Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvor langtid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hvor langtid mener i en anmelder skal bruge før i mener han har gjort et godt job , og ikke bare skrevet en sludder for en sladder ? .

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Den er svær... Men det kræver sgu da en del tid før man har gennemprøvet noget nyt grej.

Man kan selvfølgelig rimelig hutigt finde ud af om lyden er noget for en, men hvis vi bevæger os i den dyre ende af skalaen hvor der er mindre forskel i lyden på produkterne, så må det givetvis tage lang tid.

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Det er et svært spørgsmål.

Der er flere vigtige parametre at tage hensyn til:

Hvor langt tid (timer) bruges der sammenlagt?, er det tilspillet?, personen der anmelder? (vi er jo ikke lige hurtige)

Jeg ved da fra mig selv at der går en uges tid før jeg har fået et godt helhedsindtryk af et nyt komponent, skal siges der er blevet skiftet en del ud

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke så meget et spørgsmål om tid. Jeg læste en anmeldelse her på siden af System Audio Explorer. Ca. midt i anmeldelsen læste jeg flg. :

" Der er BARE hul igennem, så jeg på et tidspunkt måtte gribe mig selv i at overveje, om ikke det 12” Paiste chrash bækken, der stod lidt til højre for den første CD’s trommeslager havde en minimal bule en cm fra klokken."

Der stoppede jeg med at læse. Hvis jeg skal tage en anmelder seriøst, må jeg have en fornemmelse af at han i det mindste prøver at være seriøs. Om han har lyttet på højttaleren i en uge eller et halvt år betyder mindre.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Solformørkelsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. cvo2004

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Hvor langtid mener i en anmelder skal bruge før i mener han har gjort et godt job , og ikke bare skrevet en sludder for en sladder ? .

Hvor langtid mener i en forhandler skal bruge før i mener han har gjort et godt job , og ikke bare solgt en sludder for en sladder ? . 

Til top Vis Solformørkelsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solformørkelsen

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hvor mange gange skal man smage lever før man ved om man kan lide det?

Jeg mener man kan komme med en umiddelbar vurdering i løbet af relativt kort tid hvis man tester én enkelt komponent af gangen i et kendt system. Men det mere interessante er når der bliver skiftet tilbage til reference produktet. Er lyden så blevet bedre, dårligere eller bare anderledes.

Som mennesker vænner vi os hurtigt til forandringer. Og mange mennesker vænner sig til en ny lyd. Men er lyden reelt blevet bedre eller det pengepungen der mener lyden er blevet bedre for man kan retfærdiggøre sit indkøb.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Solformørkelsen skrev:
MC955 skrev:

Hvor langtid mener i en forhandler skal bruge før i mener han har gjort et godt job , og ikke bare solgt en sludder for en sladder ? . 

En forhandler har vel brugt tid nok når køberen forlader butikken med et tilfreds smil og produktet under armen

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal testes seriøst er man da nødt til, at have produktet i flere måneder. Der skal jo både tilspilles, flyttes om og byttes ud en masse gange for, at få et seriøst indtryk af produktet ifht. referencen. Derudover er det da vigtgt at have god tid til at lytte og nyde produktet uden at skulle føle sig presset, af en tidsgrænse fra eksepelvis distributøren.

Man kender det da selv hvis man har lånt noget udstyr en weekend. Så syntes jeg sjældet man når at prøve ALT af inden det igen skal afleveres.

Så jeg vil sige et par måneder ihvertfald (selvfølgelig alt efter hvad det er man tester. En pladebørste tager man jo ikke 2 måneder om, at finde ud af om den go eller ej)Der skal jo også grifles en tekst ned om produktet og det tager sgu da også sin tid medmindre man kan nøjes med, , eller

MVH WRONG

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Nu er anmeldelser jo i sagens natur subjektive af en årsag. Synes ikke man kan opstille nogle kriterier for korrekt anmeldelse mht. tid. Hver enkelt "anmelder" har vel netop sin helt egen forforståelse af god lyd, lytteindtryk osv. Så at sige at det tager mindst x antal uger eller måneder er at gå for vidt i "ideen om hvor langt tid det mindst må tage"s hellige navn.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Den opgave der ligger i at klarlægge og beskrive en audiokomponents lyd- og anvendelsesmæssige egenskaber, betragter jeg som et håndværk. Opgaven kan gennemføres af en rutineret audiofil på ganske kort tid - et par dage med det rette udstyr. Utrænede vil aldrig nå ind til sandheden omkring de lydmæssige egenskaber og risikerer desværre at komme til forkerte konklusioner. Nøglen ligger, efter min mening, i høj grad i det anlæg der anvendes. Nogle anlæg kan med utrolig lethed afsløre forskelle mellem komponenter hvor det med andre anlæg er nærmest en umulighed.

Hvad er din egen holdning?

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Hej Rene.

Se..det er hvad man må kalde et godt spørgsmål.

Når man skal lave en anmeldelse kan man arbejde på mange måder. Først og fremmest skal man opnå et overblik over testobjektets "egenlyd", altså hvad det bibringer til musikken af styrker og svagheder. Det kan tage lidt tid, da det første man uvrægerligt opholder sig ved, når man anmelder, er selve spillestilen.

Men når først spillestilen er fastlagt, så kommer den mere grundige "røntgenbillede" af detaljegengivelsen. Og det er denne fase, der kan tage ret lang tid, alt efter omstændighederne.

I denne fase skal man hele vejen rundt om samtlige hifi parametre, herunder tonale styrker og svagheder ved produktet. I denne proces er man ofte også nødt til at foretage adskillige AB og ABA tests, således at der opnås sikkerhed i vurderingen.

Når dette er opnået, skal man sluttelig også gerne have haft mulighed for, som anmelder, at "vænne" sig til produktet, hvilket kræver noget tid. Spørgsmålet man skal stille sig selv  er, om langtidslytningens "indsigter" ændrer noget afgørende ift. de hifi parametre, der i en tidligere fase er opnået.

Jeg vil derfor umiddelbart mene, at der som minimum bør være en testperiode på 2-6 uger, alt efter arbejdsmetoden. Kan du lytte 3x12 timer i træk med alle mulige skift (AB tests osv:) kan man i princippet være færdig; dog vil jeg mene, at man altid bør lade testobjektet spille i nogen tid, for at "se" om denne langtidslytning ændrer noget ved det "billede", man tidligere har fået beskrevet.

Der er forskel på, hvorledes anmeldere arbejder og hvad de har af muligheder tidsmæssigt.

Derfor kan man ikke umiddelbart komme med et klart bud på tidsperioden. Men forudsætter vi, at anmelderen også har et arbejde at passe ved siden af, så er 2-5 uger et godt bud på det.

Jeg arbejder dog selv lidt hurtigere end dette og kan klare mig med 2-3 uger.

Håber det  var svar nok

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at han har brugt tid nok når han kender produktet omend ikke til bunds så tæt på og det tager vel min 200 lyttetimer,at jeg så tror anmelderne sjældent bruger så lang tid er en anden sag,enheden der bliver anmeldt skal selvfølgelig være tilspillet(selv der er nogle herinde der mener tilspildning er nonsens).Så en helt frisk enhed kan han sagtens have i over 500 lyttetimer før han kender produktet,bare mine 7.

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

TRÅDEN ER MODERERET!!

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:
Den opgave der ligger i at klarl�gge og beskrive en audiokomponents lyd- og anvendelsesm�ssige egenskaber, betragter jeg som et h�ndv�rk. Opgaven kan gennemf�res af en rutineret audiofil p� ganske kort tid - et par dage med det rette udstyr. Utr�nede vil aldrig n� ind til sandheden omkring de lydm�ssige egenskaber og risikerer desv�rre at komme til forkerte konklusioner. N�glen ligger, efter min mening, i h�j grad i det anl�g der anvendes. Nogle anl�g kan med utrolig lethed afsl�re forskelle mellem komponenter hvor det med andre anl�g er n�rmest en umulighed.

Hvad er din egen holdning?

Hvad er en rutineret audiofil?

Er det en person, som har købt masser af dyrt grej gennem årene og dermed selv tror at han har fortjent "titlen" audiofil? Eller er det en person, som har lyttet til musik i årtier, og som sætter pris på musik, selv om musikken kommer fra et skod-anlæg?

Hvad er definitionen på en "utrænet" person?

Én, som ikke lytter til musik dagligt, og er dermed ude af "træning"? Én, som lytter til musik 24/7, men som ikke forstår at værdsætte musikkens finere nuancer?

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
TRÅDEN ER MODERERET!!

Engang imellem virker de ommodereringer nu en kende besynderlige/tilfældige.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

jeg vil umiddelbart mene, at jo længere tid en anmelder lever med et givent testemne, jo bedre vil denne kunne beskrive produktets kvaliteter eller mangel på samme. Dels profiterer mange produkter af tilspilning, dels er det i min optik ikke muligt for alvor at beskrive et produkts egenskaber i andet end generelle termer, hvis testen har strukket sig over en weekend. Som læser af anmeldelser savner jeg generelt en beskrivelse af hvilket øvrigt grej der indgår i kæden, og hvilke sammenlignelige produkter der har indgået i lytningen.

brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

jeg vil umiddelbart mene, at jo længere tid en anmelder lever med et givent testemne, jo bedre vil denne kunne beskrive produktets kvaliteter eller mangel på samme. Dels profiterer mange produkter af tilspilning, dels er det i min optik ikke muligt for alvor at beskrive et produkts egenskaber i andet end generelle termer, hvis testen har strukket sig over en weekend. Som læser af anmeldelser savner jeg generelt en beskrivelse af hvilket øvrigt grej der indgår i kæden, og hvilke sammenlignelige produkter der har indgået i lytningen.

brok

Det er klart at det er ret afgørende om testobjektet er tilspillet eller ej..er det ikke det..så må anmelderen jo tilspille det først og det forlænger testperioden. Derfor helt enig med dig

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Det synes jeg er meget svært at svare på. For det første kommer det an på hvad det er for noget grej, om det er spillet til og så videre..

Men når det så er sagt, så har jeg det selv sådan, at jeg forholdsvis hurtigt kan høre om der er tale om grej som falder i min smag eller ej. På det punkt er jeg nok lidt sort/hvid. Men hvis det er noget som jeg synes der er potentiale i, så tager det mig længere tid at komme helt overens med mig selv om, hvad det ér jeg synes er godt. Efterhånden kender jeg mig smag, eller ved hvad jeg i alle tilfælde ikke er til, og derfor undgår jeg naturligvis disse ting. Også fordi jeg ikke vil kunne skrive noget som helst positivt om det, og det ville måske falde nogle for brystet som synes at det var en fed forstærker... eller hvad der nu er tale om.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
MC955 skrev:

Det synes jeg er meget svært at svare på. For det første kommer det an på hvad det er for noget grej, om det er spillet til og så videre..

Men når det så er sagt, så har jeg det selv sådan, at jeg forholdsvis hurtigt kan høre om der er tale om grej som falder i min smag eller ej. På det punkt er jeg nok lidt sort/hvid. Men hvis det er noget som jeg synes der er potentiale i, så tager det mig længere tid at komme helt overens med mig selv om, hvad det ér jeg synes er godt. Efterhånden kender jeg mig smag, eller ved hvad jeg i alle tilfælde ikke er til, og derfor undgår jeg naturligvis disse ting. Også fordi jeg ikke vil kunne skrive noget som helst positivt om det, og det ville måske falde nogle for brystet som synes at det var en fed forstærker... eller hvad der nu er tale om.

En anmeldelse er mere end hvad jeg personligt bryder mig om. Det skylder man producenten og importøren. Man bør tillige gøre sit yderste for at sætte sig ind i målgruppen. Jeg vil i hvert fald ikke bare jappe det igennem. Jeg tror på, at seriøsitet bliver honoreret af læserne og importørne uanset resultatet af testen. Ved importøren at testen er seriøs, til trods for negativ kritik, så opnår man forhåbentlig tillid og det tror jeg er vigtig. Det er jo nemt nok at skrive at det er noget juks eller noget himmelsk...men der skal sørme være noget om snakken ..ellers bliver det ligegyldigt

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke nemt at være anmelder .

<men de gange jeg har sendt noget til test har jeg været glad for de har brugt meget tid på det ja helt op til 8 md .

Jeg ved med mig selv med alt det jeg har haft igemmen privat , har jeg tit tænk , nej det skal jeg have igen , jeg gjore ikke nok eller jeg dømte det for hurtigt især hvis jeg høre det et andet sted hvor det spiller max så er jeg ved at gå til for at prøve igen .

Jeg kender også et par anmelder i tyskland de sidder bare skrive alt igemme på ingen tid de er bare gode til at skrive andet kan de ikke .

Man kunne også vende den om , hvor langtid bruge du på at afgøre om det er noget for dig ? .

Jeg må sige efter jeg har åbent shop er jeg lidt ? over hvor få der enlige ved hvad lyd de kan lide og hvor få der vil låne med hjem .

I alle de år jeg har købt hifi privat har jeg altid ville have det hjem på prøve før køb .

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes