| Forfatter |
|
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er lyd jo en sær udefinerlig størrelse!
jeg savnede konstant dynamik .basproblemet blev løst med subwoofere,men at quad esl63 aldrig vågnede op uanset de mange forstærkere jeg forsøgte mig med,blev for belastende..
bedste kompromis var missions "støbejernsforstærker" (husker ikke modelnummer) men de snell K der afløste fik mig aldrig til at ønske quad tilbage - skal måske tilføje at quads egne effekttrin også fik en chance,og i den sammenhæng kommentere 405 II som kompetent subwooferforstærker,med en træls diskant og summarisk mellemtone!
heldigvis fik netop jagten på dynamik,andre og sjovere lydformidlere på banen - hvilket førte til mit setup idag som på samtlige områder er langt bedre.
fatter minus af hvad der får folk til at tro quad esl63 er andet end speciel - for specielt god er den ikke.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane havde du prøvet men en Quad Effekt forstærker, de er bygget til disse højtaler og kan give problmer med andre højtaler ?
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
| fatter minus af hvad der får folk til at tro quad esl63 er andet end speciel - for specielt god er den ikke. |
|
|
Der er jeg lodret uenig. Neutral er den ikke, men det er jo heller ikke nøsvendigvis et mål i sig selv. Højttaleren er måske ikke super alsidig; nogen ROCK højttaler bliver det aldrig, men giv dem et styke akkustisk musik, og de små hår rejser sig.
Jeg spillede selv på ESL63 i en årrække, og var den ene ikke gået i stykker havde jeg muligvis gjort det endnu __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har aldrig set neutralitet som et mål i sig selv i forbindelse med hifi!
netop akustisk musik hørte jeg mest i tiden med esl63 - og hårene rejser sig primært over prisen og den spildte tid.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
jeg har aldrig set neutralitet som et mål i sig selv i forbindelse med hifi!
netop akustisk musik hørte jeg mest i tiden med esl63 - og hårene rejser sig primært over prisen og den spildte tid. |
|
|
Det gode er at vi ikke behøver at blive enige her - sjovt at oplevelsen er så forskellig fra person til person __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en Electrocompaniet 70 watt jubilæumsmodel. Det klæder dem med en forstærker, som har et godt greb om bassen. Det er meget hørbart.
Jeg bryder mig ikke så meget om QUAD 405'eren. Det er måske et farligt ord at bruge her, men jeg synes, den lyder udynamisk. (Jeg mener jo, at det er forvirring at sige, at 63'erne er udynamiske). Ellers er det såmænd nok ikke en dårlig forstærker.
Det siges jo, at rørforstærkere skulle være det bedste til dem. Jeg har prøvet med Luxman MQ68C og med QUAD II og det lød godt, især de sidste lød imponerende med nogen ting. Jeg har bare ikke prøvet med en rørforstærker, jeg synes, var kraftig nok.
Hvis man grundlæggende ikke kan lide højttalerne, er det nok for meget op ad bakke at kæmpe med at finde en forstærker, der ender med at give dem en lyd, man gerne vil have. Det er nok udsigtsløst. Hvis man derimod er helt vild med dem, er det nok mere spændende at finde forstærker til dem. Det er et sæt højttalere, hvor man kan høre forskel på forstærkerne....
Jeg er fuldkommen vild med mine, men jeg synes heller ikke, de er så imponerende at spille dødsmetal på. Det kan man så gøre på anden måde. Mine elektrostater er ikke til udskiftning i overskuelig fremtid.
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
| bedste kompromis var missions "støbejernsforstærker" (husker ikke modelnummer) |
|
|
Det var Mission 777 en sublim canadisk bygget dual mono power-amp med ultrakort signalvej 

ELS63 kombineret med Mission 777 var i en periode noget af det hotteste der kunne opdrives 
Lidt specs "sakset" direkte fra hukommelsen 
Den var bestykket med halvleder fra Hitachi (2SA872/2SC1775 - 2SB646/2SD666 - 2SJ50/2SK135) Udgangen var bestykket med 2 sæt MOS-FET's pr. kanal, strømforsyningerne med 2x 300WA EI trafo, 2x4 stk. 15.000µF/63V- ELNA HQ el-lytter. Forstærkeren havde hverken spole eller RC-led i udgangen og var bla. derfor lineær op til 1MHz, den var opgivet til 2x100W/8Ohm ..., men leverede typisk lige under 120W/8Ohm ... 
Sikringskredløb var med smeltesikringer til power og i serie med udgangen ..., heldigvis sad den i udgangen i feedback loopen så den blev kompenseret så godt som det er muligt 
Vægt tung som et ondt år ...vistnok lige omkring de 30Kg ..uhørt meget for en så kompakt forstærker 
Den tilhørende batteri powered pre-amp Mission 776 .., var efter min personlige mening langt fra at matche 777'eren
Cheers 
Ps. billedet viser en tidlig udgave med den halve værdi af lyt-power
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg nødigt fornærme de, som godt kan lide ESL-63, men jeg har aldrig syntes om den. Efter min mening er den gamle ESL-57 langt bedre og mere dynamisk. Om det kan skyldes det forsinkelsessystem, som skal emulere en punktkilde, ved jeg ikke, men måske er det værd at notere at den engang meget omtalte Manger-Wandler højttaler, som også har en slags koncentrisk bølgeudbredelse, også blev beskyldt for at være dynamisk utilstrækkelig. Uden at de to ellers kan sammenlignes hvad angår deres principper eller øvrige virkemåde. Jeg mener i hvert fald at have observeret at ejere af den gamle 57 ofte bliver gladere og gladere i årenes løb, og slet ikke vil af med deres højttalere. Jeg solgte mine for mange år siden, men kunne godt finde på at købe et sæt igen, med renoverede membraner, hvis bare jeg havde plads til at placere dem ordentligt. Altså 1/3 af rummets længde ude langs sidevæggene. Det er altså store krav!
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja .. ELS57 lyder godt..., men de kan ikke nikke nej spille en fest op ...
Ps. det kan mine dacapo'er heller ikke 
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er rigtigt Dude, det kan de godt nok ikke. Men kan 63'er det? Til gengæld kan dine Dacapoer og Quaderne så noget andet, så jeg normalt ikke savner live-lydtryk når jeg lytter til dem. Jeg har engang hørt hele The Wall på Dacapoer. En herlig oplevelse.
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
| Nu vil jeg nødigt fornærme de, som godt kan lide ESL-63, men jeg har aldrig syntes om den. Efter min mening er den gamle ESL-57 langt bedre og mere dynamisk. Om det kan skyldes det forsinkelsessystem, som skal emulere en punktkilde, ved jeg ikke, men måske er det værd at notere at den engang meget omtalte Manger-Wandler højttaler, som også har en slags koncentrisk bølgeudbredelse, også blev beskyldt for at være dynamisk utilstrækkelig. Uden at de to ellers kan sammenlignes hvad angår deres principper eller øvrige virkemåde. Jeg mener i hvert fald at have observeret at ejere af den gamle 57 ofte bliver gladere og gladere i årenes løb, og slet ikke vil af med deres højttalere. Jeg solgte mine for mange år siden, men kunne godt finde på at købe et sæt igen, med renoverede membraner, hvis bare jeg havde plads til at placere dem ordentligt. Altså 1/3 af rummets længde ude langs sidevæggene. Det er altså store krav! |
|
|
Så må du slå til her:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=47707900
Jeg er også glad for min 57'er. Jeg synes ikke, at forskellen mellem 57 og 63 er som nat og dag - altså, som hvis vi sammenligner elektrostaterne med konventionelle højttalere.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhh, tak Analog...det frister!
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok det billigste sæt ELS57 som er set siden "ruder konge var knægt" ..., ægeligt at bo i hovedstaden der laaaangt til Aalborg
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik skrev:
Poul "Halvpris" (Pouls Audio) har et sæt Els 63? Så vidt jeg husker kører han noget Esoteric Audio Research på dem. Måske 549?
Mvjh.
|
|
|
Ja den har han vist, men han har jo også EAR 509  ...
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
dane skrev:
| bedste kompromis var missions "støbejernsforstærker" (husker ikke modelnummer) |
|
|
Det var Mission 777 en sublim canadisk bygget dual mono power-amp med ultrakort signalvej 

ELS63 kombineret med Mission 777 var i en periode noget af det hotteste der kunne opdrives 
Den var bestykket med halvleder fra Hitachi (2SA872/2SC1775 - 2SB646/2SD666 - 2SJ50/2SK135) Udgangen var bestykket med 2 sæt MOS-FET's pr. kanal, strømforsyningerne med 2x 300WA EI trafo, 2x4 stk. 15.000µF/63V- ELNA HQ el-lytter. Forstærkeren havde hverken spole eller RC-led i udgangen og var bla. derfor lineær op til 1MHz, den var opgivet til 2x100W/8Ohm ..., men leverede typisk lige under 120W/8Ohm ... 
Sikringskredløb var med smeltesikringer til power og i serie med udgangen ..., heldigvis sad den i udgangen i feedback loopen så den blev kompenseret så godt som det er muligt 
Vægt tung som et ondt år ...vistnok lige omkring de 30Kg ..uhørt meget for en så kompakt forstærker 
Den tilhørende batteri powered pre-amp Mission 776 .., var efter min personlige mening langt fra at matche 777'eren
Cheers 
Ps. billedet viser en tidlig udgave med den halve værdi af lyt-power |
|
|
Hmm, pas på med den Mission 777. Jeg havde 4 afbrændinger på disse effekttrin i 1982. Desværre havde effekttrinnet det med at gå i selvsving. Jeg ved så ikke om de fik ændret konstruktionen, så den blev stabil. Jeg opgav den. Mvjh.
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Rytmik skrev:
Poul "Halvpris" (Pouls Audio) har et sæt Els 63? Så vidt jeg husker kører han noget Esoteric Audio Research på dem. Måske 549?
Mvjh.
|
|
|
Ja den har han vist, men han har jo også EAR 509 ... |
|
|
Hmm, jeg så ikke nogen, da jeg besøgte ham fornylig. Men udover 549, var der var også nogle EAR 529. Mvjh.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik skrev:
ppp_dk skrev:
Rytmik skrev:
Mvjh.
|
|
|
Ja den har han vist, men han har jo også EAR 509 ... |
|
|
Hmm, jeg så ikke nogen, da jeg besøgte ham fornylig. Men udover 549, var der var også nogle EAR 529.
Mvjh.
|
|
|
Så den blot i denne besøgsartikel http://www.hifi4all.dk/content/templates/besogsartikler.asp? articleid=1226&zoneid=4

|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik skrev:
The Dude skrev:
dane skrev:
|
|

Cheers 
|
|
|
Hmm, pas på med den Mission 777. Jeg havde 4 afbrændinger på disse effekttrin i 1982. Desværre havde effekttrinnet det med at gå i selvsving. Jeg ved så ikke om de fik ændret konstruktionen, så den blev stabil. Jeg opgav den.
Mvjh.
|
|
|
Ahmm ... først og fremmest er det ikke nogen spille højt i lang tid forstærker, kølingen er meget begrænset så sandheden er at de fleste afbrændinger skyldes at MOSFET'erne blev stegt! til døde, det var noget der var meget dyrt i det at driver-trinnet som regel stod op i flammer pga. kortsluttet gates på MOSFET'erne 
Desuden er det ganske korrekt, at forstærkeren kunne gå i selvsving med nogle kabler/højttalere, altså ikke bare lige meget hvilke højttaler/kabler man benyttede sammen med 777 pga. af den meget høje forstærkning op til 1MHz.
Det er noget der let kan forbygges ved først og fremmest at ændre RC filteret i indgangen (Std. 1MHz -3dB) til noget der er mere brugbart primært for at opnå en bedre HF stabilitet, en sideeffekt af dette er at forstærkeren rent faktisk spiller endnu bedre i toppen, tilføjelse af et RC-Led i udgangen har nøjagtig den samme effekt.
Der er egentlig ikke lavet en modifikation fra fabrikkens side, andet end at der kan tilføjes kondensator i driver-trinnet for at modvirke selvsving, det er en "approach" der ikke er særlig anbefalesværdig frem for at tilføje RC filtere på ind/udgang.
Jeg ville meget gerne have et par 777'er til at drive mellemtone/diskant i et højttaler system med elektronisk delefilter ..., de fås ikke meget bedre mht. åbenhed,dynamik og neutralitet i det område (specielt hvis do. mods tilføjes), pga. brugen af MOSFET's er 777'eren bestemt ikke umusikalsk, den er faktisk i sin måde at presentere musik på meget ala en rør fætter 
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
Rytmik skrev:
The Dude skrev:
dane skrev:
|
|

Cheers 
|
|
|
Hmm, pas på med den Mission 777. Jeg havde 4 afbrændinger på disse effekttrin i 1982. Desværre havde effekttrinnet det med at gå i selvsving. Jeg ved så ikke om de fik ændret konstruktionen, så den blev stabil. Jeg opgav den.
Mvjh.
|
|
|
Ahmm ... først og fremmest er det ikke nogen spille højt i lang tid forstærker, kølingen er meget begrænset så sandheden er at de fleste afbrændinger skyldes at MOSFET'erne blev stegt! til døde, det var noget der var meget dyrt i det at driver-trinnet som regel stod op i flammer pga. kortsluttet gates på MOSFET'erne 
Desuden er det ganske korrekt, at forstærkeren kunne gå i selvsving med nogle kabler/højttalere, altså ikke bare lige meget hvilke højttaler/kabler man benyttede sammen med 777 pga. af den meget høje forstærkning op til 1MHz.
Det er noget der let kan forbygges ved først og fremmest at ændre RC filteret i indgangen (Std. 1MHz -3dB) til noget der er mere brugbart primært for at opnå en bedre HF stabilitet, en sideeffekt af dette er at forstærkeren rent faktisk spiller endnu bedre i toppen, tilføjelse af et RC-Led i udgangen har nøjagtig den samme effekt.
Der er egentlig ikke lavet en modifikation fra fabrikkens side, andet end at der kan tilføjes kondensator i driver-trinnet for at modvirke selvsving, det er en "approach" der ikke er særlig anbefalesværdig frem for at tilføje RC filtere på ind/udgang.
Jeg ville meget gerne have et par 777'er til at drive mellemtone/diskant i et højttaler system med elektronisk delefilter ..., de fås ikke meget bedre mht. åbenhed,dynamik og neutralitet i det område (specielt hvis do. mods tilføjes), pga. brugen af MOSFET's er 777'eren bestemt ikke umusikalsk, den er faktisk i sin måde at presentere musik på meget ala en rør fætter  |
|
|
Interessant info. Jeg havde 777 til at trække et sæt B&W 802. Det var en temmelig sulten højttaler - dengang! Mvjh.
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Av! det er noget "hø!" at blive mindet om gode oplevelser 
jeg måtte altså bare igen have mig en MOS-FET forstærker 
Så jeg har købt det Elektor Cresendo projekt som har været til salg på ksb. 
http://perso.orange.fr/jm.plantefeve/elektor54a.jpg
jeg må lide af en power-amp fetich 
|
| Til top |
|
| |