| Forfatter |
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjell Kranzberg Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Qbiq Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 03:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt Nytt År fra det kolde land langt der nord... Takk for en hyggelig tråd som jeg har fulgt med på siste 6-8 mnd.... Tante er super-kille (nei det var ikke dansk tror jeg, kanskje svensk?) entusiastisk som faen... håper 2008 blir NESTEN like bra som 2007 :) selv UTEN SM!! ? ;)
TAKK FOR 2007 folx... alle sammen... fra en norbagge som ikke har rævva full av TB.... men som like den gode gamle lyden..
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen til 2008, håber alle er kommet festligt men sikkert ind i det nye år . Er der nogen, der har fået klager fra naboerne ? 
Særlig velkommen til dig Qbig , herligt at få besøg fra TB hjemlandet. Har indtryk af vi jævnligt "besøger hinanden", for der er jo også mange gode steder deroppe i fjeldet på nettet om den gode gamle lyd og Tandberg i særdeleshed. Ja Tante er en super-kille og meget inspirerende. Havde fornøjelsen at møde ham og også Gråskæg for et par måneder siden, og det var klart et af højdepunkterne i 2007 
Roky < forstår godt du ønsker mere....det gør jeg også, men HUN vil ikke altid ...nej spøg til side....har man først "opdaget" kvaliteten i Tandberg, er det nemt at blive hooked...ja jeg har da selv nærmest været i "fængsel" siden sommeren 
Guld Tuborg < De 15" er skam monteret og har vel været det i 3 uger nu ! Lyden fra Studio Monitors og HPM-1100 er begge SUPERGODE, og det er faktisk hamrende svært at afgøre hvilket sæt der skal blive, og hvilket der må rejse . Havde besøg af et par rørenthusiaster forleden dag, og bad dem komme med deres bud på forskellene i lyden på de to sæt. Deres opfattelse var at HPM'erne havde bedst diskant og bass, mens Studio Monitors var klart bedre i mellemtonen ! Det var meget spændende at høre deres vurderinger, men valget er sgutte blevet nemmere 
Tante < uanset hvilket sæt der spiller her, spiller gulvet lidt med   ....tror det du nævnte for snart længe siden om akustik og tæpper spiller en stor rolle....mener ikke der er god lyd i gulvplanker 
Der er også understel på HPM'erne, som det ses her:

Der er nok ikke meget dæmpning i sådan en træfod, men er der det i Studio Monitors metalfødder ? Mon man overhovedet dengang i starten af 80'erne spekulerede ret meget i dæmpning, resonans og vibrationer ?
Der er iøvrigt lidt om emnet og nogle pudsige forslag her : http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=140991
Sergeit er, forståeligt nok, langt nede i kulkælderen, og han synes nok at det efterhånden er en meget høj (lyd)mur han skal over...håber dog klart han vil fortsætte sit projekt, og jeg er da selv klar til at ta' min del af opgaven - også økonomisk. "Nye" basser kan jo fremskaffes, pakkes af en lagermand og sendes afsted. Det kunne være interessant, hvis han kunne sende nogle fotos, men han har lovet at følge op og komme med yderligere informationer.
TAK for dine oversættelser af det tekniske iøvrigt 
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puuuuhaaaa, godt nytår til jer allesammen.
Glæder mig til endnu et år i selskab med den bedste tråd på H4A.
Jeg vil smide mig på sofaen og nyde mit Pioneer vellyd, dog på noget lavere blus end igår aftes.
2mas< Du smider lige en post hvis de der Pioneer højttalere mangler et godt hjem en dag.
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken < får vi ikke lige den vellyd at se her også ??  . Har du ikke nogle fotos af grejet vi må se ?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber at alle har haft en rigtig god nytårs aften igår.Min var mere hygge end fest.Det ved man sjovt nok aldrig med de der årets-sidste-aften.Så jeg er klar til dagens dont imorgen  Der blev hørt en hel del på TR220 på TL1210 igår.Og det ER og bliver verdensklasse!!
Jeg håber ikke at der er alt for mange der har det sådan her:
Qbiq:Også godt nytår til dig  Og tak for roserne  Jeg er entusiast,ingen tvivl.Tandberg er for mig det ypperste og derfor meget nemt at ævle(snakke) om  Denne tråd er startet,simpelthen for at jeg kunne få afløb for min begejstring for Tandberg  At der så er en del der har fulgt mit eksempel er jo bare fantastisk.Jeg har den dybeste respekt for folk der har turdet at binde an med det lækre gamle grej.Og INGEN er skuffede,tvært imod.Det er Tandberg der dur!!
Zakken:Du bliver sgu nok ikke skuffet i 2008 heller....  Jeg tænker nogle gange at der er sagt det der skal siges,fra min side,om Tandberg.Men så sker der gerne noget,og så kører det deruda' igen  Så det er vist noget af en saga der nærmest har fået sit eget liv her.Og emnet Tandberg,er jo noget nær uudtømmeligt(heldigvis)  Jeg ville ikke ha' kunnet skrive mange linjer om for eksempel det Rotel-anlæg jeg havde,selvom det er det setup jeg har haft i længst tid(13 år).....det siger vist en del(.......om Tandberg  )
2-mas:Ja,det rykker altid at se folk i 'levende live'  Jeg har faktisk mødt en del af jer der skriver her i tråden.Det tror jeg er med til at gøre denne tråd så hyggelig.Jeg har jo jer og jeres grej i tankerne når jeg skriver.Det korte af det lange er at alt det her skriveri er gået op i en højere enhed  Der er gods i de folk der er med her,og det er fantastisk  Ingen nævnt,ingen glemt
Guldtuborg:Jeg må give Krenzler ret,du står for indlæg med KNALD i
Krenzler:Det var da en lækker sag,'den' der  Er det en Huldra
Nu vil jeg slænge mig på divaneseren og høre noget rigtig tråd........og nyde lyden og synet af det ufatteligt smukke og vellydende Tandberg setup,inden jeg går til ro for at være klar på jobbet imorgen __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er mine Tandberg ekstreme mini monitors TL-2520 med nyrenoverede basser :

og dernæst "fødderne" på Pioneer HPM-1100 efter venlig rådgivning fra Guld Tuborg er der nu monteret små filtpuder under hvert hjørne også :

Er der iøvrigt nogen her, som har erfaring med at udskifte det sorte frontstof på højttalere ? Er (heller ik) ik så god til det med stoffer...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt er det klipset fast på bagsiden og efterlimet Man plejer også at kunne se hvordan hjørnerne er blevet bukket originalt - så er det bar at kopiere uden at trække det skævt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik < tjaaaa...synes man ik her på stedet den receiver er bare lidt pæn ? Godt nok er palisander versionerne KLASSIKEREN, meeeen det sorte er altså nam nam ...spiser gerne .
Idag har "The Tandberg Collection"-cd'en været gennemspillet op til flere gange...nogen her der også synes den er god ? . Den er yderst sjælden, så ser man sådan en, er det bare med at gafle HURTIGT....også nam nam
Den CD indeholder fed musik både til at lytte men også til at teste med ....og testet blev der. Sådan et par nyrenoverede basser har vist godt af at blive motioneret, så idag skulle det være. Var for første gang nogensinde i "kl. 14", så lækkert at høre, nå ja og se sådan et par 15" blafre...der var gang i konen Fik lagt noget mere dæmpningsmateriale i, og uha hvor det kører , men ved nogen hvornår højttalere egentlig er "spillet til" ?
Der er iøvrigt et par lækre studio monitors til salg på norsk qxl lige nu.
Zakken < har du egentlig hørt noget af alt det Tanberggrej, vi snakker om her ?
r-i-b < tak for tipsene mht. frontstof ....må videre med det på et tidspunkt !
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas skrev:
|
men ved nogen hvornår højttalere egentlig er "spillet til" ?
|
|
|
Hej!
Många menar ju att högtalare behöver en viss "inspelningstid" för att låta "bäst".
Frågan är väl bara vad som menas med "bäst"?
Jag kanske tycker att det låter bäst efter "x" antal timmar, medan du "2-mas" tycker att det låter bäst efter "y" antal timmar.
Helt klart är att ett högtalar-element utvecklas under hela sin livstid.
Både den nedre upphängningen; "spidern"; och den övre; skum-ringen (kan också vara gummi eller veckat och coatad textile eller papper) ändrar egenskaper allt eftersom tiden går. Därmed ändras också elementets frekvenskurva och andra egenskaper.
Men eftersom ändringarna går långsamt och är utspridda över många år, är det inte säkert att man märker dem.
Om man kunde jämföra ett helt nytt och ospelat högtalar-element, med ett motsvarande som spelat i 10 år, skulle man nog höra skillnad.
Man kan inte få tillbaka ett högtalar-elements ursprungliga egenskaper genom att byta skum-ringen. Hela högtalar-konen med skumring, spider och spole behöver bytas i så fall.
M v h
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken < har du egentlig hørt noget af alt det Tanberggrej, vi snakker om her ?
Nej, jeg må indrømme at jeg er "jomfru" på Tandberg området.
Jeg drømmer jo stadig om en tur til Tantens hjemland(sjælland), for at nærlytte på sagerne.
Jeg har haft en Tandberg spolebåndoptager, og kan huske at den lød godt, men den er længe sendt ud af huset igen.
Har du iøvrigt fået liv i dine spolebåndoptagere 2-mas?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas:Spændende sager de TL2520'er  Dem gad jeg godt at høre på en Huldra 10,for eksempel  Godt at du kan li' din Tandberg-collection 2007  Jeg kan dårligt huske hvad der er på den?Er det Eminem,White Zombie og Metallica.....?Hvis det er den,så er der basis for fede 'vibes' i bassen
Jeg har godt nok ikke haft tid til noget som helst her i det nye år.....ikke andet end det der SKAL være tid til  Men igår holdt jeg 'hviledag'.Jeg var nødt til at teste om der var liv i min Huldra 10 (#2).Min kærestes TR220 er begyndt at brumme højt i højttalerne....  Nu tilsmiler heldet mig i ny og næ i denne tid,så det viste sig at min sidste overskuds-Huldra spiller rigtigt godt  Den skal med derud.Den bliver hun glad for.Den har også lidt flere kræfter end TR220,og så har den meget mere lys i skalaen,end TR220.Jeg kan ikke helt huske om TL1210 var et godt sæt til Huldra 10.Men det finder jeg snart ud af.Og hvis ikke,så bytter jeg bare med mine Hifi System 12(som stadig agerer køkkenhøjttalere hos min moar).Hifi System 12 og 20 er verdensklasse på Huldra 10
Her er omtalte Huldra 10,klar til afgang:
Jeg fik den lyse ide igår lige at prøve at sætte min lækre Walkman(Sony,som Gråskæg har været så storsindet at donere til en værdigt trængende....  ) på Huldra 10 over Hifi System 20.Det var vellyd i rå mængder  Den spiller dælme godt,sådan en Sony Walkman.Jeg tager også den med,bare lige for at kunne spille nogle gamle bånd  Min kærestes teenage-tøser har aldrig set så bedaget grej(og ej heller haft bedre lyd i ørerne,som er min påstand  ).De overgiver sig 100% hvis jeg kan få deres telefoner til at afspille gennem Huldra 10'eren....bare vent!!
Det skal iøvrigt blive spændende om jeg selv kan reparere den TR220....Med hjem skal den i hvert fald,og så må jeg kigge på den henad vejen.Jeg har også et båndoptagerprojekt som er på 'vent'.Jeg er for lidt hjemme i øjeblikket....men ikke at jeg klager,slet ikke.Der er jo stadig Tandberg der hvor jeg huserer
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Min kærestes TR220 er begyndt at brumme højt i højttalerne....
|
|
|
Det kan vara utgångselektrolyterna som är slut. Men andra felmöjligheter finns naturligtvis också.
Brummar det i bägge högtalarna?
M v h
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell:Jeg skal ha' den TR220 herhjem før jeg ved lidt mere om problemet.Det er her jeg har de optimale lytteforhold og mit værktøj.Indtil videre bytter jeg bare reciever,og så skal jeg nok komme med en indgående beskrivelse af problemet.Go' weekend,og held og lykke med salget af Studio Monitor's __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Kjell:Ja,det er i begge højttalere,også når der er skruet ned....  |
|
|
Ja, det skulle kunna vara utgångselektrolyterna som gett upp, men det verkar lite konstigt att bägge skulle ha havererat samtidigt. 
Något jordfel och/eller fel i "power-supply" kan också tänkas. Gissningsvis en kondensator som havererat. 
Brum beror ofta på att någon elektrolytkondensator gett upp, och sådana sitter det några stycken i apparaten...
Gamla elektrolyter är ofta bekymmer i gamla förstärkare.
Får du inte ordning på den själv, får du väl skicka hit den...
M v h
M v h
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til alle kan jeg nu fortælllllle at at jeg nu er r r of of offi cielt HOOKED Min dejlige TR2080 spiller lige nu det bedste den har lært og lyden har ALDRIG været bedre på mit værelse! Jeg brugte en time eller noget i går aftes på at save og hurtigslibe en midlertidig hylde så forstærkeren kunne komme op at stå! kl slog vel 23 45 inden jeg fik sat den op- skulle lige lave en forlængerledning til højre ht da den ikke var lang nok- var for nærig da jeg startede med at lave dem  - skønt den famøse netledning koster ca 1 kr meteren  Da jeg så endelig fik det lavet blev kl et stykke over 24 men spille det skulle det før jeg gik i seng  kunne ikke vente MÅ HA TANDBERG DAGLIG DOSIS! Anlægget blev endelig sat til og der var vellyd for alle pengene (Self) Enigma i skiven The Cross Of Changes første indtryk var at lyden var lidt skarp..Hmmm det er kablets eller CD-spillens skyld   Derefter  Mark Kopfler The Ragpicker's dream Diskant meget mere afslappet. Grejet vågnet op til dans og der er vellyd MMMMHHHHH ------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------- Jeg har fået MEGET mere bas (det jeg manglede)- selv med tone defeat (uden Loudness er der næsten for meget bas)  Billeder følger.....
|
| Til top |
|
| |