Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Polering af sikringer gir’ bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Du svarer ikke på mit spørgsmål, Antisilver - Hvordan har du udenfor enhver tvivl påvist at den forskel du hører er reel og ikke psykoakustisk? For det må vi jo formode at du HAR gjort, siden du så sikkert kan hævde at der er tale om en reel og ikke psykoakustisk oplevelse?

Dit udsagn om at dit tweak er "yderst virksomt" i dit setup, er ikke andet end en påstand uden bevis. Jeg siger ikke at det ikke kan være tilfældet - jeg opfatter blot ikke tweakets effekt som endegyldigt bevist ene og alene på dit udsagn. Og din skråsikkre afvisning af andres fejlslagne forsøg på at gentage dit tweak som at deres setup er mindre kompromisløst end dit eget er heller ikke noget bevis, blot en påstand.

Det jeg giver Stemer ret i er iøvrigt ikke tvivlen omkring tweaket, men omkring din logik i det specifikke udsagn som det indlæg handlede om. Og det har for såvidt INTET at gøre med om tweaket rent faktisk virker eller ej.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Det jeg giver Stemer ret i er iøvrigt ikke tvivlen omkring tweaket, men omkring din logik i det specifikke udsagn som det indlæg handlede om. Og det har for såvidt INTET at gøre med om tweaket rent faktisk virker eller ej.

Retorik for retorikkens egen skyld er uinteressant. Prøv det eller lad være.

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:
RogueAgent skrev:

Retorik for retorikkens egen skyld er uinteressant. Prøv det eller lad være.

At være på tværs blot for at være det er heller ikke specielt spændende læsning. Prøv at lade være.

Og du har stadig ikke svaret på spørgsmålet som bestemt ikke er retorik, men en temmelig væsentlig ting at få manet i jorden, hvis man skal tage dine udsagn om noget som helst for pålydende.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Lige en generel betragtning om trådens emne:

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab!!!!!!!!!!!

Hvis man tager hi-fi alt for alvorligt, glemmer man så ikke at det drejer sig om musik og at musik gerne skulle være en nydelse?

Dette er selvfølgelig et hi-fi forum men der må da være grænser for galskaben? 14 sider?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu på dette tidspunkt nød til at komme med to kommentarer.

1: Hvor har jeg dog savnet Mr. Antisilver i dette forum. Jeg må sige at du uden sammenligning står for den absolut bedste underholdning, man som forumbruger kan ønske sig :-) Dertil vil jeg komplimenterer dig for din sublime beherskelse af det danske sprog. Sjældent har jeg set så stort et talent. Håber ikke du er sælger, for så skal man ikke komme i nærheden af dig med penge på lomme,

2: Jeg har fulgt med i rigtig mange spændende indlæg som du gennem tiden har deltaget i. Er jeg gået glip af noget, sig råb op.... Men hvilke(t) anlæg har du??? Jeg synes at det kunne være fantastisk interessant, og inspirerende at vide det???

Med ærbødige hilsner

Musashi

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Nu det med polering... måske nogen kan svare på, hvorfor sikringer ikke skulle være fine og rene når man får dem?

Er de smurt ind i noget?

Det bliver de jo, hvis man polerer dem.
Min konklusion, må derfor være, at en polering forringer ledeevnen, hvis man lægger en hinde af poleremiddel på sikringen.

Men måske skal man bare dyppe spidsen i syre i stedet.
Så bliver de værste urenheder nok fjernet.

Eller også skal sikringstråden bare være lavet af en af Jimi Hendrix's guitarstrenge.
Til top Vis Bumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bumle

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Jeg ændrer på ingen måde indstilling til det hørte, thi det er virkeligt.

Det er således på ingen måde tale om psykoakustiske fænomener. Forbedringen er fremdeles reel

Og det er og bliver (indtil videre) en omdiskuteret påstand uden beviser.

Hvordan helved skulle man nogensinde "bevise" god lyd??

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

2: Jeg har fulgt med i rigtig mange spændende indlæg som du gennem tiden har deltaget i. Er jeg gået glip af noget, sig råb op.... Men hvilke(t) anlæg har du??? Jeg synes at det kunne være fantastisk interessant, og inspirerende at vide det???

Med ærbødige hilsner

Musashi

AS har ikke til alle tider været lige villig til at offentliggøre sammensætningen af set-upet, men lidt af det kan jeg da hjælpe med.

CD maskinen hedder Rega Apollo
Preampen hedder vist Copland
Effektforstærkeren er en Metaxas
Højttalerne er Proac
Kablerne MIT

Den analoge afdelingen udgøres vist af bl.a. Goldmund pladespiller med Ortofon PU og til dels også Linn Troika PU, men der er også en anden grammo blandet ind i det.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
Stemer skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Det er således på ingen måde tale om psykoakustiske fænomener. Forbedringen er fremdeles reel

Det handler ikke så meget om at bevise om lyden er "god" for det er naturligvis subjektivt. "God" lyd er ikke nødvendigvis det samme som "korrekt" lyd, ihvertfald ikke for alle. 

I det aktuelle tilfælde er problemet derimod at påvise om der i det hele taget er en forskel mellem før og efter. Og Antisilvers påstand er tilsyneladende at hans opfattelse af at der er en forskel i sig selv udgør et uimodsigeligt bevis for at den findes.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
rockforlife skrev:
Stemer skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Det handler ikke så meget om at bevise om lyden er "god" for det er naturligvis subjektivt. "God" lyd er ikke nødvendigvis det samme som "korrekt" lyd, ihvertfald ikke for alle. 

I det aktuelle tilfælde er problemet derimod at påvise om der i det hele taget er en forskel mellem før og efter. Og Antisilvers påstand er tilsyneladende at hans opfattelse af at der er en forskel i sig selv udgør et uimodsigeligt bevis for at den findes.

Så vil jeg så spørger hvordan beviser man der er en forskel?

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
RogueAgent skrev:
rockforlife skrev:
Stemer skrev:
Mr.Antisilver skrev:

I det aktuelle tilfælde er problemet derimod at påvise om der i det hele taget er en forskel mellem før og efter. Og Antisilvers påstand er tilsyneladende at hans opfattelse af at der er en forskel i sig selv udgør et uimodsigeligt bevis for at den findes.

Blindtest
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Well, først og fremmest burde det rent faktisk være muligt at måle en forskel hvis den var der. AS vil så uden tvivl mene at forskellen er af en så subtil karakter at intet måleudstyr ville kunne opfange den.

Men det der for mig gør denne diskussion så akademisk, er at AS (såvidt jeg ved) er den eneste der har oplevet en forskel - og at han rask væk afviser andres mislykkede forsøg på at eftergøre tweaket med at deres setups ikke er nær så gode som hans eget.

Hvis nogen derudover antyder at det MULIGVIS kunne være AS der oplever en forskel fordi han ønsker/forventer den (psykoakustisk/placebo effekt), afvises dette ligeså kategorisk. Argumentet er at når HAN hører forskellen er den virkelig og ikke indbildt, og dermed skulle det være bevist at der ER en forskel. Men dette "bevis" er cirkulært og helt uden fundering.

Jeg venter så stadig på et svar fra AS om hvilke tests/forsøg han har deltaget i, som så tydeligt har kunnet påvise at han skulle være så immun over for psykoakustiske fænomener at han kategorisk kan afvise at dette nogensinde skulle kunne ske for ham.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
RogueAgent skrev:
rockforlife skrev:
Stemer skrev:
Mr.Antisilver skrev:

I det aktuelle tilfælde er problemet derimod at påvise om der i det hele taget er en forskel mellem før og efter. Og Antisilvers påstand er tilsyneladende at hans opfattelse af at der er en forskel i sig selv udgør et uimodsigeligt bevis for at den findes.

Blindtest

En blindtest vil ikke altid give det rette svar.

Man ser jo tit med noget fx i rabbatten at de laver blind test med hvor der er 2 kopper cola med akurat det samme i, aligevel siger folk at det ene er bedre frem end det andet.
Siger ikke det er det samme som Hi Fi men principet er det samme.

Jeg bryder mig ikke om blind test sååååå...

En dag jeg er i godt humør er lyden bare bedre. Uden pis. Hi FI er der meget hokus pokus med. sådan er det jo.

PS. man kan ikke altid måle forskellen med målemikrofoner osv. Det kan High Fidelity vidst godt skrive under på.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Clifton skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
RogueAgent skrev:
rockforlife skrev:
Stemer skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Blindtest

Man ser jo tit med noget fx i rabbatten at de laver blind test med hvor der er 2 kopper cola med akurat det samme i, aligevel siger folk at det ene er bedre frem og tilbage.Siger ikke det er det samme som Hi Fi men principet er det samme.

En dag jeg er i godt humør er lyden bare bedre. Uden pis. Hi FI er der meget hokus pokus med. sådan er det jo.

I morgen går du på biblioteket og låner en bog om videnskabsteori!

[Edit:] "Rationel klinik" af Henrik Wulff er super god
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
musashi skrev:

Med ærbødige hilsner

Musashi

AS har ikke til alle tider været lige villig til at offentliggøre sammensætningen af set-upet, men lidt af det kan jeg da hjælpe med.

CD maskinen hedder Rega Apollo
Preampen hedder vist Copland
Effektforstærkeren er en Metaxas
Højttalerne er Proac
Kablerne MIT

Den analoge afdelingen udgøres vist af bl.a. Goldmund pladespiller med Ortofon PU og til dels også Linn Troika PU, men der er også en anden grammo blandet ind i det.

Jamen tak for det von Kubik. Det kastede jo lidt lys over land.

--> Mr. Antisilver

Det ser jo umiddelbart ud til, at det er lækre sager du har skrabet sammen.

Hvori ligger ligger prioriteringen med, at eksperimenterer med brasso og lignende, fremfor andre kabler, vægttryk på pu, lytteplacering (høj/lav, til siderne) ? Er det erfaringer du tidligere har delt ud af, eller skulle have lyst til nu??

Musashi

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

BTW du skulle prøve dette tweak.... Dog ikke for nybegyndere - Der skal lægges ud med noget mere gængs inden man starter sådan en fætter her op.... Nyd det, slap a´ og alting bliver pludseligt mere lækkert.

Musashi

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

BTW du skulle prøve dette tweak.... Dog ikke for nybegyndere - Der skal lægges ud med noget mere gængs inden man starter sådan en fætter her op.... Nyd det, slap a� og alting bliver pludseligt mere lækkert.

Musashi

Uhm, Pale Ale fra Indien. Det er et tweak jeg tror 100% på, men bruges det i overdrevne mængder sløres lydbilledet samt time-delay kan forekomme.

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Jo.

Hi-Sonny-Fi skrev:

Man ser jo tit med noget fx i rabbatten at de laver blind test med hvor der er 2 kopper cola med akurat det samme i, aligevel siger folk at det ene er bedre frem end det andet.

Og lige nøjagtig derfor er det, at blindtest fungerer. Det er jo nøjagtig det vi prøver at nå frem til. Jeg mener, at der er en den samme cola i AntiSilvers to kopper (før og efter pudsning af sikringer) mens han mener at kunne smage forskel.

Hi-Sonny-Fi skrev:

Det ændrer ikke på, at det er den eneste korrekte måde at få det rigtige svar i den slags situationer.

Hi-Sonny-Fi skrev:

Igen: lige nøjagtig. Du nævner alle de relevante ting, men kommer til den forkerte konklusion.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Anti:

jeg tror du blir nødt til at lave den blindtest. Om ikke andet så for at få et par skribenter i tråden til at holde op med at skrive flere underlige ting. Her tænker jeg særligt på 2 tilsyneladende uhyre mavesure banditter, som enten har brændt nallerne da de selv polerede deres sikringer (eller noget andet) eller osse ikke ved hvor sikringsskabet sidder

jeg synes i den grad det er off topic at diskutere retorikken i en beskrivelse af subjektive oplevelser. Det er sq da hamrende ligegyldigt, om det kan bevises at der er forskel! Når jeg lige har støvsuget (sker 3 gange om året), vasket vinduer, badet ungerne og støvet hifi-grejet af, spiller det jo osse aldeles fremragende. At effekten så ikke er direkte reversibel, dvs at lyden blir ringere i takt med at støvet hober sig op og ungerne møger sig til, gør jo ikke oplevelsen mindre rigtig i edt øjeblik den indtræffer.

Det virker for mig som om den eneste grund til, at "nogen" blander sig i denne tråd er, at de måske ikke bryder sig om manden der startede den. hvis det er tilfældet kan jeg kun sige: grow up! ytringsfrihed inkluderer osse retten til at klappe i, hvis man ikke har noget konstruktivt på hjerte.

Anti: gennemfør nu den blindtest. I første runde holder du øjnene åbne, i anden runde lukker du øjnene, i tredje runde holder du... etc.

Husk at nyde musikken

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

Jo. Nej

Hi-Sonny-Fi skrev:

Og lige nøjagtig derfor er det, at blindtest fungerer. Det er jo nøjagtig det vi prøver at nå frem til. Jeg mener, at der er en den samme cola i AntiSilvers to kopper (før og efter pudsning af sikringer) mens han mener at kunne smage forskel. Næ nej den går ikke hr stemer. Der er netop det samme i hver kop, men aligevel to meninger. Det vil jo sige at blindtesten ikke giver det rette svar på hvad der er rigtig.
Hvad nu hvis det ikke havde været cola men de omtalte sikringer. det ene var poleret og det andet ikke. (efter jeres meninger 2 ens sikringer) og man får samme svar som i den med cola'en.
Det kan jo ikke bruges til en skid. Du har helt ret i at det godt kan spille en et pus men det kan det da også ved blind test.

Hi-Sonny-Fi skrev:

Det ændrer ikke på, at det er den eneste korrekte måde at få det rigtige svar i den slags situationer. Jeg mener da også at det med at polere sikringer er en gang fis, men det kan ikke 100% bevises. Så der er vi uenige. Andet kan jeg ikke sige

Hi-Sonny-Fi skrev:

Igen: lige nøjagtig. Du nævner alle de relevante ting, men kommer til den forkerte konklusion. Nej vi drejer den bare forskelligt For min konklusion fortæller bare at det også kan ske ved blind test.

Vi er enige i at det tit er indbildning MEN det er det også ved blindtest (med henvisning til cola testen).

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes