Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: velodyne spl 1200 r vs dd 12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Ved godt at der er forskel fra rum til rum.Men kompentsere rumkorrektionen ikke tildeles for det.Det vil vel give et fingerpej?

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

Ved godt at der er forskel fra rum til rum.Men kompentsere rumkorrektionen ikke tildeles for det.Det vil vel give et fingerpej?

nej hvis du kan klare dig uden rumkorrektionen så gør man det .

Du måler og flytter og måler og flytter og måler endtil du har fundet det bedste sted , og tro mig du blive træt af at løfte og løbe rundt med den .

Nå jeg bruger sub i shoppen så er det kun når jeg skal ryste hele huset så jeg ikke behøver at støve af .

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det der gør Velodyne speciel, er jo netop servoreguleringen, der mindsker forrængningen voldsomt. Det var derfor lidt af en påstand at SVS forvrængede mindre. Hvilket vi vist efterhånden er blevet enige om ikke er tilfældet? (Uanset hvor meningsløst det pludselig er blevet...)

Det kommer jo også lidt an på hvordan man vælger at sammenligne. DD18 koster jo næsten 3 gange så meget, så man kunne jo købe 2 PB12-Plus/2, stadig spare en masse penge og så ser situationen jo anderledes ud. 2 subwoofere i samme rum giver jo typisk et plus på 3-6 db og det bliver så pludseligt mere relevant at se på 95db kurven for SVS og så forvrænger den/de mindre end DD18!

Man skal så have et pænt stort rum for at få plads til 2 PB12-Plus/2 men det er jo en helt anden snak

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

nu var det også mere dd 12 som jeg havde kig på.Jeg har to peaks som jeg vil have dæmpet (ca 56hz og 82hz)så rumkorrektion er væsentlig for mig.Har dog fået dæmpet dem end del ved at flytte rundt på både sub og sweetspot.Så fysisk kan jeg ikke gøre mere

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
nu var det også mere dd 12 som jeg havde kig på.Jeg har to peaks som jeg vil have dæmpet (ca 56hz og 82hz)så rumkorrektion er væsentlig for mig.Har dog fået dæmpet dem end del ved at flytte rundt på både sub og sweetspot.Så fysisk kan jeg ikke gøre mere

Der er da heller ingen tvivl om at Velodynes SMS er et genialt værktøj, men det kan jo som nævnt tidligere i tråden, købes løst og bruges sammen med andre subwoofere så det kan jo være en alternativ løsning. 

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Der er også en løsning som jeg tidligere har overvejet.Men vil hellere smide nogle flere penge i kassen og købe en ny sub hvor korrektionen er

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
Der er også en løsning som jeg tidligere har overvejet.Men vil hellere smide nogle flere penge i kassen og købe en ny sub hvor korrektionen er

Det kan jeg sådan set godt forstå, det er rart at have det hele i én pakke, men 25K er jo også en slat penge for en subwoofer. Fordelen ved at købe SMS separat er, at du kan beholde den selvom du på et senere tidspunkt bestemmer dig for at skifte subwoofer.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Efter dyrer lære penge vil jeg hellere købe det rigtige første gang.Så daytona 955 har sku ret med hensyn til at lytte på grejet derhjemme

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

p.las skrev:

Det kan jeg sådan set godt forstå, det er rart at have det hele i én pakke, men 25K er jo også en slat penge for en subwoofer. Fordelen ved at købe SMS separat er, at du kan beholde den selvom du på et senere tidspunkt bestemmer dig for at skifte subwoofer.

Ja man kan bare købe en SMS1 .

Men er lidt træt af folk bare tro man kan smide den på en sub også ellers bare Eq sig udaf alt , men den holder ikke vand .

For det først skal man være sikker på den amp man har i sin sub kan klare mosten , hvem er det der får skylden hvis den futter af ? gæt selv , forbi man kan let komme til at stresse ens amp med EQ .

Derfor er det lidt trals at se nogle der udgiver sig som hardcore indefor dette område skrive om SMS1 nå de aldrig har prøvet det men kun læst om det .

Jeg har sagt nej til mange der ville købe SMS1 at de så køber dem i tyskland er ikke mit problem heldigvis .

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

det er vel en af grundene til at der så mange watt i en velodyne

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

ack! Jeg begynder at blive træt af at være nødt til at sige dette, men jeg synes det er trist når en importør spreder misinformation, og dermed udviser nul kendskab til egne produkter og subwoofere generelt (ikke at jeg er overrasket lengere)

Watt alene kan ikke lave nogen lyd, det er elementets bevegelse der laver lyden. Så når du booster et område med EQ beder du elementet om at slå længere i der.

Og sammenligne en lille lukket og en stor portet er som at sammenligne en Toyota Hiace og en F1 racer. Et tænkt eksempel. La os sige at F1 raceren skal øge farten fra 100 til 150 km/t. Pga dens lave luftmotstand og vægt behøver den at bruge 20 hk ekstra for at gøre det. Skal Hiacen gøre det samme ville den måske behøve 70hk ekstra pga luftmotstanden og vægten. Precis på samme måde behøver en lille lukket sub mere effekt for at overvinde det voksende trykket inde i det lukkede kabinettet efter som elementet beveger sig lengere.

En ting er at subwoofer produsentene ikke opgiver effekt efter nogen standard (RMS er ikke en standard) så de kan ikke sammenlignes direkte. Noget andet er at ulige design har ulige behov for effekt, og du er nødt til at se på hele konstruktionen under ett, ikke alene på hvor mange watt forstærkeren er på.

Det det hele koger ned til er at det drejer sig om headroom, hvor højt kan subben spille. Har den db som du ikke udnytter så kan de istedet bruges til at kompansere for ruminduserede daler i frekvensgangen.

Og i dit tilfelle Peter, så har du kun 2 peaker, og peaker koster det intet at dempe, tvert om, det gør jobben for subben nemmere.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

ack! Jeg begynder at blive træt af at være nødt til at sige dette, men jeg synes det er trist når en importør spreder misinformation, og dermed udviser nul kendskab til egne produkter og subwoofere generelt (ikke at jeg er overrasket lengere)

Find noget du har forstand på for det er ikke SMS1 .

Jeg siger ikke kun w , men det koster en del W at lave EQ og tvinge en enhed til at lave noget den ikke er bygget til kan gå galt .

Nu ved jeg ikke hvor meget du har leget med SMS1 men det har jeg på den del forskelige subs .

At tro man kan købe en SMS1 også køre den på en low price sub med en lille amp glem det .

Du skulle prøve noget mere end bare at snakke og læse .

Det er ikke langtid siden der var en tysker der futtet sine bas enheder af på et par avalon og jeg har haft en der gjore det samme med hans enhed i en sub .

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
det er vel en af grundene til at der så mange watt i en velodyne

JA

Se der er en der kan forstå det , men selv en DD18 kan du tømme for w hvis du vil .

Det er klart i små rum vil det ikke være det store problem  , det skulle da lige være hvis man er så total bas syg at den skal køre på fuld hammer heletiden .

Men i store rum der kan man godt komme ud for at stresse sådan en har jeg selv gjort op til flere gange i min stue derfor hvis jeg skal købe med sub er det med 2 stk eller den store .

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Du kan fint futte af din enhed også ved at spille for højt hvis subben ikke har en god limiter, det betyder ikke at ampen er for lille, men at du forsøger at overskride elementets xmech.

En SMS1 er ikke en "magisk" enhed, det er en PEQ, som fungerer precis som alle andre PEQ's. Der er MASSER af SVS ejere (mig inklusive) der bruger eksterne PEQ's, det være sig fra Behringer eller Velodyne. Jeg har endnu ikke hørt om en eneste en der har skadet en sub med at bruge EQ. SVS' limitere er meget effektive, og den eneste subben der rent teoretisk vil kunne komme i problemer med for meget boost er Ultra modellen da den virker som om den har en lidt løsere limiter. Men det er rent teoretisk, for du vil selv kunne høre når den kommer ud i problemer.

Jeg kan da godt forstå at dine kunder bliver hjernevaskede om det er sådanne salgstaler du holder for de, og jeg skulle ønske at du som forhandler såpas dyre merker havde en større forståelse af hvordan lyd opstår.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

øhm lige et spørgsmål.Har lige kigget på en udmåling af dd12. Hvordan kan det være at frekvenskurven er rimeligt jævn til 20 hz.Men ved højere lydtryk(ikke at jeg spiller så højt)begynder den at falde tidligere og slutter faktisk med at dale kraftigt ved ca 55 hz?

ved godt at det intet fortæller om hvor godt og nyanseret subben spiller

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

øhm lige et spørgsmål.Har lige kigget på en udmåling af dd12. Hvordan kan det være at frekvenskurven er rimeligt jævn til 20 hz.Men ved højere lydtryk(ikke at jeg spiller så højt)begynder den at falde tidligere og slutter faktisk med at dale kraftigt ved ca 55 hz?

ved godt at det intet fortæller om hvor godt og nyanseret subben spiller

Det er et fenomen der kalles for kompression, og som er typisk for lukkede subs. Når du flytter dig en oktav ned (feks fra 40 til 20hz) så skal elementet flytte 4x så meget luft. Siden elemenet ikke kan endre areal skal det da selvfølgelig slå 4x lengere.

Til slut løber det tør for slaglængde og kan dermed ikke spille højere, og jo dybere frekvens, jo lavere vil volumet være der det sker.

Sig til om jeg ikke fik det forklaret godt nok

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Synes det er en underlig diskusion, der i bund og grund tager udgangspunkt i forskellen mellem to konstruktionsprincipper: lukket og basrefleks.

Frekvensdomæne: Et system med basrefleks vil kunne spille dybere end et tilsvarende lukket system. Hvis man vil booste det lukkede system i de lave frekvenser, vil man tvinge enheden til at skulle arbejde hårdere, og dermed typisk give mere forvrængning. Det er denne forvrængning som Velodyne bl.a. forsøger at begrænse ved at servostyre deres enhed.

Tidsdomæne: Et basreflekssystem har et dårligere transientforløb end et tilsvarende lukket system. Det er typisk derfor at en lukket konstruktion ofte følse mere præcis end et basreflessystem. Velodynes servostyring gør her at det er muligt at ændre på transient responset. Hvis der sendes meget signal tilbage gennem servosystemet vil forstærkeren blive brugt til at bremse enhedens svingninger og gøre bassen mere fast. Slukkes denne servostyring (dvs at der kun sendes lidt eller intet signal tilbage til forstærkeren) vil subben fungere som en alm lukket konstruktion.

EQ: Det vil altid være en rigtig dårlig ide at booste ens subwoofer for at forsøge at fjerne en udslukning. Dette skyldes at en "rigtig" udslukning vil være uendelig dyb og derfor vil kræve uendelig meget effekt for at kunne kompensere for. Dette kan ikke lade sig gøre uanset om man hedder SVS eller Velodyne eller noget helt tredie. Man kan derimod med fordel bruge EQ til at skrue ned hvis man har roomgain eller blot en lidt ujævn frekvensgang (husk her at midle over et par forskellige punkter i lyttepositionen). Hvis man har nogle rigtig grimme udslukninger er der ikke andet for end at ændre på opstillingen eller forsøge at påvirke lydfeltet på anden vis.

Jonas

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

jonas hansen skrev:

Frekvensdomæne: Et system med basrefleks vil kunne spille dybere end et tilsvarende lukket system. Hvis man vil booste det lukkede system i de lave frekvenser, vil man tvinge enheden til at skulle arbejde hårdere, og dermed typisk give mere forvrængning. Det er denne forvrængning som Velodyne bl.a. forsøger at begrænse ved at servostyre deres enhed.

EQ: Det vil altid være en rigtig dårlig ide at booste ens subwoofer for at forsøge at fjerne en udslukning. Dette skyldes at en "rigtig" udslukning vil være uendelig dyb og derfor vil kræve uendelig meget effekt for at kunne kompensere for. Dette kan ikke lade sig gøre uanset om man hedder SVS eller Velodyne eller noget helt tredie. Man kan derimod med fordel bruge EQ til at skrue ned hvis man har roomgain eller blot en lidt ujævn frekvensgang (husk her at midle over et par forskellige punkter i lyttepositionen). Hvis man har nogle rigtig grimme udslukninger er der ikke andet for end at ændre på opstillingen eller forsøge at påvirke lydfeltet på anden vis.

Jonas

Helt rigtig .

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

jonas hansen skrev:

Synes det er en underlig diskusion, der i bund og grund tager udgangspunkt i forskellen mellem to konstruktionsprincipper: lukket og basrefleks.

En portet vil ikke typisk spille dybere, men den vil kunne levere flere db ned til ca 2/5 oktav under sit fb, og vil dermed rent praktisk kunne ha et højere lydtryk i de dybeste frekvensene

Tidsdomæne: Et basreflekssystem har et dårligere transientforløb end et tilsvarende lukket system. Det er typisk derfor at en lukket konstruktion ofte følse mere præcis end et basreflessystem. Velodynes servostyring gør her at det er muligt at ændre på transient responset. Hvis der sendes meget signal tilbage gennem servosystemet vil forstærkeren blive brugt til at bremse enhedens svingninger og gøre bassen mere fast. Slukkes denne servostyring (dvs at der kun sendes lidt eller intet signal tilbage til forstærkeren) vil subben fungere som en alm lukket konstruktion.

Ved at flytte fb lang ned vil en portet sub i de frekvensene hvor musikbassen ligger opføre sig som en lukket sub. Det er meget at grunden for størrelsen på feks SVS' subwoofere

Du glemmer også at effekten alene ikke siger et pip, det er elementet som skal flytte mere luft for at kompansere for en ruminduseret bund, og typisk vil du løbe tør for slaglængde før du løber tør for effekt. Men ganske riktigt så bør en bund i frekvensgangen bekæmpes fysisk. Er det en absolut nul som opstår når to lydbølger i modfase kolliderer med hinanden kan du pøse på alt du vil med watt og slaglængde, de vil fremdeles kanselere hinanden ud.

Jonas

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

hvad betyder fb?

<< Forrige Side af 11 Næste >>