Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky:Den første diskant er den originale,den næste er nok bare en nyere udgave af det samme  Mellemtone er original. Men det er dine basser ikke.Du har til gengæld gummi-ophæng på dine Seas enheder,hvor jeg har fået skumophæng på.Jeg er overordentlig tilfreds  Den overflade der er på den originale 'Tandberg'-enhed ser ud som bagsiden på din Seas-enhed:
Der er lidt harlekinmønster over det,med lidt go' vilje.Jeg er ikke klar over om det er en Seas-enhed som Tandberg så har stemplet deres navn på,på magneten  Men mine er originale Tandberg-basser  Jeg synes dog at ha' læst noget om at Tandberg holdt op med at producere deres egne enheder engang i de tidlige 60'ere,men det er ikke noget jeg ved 100%.
Den magnet der sidder på delefiltret med tråd viklet om sig,den har det med at løsne sig efter alle disse år.Jeg har selv limet 4 stk fast i to sæt Fasett'er(med 'Loc-tite') __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hey Roky, de er sgu da flotte de Tandberg TL 3520', at der så er nogle småting for det øvede øje, er da til at leve med  bare de spiller godt, som du selv nævner Som onkel Tante Berg siger, giv den spole lidt lim, jeg anvender varm-lim (50 kr. i den lokale byggemarked)  Den første diskant med den lille kalot, mener jeg skal drejes så den vender ind mod midten    Erfaringen med renoverede-og udskiftede bas'er i diverse Tandberg højttalere, er åbenbart tweak som man nemt kan slipper godt af sted med  det har jo både Tante Berg, 2-mas, dig selv og undegnede jo bekræftet Den modstand som har lidt "patina" (sort), behøver du ikke udskifte, du har jo ikke lagt mærke til nogle mangler i lyden, og du har jo friske øre
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Hej Sveske: Husk det med at smøre potmetre ikke er en helt uskyldig gerning. Hvis du ikke kan fjerne skrattet ved motion er der selvfølgelig ikke andet at gøre en at smøre dem. Det der sker når du smører dem er at der ligger sig et lag uden over den gamle overflade så skrattet bliver "begravet" Skrattet vil komme igen efter nogle måneder så det udskyder sådan set bare pinen.Husk at bruge et godt smøremiddel som er beregnet til det, og køb det bedste du overhovedet kan skaffe(hvis du da ikke har noget i forvejen). Der findes vistnok smøremidler der er så gode at kun en smørring er nok for resten af potmeterets levetid- men det tror jeg ikke der er mange af os der vil betale for MVH Roky
|
|
|
Det kan skam motioneres væk, og jeg udøver denne aktivitet flittigt, men det dukker op igen efter lidt tids stilleståen.
Men hør, findes der ikke midler der opløser skidtet også? Det troede jeg faktisk, det gjorde alt sammen. Altså, først rense, så smøre? __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Har også lige fundet ud af begge mine diskanter/mellemtoner sidder i højre side som vel bekræfter det med at jeg har 2 forskellige TL3520'ere(Venstre venstre eller højre højre) - Jeg forstår simpelthen ikke hvordan det kan lade sig gøre? kan det virkelig passe at begge emblemer i frontstofferne skal sidde i venstre side? Finishen ligner også henholdsvis Teak og Palisander
En af dagene må jeg se at få basserne af endnu engang, men kan godt vente lidt endnu...Det haster ikke mere end det jager....dæmpningsmaterialet er også forskelligt og...og..hehe
Jeg synes jeg har en smule problemer med at ramme sweetspot men det er kun ved stemmer der er problemer.
Sveske: Ikke hvad jeg ved af(det der er i smørremidlet renser og smører, men kan godt følge din pointe). Faktisk har jeg ikke spurgt min TR2080 med noget som helst- Nul Skrat her
MVH Roky - Glad ejer af Tandberg grej der spiller røven ud af bukserne på alt det der nymodens pjank!
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Min gamle Trapez X med 10" bas(jeg havde denne højttaler i 20 år og 6 måneder.Den er nu hos Tunghør,som så småt er ved at skulle vende hjem fra Asien-den stakkel ):
|
|
|
Ja, sådan et sæt Trapez kan jo skræmme enhver hjemmefra, de er lidt lukket i lyden. Gad vide om han tør nærme sig lejligheden igen.............  Tunghørs TR2075 spiller nu fint på tredje dag. Sidst spillede den 13 dage inden den gik ned, så det er ikke noget at prale med, men jeg så lige han snart kom hjem, så jeg ville lige nævne det. De der vintage recievere har det lidt med at have flere periodiske fejl forskellige steder. Jeg kan snart skille og samle sådan en i søvne..............., så er der signal, så er det væk, så er det væk et andet sted, så er det tilbage..........................osv.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky:Nårh,ja,jeg så vist ikke ordentligt efter  Jeg tror bare at du skal nyde dine TL3520.Du lyder nu også meget tilfreds  Billedet som vi efterhånden har set adskillige gange her i tråden,er et billede som 'Præsten' har taget her i stuen,ved en lyttesession for ca 1 år siden.Det er et knaldgodt billede.Jeg skulle bare ha' slukket lamperne bagerst i billedet.Men et rigtigt godt billede  Han tog et til,hvor alle drejeknapperne er med:
Her er lige et billede af min Tandberg TCD 3015A,som jeg har haft i 20 år nu....der har ikke været meget snak om den,men den er altså særdeles vellydende.Den fik ny converter for ca halvandet år siden.Den havde på det tidspunkt stået stille i 10-12 år i sin originale emballage(emballagen og manualen smed Lydbutikken på Frederiksberg Alle ud,iøvrigt uden at reparere den!!!  ).Men den spiller kanon,og der er selvfølgelig en lækker fjernbetjening til
Dette er Tandberg's første cd-afspiller.Husker jeg ikke helt galt,så så den dagens lys i 1987
Jeg har lige siddet og kigget på qxl i Norge.Jeg faldt over denne TR2075.En-ejers sag  Bemærk prisen nu(3200 kr...selvom startprisen var 1 krone) Flotte billeder på den auktion.Jeg har tilladt mig at smide billederne her:
Den har fået skiftet signal-meter og så vidt jeg kan se også tuning-meter.De er fra TR2025/2040.De passer næsten 100%, men giver dog lidt halvmåne-lys i toppen,hvor nålene er fæstnede.Men det er absolut ikke generende,når bare begge metre er ens i størrelsen.Og det er de  Sk*ide-flotte billeder
Mellemhjul:Længe siden  Jeg har selv tænkt på hvordan status var på Tunghør's TR2075.Jeg ved hvad du snakker om,når du siger at signalet kommer og går.Jeg havde selv lidt af det i min forrige TR2075.Ikke at jeg ikke kunne få den til at spille,for det kunne jeg godt.Jeg skulle bare hive lidt i bøjlerne bagpå.Men da den så døde i venstre kanal på B og C-udgangene,så røg den videre.Iøvrigt til en der har repareret den  Han lever af at lave elektronik.Vi andre er bare nogle glade amatører  Men du har min store respekt for at forsøge dig med den TR2075  Og sikkert også Tunghør's  Der er jo mange steder i sådan en TR2075 hvor det kan være kritisk.......
Og så lige til ære for Roky,Guldtuborg og andre glade Tandberg TR2080-ejere  :
 Flot sag fra amerikansk eBay
Der er også et sæt interessante Hifi System 3(eller er det 4?).De er fra 1960'erne....dengang var det ikke almindeligt at ha' to højttalere i sit hjem  Flotte er de i hvert fald!  Auktionen er her!Lidt sjovt at kalde dem for 'gulvhøjttalere'
Når jeg er lidt i tvivl om hvor vidt dette er en Hifi System 3 eller 4,så er det de runde hjørner på ovenstående højttalere. På Norsk Radiohistorisk Forening's side er der dette billede af Hifi System 3:
Hjørnerne er skarpe.Desværre er der ikke noget billede af Hifi System 4......Men flotte højttalere.Og nok også ret sjældne efterhånden __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
 God dag i tråden  her er lidt formiddags underholdning fra andre nørder  http://audio-nirvana.fortunecity.net/pag_eng/galeriag.htm
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg:Godt råd dér  Jeg begynder dog ikke at pille,så længe min spiller 'einwandfrei'
Alle os der sidder med en Tandberg TR2075(  ),TR2075 MkII,eller TR2080,ved at herfra er det kun ned ad bakke  Prøv at købe et andet apparat(reciever) og test det op mod Tandberg.......Tandberg er godt nok svært at trumfe  Men det er sjovt at udfordre det lækre Tandberg-grej.Og man ender altid med at blive lidt mere begejstret for sit Tandberg
Lidt af hvert,som vi har set før,men ikke desto mindre flotte og vellydende grejer:
Mono-blokke.180 Watt pr side i 8 Ohm......mindst!
Fra en gammel norsk qxl-auktion
Tandberg TCD 3014.Jeg havde såden en engang.Lettere defekt,men bedste lyd jeg har hørt(når den virkede!!  ....)
Lækkert sæt!!Tandberg Fasett i orange-MUMS
Tandberg Studio Monitor's.F*ck the rest!!
Diverse mikrofoner.Jeg spotter TM2,3,4 og 6.Samt to mere
Samme TR2075 MkII som før,bare et luftfoto
Tandberg TPA 2150.150 Watt i 8 Ohm.2 eksemplarer kendt!!  Mon ikke det lyder fornuftigt?TPA står forresten for : Tandberg Power Amplifier
Mine TL3520 som de tog sig ud på den tyske eBay-auktion  De er for fede
Tandberg's allersidste produkt,en Troll(integreret 25 Watt's forstærker-1999).Den skulle sparke r*v!!
Dette er tæt på,hvis ikke ægte,unika.....unika er når der er produceret maks 12 stk.Dette eksemplar er fra en engelsk eBay-auktion for ca 1 år siden.Meget speciel..... __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan lyder 3000 serien egentlig på de store SM? Tante og 2-mas har vel hørt det setup? Er det noget med at TR 2080 harlidt samme lydideal som den serie?
Det kune være spændnede at høre, ikke at der mangler noget.
For mit vedkommende ER jeg landet,skal ikke ud og invistere i andet  men nysgerrigheden er der jo stadig
Det er vel også derfor at vi er her på siden og tråden
Den sorte 2075 ser godt nok lækker ud,vi har jo set de før men den tåler gerne et gensyn
Tandberg holder bare hvad de lover- gerne et par årtier senere __________________ Derfor Økologi
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arhhhhhhh Nu røg et kvarters skrivning. Jeg kom til at trykke forkert på musen
Men prøver igen :
Guldtuborg:
Nu er jeg ikke den mest elektronikkyndige, men brokoblingen (ensretteren) er den der ændrer strømmen fra vekselstrøm til jævnstrøm. Hvis denne ikke virker ordentligt kan der komme forkerte spændinger ud i systemet og dette kan give brum.
Der sidder vistnok 3 brokoblinger i TR2080 (2075 2075mkII). Jeg har ikke lige nogle billeder af dem men de er markeret som nedenstående billede:

Brummet i min TR2080 "kommer ofte" når jeg forøger eller dæmper lysdensiteten i skalaen. Der kommer også knas hvis jeg trykker "high filtre 2" ud efter den har stået trykket ind nogle timer.
Det skal ses lidt som en gammel sygdom da jeg i lang tid ikke har oplevet noget som helst på den. Den er faktisk i topform lige nu  
Tak for rådet - er det printet bag køleribben du henviser til
Tante: Jeg vil for intet i verden bytte mit Tandberg grej ud Damn hvor spiller det godt.
Det er overdrevet lækkert, kvalitet i verdensklasse, overlegent, smukt, stilrent, overlegen power , Gennemtænkt, lavet med lyden i højsæde og intet andet , få om ikke andet ingen kompromisser, genialt, og til sidst kviterer grejet hvis komponenterne højtaler og forstærker er fra Tandberg ( Har jo ikke Tanberg CD afspiller endnu) med en lyd der har så meget spilleglæde at man ikke skulle tro det var muligt

Jeg har faktisk heller ikke oplevet en kæmpe forskel ved at vinkle højtalerne, men jeg kan heller ikke lade være 
Jeg overvejer lidt at lave nogle flotte kabinetter med fliser inden i så de bliver 100% stabile Men alting til sin tid. Lige nu står de på en betonflise, og oven på denne står mine diy B&O højtalere. Derefter har jeg korkskåner som dæmper og samtidig mindsker ridser på TL3520'erne mest muligt

Mums og for en sjælden gangs skyld med fuld knald på lyset 
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nu bliver der lyttet til Chet Atkins And Mark Knopfler: Neck And Neck

Tante: Den er min top 3 "sidste allersidste der kommer på inden jeg går i seng album ". Og det er ikke fordi den er kedelig
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hey Roky, flot forklaring som virkelig hjalp på forståelsen   mange tak  jeg havde en anelse om at "brokoblingen" var ca. der omkring, men rart at få det bekræftet    Vil du efter-lodde de højttaler tilslutninger, er det lige på den anden side af skrueterminalerne, ok   Der køre åbenbart forbedringer og tweak rundt i hoved på dig konstant, spændene at du deler dem med os her i Tante Berg tråden   Da det i dag er "store flash dag", kommer der lige et bidrag af den receiver som jeg er meget begrejstret for  den leverer varen så jeg bare spiller LP'er konstant  Den er åben da jeg eksperimenterer med forskellige lampe styrker (volt og A), men kan se at selve skala papiret skal skiftes, da det er gulnet og derfor giver en lidt mat blå/-grøn effekt  Så jeg har kontaktet en leverandør (via usa-ebay), af nye selvklæbende papir skalaer til Marantz  Light Diffusing Paper, The original deep blue  som de beskriver det, der ovre på den anden side    Og min T-30 step up til min MC plov, lever op til mine forventninger (den er fra 1980)  
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg:Den Marantz er så p*isseflot at jeg får hjertebanken.Den er næsten lige så flot som TR2075
Med TCD310 MkII  Og originale metre på TR2075(det er forgængeren til den jeg har nu  ) __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|