Emne: Nyt surround ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stengaard skrev:
Satanion skrev:
Stengård. jeg har tænkt over det, og jeg synes ikke at jeg skal lade mig påvirke af det lidt grimme ydre på de højttalere som du anbefaldede, og derfor synes jeg at du skal forestille dig at du havde de penge, og derefter skal du sige til mig hvad du ville købe med link til tak ? |
|
|
Jamen så skal jeg da sammensætte noget her til de samme penge, som de forslag du kommer med, og som jeg personligt ville vælge, hvis det var til bio.
Det vigtigste element i en hjemmebiograf er og bliver, efter min ydmyge mening, subwooferen. Intet andet element i kæden stilles der så høje krav til, og det er det allerværste sted at spare. Højttalere til surround skal ikke nødvendigvis opløse ligeså flot som en højttaler til musik. Ofte er højttalerne et langt mere fornuftigt sted at spare. Deraf udleder vi mit første valg til din bif:
- En SVS PB12-Plus til 9.017 DKK inkl levering (Kan købes her hos L-Sound)
Men højttalere skal man jo selvfølgelig have, og ville det ikke være dejligt, om man kunne få noget, der ikke var helt ringe til musik heller? Når man har en så kompetent subwoofer, som den ovenstående uden tvivl er, så behøver man ikke at voldtage sit rum, ved at sætte overdimensionerede 15"-enheds basmonstre ind. Ofte kommer man til langt bedre med mindre standerhøjttalere eller små gulvstående modeller. Subwooferen kompenserer nemlig for det eneste svage led, som de "små" højttalere har: bassen. Da er en mindre højttaler ikke skal bruge så meget kabinetmateriale, så mange enheder og så avancerede delefiltre som en større, får man så godt som altid langt mere for pengene på den måde. Derfor synes jeg, at DLS'en her er et uhyggeligt godt bud. Den kan nemlig noget, som mange højttalere ikke kan: spille homogent. Dvs. uden afstikkere i forskellige områder. Du sidder ikke og tænker, at den har for meget diskant, for lidt diskant, for meget mellemtone eller for lidt. I stedet opleves lyden som en helhed, der virker meget overbevisende. Dertil selvfølgelig matchende bag- og centerhøjttalere:
- 2 stk DLS R55 til 7.998 DKK sættet (Kan købes hos TC her)
- 2 stk DLS R 50 til 4.498 DKK sættet (Købes samme sted her)
- 1 stk DLS RC 55 til 2.999 DKK (Købes samme sted her)
- Som lille fodnote kan det nævnes, at ovenstånde priser uden tvivl kan "pruttes" ned, når du køber et helt sæt samlet på den måde.
Grundstenen i surroundsound er din reciever, for det er her, at lyden converteres fra dvd-skivens digitale signal og om til lyd og senere forstærkes, så dine højttalere kan spille. Derfor må man heller ikke gå på kompromis her. De to vigtigste ting at sørge for ved køb af en en surroundreciever er, at den har kræfter nok. Ingen vil ende op med en forstærker, der slukker, fordi den bliver for varm af at spille højt eller får lyden til at skratte og falde i niveau, fordi dens strømforsyning er underdimensioneret. Af mærker, som jeg personligt har oplevet have "kræfter nok" uden at sprænge budgettet, kan nævnes NAD, Marantz og Harman Kardon. Selv foretrækker jeg Marantz, da den ikke ødelægger muligheden for god stereolyd på samme måde som de to andre. Selv har jeg eget en Marantz SR8500, der kan købes til 7.999 kr i TapeConnection. Men den er nu officielt erstattet af en ny serie, der skulle komme i butikkerne inden længe. Så indtil videre kan du få dette link:
- En Marantz SR8500 til 7.999 DKK for en demo-model. (Kan købes her hos TC)
- Denne skulle gerne erstattes af en nyere indenfor ganske kort tid til ca. samme pris.
Dvd-afspiller kan jeg desværre ikke anbefale dig noget af, da jeg ikke kender meget til emnet. Da recieveren kommer til at stå for al lydkonvertering, behøver du ikke at skænke lyden en tanke ved dvd-valg. Her skal du udelukkende kigge på billedet, som den leverer. Lyden du vil få i sidste ende, vil nemlig være den samme, om du vælger en dvd til 400kr fra Bilka eller en til 10.000kr fra HiFi-Klubben.
På den måde ender prisen på 32.511 DKK, for et sæt der giver din lokale biograf baghjul ikke bare til film, men i allerhøjeste grad også til musik. Husk endelig at der sikkert kan spares yderlige adskillelige tusinde kroner, når du du køber store dele af sættet samme sted (Her tænker jeg alle højttalere og surroundrecieveren)
Hertil skal du selv finde:
- Dvd-afspiller (Her kunne du f.eks. tage den NAD, du selv valgte ovenfor til et par tusind eller finde en det sted, hvor du i forvejen får mængderabat)
- Projektor (Her ville jeg gå efter f.eks. de meget populære Sanyo PLV Z4 og Panasonic PT AE900, begge til under 10.000kr.)
- Lærred
- Kabler
Dette system kan, omend det måske ikke er så "pænt" i dine øjne som Dali, overgå alt tidligere foreslået her, for stort set alles vedkommende. Jeg overvejde engang selv de Concept 8 der, og lad mig sige dig en ting Christopher: De er kedelige med stort K. Det er tydeligt at mærke, at de er en "billig"-serie, synes jeg i hvert fald, og overfor DLS har de ikke den mindste chance.
Jeg håber det gav dig blo på tanden til at forsøge dig andre steder end lige den typiske HiFi-Klubben-butik.
Mvh
|
|
|
Synes bestemt det ser fint ud. Og det lyder som om at du mener at det er meget meget, og jeg gentager meget bedre end dali's højttalere ?
Grunden til at jeg handler hos hifiklubben.dk er at de vil opstillle det for en, og da man - som jeg, ikke har så meget forstand på hifi er det et godt alternativ til det. Og de er proffesionelle at handle med.
Og for det andet er hifiklubbens hjemmeside nem at finde rundt i og der er mange tips
|
Til top |
|
|
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
Synes bestemt det ser fint ud. Og det lyder som om at du mener at det er meget meget, og jeg gentager meget bedre end dali's højttalere ? |
|
|
I forhold til Concept: Ingen sammenligning ! I forhold til Ikon: Her er det tættere, da Dali faktisk har været ret heldige med den 6'er. Jeg personligt, finder dog stadig DLS den overlegen, da Ikon ikke virker nær så sammenhængende, som DLS'en gør. Men igen, prøv at tage ind og høre dem. HFK, der forhandler Dali, er naboer til TC, der forhandler DLS. Hvis du er rigtig fræk og vifter dem lidt under næsen med nogle penge, der viser, at du er seriøs, kan du måske endda få de to butikker til at demonstrere højttalerne i samme rum. Da HFK har det med at være ret sure, skulle du spørge den altid venlige Otto fra TC, om du må bære et par 55'ere med over vejen og stille dem op til direkte sammenligning med et par Ikon. Så skulle det ikke være nogen sag, at danne dig et indtryk af, hvilken du personligt foretrækker.
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg ikke - IGEN - er særlig god til det med hifi, tror jeg ikke at jeg ville kunne høre forskel, og derfor mener at Ikon dali ikon 6 er det oplagte valg. Men her er et spørgsmål :
hvis du skulle vælge mellem DALI IKON 6 højttaler eller B&W DM603 S3 højttaler hva du vælge ?
Jeg har nemlig mistanke om at B&W er ligesom B&O, du betaler for navnet !
BlackWidow siger rent fakrisk jo at han kun kan anbefale IKON 6, ved ikke hvad du siger til det ? 
|
Til top |
|
|
Lique Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 245
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil vælge B&W til enhver tid! Hel sikkert!
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, stengaard er ikke helt enig -Eller hva.?
|
Til top |
|
|
Mighty-boy Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 316
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun give steengaard ret i alle hans råd og iagttagelser. DLS's serie er virkelig lækker, og sammenlignet med concept serien, er de flere længder foran - min KLARE overbevisning efter a/b test. Hvis du skal finde en dali serie der lyder omtrent ens med de DLS R55 snakker vi enten evidence eller suite serien. Valget af sub synes også fornuftigt, tro mig, den banker alle lukkede subs hvad angår lydtryk og dybde.
Jeg synes umiddelbart du skal beholde dine meget fornuftige Marantz kasser, SR4500 KAN trække DLS surround setuppet - måske ikke til UG, men du vil kunne fodre alle højttalere til et acceptabelt lydniveau - ingen problem. Grunden til jeg synes du skal vente, er HDMI tilslutninger. 1.3 versionen er/vil blive et must. Dette gælder såvel din kommende dvd som receiver.
Steengaard har stortset ret i de basale ting angående dvd-afspillerens rolle i signalkæden. Dog må det ikke forglemmes at drevet også har en STOR betydning for læsningen af mediet, sagt med andre ord: selvom receiveren står for den analoge konvertering, vil valget af dvd-afspiller stadig påvirke lyden!!!
Utrolig fedt du har et budget, så du kan gå ud og købe ting af denne størrelses orden. Jeg håber dit kommende udstyr vil bidrage til mange timers underholdning.
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mighty-boy skrev:
Jeg kan kun give steengaard ret i alle hans råd og iagttagelser. DLS's serie er virkelig lækker, og sammenlignet med concept serien, er de flere længder foran - min KLARE overbevisning efter a/b test. Hvis du skal finde en dali serie der lyder omtrent ens med de DLS R55 snakker vi enten evidence eller suite serien. Valget af sub synes også fornuftigt, tro mig, den banker alle lukkede subs hvad angår lydtryk og dybde.
Jeg synes umiddelbart du skal beholde dine meget fornuftige Marantz kasser, SR4500 KAN trække DLS surround setuppet - måske ikke til UG, men du vil kunne fodre alle højttalere til et acceptabelt lydniveau - ingen problem. Grunden til jeg synes du skal vente, er HDMI tilslutninger. 1.3 versionen er/vil blive et must. Dette gælder såvel din kommende dvd som receiver.
Steengaard har stortset ret i de basale ting angående dvd-afspillerens rolle i signalkæden. Dog må det ikke forglemmes at drevet også har en STOR betydning for læsningen af mediet, sagt med andre ord: selvom receiveren står for den analoge konvertering, vil valget af dvd-afspiller stadig påvirke lyden!!!
Utrolig fedt du har et budget, så du kan gå ud og købe ting af denne størrelses orden. Jeg håber dit kommende udstyr vil bidrage til mange timers underholdning.
|
|
|
Det tror jeg helt sikkert det ville, men kan du ikke som stengaard har gjort, komme med et komplet sæt efter din mening ?
|
Til top |
|
|
Mighty-boy Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. hvis du ikke mener du kan høre forskel på de forskellige setups, er det garanteret bare fordi du ikke har hørt et virkelig high-end setup endnu. Hvis du i bund og grund ikke vægter lyd"kvaliteten" så højt, synes jeg uanset valg af enheder, at det er SPILD af penge at købe så stort ind. Dertil vil jeg dog pointere, at et hifi-system er en investering der gerne skulle holde LANGT ud i fremtiden, og at det er en investering som du med tiden, helt sikkert, kun vil blive gladere og gladere for.
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
Da jeg ikke - IGEN - er særlig god til det med hifi, tror jeg ikke at jeg ville kunne høre forskel, og derfor mener at Ikon dali ikon 6 er det oplagte valg. Men her er et spørgsmål :
hvis du skulle vælge mellem DALI IKON 6 højttaler eller B&W DM603 S3 højttaler hva du vælge ?
Jeg har nemlig mistanke om at B&W er ligesom B&O, du betaler for navnet !
|
|
|
Lidt underligt du mener at du ikke kan høre forskel, da dine øre vel er ca. lige så gode som så mange andres, hvorfor skulle de så kunne høre bedre end dig? Du kan jo også se om et tv billede er skarpt eller uklart uanset om du har forstand på tv eller ej.
Hvilken jeg evt. vile vælge af de to højttalere kommer helt an på hvilken jeg selv synes lyder bedst, og nu da du vil smide så mange penge i projektet kan du lige så godt finde det rigtige i første omgang, derfor skal DU ned og lytte til begge modeller, og evt. også DLS som før nævnt. Det kan virke som en ordentlig omgang bare for nogle højttalere, man jeg regner med at grunden til at du er villig til at bruge 40k og ikke 4k, er fordi du gerne vil have noget ordentligt i første omgang, og da penge ikke kan bestemme hvilken højttaler du ser som den bedste til dit musik, dit setup, dit rum, dit resterende grej, samt hvad du opfatter som god lyd (ekstrem bas, klarhed i lyden, godt perspektiv osv.) ja så må du gøre et benarbejde for at finde ud af det .
B&O og B&W er langt fra det samme, i stedet for at have underlige mistanker og handle ud fra det, synes jeg du skal tage ned og give skidtet et lyt, de 3 nævnte højttalere har forskellig lyd, derfor vil du sikkert se 1 eller 2 af dem som klart bedre.
Mvh.
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
DU har skam ret, jeg har aldrig hørt et highend surround, ( but what you gonna do ?  )
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mente med B&W og B&O er deres konsept, ( designet først lyd bagefter ?? )
|
Til top |
|
|
Mighty-boy Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine næste investering står i et par DIY (hjemmestrikkede) højttalere - så der kan jeg ikke være dig behjælpelig.. Det kommer også meget an på hvilken musik du hører, hvilke højttalere der vil falde i din smag - for som ascari nævner har de forskellige producenter forskellige "teorier og filosofier", hvorfor deres højttalere ikke lyder identiske. Jeg må også nødt til at indrømme, at du kun gør det nemmere for dig selv hvis du giver de forskellige højttalere et lyt og for dannet dig din egen mening. Du kan indskrænke sortimenet ved at finde nogle højttalere du synes der er til at holde ud at se på rent design mæssigt. God jagt.. ;)
|
Til top |
|
|
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mighty-boy skrev:
Steengaard har stortset ret i de basale ting angående dvd-afspillerens rolle i signalkæden. Dog må det ikke forglemmes at drevet også har en STOR betydning for læsningen af mediet, sagt med andre ord: selvom receiveren står for den analoge konvertering, vil valget af dvd-afspiller stadig påvirke lyden!!! |
|
|
Daniel, den diskussion hører godt nok slet ikke hjemme her, men jeg tror personligt ikke, at der er nogen betydelig forskel. Det er vist et spørgsmål om opdragelse og religion, om man mener, at der er forskel. Personligt har jeg altså stadig til gode at kunne høre forskelle på måder at sende fejlfrie digitale "pakker" afsted fra skiven og til afkoderen. Jeg ved at drevet har en mindre jitter-betydning ved alm. cd-lyd, da en fejllæsning her ødelægger konverterens muligheder for at dekode ordentligt og derfor må "gætte" sig til resten, men de digitale komprimeringer (DD og DTS) lider da ikke af dette problem? Skulle en fejllæsning ske her ville lyden helt udeblive, da komprimeringen er afhængig af en helt korrekt "pakke" for at afkode? Lad os bare gemme den og sige, at det nok ikke er noget Christopher vil bemærke i en del år frem. Mvh
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
Det jeg mente med B&W og B&O er deres konsept, ( designet først lyd bagefter ?? ) |
|
|
B&W laver vellydende højttalere, og vellyden er det de går efter. Lyden først designet bagefter. Dem kan du roligt lytte til hvis du vil have god lyd!
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu forstår jeg slet ikke noget, den ene vil have jeg køber dali den anden dvs. den tredje B&W
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
Nu forstår jeg slet ikke noget, den ene vil have jeg køber dali den anden dvs. den tredje B&W
|
|
|
lad dig ikke påvirke.. hør og bedøm! __________________
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok 
|
Til top |
|
|
Mighty-boy Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag ikke vores subjektive sjove overbevisninger for gode varer der beholder sandhedsfaktoren ind i himlen - vi er jo trods alt også kun mennesker, som garanteret er udstyrede med mere saborterede ører end dig :) Jeg vil, igen, råde dig til at finde tid til at høre nogle forskellige opstillinger.
Steengaard, det er - og bliver - ikke en diskussion. Hvorom alt er, kan det heller ikke diskuteres - for ikke at indbyde til offtopic, vil jeg nøjes med at pointere at der er MANGE grunde til, at et velbygget drev yder (læs: lyder) lyder bedre end et i plastik fra en denver dvd købt i bilka.
|
Til top |
|
|
mich1352 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 544
|
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
|
|
|
Sådan er hi-fi  Hvis du spørger 1000 folk, så får du omtrent 1000 meninger  Lyd opfattes meget subjektivt, og derfor vil der altid være forskellige anbefalinger. Det er også derfor at der næsten i hver anden tråd står at man selv skal ud og lytte, da ens egen mening om hvordan det lyder altid er den rigtige  Og tro mig, du vil kunne høre forskel på de forskellige højtalere. Det er ikke specielt svært, da dine ører gør det af sig selv. Men uanset hvad, så er alle bud utrolig gode og vil give dig en kanon oplevelse  Jeg vil selv anbefale DLS R55, som er en utrolig homogen højtaler som er fuld af vellyd
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|