget, og jeg kan forstå at her taler vi om en virkelig gennemført DHT preamp. Det viser virkelig hvilke muligheder man haver med DIY, at konstruere en preamp med rør produsert på 1930-tallet. De gamle rør der er bare så utrolig smukke
Det hadde været interessant om du hadde postet diagrammet og beskrevet lidt om hvilken spillestil din preamp haver.
Mvh Asbjørn |
|
|
Hej igen. Tak for de pæne ord  Du har ret i at det ikke er til at købe tilsvarende konstruktioner fra kommercielle producenter. Det er er der jo mange gode grunde til, bl.a. at rørene er sjældne, og derfor meget vanskelige at fremskaffe i produktionskvantiteter. Jeg har dog sikret mig at jeg har nok 26'ere til eget brug de næste 15-20 år i hvert fald. Men jeg køber da stadig ind af dem hvis jeg falder over nogle interessante eksemplarer til en ok pris  Her er diagrammet over selve forstærkerdelen, attenuatoren er en NLE11:  Og her er strømforsyningen som den så ud i første forsøg:  Den er efterfølgende ændret så der nu er mindre kapacitet efter første drosselspole og mere efter sidste - jeg kan ikke helt huske hvor meget jeg landede på, men effekten var en klart mere "rolig" respons fra den passive forsyning når belastningen ændrer sig (musik, for eksempel - hehe). Det havde heldigvis også en positiv effekt på lyden - bedre præcision og mere ro. Jeg har efterfølgende simuleret mig frem til at jeg kan opnå nogenlunde samme resultat med lidt mindre midler - så en ombygning til kun en enkelt nettrafo og et filter hvor første (C)LC sektion er delt mellem de to kanaler er i støbeskeen. Desuden vil jeg forsøge mig med shuntregulering i form af stabilisator-rør (rør med en særlig gas som sørger for en stabil og reguleret spænding over et bredt belastningsområde). Mine nettrafoer har sekundær-viklinger med flere taps, så jeg har mulighed for at få den ekstra spænding en sådan regulering vil kræve uden at skifte trafo. Jeg er i øvrigt også gået lidt væk fra batteriforsyning af gløden - det er trods alt lidt for besværligt når der trækkes 1A fra hvert rør. Jeg veksler lidt mellem batteriforsyning (helt stille forstærker) og en simpel konstantstrømskilde (en lille anelse brum). I forbindelse med ombygningen af forsyningen satser jeg på at indbygge et sæt af Tentlabs' herlige glød-forsyninger og så skulle alt gerne være i bedste orden.
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Nightpuma skrev:
Milu skrev:
Nightpuma skrev:
Hei Milu.
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej N. Nu er jeg ikke teknikker, hvad mener du med headamp? Er det forstærkning af MC signalet inden riaa korrektionen? Hvis det er det du mener, så bruger den rør hele vejen, undtaget i strømforsyningen. Mvh. |
|
|
Hei Milu.
Mvh Asbjørn
|
|
|
Ja så svarede jeg vist på spørsmålet før - der er kun rør forstærkning, ingen transistorer. Jeg vil sige det på den måde, det er ikke verdens mest støjsvage riaa når man kører i høj gain. Nu kører jeg med en VdH Condor XCM med et output på 0,45 mV og man skal bestemt ikke under det, gerne lidt højere. Men det går, da både min GM 13.5 og M150 er HELT tavse... Desuden sidder der Electro Harmonix rør i, som nok ikke er alt for gode, de bliver skiftet til Siemens e88cc NOS rør om en uges tid, så må vi se om det ændrer noget.
Mvh. |
|
|
Hej Milu.
Siden det er aktiv forstærking med rør, er det logik i det du sier om at den ikke er bedst ven med MC med meget lav output. Det bliver sikkert et løft med de nye Siemens rør der er på vej. Jeg synes det er en meget spennede RIAA den der GRAAF, og jeg håber jeg får mulighed til at lægge øre til den efterhånden. Det samme gælder Tron Seven, den er jeg rigitg spent på
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
ux226 skrev:
Nightpuma skrev:
|
Hej Bjørn
Det var en flott forstærker du har bygget, og jeg kan forstå at her taler vi om en virkelig gennemført DHT preamp. Det viser virkelig hvilke muligheder man haver med DIY, at konstruere en preamp med rør produsert på 1930-tallet. De gamle rør der er bare så utrolig smukke
Det hadde været interessant om du hadde postet diagrammet og beskrevet lidt om hvilken spillestil din preamp haver.
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej igen.
Tak for de pæne ord  Du har ret i at det ikke er til at købe tilsvarende konstruktioner fra kommercielle producenter. Det er er der jo mange gode grunde til, bl.a. at rørene er sjældne, og derfor meget vanskelige at fremskaffe i produktionskvantiteter. Jeg har dog sikret mig at jeg har nok 26'ere til eget brug de næste 15-20 år i hvert fald. Men jeg køber da stadig ind af dem hvis jeg falder over nogle interessante eksemplarer til en ok pris 
Her er diagrammet over selve forstærkerdelen, attenuatoren er en NLE11:

Og her er strømforsyningen som den så ud i første forsøg:
 Den er efterfølgende ændret så der nu er mindre kapacitet efter første drosselspole og mere efter sidste - jeg kan ikke helt huske hvor meget jeg landede på, men effekten var en klart mere "rolig" respons fra den passive forsyning når belastningen ændrer sig (musik, for eksempel - hehe). Det havde heldigvis også en positiv effekt på lyden - bedre præcision og mere ro. Jeg har efterfølgende simuleret mig frem til at jeg kan opnå nogenlunde samme resultat med lidt mindre midler - så en ombygning til kun en enkelt nettrafo og et filter hvor første (C)LC sektion er delt mellem de to kanaler er i støbeskeen. Desuden vil jeg forsøge mig med shuntregulering i form af stabilisator-rør (rør med en særlig gas som sørger for en stabil og reguleret spænding over et bredt belastningsområde). Mine nettrafoer har sekundær-viklinger med flere taps, så jeg har mulighed for at få den ekstra spænding en sådan regulering vil kræve uden at skifte trafo.
Jeg er i øvrigt også gået lidt væk fra batteriforsyning af gløden - det er trods alt lidt for besværligt når der trækkes 1A fra hvert rør. Jeg veksler lidt mellem batteriforsyning (helt stille forstærker) og en simpel konstantstrømskilde (en lille anelse brum). I forbindelse med ombygningen af forsyningen satser jeg på at indbygge et sæt af Tentlabs' herlige glød-forsyninger og så skulle alt gerne være i bedste orden.
|
|
|
Hei Bjørn.
Fint du postet diagrammet. Jeg har et kit fra Welborne labs på vei fra USA, som jeg valgte for at komme igang med DIY. Jeg har også en tid samlet ideer og diagrammer til en preamp jeg kan bygge, og den her synes jeg virket rigtig interessant. Men intil videre er det kun teori for meg, så efter at Welborne kitet er bygd, er jeg måske lidt klogere 
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |