Emne: Gode grunde til at fjerne tweak-sektionen ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
|
Måske man skulle indse at offentlige fora ikke er stedet at diskutere, hvis du virkeligt ønsker en ordentlig debat. Det er ganske enkelt for omkostningsfrit at smide om sig med personfnidder og/eller halve sandheder på steder som disse.
Mød mennesker privat. Så kan du selv udvælge hvem du gider bruge din tid på.
|
|
|
Det er fint, men det er også godt at få udfordret sine meninger, uanset hvilken side af den grønmalede havelåge man står på.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
shras skrev:
|
Måske man skulle indse at offentlige fora ikke er stedet at diskutere, hvis du virkeligt ønsker en ordentlig debat. Det er ganske enkelt for omkostningsfrit at smide om sig med personfnidder og/eller halve sandheder på steder som disse.
|
|
|
Det er fint, men det er også godt at få udfordret sine meninger, uanset hvilken side af den grønmalede havelåge man står på.
|
|
|
Man kan jo også selv vælge på et internetforum. Hvis der er en, der skriver grimme ting mig, kan jeg jo bare ignorere ham, og nøjes med at svare på de indlæg, jeg finder fornuftige (det virker forresten temmelig godt  ).
Og jeg går da ud fra, at når folk lufter deres mening på et offentligt debatforum, så er det vel fordi de ønsker ... en offentlig debat ...ikk´?
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
xo skrev:
shras skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Man kan jo også selv vælge på et internetforum. Hvis der er en, der skriver grimme ting mig, kan jeg jo bare ignorere ham, og nøjes med at svare på de indlæg, jeg finder fornuftige (det virker forresten temmelig godt ).
Og jeg går da ud fra, at når folk lufter deres mening på et offentligt debatforum, så er det vel fordi de ønsker ... en offentlig debat ...ikk´?
Mvh Hans
|
|
|
Jeg har ret. Det er ikke et oplæg til diskussion, blot information til masserne. 
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg da helt enig i. Spørgmålet er klart om det er den "offentlige" debat der ønskes. Den er bare ikke mere offentlig, end de personer der gider bruge tid på at skrive i trådene. Den personkreds bliver løbende mindre...
Min personlige holdning hælder mere og mere til et rungende "NEJ", men det er som sagt mit problem. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det egentlige argument for at lukke tweak-sektionen? Jeg er ikke uenig i at den ovenstående liste ofte er ramt lige på, men man kan jo ikke være venner med alle.
Der er grupper i hver lejr. Dem der hårdnakket siger at alt der ikke kan måles og vejes eller på anden måde er bevist er fusk og woodoo og kan under ingen måde være rigtigt... og dem der mener at der tingene ikke nødvendigvis behøver at kunne forklares for at virke. Så er der en stor gruppe imellem. Fælles for de to første grupper er at der på forhånd er tage et standpunkt om at man ikke vil høre eller vil høre forskel på det testede... det er egentligt ikke noget under at de to grupper ikke kan blive enige... hvor vil jeg hen med det... hvis man nu gad ulejlige sig med at sætte sig ned og lytte forskel kunne man jo nå en forståelse om et givent tweak virker eller ej. Det er ikke sikkert at man er enig, men Who Cares... hvis det virker for mig er jeg da flintrende ligeglad med om det virker for naboen.
I gamle dage malede man køkkener blå fordi det hævdedes at det holdt fluerne væk. Det var der mange kloge hoveder det fik siog mange billige grin over indtil man fandt ud af at den gamle type blå maling indeholdt et stof der rent faktisk holdt insekter væk - godtnok var det vidst heller ikke så sundt for mennesker, men det er jo en anden del af historien. Pointen er vel at lytte sig frem...
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
xo skrev:
shras skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Man kan jo også selv vælge på et internetforum. Hvis der er en, der skriver grimme ting mig, kan jeg jo bare ignorere ham, og nøjes med at svare på de indlæg, jeg finder fornuftige (det virker forresten temmelig godt ).
Mvh Hans
|
|
|
jo..når jeg f.eks. skriver her, at polering af sikring giver en virkning, så er det meningen at man skal prøve det før man rabler al sin tvivlsomme forbehold af, der således er det i dig, der så at sige blokerer både for en ordentlig debat, hvor tweaksene reelt er afprøvet og personligt at du aldrig opnår den indsigt i lyd, der opnåes med mange år med high end lyd og betydningen af, at der skal tweakes mange steder for at nå hen imod målet. En mand som Sten Duelund levede efter det princip...og idag sælges hans løsninger som færdigprodukter. Altså er der nogle af de tweaks, der er fundet igennem de sidste 10-20 år, der faktisk er indarbejdet i færdigprodukter idag.Og vi vil se det sammen om 1+0 -15 år igen.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
| jo..når jeg f.eks. skriver her, at polering af sikring giver en virkning, så er det meningen at man skal prøve det før man rabler al sin tvivlsomme forbehold af, |
|
|
Og hvis jeg siger til dig, at mit anlæg lød bedre, efter at jeg havde malet min havelåge, så er du nødt til at afprøve det, før du kan udtale dig, ikkesandt?
Citér:
| der således er det i dig, der så at sige blokerer både for en ordentlig debat, hvor tweaksene reelt er afprøvet og personligt at du aldrig opnår den indsigt i lyd, |
|
|
Det får jeg sikkert ikke, men til gengæld har jeg den indsigt, man får med en årelang uddannelse og årtiers professionelt arbejde med elektronik. Og jeg siger altså til dig, at der er en stor sandsynlighed for at du tager fejl. Enten findes den forskel, du hører, ikke, eller den skyldes noget andet end det du tror.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Mr.Antisilver skrev:
| jo..når jeg f.eks. skriver her, at polering af sikring giver en virkning, så er det meningen at man skal prøve det før man rabler al sin tvivlsomme forbehold af, |
|
|
Og hvis jeg siger til dig, at mit anlæg lød bedre, efter at jeg havde malet min havelåge, så er du nødt til at afprøve det, før du kan udtale dig, ikkesandt?
Citér:
| der således er det i dig, der så at sige blokerer både for en ordentlig debat, hvor tweaksene reelt er afprøvet og personligt at du aldrig opnår den indsigt i lyd, |
|
|
Det får jeg sikkert ikke, men til gengæld har jeg den indsigt, man får med en årelang uddannelse og årtiers professionelt arbejde med elektronik. Og jeg siger altså til dig, at der er en stor sandsynlighed for at du tager fejl. Enten findes den forskel, du hører, ikke, eller den skyldes noget andet end det du tror.
Mvh Hans
|
|
|
altså..den der med uddannelsesnivieau er irrelevant i denne sammenhæng. Hvad der derimod ikke er irrelevant er om man tør konfrontere sig selv med twaeksene IRL eller om , man som Hans her demonstrerer automatisk går i forsvarsposition.
En lille sjov :
Malerens hus er altid det dårligst malede.Pædagogens børn de dårligst opdragede og måske er lydteknikerens private sans for lyd og musikgengivelse i privaten også ramt..hvad ved jeg.
Et godt råd er at afprøve nogle ting og så derefter udtale sig.Så vil debatten få en bedre karakter. Alle, der har haft den hobby i en menneskealder ved alt for godt, at tweaks er virksomme.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha. Jamen så venter jeg på dit svar om, hvordan det virkede, da du malede havelågen.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det største problem ved disse tweak-tråde, er da visse personers nedgøren af andre, bare fordi de ikke forstår tweakets underliggende natur! Fy! 
Klart at en del tweaks til umenneskepenge, gerne fra "Guds eget land" ikke har hverken det teoretiske eller det praktiske i orden, men så meget desto bedre at det lige bliver vendt i vores forum af "viise audiophiler", ikk?
Mange tweaks er morgendagens løsninger, mange flere er ikke!
Og de grinede vist også af "guldkabler" for 20 år siden; det gør man ikke mere, vel? 
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Det største problem ved disse tweak-tråde, er da visse personers nedgøren af andre, bare fordi de ikke forstår tweakets underliggende natur! Fy! 
Klart at en del tweaks til umenneskepenge, gerne fra "Guds eget land" ikke har hverken det teoretiske eller det praktiske i orden, men så meget desto bedre at det lige bliver vendt i vores forum af "viise audiophiler", ikk?
Mange tweaks er morgendagens løsninger, mange flere er ikke!
Og de grinede vist også af "guldkabler" for 20 år siden; det gør man ikke mere, vel?  |
|
|
Der er skam masser som stadig griner. __________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, kære medsammensvorne udi hifi,
tweak er da en god idé, og i mange tilfælde virker de da osse. Jeg har da selv tweak'et en CD-afspiller med forbedret clock, bedre op.amps. og bedre afkobling. Den lød meget bedre end før, tilgengæld er jeg faktisk ret sikker på at den måler værre.
Det handler om at bruge sin logik, sin sunde fornuft og så sin tekniske baggrund, hvis man har sådan én, også selvom man er en teknikum-fims.
Men når jeg møder et tweak som virker ulogisk, i modstrid med sund fornuft og min tekniske viden og bare himmelråbende tåbeligt, så bliver jeg simpelthen nødt til at reagere, som f.eks AntiSilvers sikringspolering og korrekt vendte AC-komponenter.
Og så skal jeg iøvrigt også finde mig, ikke at deltage i personfnidder for næst at blive rubriceret som teknikum-fims. Jeg takker... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
tweak er da en god idé, og i mange tilfælde virker de da osse. Jeg har da selv tweak'et en CD-afspiller med forbedret clock, bedre op.amps. og bedre afkobling. Den lød meget bedre end før, tilgengæld er jeg faktisk ret sikker på at den måler værre.
Det handler om at bruge sin logik, sin sunde fornuft og så sin tekniske baggrund, hvis man har sådan én, også selvom man er en teknikum-fims.
Men når jeg møder et tweak som virker ulogisk, i modstrid med sund fornuft og min tekniske viden og bare himmelråbende tåbeligt, så bliver jeg simpelthen nødt til at reagere, som f.eks AntiSilvers sikringspolering og korrekt vendte AC-komponenter.
Og så skal jeg iøvrigt også finde mig, ikke at deltage i personfnidder for næst at blive rubriceret som teknikum-fims. Jeg takker...
|
|
|
Nuvel. Det er helt iorden at benytte sig af almindelig sund skepsis, når andres tweaks præsenteres. Men man skal nu passe på at kalde det "himmelråbende tåbeligt" al den stund at det skam er helt seriøst ment.
For at vende tilbage til om tweak sektioner bør være her, så leverer MGP et udmærket argument herfor. Jeg ryster også selv på hovedet af visse tweaks, ja faktisk mange.Enkelte afprøver jeg, ansporet at beskrivelser rundt omkring. Finder dog ingen grund til at rubricere andre, der har benyttet et tweak, som jeg ikke selv får resultater med som udslag af placebo og hvad ved jeg.
Har andre et resultat, som de finder, er direkte hørbart.. ja da respekterer jeg naturligvis dette, også selvom dette ikke virker helt så godt her hos mig.
Se dog blot tweak sektionen som et slags "idekatalog" og brug det på denne måde
fortsat god aften
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Og de grinede vist også af "guldkabler" for 20 år siden; det gør man ikke mere, vel? 
|
|
|
Joh, som allerede nævnt, så er der stadig nogen som griner. Hele vejen hen til banken.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
MGPProjectS skrev:
|
Og så skal jeg iøvrigt også finde mig, ikke at deltage i personfnidder for næst at blive rubriceret som teknikum-fims. Jeg takker...
|
|
|
Nuvel. Det er helt iorden at benytte sig af almindelig sund skepsis, når andres tweaks præsenteres. Men man skal nu passe på at kalde det "himmelråbende tåbeligt" al den stund at det skam er helt seriøst ment.
For at vende tilbage til om tweak sektioner bør være her, så leverer MGP et udmærket argument herfor. Jeg ryster også selv på hovedet af visse tweaks, ja faktisk mange.Enkelte afprøver jeg, ansporet at beskrivelser rundt omkring. Finder dog ingen grund til at rubricere andre, der har benyttet et tweak, som jeg ikke selv får resultater med som udslag af placebo og hvad ved jeg.
Har andre et resultat, som de finder, er direkte hørbart.. ja da respekterer jeg naturligvis dette, også selvom dette ikke virker helt så godt her hos mig.
Se dog blot tweak sektionen som et slags "idekatalog" og brug det på denne måde
fortsat god aften
|
|
|
Fair nok - taget til efterretning... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Juspur skrev:
...Alle trådene følger jo samme mønster:
1. En eller anden beskriver et tweak 2. Så er der nogle, der siger at det ikke holder i teorien (og som alligevel ikke har tænkt sig at afprøve det). 3. Så kommer placebo-effekt-drengene på banen. 4. Dernæst er det tid til latterliggørelse 5. Lidt småskænderier, hvor nogle har fået lejlighed til at puste sig op (oh, alvidende limsten) 6. Tråden fiser ud i ingenting.
|
|
|
Hej Jesper...
Fin liste! Og hvor har du ret.
Jeg kan især godt li' dén med placebo-drengene! Den er sikker hver gang. Og jvf. punkt 2 - har de end ikke overvejet at prøve om deres teknikum-fims holder i virkeligheden.
Mvh.
Niels L.
|
|
|
kunne ikke være mere enig med dig juspur,syntes det er sørgeligt,og til dig antisilver,ja de svenskere kan andet end spille ishockey,hifi4all folket kunne lære meget af hififorum.nu og euphonia
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, hov i oversér en vigtig detalje..
Rigtig mange af os "placebo drenge" mener jo ikke at det er "latterligt" at have disse placebo oplevelser. Vi oplever dem jo selv hele tiden...hører også forskelle...
Det er derimod latterligt at hævde at man er "hævet" over placebo effekten, og at ens lytteoplevelser er endegyldige, éentydige og generelt gældende.
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
Rigtig mange af os "placebo drenge" mener jo ikke at det er "latterligt" at have disse placebo oplevelser. Vi oplever dem jo selv hele tiden...hører også forskelle...
Det er derimod latterligt at hævde at man er "hævet" over placebo effekten, og at ens lytteoplevelser er endegyldige, éentydige og generelt gældende.
MVH
Bonné |
|
|
Jeg bliver gentagende gange forbavset over at "placebo" bliver tolket som om men beskylder folk for at være småt kørende eller små tossede. Herinde er det en fornærmelse af rang at pippe placebo, reproducerbarhed eller den ultimative handske i ansigtet; blindtest.
Jeg begriber det simpelthen ikke.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
Bonné skrev:
|
MVH
Bonné
|
|
|
Jeg bliver gentagende gange forbavset over at "placebo" bliver tolket som om men beskylder folk for at være småt kørende eller små tossede. Herinde er det en fornærmelse af rang at pippe placebo, reproducerbarhed eller den ultimative handske i ansigtet; blindtest.
Jeg begriber det simpelthen ikke. |
|
|
Det er et uvæsen vi må til livs. Det er jeg enig i. Spørgsmålet er hvordan?
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du spørger mig, handler det om at lære at anerkende det subjektive. NOGLE hifi entusiaster hænger fast i en forløjet objektivitet,som i sidste ende er en gold blindgyde.
mvh
Bonné
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|