Forfatter |
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg:Nemlig!Det er sådan basserne ser ud i mine TL3520  Go'e,gamle og originale basser.Overfladen på bassernes forside er ikke coatede.Men det poster jeg et billede af senere __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg: Det ligner meget de enheder du har linket til men der mangler et x i nummeret. Jeg undersøger det snarest muligt. Tante: Og jeg som troede at enhederne var originale  . Men jeg fortvivler nu ikke af den grund. De spiller helt fantastisk  MVH Roky
|
Til top |
|
|
Farfar Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min ene Tandberg Studio Monitor spiller en anelse højere end den anden. Der er maks. tale om et par dB, svært at høre, men den er god nok. Jeg har self. tjekket alt fra signalkilde til effekttrin, og det kan kun være højttalerne den er gal med.
Jeg har lagt mærke til, at det er den med det højere serienummer (001161 & 001317), der spiller højst. Aner ikke om dette har nogen relevans.
Nogen som har nogle forslag eller som har oplevet noget lign.?
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet kunne faktisk ligge i højttaleren der spiller lavest. Hvis et komponent eller to i delefilteret er blevet trætte, kan det give højere modstand, og derfor lavere lyd... Så vidt jeg har forstået i hvert fald __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Farfar Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Problemet kunne faktisk ligge i højttaleren der spiller lavest. Hvis et komponent eller to i delefilteret er blevet trætte, kan det give højere modstand, og derfor lavere lyd... Så vidt jeg har forstået i hvert fald  |
|
|
Takker for svaret.
Jeg havde egentlig også overvejet om det kunne være problemet, så jeg har kigget lidt på filtret, men der er ikke noget at se på kondensatorerne (det er vel dem, der bliver trætte?). Jeg går ud fra at de ville begynde at være utætte, hvis de fejler noget?
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Farfar Det er sikkert som du siger en kondensator. Modelnumrene er jo heller ikke ens og en forskellig alder kan godt være grunden til niveauforskelle. Det bekræfter også at den der er ældre spiller lidt lavere. De behøver ikke at være utætte for at være dårlige, men hvis de buler op i toppen eller for den sags skyld andre steder er det på tide at skifte dem- Selvfølgelig i begge HT. Hvis du har måleinstrument kan du måle uF som er angivet på siden eller toppen af dem. Hvis de har en værdi som er meget højere end anført på dem er de dårlige. Hvis du ikke vant til at bruge loddekolbe så pas på ikke at ødelægge printet med for meget varme etc. - det ville være synd  MVH Roky
|
Til top |
|
|
Farfar Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Hej FarfarDet er sikkert som du siger en kondensator.Modelnumrene er jo heller ikke ens og en forskellig alder kan godt være grunden til niveauforskelle. Det bekræfter også at den der er ældre spiller lidt lavere.De behøver ikke at være utætte for at være dårlige, men hvis de buler op i toppen eller for den sags skyld andre steder er det på tide at skifte dem- Selvfølgelig i begge HT.Hvis du har måleinstrument kan du måle uF som er angivet på siden eller toppen af dem. Hvis de har en værdi som er meget højere end anført på dem er de dårlige.Hvis du ikke vant til at bruge loddekolbe så pas på ikke at ødelægge printet med for meget varme etc. - det ville være synd MVH Roky
|
|
|
Tak for svaret.
Så vidt jeg kan se, ser de ud, som den dag de kom ud fra fabrikken (engang i 70'erne) - ingen buler eller lignende. Jeg har desværre ikke et multimeter eller noget der ligner, men lad os sige, at jeg forsøgte mig med en udskiftning af kondensatorerne, er det så tilrådeligt at lodde de billigste fra elektronikbiksen på? Og hvad med volt, er det mere eller mindre underordnet hvad man vælger der?
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Farfar skrev:
Min ene Tandberg Studio Monitor spiller en anelse højere end den anden. Der er maks. tale om et par dB, svært at høre, men den er god nok. Jeg har self. tjekket alt fra signalkilde til effekttrin, og det kan kun være højttalerne den er gal med.
Jeg har lagt mærke til, at det er den med det højere serienummer (001161 & 001317), der spiller højst. Aner ikke om dette har nogen relevans.
Nogen som har nogle forslag eller som har oplevet noget lign.? |
|
|
 Hallo Farfar, du mangler at bytte om på de Studio Monitors, så du kan være helt sikker på, at det ikke er de akustiske forhold og placeringen som giver niveau forskellen  Nu er det vel ikke sådan, at du har haft balance-knappen af, og så påsat den et hak forskudt på akslen  Og så lige velkommen i Tandberg tråden Farfar  lækkert med endnu en Tandberg ejer og bruger, her i forumet  Farfar, har du mere Tandberg  og må vi se , please
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg har fat i en meget vigtig pointe som jeg faktisk tror jeg selv lider af. Mine TL3520 spiller højere i den ene side og det skyldes formodentlig at de står tættere på et hjørne og så det at min seng agerer kabinet. Farfar: Jeg er ikke helt inde i det med elektronikken men jeg ville ikke sætte kondensatorer som ikke passer med spænding og uF. Der er jo en grund til at de har valgt disse- Mange målinger og uendelig mange lyttetest med rigtige mennesker  . Jeg ville købe nogle kvalitetskondensatorer for det fortjener et par så gode Højtalere. Flere i tråden har skiftet disse- Ved ikke om Guldtuborg har(The Man of Tweaking  ), men ellers må de der ved noget om det på banen...
|
Til top |
|
|
Farfar Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg: Puha, det er ikke rart at tænke på at flytte dem, men du har nok ret.. jeg bliver nødt til at prøve det, og nej.. jeg har ikke lige fiflet med balance-knappen  . Jeg har ikke mere Tandberg-grej, men jeg kan da godt lige snuppe et par billeder af kasserne  .
Rocky: Jeg mente nu heller ikke at sætte nogle i med en anden uF-værdi, blot spændingen..
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn.

Man bliver jo helt nysgerrig efter at høre et helt Tandberg setup. Der er godt nok knald på de små kasser.

Der er Tandberg udsalg i Vestjylland. Jeg er spændt på om der dukker en reciever op derude.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved du hvad, Tante, jeg kunne smaddergodt tænke mig at høre min Sansui 9090 på dine højttalere engang __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken de spiller dæleme godt sådan et par  Tante nu sidde du mig jo under pres med billeder    De ser vanvittigt effektive ud  Kjells arbejde er bare til UG Hmmm Forstår ikke lige det med mønstret? måske er jeg bare lidt træt. Jeg har taget billeder i dag så de skulle gerne blive lagt ud i morgen
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 06:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske:Du er velkommen til medbringe din Sansui en dag.Vi må lige ha' det til gode lidt endnu,da jeg er lovligt hårdt ophængt p.t.  Nu har min TR2075 allerede 'banket' en stor Sansui reciever(DB8700G...?) på 140 Watt  Så en mere vil jo blot understrege hvor overlegent Tandberg er.........  Jeg vender tilbage når der kommer lidt 'luft i min kalender'(det er overhovedet ikke mig at ha' travlt  ).
Roky:Der er ikke noget at tage fejl af.Der er 'mønster' i pappet på bassen.A la harlekin-mønster.Meget småt,men dog synligt.Kig lige efter....
Der er et sæt Tandberg højttalere på dansk qxl lige nu.Auktionen er her! Hvis ikke jeg ta'r meget fejl,så er det Hifi System 7.De spiller ikke godt på større grej.De er utroligt letdrevne.TP41(reiseradio) driver sådan en fint  Det samme med Sølvsuper 10 på små 10 Watt. Glem at sætte dem på en TR2080,for eksempel.Til gengæld er dette højttaleren man bør købe,hvis man har en Sølvsuper 9,10 eller 11.Der kan spilles op til dans
Hifi System 7 fra qxl.dk lige nu:
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 06:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sveske: Husk det med at smøre potmetre ikke er en helt uskyldig gerning. Hvis du ikke kan fjerne skrattet ved motion er der selvfølgelig ikke andet at gøre en at smøre dem. Det der sker når du smører dem er at der ligger sig et lag uden over den gamle overflade så skrattet bliver "begravet" Skrattet vil komme igen efter nogle måneder så det udskyder sådan set bare pinen. Husk at bruge et godt smøremiddel som er beregnet til det, og køb det bedste du overhovedet kan skaffe(hvis du da ikke har noget i forvejen). Der findes vistnok smøremidler der er så gode at kun en smørring er nok for resten af potmeterets levetid- men det tror jeg ikke der er mange af os der vil betale for  MVH Roky
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|