Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 10 December 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Kjell:Jeg er godt nok imponeret over dit arbejde på mine basser Jeg bliver nødt til at spørge dig....hvorfor skifter man også domen?Er det ikke nok bare at skifte ophæng?Selve pap-'trakten'(ved ikke hvad den hedder) er stadig original,ik'?   

Ja, pap-trakten, d v s konen, fortfarande original. Jag har limmat ny skumkant på originalkonen. Jag har också limmat fast ett nytt dammskydd i mitten av konen. Original dammskydd går sönder när man skär bort det.

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 December 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Kjell

Det var en rigtig fin fotoserie der gav et godt indblik i hvordan en ny skumkant kommer på - jeg er begyndt at hamstre IKEA kataloger sp jeg har det rigtige værktøj

Hvad koster en ny skumkant og en ny støvhætte - ca. ?

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Skumkanten ser ut så här när man köper den.

Det är alltså en hel pappkon med skumkant och stövhaette.

Man klipper själv bort skumkanten och stövhaetten.

Det som blir kvar av konen kastas bort.

Pris 39 SEK + frakt.

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 December 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Kjell:Det er flot arbejde,det der!! Det bliver godt nok spændende at få dem tilbage....

Jeg sidder og filosoferer over at det er utroligt så fed lyd der er i det gamle grej.Det meste er langt over 30 år gammelt.Men lyden er verdensklasse Det yngste i mit setup er min næsten 21 år gamle Tandberg TCD3015(cd).Det er tankevækkende,synes jeg.Alt andet er fra 33 år og opefter......Der er godt nok lyd i stuen alligevel!!

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Jeg sidder og filosoferer over at det er utroligt så fed lyd der er i det gamle grej.

Ja, jag håller med dig.

Jag skickade paketet i dag. I neste uge bör du kunna lyssna på dina TL 3520 med originalelementen.

Jag rekommenderar dig att också byta elektrolyterna i delningsfiltret. De har säkert tappat sitt ursprungliga värde sedan högtalaren var ny.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Kjell:....hmm,ja,men jeg har nu ikke konstateret at der er mangler i lyden Men det kunne være lidt sjovt at prøve.Men det er næsten tweaking,og det er jeg som bekendt ikke til Ej heller kabler.Jeg er bare spændt på hvordan det lyder anderledes end det lyder nu.Det er en go' 10" bas fra den Beovox S60 .... Det glæder jeg mig til at høre,forskellen i bassen,hvis der er forskel,og hvilken der lyder bedst(i mine ører).Nu har jeg hørt på B&O-bassen i et par uger,og den lyder altså godt

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Nej, Tante...

Inte är det tweaking att byta gamla elektrolytkondensatorer. Det är närmast nödvändigt. Elektrolytkondensatorer torkar när de blir gamla och bör bytas.

Jag har i dag beställt nya till mina Studiomonitorer. Jag byter de gamla oavsett om högtalarna blir sålda eller ej.

I gamla förstärkare är det bra att byta elektrolyterna i nätdelen.

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 December 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Kjell Kranzberg skrev : Jag har i dag beställt nya till mina Studiomonitorer. 

Hej Kjell, der fangede du min interesse, vil du evt fortælle lidt om hvilke typer og værdiger som du skifter til i de Studio Monitos delfiltre Er dine Studio Monitors fra første serie, og har du skiftet kondensatorer før, på Tandberg højttalere
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Guldtuborg!

Ja, jag byter alltid elektrolytkondensatorerna i högtalarna!

Jag köper billiga. De är av fabrikat "Jamicon". Made in Asia/Taiwan.

Här är en bild på delningsfiltret i Studiomonitorerna:

12uF byter jag till 10uF+2,2uF. Parallellkopplas!

50uF byter jag till 47uF+3,3uF. Parallellkopplas!

Kondensatorer parallellkopplas tills man får rätt värde. De ska INTE seriekopplas!

Polyesterkondensatorn sitter i diskanten; de andra sitter i bas- och mellan-register.

Om man vill kan man naturligtvis byta till dyra kondensatorer, men jag gör inte det. Jag tror inte att det är värt pengarna.

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 10 December 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej igen Kjell. Mange tak for et hurtigt svar, med tydelige data, billeder og forklaringer 

Jeg kender de Elfa'er, og du har ret i at det ikke er så absolut nødvendigt at udskifte den i diskanten, helt enig

En kondensator type som jeg kunne finde på at er anvende er de grønne fra ELKO, de er ikke så hammer dyre og rimelige i ydelsen til sådan et udskiftnings projekt

Du Kjell, har du en egen tråd hvor man kan følge med
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej igen Guldtuborg!

Jag känner inte till de gröna från ELKO, men de är säkert fina. Var köper man dem?

Jag vet att det finns entusiaster som köper dyra kondensatorer, men jag gör inte det. Jag vet också att det finns entusiaster som menar att man inte behöver byta gamla kondensatorer. Det tror jag inte på. Elektrolytkondensatorer åldras och förlorar sitt ursprungliga värde. De börjar också läcka när de blir gamla. Jag vet, jag har erfarenhet av sådant, både i högtalare och i förstärkare. För ett par år sedan hade jag ett par Tandberg TL 5010. När jag köpte dem var en diskant kaputt. Den hade gått sönder p g a att kondensatorn gått kaputt. Den hade börjat läcka. Jag bytte alla kondensatorerna i filtret och bytte naturligtvis diskanten. Nu har jag inte dessa högtalare kvar - de är sålda.

Polyester/polypropylen/polykarbonat-kondensatorer behöver inte bytas om de är gamla. De åldras inte.

PS: Mina studiomonitorer har serienummer 1681.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men nu er det vel bipolar i sætter i?
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Undskyld, men nu er det vel bipolar i sætter i?

Ja, jag monterar nya bipolära elektrolyter.

I original sitter i filtret "Marcon". Det är vanliga standardelektrolyter från den tiden. Även Luxor använde Marcon.

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 December 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Kjell < BURDE du ikke være lærer i elektronik ? . Guld Tuborg synes også du skal ha' en tråd her....kunne den ikke hedde Kjellshifiteknik4all ?

Guld Tuborg < fin fin forstørrelser du laver , men det der fotohalløj lærer du mig lige ved lejlighed ikke ?

Her er iøvrigt HPM-1100....de har også fået monteret nye skumkanter på basserne. Ærgeligt man ikke må prøvelytte før imorgen.....limen skal vist hærde ....til højre ses en lidt mindre Tandberg Studio Monitor  

Tante < dejligt du stadig kigger ind her....mon de kan tænkes at dine lånte B&O-basser går dybere end de originale ? Det var jo det du også erfarede heroppe, men lad os høre når "julegaven" fra Kjell er landet  

Gråskæg < er du gået vinterhi ?

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 11 December 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:
Her er iøvrigt HPM-1100....de har også fået monteret nye skumkanter på basserne. Ærgeligt man ikke må prøvelytte før imorgen.....limen skal vist hærde ....til højre ses en lidt mindre Tandberg Studio Monitor  

Uha uha 2-mas.  Jeg er jo nok nærmest den som er allermest spændt på at høre hvad du synes om dine HPM monstre, nu når de er fit for fight igen. Du må meget gerne sende en PB når du har testet dem.

Og nu et spørgsmål som ikke har ret meget med højttalere at gøre:

Er der virkelig ikke nogen herinde som har snuppet denne reiseradio TP41 endnu? Den må vel være et must for en sand Tandberg connaisseur? 

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Sean < du får en PM imorgen...gør du HELT SIKKERT .....1,2kg kostede nye skumkanter. Der er kun en TP41 til salg, men havde han nu bare haft to, for man vil da ikke nøjes med mono

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:
2-mas skrev:

Uha uha 2-mas.  Jeg er jo nok nærmest den som er allermest spændt på at høre hvad du synes om dine HPM monstre, nu når de er fit for fight igen. Du må meget gerne sende en PB når du har testet dem.

Og nu et spørgsmål som ikke har ret meget med højttalere at gøre:

Er der virkelig ikke nogen herinde som har snuppet denne reiseradio TP41 endnu? Den må vel være et must for en sand Tandberg connaisseur? 

Jo kunne godt tænke mig sådan en, men ved bare jeg ikke får brugt den

kunne være sjovt med en lydduel mellem den og den her

den spiller stort og flot
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Roky < hvad er det for en den der ?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Seansmiller:Det er ellers en lækker reiseradio,sådan en TP41.Men jeg må gi' Roky ret....man får ikke rigtigt brugt den.Jeg bruger nærmest ikke min overhovedet.Og tænker faktisk på at den må videre.Det er jo ikke noget museum jeg driver her Den eneste jeg kender der virkelig får brugt sin TP41,det er min gamle mor.Hun er helt vild med den

Ellers er der ikke sket det store....jeg har været stille,da jeg har været sløj Næste spændende kapitel bliver altså de 'nye' basser som må være lige på trapperne fra Kjell Jeg GLÆDER mig Det er især spændende om der er markant forskel i bassen,når nu jeg sætter en 8 Ohm's enhed i,der hvor B&O enheden sidder nu(den er 4 Omh...).Med lidt held i sprøjten,så kommer de idag

2-mas:Det lyder næsten som om du har fundet Studio Monitor's overmand i de Pioneer højttalere?Er de ikke forholdsvis letdrevne,de Pioneer?Flotte er de godt nok.Men hvis jeg har ret i at de er letdrevne,så er de nok ikke skræddersyet til dit 3000-anlæg....Og hvad skal man egentlig med Pioneer,når man har Tandberg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 December 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Kjell Kranzberg skrev:

endelig er svaret kommet på hvordan man undgår al den ballade nårt konen ikke kan lide at have hifi grej stående - hun - konen altså - kastes bort dvs kasseras som Kjell så fornuftigt skriver

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes