Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 19:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Her er lidt at måle sig mod. Kun 2,5 L mere end Hifi System 20.
Det er den første Tandberg HT som jeg har set med papir/pap. Selv mine HS 20 er med gummi, som jo holder længere.
Jeg syntes ikke at de ser sønderlig brugte ud - blev nødt til at spørge sælger om han havde sat nye enheder i.
"næh.. de har jo stået hos en gammel mand som ikke har brugt dem så meget"

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

TL1520!! Tillykke med dem

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu lyttet lidt til dem på både Huldra 10 og TR1055. Førstnævnte gør det bedst, på 1055 lyder de presset på en underlig måde.

I følge denne tabel fra 1975 anbefaler Tandberg TL 1520 til f.eks TR 200 så det skal også prøves
Det er jo også den mindste HT i TL 20-serien så selvfølgelig passer den med de små recievere

Får du din model i TL 20 serien idag ,måske?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Mashuro:Jeg vil faktisk godt tro at TL1520 er lige lille nok til TR1055.Om det har noget at gøre med at den er 2-vejs,det kan jeg ikke lige greje.Men Fasett'en er jo 2-vejs,og den gør det jo godt på TR2075(med loudness ).De ser fine ud,dine nye TL1520 Og så passer designet smukt til Studio Monitor's Har du prøvet dem på TR2075,eventuelt med et skvæt loudness?
Om jeg får mine TL3520 idag?Det ville da være dejligt,men jeg sætter ikke næsen op efter det.....for så bliver jeg ikke skuffet De skal da være yderst velkomne,meeeeen jeg tvivler.Jeg skal nok holde dig og andre orienterede om mine nye TL3520'er.Spændende
Og Huldra 10 og TCD310 spiller begge som de skal,Mashuro? Det håber jeg dælme! Jeg skal lige ha' taget et billede af det kabel du skal bruge,hvis du vil bruge Huldra 10 som forforstærker til TR2075.Det er IKKE et kabel med DIN-stik i begge ender.Det er et stort 'jack'-stik i den ene ende og phono-stik i den anden ende.Jeg smider et billede her,lidt senere

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ------------------

Jeg har lige læst bogen af Trygve Hegnar-'Vebjørn Tandberg'.Spændende læsning,må jeg sige Kjell Kranzberg har været så venlig at sende mig en kopi af bogen(Tak for det,Kjell.Der er post på vej til Motala )

Den er faktisk mere interessant end Vebjørn Tandberg's egen 'Mennesket i Bedriften',da den har 'fremmede' øjne på hvad der gik for sig.......Jeg fik helt ondt af Vebjørn Tandberg som jeg læste bogen.Især de sidste år(fra 1974-1978) må have været meget frustrerende for Vebjørn Tandberg,der som bekendt havde startet det hele i 1933.Tænk engang,til sidst tog man gudhjælpemig embedsboligen fra Vebjørn Tandberg,som han havde boet i de sidste 16 år,for at spare sølle ca 400.000 NKr.Da var manden 74 år gammel!!Oveni blev han forment adgang til fabrikkerne(hans et og alt,i og med at han var ungkarl),som han SELV havde bygget igennem årene......
Vebjørn Tandberg gik meget op i at apparaterne de producerede skulle give ejerne af apparaterne affektionsværdi Det lykkedes til fulde!!! Nu kan jeg bedre forstå at jeg har så svært ved at afhænde noget som helst der står Tandberg på

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ------------------
Og så er der et sæt TL5020'er på norsk qxl,lige nu:

Billederne er gamle billeder fra diverse eBay auktioner.Den norske auktion er her: TL5020 fra Norge
Lækker sag!! Og jo,det ER en 12" bas

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Mashuro:Nu har jeg lavet en lille billedserie med 'how to do',hvis du vil bruge Huldra 10 som forforstærker til TR2075

Phono-stik går i PRE AMP OUT(mener jeg....jeg bliver helt i tvivl nu Prøv dig frem )

Det lille jack-stik er ikke stort nok,og derfor bruger jeg adapter

Jack-stik sættes i Huldra 10's hovedtelefonudgang.

Sådan ser kablet ud i hel figur:

Jeg har læst et sted at dem der har denne løsning permanent,har sat en modstand på hovedtelefonudgang,så det kun spytter 1/6 styrke ud.Du husker nok hvor lidt man skal dreje på volumeknappen
Jeg købte sådan et kabel(1,5 m) i Aldi for nylig,formedelst 20 kroner Kun det bedste!! Det er vel dybest set sådan et kabel man bruger,hvis man vil tilslutte sin Ipod/discman til anlægget i stuen?

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Det er nu prøvet
Ikke en udtalt succes - meget knas og støj på linjen .
Men det regnede jeg også med - det blev samme resultat hos dig,jo
Og fuld blæs på volumen!!

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Kan det passe at TL 5020 er den eneste HT i TL serien som har gummi ophæng?
Det kom op på den norske QXL, i forbindelse med salget af de 5020 deroppe.

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Mashuro < beklager det aner jeg nix om..men mon ikke en af de stedlige detektiver her i tråden eller på AA kender svaret ?....men de ser sgu flotte ud de 5020'ere....købte du dem ?

Fik hentet den her stavl idag...

...nederst til venstre skimtes lige et medfølgende TB fjernsyn

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

bhp12
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Så landede der et sæt Studio Monitor's på DBA: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=52334220

pris. 4000,-

Og så står de endda  på sjælland
Til top Vis bhp12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhp12

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tillykke til den der får de guldklumper ....go go go

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hold da op, 2-mas, hvad gjorde/gav du for at få lov til at tage de sager med hjem? Og vis da lige mere af det fjernsyn (hvis der da rent faktisk er tale om et Tandberg)!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Sveske > jeg betalte

Der var en Huldra 8, Sølvsuper 10, TR-2055, TL 5010, 9000X spolebåndopt ,tcd300.....nå ja og så et ældre Tandberg fjernsyn ctv 3-3-162.......næsten som dette http://www.nrhf.no/t-ctv-3-3-163.html 

spurgte også om ikke han havde mere til salg

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

bhp12 skrev:
Så landede der et sæt Studio Monitor's på DBA: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=52334220 pris. 4000,-Og så står de endda på sjælland

Og når man så har fået dem i hus så kan man passende købe deres naturlige sekundant
Himmerige for en beskeden sum Vintage vinder!

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Jeg har lige læst bogen af Trygve Hegnar-'Vebjørn Tandberg'.Spændende læsning,må jeg sige 

Den er faktisk mere interessant end Vebjørn Tandberg's egen 'Mennesket i Bedriften',da den har 'fremmede' øjne på hvad der gik for sig.......Jeg fik helt ondt af Vebjørn Tandberg som jeg læste bogen.Især de sidste år(fra 1974-1978) må have været meget frustrerende for Vebjørn Tandberg,der som bekendt havde startet det hele i 1933.Tænk engang,til sidst tog man gudhjælpemig embedsboligen fra Vebjørn Tandberg,som han havde boet i de sidste 16 år,for at spare sølle ca 400.000 NKr.Da var manden 74 år gammel!!Oveni blev han forment adgang til fabrikkerne(hans et og alt,i og med at han var ungkarl),som han SELV havde bygget igennem årene......  

Ja, den boken d v s Tryggve Hegnars är mycket intressant.

Hur många av er känner till att det ryktades om att V Tandberg var homoseksuell? Detta skulle vara anldeningen till att han på frågor om kone och familie alltid svarade "jeg är gift med fabrikken".

Nästa år 2008, är det 30 år sedan han dog.

Om ni besöker www.hifisentralen.no och vintageavdelningen där, har jag lagt ut en lista med intressant läsning om Tandberg som bedrift och om Vebjörn Tandberg som person; alltså inte om produkterna. Allt i den listan kan beställas som kopior via lokala bibliotek. Det gjorde jag och mitt bibliotek beställde från Deichmanske i Oslo.

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Kjell < KANON....alletiders til hyggelæsning på de lange vinteraftener   ...pyt med hans seksualitet, for han er vel ikke så farlig længere ?

Mashuro < her er de TL-5010, der lige er kommet ind ad døren :

Beklager fotokvaliteten, men har kun kamera i telefonen..

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

5010 og 5020 er vel fra samme tid ,men hvorfor lave en med 1 diskant og en med 2?
5020
5020 med samme genkendelige alu liste som på vores SM og 5010 har vel samme kabinet som 1210.
5020 fremstår som topmodellen i TL serien og jeg syntes ikke at man ser så meget til 5010, står den i skyggen af 5020?

Hvordan lyder de?

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Mashuro < så vidt jeg har kunne opsnuse, er 5010 topmodellen indtil starten af 70'erne, hvor så XX20 serien kom, og hvor 5020 var numero uno indtil Studio Monitorerne kom. Har du hørt 5020 ? Jeg har desværre ikke, men 5010 spiller faktisk rigtig fint, og de kører lige nu . De er faktisk også ret pæne, frontstoffet er helt intakt, træet nydeligt og har du bemærket den udfræsede kant hele vejen rundt ? .

Må man være så fræk at høre, hvad du egentlig har stående af TB derhjemme...udover dårlige sidepaneler og top  ?

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen i denne tråd der kan fortælle hvad jeg kan gøre med mine Tandberg papirer så de kommer til gavn for andre Tandberg Freaks?

Der er tale om service og bruger manualer til TCD 310 og 330 samt til TR 2075.

Desuden er der noget ca. 50-75 siders undervisningsmateriale fra Tandberg fabrikkerne om indføring i deres egen båndteknik.
D.v.s. at der blandt andet skulle være tekniske forklaringer på enten deres Crossfield eller deres Dyneq og Actilinear systemer.

Så er der lidt brochurer etc.

Er der ikke noget med at der ude på nettet et eller andet sted er en server hvorpå disse kan uploades i indscannet form?

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

2-mas:Tillykke med de fine sager Du gør hvad du kan for at holde noget af Tandberg-grejet i Jylland Du har ret,2-mas,5010 var top-modellen i start 70'erne.De andre er TL1210,1610,2510.De har alle den 'falsede' kant rundt på fronten.Disse var afløsere for Hifi System XX.I 1974(så vidt jeg husker) kom så TL1520,2520,3520 og TL5020.De er kendetegnede ved bla alu-kanten og iøvrigt den sidste deciderede serie af højttalere.I 1975 kom så Studio Monitor's som blev produceret op til ca 1979,så vidt jeg kan sjusse mig frem til.I start 80'erne kom så Tandberg's definitivt sidste højttaler,nemlig TML 3005(kun bygget i 250 eksemplarer....med 13" bas)
Er det ellers rimeligt velkørende grej,2-mas?Er der bånd med til din 9000 Crossfield spolebåndoptager?Det er sgu lækre sager,det der Masser af teknik at gå og pille i.....

Mashuro:Du beskriver en del knas og knitren da du prøvede Huldra 10 på TR2075.Det er temligt sikkert snavs i især hovedtelefonudgangen på Huldra'en.Der har nok ikke været et stik i,i de sidste mange år Men ellers er jeg enig i,at det er lidt for voldsomt med den kombination

Niklas:Hvis du mailer det til ham her : akscans@gmail.com ,så smider han det ind på denne liste: Tandberg database Det er et fantastisk arbejde han lægger i det Han hedder Njord Noatun,en nordmand bosat i Californien.Han har dog ikke glemt Tandberg

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

hej niklasthedolphi !

På alternativaudio.com er man i fuld gang med at opbygge en Tandberg database

Se http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=2328&am p;start=0&sid=a6288904a576215f9ade8683105346e1

Tror de er meget interesseret, så måske var det en ide at kontakte ham der hedder "Njord Noatun". fedt at du vil ligge de ting frem, så alle kan få glæde af dem...  

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes