| Forfatter |
|
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante:
Jeg fik kigget nærmere på mine fasett idag og der ER altså kun en skrue foran. se evt nrhf, der kan man se det på billedet.
Og så er der heller ikke en "skum-liste" bagved gitteret, spørgsmålet er om der skal være en på den version?
Jeg fik lige sat min 310 til hurtigt igår og den spiller bare  Fik hørt første side af båndet og musikken kender jeg vist fra lytteaftener hos dig  Kan det passe at der er lidt Yello og Lynott? Hvad er det danske? __________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være New order jeg mener.... ved bare at vi har hørt det på fuld blæs
Parkering Forbudt har nogle gode tekster
Side 2 er jeg ikke nået til endnu. Sidder på job i aften så der bliver først imorgen der bliver lyttet (til gengæld med Huldra 10,310 og Facett  ) __________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 05:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro:Jeg er spændt på at høre hvad du synes når du får tid til rigtigt at sætte dig ned og lytte til dit nye grej  Husk lige at spole de bånd du fik med herfra,både frem og tilbage....også en god ide på helt nye bånd,når/hvis du skal optage
----------------------------------------------------- c", ) ----------------------------------------- ------------------- --------------
Jeg er i lidt af et dilemma,synes jeg.Min gamle TR2075 har jo et defekt signalmeter....begge metre virker som de skal på min nye TR2075.Men på den nye er de 'uoriginale',de to metre.Det vil sige at de er fra en TR2025/2040.Og de er lige lidt anderledes,både med skala'en inde i signalmetret,men også selve belysningen af metrene er forskellig.
Her er den korrekte belysning på min gamle TR2075:
Og her er den 'uoriginale' belysning på min nye TR2075:
(Bemærk de to 'halvcirkler' af hvidt lys i toppen af metrene)
Jeg prøvede faktisk igår at skille begge signalmetre ad(altså to adskilte apparater igen igen).Den blå baggrund i hvert meter passer selvfølgelig ikke over i det 'forkerte' meter,klart nok  Skal vi lige ha' et billede af den gamle TR2075:
Hvis jeg tager den lille blå baggrund(iøvrigt lavet af plastik-jeg troede at det var papir) fra metret i min gamle TR2075 og sætter det direkte over i min nye ditto,så kan selve nålen ikke dreje rundt i metret,da der skal være skåret en halvcirkel for at den kan dreje......Og det er ikke noget man 'bare lige' skærer til.En lille bitte fejl eller det mindste hak,og det kan ses med det samme.Så jeg har bare samlet det hele igen,og tænker nu lidt over hvad jeg skal
Jeg kan ta' de to originale metre og flytte dem over på min nye TR2075,men så dur signalmetret ikke,men så har jeg den rette og originale belysning.
Eller skal jeg lade det være,og ha' to metre der virker som de skal,men med 'uoriginalt' lys?
Jeg ved det ikke endnu.....men det var godt nok ærgerligt at de to baggrunde i metrene ikke umiddelbart lige kunne skifte plads.
Jeg hælder mest til at flytte begge metre med over i den nye.Hvis jeg er rigtig heldig,så kunne det være et lille 'knæk' på ledningen i det gamle apparat,og så virker metret i min nye TR2075.Det må prøves og om ikke andet,så bliver belysningen som den skal være.Og jeg kan alligevel ikke se nålene ovre fra sofaen....  Bekymringer bekymringer __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 06:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke et weekend dilema !
Jeg har faktisk samme lys som i din "nye", dvs med halvmåne på begge metre. Har faktisk ikke lagt mærke til før at du gjorde mig opmærksom på det.
Ikke at det er det store problem, desuden er min 2075 placeret lavere end din så man syner ikke lyset direkte.
Jeg har besluttet at hive mine fasetter hjem her i weekenden og så skal der rålyttes - det skal blive spændende
__________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro:Jeg tænkte nok at du havde de samme metre,som på min nye TR2075...Jeg tror faktisk at de er ret sjældne efterhånden,de originale metre.Det er i hvert fald mere reglen end undtagelsen på f.eks. tysk eBay,at signalmetret kun har en række tal under 'smiley'en'  Den er jo født med tal både over og under 'smiley'en'
Her kan man måske ane de to rækker tal i metret til venstre:
Jeg er ikke som sådan 'ked af' de uoriginale metre,men det er svært ikke at gøre noget ved det,når de originale står lige ude i køkkenet  Jeg har besluttet at AM-antennen bliver på det gamle apparat.Jeg bruger ikke AM alligevel,og det tæller jo lidt på positiv-listen når den om føje tid ryger til salg  Det skal blive spændende at se,hvad markedet mener at sådan en sort TR2075 er værd,med de småskavanker den har(uden at de er alt for graverende  ).
Mashuro,jeg skal lige undersøge om der skal være filt bag fronten på dine Fasett'er(Type 1).Skal der det,så har jeg filt der passer lige over i.På Type 2 er der jo filt,og det er en del af konstruktionen.Det samme med Studio Monitor's,der havde et tyndt lag skumgummi bag frontstoffet.Gad vide hvordan det har lydt i sin tid?Jeg vil da antage at det må ha' dæmpet især diskant og mellemtone betragteligt  Og måske virker filten på samme måde i Fasett'en?Jeg skal lige se lidt på billeder __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro:Her er et billede af en Fasett (Type 1) fra norsk qxl:
Der er frit udsyn til 'teknikken' bag gitteret.Jeg tvivler på at den er født uden filt,da det simpelthen ikke er særligt pænt at se på....dette underbygges af produktkataloget 1973/74,hvor der er en del billeder af Fasett (Type1),som i alle tre farver(army-grøn,orange og rå-hvid) har en sort kant mellem gitter og kant.Der er ikke nærbilleder,men der er helt tydeligt ikke udsigt til 'teknikken' bag gitteret.Jeg piller filten af mine skod-Fasett'er,og så må vi i det mindste prøve at sætte det på inde hos dig-med og uden filt(-er)
Iøvrigt har du helt ret,der er kun 1 skrue på gitteret.Det fremgår jo helt tydeligt på billedet  Det bliver spændende at høre hvad du synes om dit nye legetøj  Prøv endelig også at sætte dine Hifi System 20 på din Huldra 10 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er faktisk en anden skrue...
Den sidder under logoet i bunden
Enhederne ser fine ud, lidt støvede men den er klaret
Der er så opstået et lille dilemma!
Bagsiden af gitteret afslørede en anden farve
Denne grønne farve syntes jeg faktisk matcher den originale kabinetfarve bedre.
Jeg har besluttet at lade dem stå uden gitter indtil at du kommer forbi, så kan vi se om der plads til det skum
Lidt lir  flot farve!
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro:Helt fra nye,da var gitteret rigtigt p*s-gult(på den army-grønne model)!Og så havde jeg alligevel ret i at der var to skruer  Du skal nok ikke sætte næsen op efter at kunne vende gitteret på dem.Du kan se at der hvor skruen skal sidde i gitteret,da er hullet undersænket til skruen(så skruen ligger plant i gitteret).Det er så tilsvarende 'forhøjet' på bagsiden.Det vil ikke blive pænt.....Men ellers et sæt pæne Fasett'er  Jeg bliver mere og mere overbevist om at de er født med filt bag det gitter __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chabby Chic mener godt at det kan lade sig gøre at undersænke dem den anden vej.
Med lidt snilde,du ved
Vi har legestue idag
Man kan vel se den p*ssegule farve der hvor logoet har siddet, på det øverste billede?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro:Hahaha  Hvis Chabby Chik siger sådan,så er jeg helt tryg  Du er i gode hænder,kan jeg forstå.Du må hilse ham __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med jubilaeet Tante, og alle jeres nye apparater  . I gaar sgu' til den! -tunghoer
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunghør:Tak skal du ha'  Ja,der bliver købt ind,og der ryger også LIDT ud.Det er tvingende nødvendigt,når man blot har en 2V  Nu ved jeg ikke hvor langt tilbage du har læst,men jeg har et sæt TL3520 på vej....det bliver godt nok spændende.
TL3520(for de uindviede):
Denne lille 3-vejs sag har 10" bas....
Jeg bliver bare nødt til at høre en 'mellemklasse' højttaler fra Tandberg.Jeg har de største stående,og en hel del 'småtterier' fra Tandberg.Nu rammer jeg ca midten med denne TL3520  Jeg har læst lidt i Guldtuborg's tråd på Alternativ Audio,og han hævder at netop TL3520 spiller rigtigt godt med TR2080....Det havde jeg ikke gættet på,men nu skal det prøves,dog ikke på TR2080,men på TR2075  Jeg håber at de er så gode,at TL3520 stadig er her når du atter vender næsen mod det kolde nord,Tunghør.Nyd det og fortsat god tur derude(du aner ikke hvad du går glip af-hahahaha  )
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ -------------------
Jeg har tænkt lidt over hvilke højttalere der passer godt til en given reciever......Jeg er nået frem til at det måske hænger således sammen;TL1210,1510,2510 og 5010 nok passer allerbedst til recieverne TR10XX(samt TR200 og Huldra 10).Det '10'-tal til sidst i højttalernes nummer passer jo godt med recievernes TR10XX(højttalere og recievere er iøvrigt samtidige).
Modellerne TL1520,2520,3520 og 5020 passer så til TR20XX(samt TR220).Bemærk '20'-tallet der går igen.Disse recievere og højttalere er også samtidige.
Hermed mener jeg ikke at f.eks. TL1520 nødvendigvis er verdensklasse med TR2075,men uden tvivl bedre end TL1210 med TR2075(dette er den værste kombination jeg selv har hørt).
Jeg har 'filosoferet' over dette et stykke tid.Det har undret mig lidt at høre at TR2080 skulle være god med TL3520.Og en anden jeg kender,spiller på to sæt TL5020 på en TR2055 og er meget tilfreds....så det må næsten hænge sådan sammen,som jeg har skrevet ovenfor  Det skal blive godt at få syn for sagen
Det korte af det lange er at Tandberg recievere er RET kræsne med højttalere....Det er lige før jeg vil 'fraråde' at købe større Tandberg-reciever,hvis ikke man tager skridtet fuldt ud,og også får matchende Tandberg-højttalere til.Tandberg har jo ikke lavet deres produkter i blinde.Jeg er ret sikker på at der bag hver eneste reciever og højttaler,ligger masser af overvejelser og meget arbejde for at få den helt rigtige lyd,men kun inden for Tandberg.
Men det var jo kunden i butikken,der valgte.Og måske ikke altid valgte rigtigt.....Nu er der et stort brugtmarked at gå på opdagelse i,hvor aha-oplevelserne står i kø  Det korte af det lange er at det er meget vigtigt at reciever og højttaler passer sammen,for at kunne nyde Tandberg's berømte lyd
Jeg siger ikke at Tandberg's recievere ikke kan spille godt med 'fremmede' højttalere,men der er ikke garanti for at det lyder godt.Som udgangspunkt skal det være trykkammer-højttalere.Så kan det ikke gå helt galt.Inden for Tandberg,er Fasett'en en undtagelse da den har 'basport',som den eneste højttaler fra Tandberg(husker ikke om TML3005 har basport). Den skal så konsekvent ha' loudness  Det er rimeligt nørdet det her,men jeg tror at det hænger cirka sådan sammen
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante < spændende receiver/højttaler tanker du har gjort dig der , men kan der også være en sammenhæng mellem let- og tungdrevne ? TL-XX10 mener jeg er letdrevne, TL-XX20 noget tungere drevne, og TR-20XX serien har jo generelt mere strøm og watt end TR-10XX 
Ham der K. Tandberg du handlede med er en "kjempegrei" fyr. Har lidt ondt af ham for han købte min 2055'er, og en time efter han havde sat den til at spille, gik den i stykker . Han har dog taget det meget pænt, fundet et værksted, og forhåbentlig spiller den nu. Ærgrer mig at han skulle udsættes for det, for den har spillet upåklageligt her hele tiden. Mon ikke han også døjer meget med spørgsmål om slægsskab ?
Gråskæg og Tante er det en bestemt dato i har sigtekornet indstillet på (nord)jydeland ? Det vil jo være helt pingeling at få fri den dag, eller skal det være dagen efter ? hihi
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas:Du er klart inde på noget der,mht hvor lette eller tunge højttalerne er at drive.Ingen tvivl.Og i starten af 1970'erne var recieverne ikke særligt kraftige(og deciderede forstærkere fandtes stort set ikke i private hjem...).Så højttalerne var letdrevne.Man kan nok godt få et sæt højttalere der ender på '20' til at lyde godt på f.eks. TR1000.Det er straks værre den anden vej,at få et sæt der ender på '10' til at lyde særligt godt på bare TR2025....og højere op duer det vist slet ikke....  Det er sådan jeg tror at hænger sammen,generelt.
Jeg har lige mailet dig en artikkel som jeg tror du vil finde interessant som søndagslæsning  Og så skal jeg rykke Gråskæg lidt i hans skæg,og høre hvornår det passer i hans program.Jeg gætter på en gang i november,og sandsynligvis en fredag/lørdag.Der er jo noget af en køretur  Men vi kan jo skiftes.Jeg giver gerne et nap med bag rattet  Jeg vil enormt gerne høre dit setup!Et komplet 3000-anlæg.Det er ikke så tit man har muligheden for det.Personligt har jeg kun hørt det jeg selv havde og afhændede for ca 17 år siden.Men det var ikke på Tandberg højttalere.Dengang anede jeg ikke at Tandberg også havde lavet højttalere  Det er der dog efterhånden rettet op på __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante < har lige besvaret din mail......rigtig meget interessant læsning .
De 3520'ere du har på vej, har Guld Tuborg rigtig nok rost helt vildt, så du har vist noget at glæde dig til. Er det originale billeder du har vist, eller har du fået indtryk af den kosmetiske tilstand ind- og udvendigt ? Tuborg har vist lavet en del modifikationer - hvor jeg står af - men de ligger vist meget højt på tilfredsbarometeret.
Har selv den Tandberg "samling" på vej ind, som du sikkert har set annonceret, og er meget spændt på hvad stand det er i, men det må vente lidt til det bliver afhentet.
Fint at du vil rykke gråskæg lidt, men sig lige til, hvis du får brug for lokkemad ikke ? Har noget på vej ind, der kunne have hans interesse 
Har jo ikke et komplet 3000-serie anlæg, men kan du nøjes med lidt mindre ? 
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas:Ja,billedet af TL3520 er de faktiske højttalere,så det ser da lovende ud  Jeg har ikke set dem bag frontstoffet,men der står de er iorden(krydser fingre...).Jeg ved at Guldtuborg er en uforbedrelig 'tweaker'....  Han kan ikke lade være.Jeg skal ikke ha' tweaket noget,men sætter min lid til at Tandberg i forvejen har 'tweaket' til maks
Og du har en vognladning mere på vej?  Spændende spændende.Det var noget med blandt andet TL5010(med en uoriginal diskant,ikke?).Om ikke andet,så får du et vink med en vognstang om hvordan sådan et sæt lyder
Jeg skal nok holde Gråskæg til ilden.Jeg har dog indtryk af at lige nu er han vist en travl herre.Men det er vist kun resten af oktober.....så du hører helt sikkert fra mig/Gråskæg mht 'Turen til det Mørke...' __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
tante < hvis det er de faktiske højttalere, er de SAAATME flotte , og så er der da noget der tyder på, at de er behandlet med allerstørste respekt for navnet....kan ik lige huske det .
Jo 5010, 9000X, 2055, huldra8 og sølvsuper 10...i varieret stand....nå ja og plus et ældre TB fjernsyn ...selvom tv-kigningen jo er minimal, når man studerer Tandberg hele tiden ikke ?
Ja ham gråskæg er ikke nem at få fat i, har faktisk haft ringet til ham idag, men han har vist også mange års arbejde, der snart skal afsluttes. Jeg slutter alle fredage ved middagstid og har fri hver weekend, så i må endelig sige til 
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas:Det lyder jo spændende,det du har på vej  Det er da ikke utænkeligt at det gamle Tandberg-fjernsyn skal med retur til København...  Bare det ikke er et TV-møbel,for så kniber det vist med pladsen i bilen  Jeg får kun lige set en Deadline i ny og næ på computeren.Der er ikke plads til TV i stuen længere  Og jeg føler ikke at jeg går glip af noget.Jeg er ikke vild med dans,og har ikke hus,have eller friværdi.Med andre ord er jeg ikke en typisk målgruppe for det l*ort de sender
Jeg foretrækker musikken-anytime!
Dine arbejdstider passer vist noget nær perfekt for den kommende Jyllands-tur  Det skal blive hyggeligt! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |