| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 06:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu også helt sikker på at MathiasFB vil komme i drømmeland med det Pioneer setup. Men 2000.- for den reciever, så skal den altså være i mint condition. Jeg ønsker mig selv en Pioneer sx-1980 men de er dælme svære at finde.
"Pioneer-mand om en hals", ja det er nok ikke helt galt . Mit oprindelige Densen setup synes lysår væk, nu hvor der står en stor sølv Pioneer Sa-9800 inde i stuen. Kan vi mon ikke bare blive enige om at vintage sparker røv?
Har da iøvrigt et lille Tandberg setup, en sølvsuper og et par TL1520 inde hos datteren. Det spiller altså ganske fint. Overraskende stor bas i de små kasser , og er der noget den lille kan li, så er det tung bas. Måske der er et lille nyt medlem på vej til "The church of Tandberg" Der er noget synergi imellem de forskellige Tandberg dele som jeg ikke mindes at have fundet hos andre producenter. Det virker som om at Vebjørn tænkte sig rigtig godt om inden han sendte noget på markedet.
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ellers at mine HPM'er minder utrolig meget om Studio Monitors, og vildt overlegne, vil jeg ikke mene at Studio Monitor'eren er
Hvad fesent er der ved SX-1080? Sælger siger at den er meget neutral, med en god bund, og en fed lyd. Det minder mig bestemt om den "tunge" lyd, som du taler om.
Den er i mint stand. ALT er skiftet, pånær lytterne, da de måler hvad de skal. Den har ikke mange fejl. Et enkelt hjørne bagbpå har slået sig en smule, men ellers er den tiptop. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
X-ray skrev:
krenzler skrev:
Men hvis det SKAL være MM ja så SKAL det vel være MM.  |
|
|
Ja det skal altså.
|
|
|
hvorfor ?
|
|
|
Jamen, bare fordi . Jeg syntes jeg har skrevet det før, men gør det gerne igen. Det jeg prøver, er at få samlet et anlæg, som ligger så tæt på det originale som muligt. Ligesom at der er nogle der kun kører rundt på motor-cykler fra før krigen. Og hvorfor gør de det? Det da fordi det skal være originalt og hyggeligt. Jeg kan ikke se den er meget længere .
Jeg kan se fra link'sne at det måske er en Pickering Micro-4 special pick-up jeg skal kigge efter - den er jo med sfærisk slibning - det er rigtig spændende. Er en Shure M75 fra dengang ikke med eliptisk slibning . Eller kunne man vælge mellem slibningerne.
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
r-l-b skrev:
X-ray skrev:
krenzler skrev:
|
|
Ja det skal altså.
|
|
|
hvorfor ?
|
|
|
Jamen, bare fordi . Jeg syntes jeg har skrevet det før, men gør det gerne igen. Det jeg prøver, er at få samlet et anlæg, som ligger så tæt på det originale som muligt. Ligesom at der er nogle der kun kører rundt på motor-cykler fra før krigen. Og hvorfor gør de det? Det da fordi det skal være originalt og hyggeligt. Jeg kan ikke se den er meget længere .
Jeg kan se fra link'sne at det måske er en Pickering Micro-4 special pick-up jeg skal kigge efter - den er jo med sfærisk slibning - det er rigtig spændende. Er en Shure M75 fra dengang ikke med eliptisk slibning . Eller kunne man vælge mellem slibningerne.
Go' dag. |
|
|
Du vil da ikke på gammel 87 oktan benzin på din Indian fra 1936 bare for at få den til at køre så autentisk som muligt ? Mange pladespillere blev solgt med billige MM pu'er fordi det var naturligt at der skulle sidde en PU på dem - ligesom man kender med de dårlige bilradio'er der standar følger med en ny bil - men lur mig om ikke selv Vedtjørn Tandbang ikke skiftede til en bedre model pickup (måske ikke MC) - MC pickupper har været lavet siden 1950'erne - denon 103 siden starten af 60'erne - kommercielt solgt siden primo 70' - så din argumentation holder altså ikke helt. Når det er sagt skal du selvfølgelig bruge den PU du har lyst til - jeg håber bare du finder en rigtig god MM så du får fuld glæde ved vinyl   ps. Der er folk der har stor glæde ved gamle 78 plade - som de aflytter med gode diamant pickupper til formålet - men de der synes det er nostalgisk sjovt at bruge de gamle metal nåle og tragt gramofoner får altså kun nostalgi og ikke særligt meget vellyd for pengne __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
|
Jeg synes ellers at mine HPM'er minder utrolig meget om Studio Monitors, og vildt overlegne, vil jeg ikke mene at Studio Monitor'eren er
Hvad fesent er der ved SX-1080? Sælger siger at den er meget neutral, med en god bund, og en fed lyd. Det minder mig bestemt om den "tunge" lyd, som du taler om.
Den er i mint stand. ALT er skiftet, pånær lytterne, da de måler hvad de skal. Den har ikke mange fejl. Et enkelt hjørne bagbpå har slået sig en smule, men ellers er den tiptop. |
|
|
Mathias du kan få en SX-980 til det halve hos undertegnede - om ikke andet kan du bruge denne info til at prutte prisen ned på S-1080'eren - Min står også ret flot skulle jeg hilse at sige __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Det vil jeg da bestemt overveje. Om ikke andet, kan jeg som du selv nævner, bruge det som "nedprutningsargument".
Hvor meget forskel er der på de to? SX-1080/SX980 __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
X-ray skrev:
r-l-b skrev:
X-ray skrev:
krenzler skrev:
|
|
Ja det skal altså.
|
|
|
hvorfor ?
|
|
|
Go' dag.
|
|
|
Når det er sagt skal du selvfølgelig bruge den PU du har lyst til - jeg håber bare du finder en rigtig god MM så du får fuld glæde ved vinyl  
|
|
|
Puh-ha - jeg var lige ved at være i tvivl, om jeg overhovedet selv måtte vælge. Men jeg er stadig i tvivl om, hvilken der er den helt originale pick-up til min pladespller - Thorens/Tandberg .
Og nej - du får mig ikke ud i en længere diskussion.(syntes at du lokker).
Go' dag.
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
Og nej - du får mig ikke ud i en længere diskussion.(syntes at du lokker).
Go' dag.
|
|
|
ork nej - Peace  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Qbiq Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først så er nok en GOD (near mint) 1080 verdt 2000 dkr, men det er ikke ett "steal" if u know what I mean... men det er en receiver som ikke "vokser på trær" som det heter i Norge..
Ellers, jeg har jobbet mye i det siste og er ikke 100% oppdatert, men har dere sett denne tråden på alternativaudio.no ??? dette er SNACKS! Ulfsn på aa.no scanner fete ting fra 60->80`s :) Mye TB oxo!
http://www.alternativaudio.no/forum/viewtopic.php?f=7&t= 3137&start=0&st=0&sk=t&sd=a&sid=28229c6f 6fd4003055ede02942d623f1
Tante vet jo egentlig bare at 980 synger mindre bra med TB SM enn 2075... den er ikke nødvendigvis en dårligere receiver ! (og PENERE receiver finner du ALDRI!!!) de store Pio er vakre "beasts" :) akkurat som TB, men en helt annen design filosofi :)
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
Er en Shure M75 fra dengang ikke med eliptisk slibning . Eller kunne man vælge mellem slibningerne.
|
|
|
Shure havde både sfæriske og eliptiske slibninger dengang. Kan man få fat i en amerikansk fremstillet nål lyder de sådan set helt fint. Det skete et kvalitetsfald da de flyttede produktionen til Mexico. I Norge er de meget i brug i visse kredse, og man kan også få nogle efter sigende glimrende nåle fra Japan fra Jico, noget de kalder SAS nåle. Jeg har kendskab til en der bruger en Shure 75 udgave af en art i de tunge Lenco arme, så der er åbenbart en stiv nål også. Han ville dog ikke ud med hvilken nål han brugte, men det var en erstatningsnål fra Østrig eller Schweiz fremstillet i 70'erne, så det er nok lidt for eksotisk.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 25 April 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qbiq skrev:
Først så er nok en GOD (near mint) 1080 verdt 2000 dkr, men det er ikke ett "steal" if u know what I mean... men det er en receiver som ikke "vokser på trær" som det heter i Norge..
Ellers, jeg har jobbet mye i det siste og er ikke 100% oppdatert, men har dere sett denne tråden på alternativaudio.no ??? dette er SNACKS! Ulfsn på aa.no scanner fete ting fra 60->80`s :) Mye TB oxo!
http://www.alternativaudio.no/forum/viewtopic.php?f=7&t= 3137&start=0&st=0&sk=t&sd=a&sid=28229c6f 6fd4003055ede02942d623f1
Tante vet jo egentlig bare at 980 synger mindre bra med TB SM enn 2075... den er ikke nødvendigvis en dårligere receiver ! (og PENERE receiver finner du ALDRI!!!) de store Pio er vakre "beasts" :) akkurat som TB, men en helt annen design filosofi :)
|
|
|
Hei alle Tandbergfans!
-Men det er mye annet også som(for husfredens skyld i det minste),SER bra ut ,og dette har jeg etter fattig evne forsøkt å legge ut på AA i Norge.Naturligvis spiller Tandberg hovedrollen,så langt stoffet rekker,(for jeg har ikke så mye igjen som ikke er offentliggjort.....),men dere Dansker kunne sannelig å lage gode blad før i tiden også.Populær Radio og TV-Teknikk var rett og slett et oppkomme av informasjon.
Disse innbundene årgangene av bladet er nesten det beste Hi-Fi kjøpet jeg har gjort de siste år.Først nå forstår jeg hvor langt utviklingen egentlig var kommet allerede på 60-tallet.Tenk: video var allerede utviklet i 68,og det både på bånd og analog plate!
Bare heng med ,så skal jeg legge ut så mye jeg får tid til , og så mye som jeg orker.Er det noe spesiellt dere er på utkikk etter,så si i fra enten her eller på AA-forum,så skal jeg etter beste evne prøve å finne det.Noen årganger mangler desverre,men det er MYE i disse bøkene,og mange produkter går over flere år,så sjansen er stor.-Og til dere i Danmark,så har hver utgivelse flere sider som kun tar for seg dansk audio-bransje,så skulle det være snakk om feks Arena,så er de fyldig dekket!
God helg til dere alle i tråden!!! 
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qbiq skrev:
|
|
|
Jeg tror det var en 850 Tante har hørt og den er trinnet mindre endnu Jeg har det som Tante - jeg oplever at flere på "papiret bedre" forstærkere lyder forkert på mine højtalere - Jeg kunnge forestille mig at Tnates 2075 ville få mine horn til at lyde som teater-torden-skrald men mine Quad-monoblokke måske ville efterlade Tantes svingspoler indehos naboen  Jeg synes Tante burde have en pris for at være mere glad for Tantberg end selv Normænd - det tror jeg kræver et ekstra gear __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. Ud fra hver sin design filosofi er begge apparater superflotte - og ikke kun for folk med hang til at man godt må kunne se hvad der foregår - er de begge meget flottere end nedenstående stykke ekstroderet alu:     Et par indspark om B&O Fingertouch stinker! Hvor skal man stille sin singlemalt når man skal dreje på knapperne som ikke er der Jeg hader god smag når den bliver til et kedeligt småborgerligt påbud B&O lyder af dåse Jeg har aldrig været til en fest med et B&O anlæg der ikke hen ad aftenen brændte mindst en kanal af Og så tilbage til Tandberg  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ja, ja, men du glemt listen over compliance for de forskellige nåle  De der S.A.S nåle skulle også kunne spille 78 riller, har dog aldrig hørt om en der har prøvet
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b og Qbiq:Den Pioneer jeg selv havde fornøjelsen af sidste år(det var kun for at udvide min egen horisont  ), var en SX-850.Og den lød rigtigt godt.Det var Tunghør og jeg vist enige om.Men den havde jo den nok så omtalte 'fesne'=slanke lyd som også kendetegner f.eks. Tandberg TR2080  Jeg er sikker på at rigtig mange synes at netop dén lyd er verdensklasse,og den lyd som jeg selv hælder til er knap så fed  Og det er vel dybest set smag og behag.Men jeg ved godt hvad jeg selv foretrækker,og det er som bekendt den 'gamle' og tykke og fyldige LYD(uden at blive svulstig)  I omtaler Pioneer SX 980 og nu da det jo er en billed-tråd,så skal vi lige se den omtalte reciever:
Pioneer SX 980(1'ste generation fra 1974/75):
Her er vel beviset på at Tandberg ikke opfandt den blå skala.Tandberg TR2075 kom som bekendt først i 1975.Dog med den smukkeste blå skala.......:
TR2075 MkII,men skalaen er den samme
Pioneer SX 980(2'en generation fra 1977/78):
Dette må være pendanten til TR2075 MkII/TR2080....den har vel ca 70-75 Watt or what?
Ulfsn:Det er sjove og meget interessante hæfter du der har fået dig  Jeg er interesseret i slogans fra Tandberg  Hvis du finder nogle,så smid dem endelig her,eller i din egen tråd  Her er din retro-tråd  Du har da også lidt stående derhjemme  Jeg har sakset lidt i din tråd så gutterne her kan se hvor meget af det lækre Tandberg-grej egentlig bliver af  ADVARSEL!!Det er stærke billeder og de er kemisk renset for WAF(Who cares  )  :
Og her gik jeg og troede at jeg havde lidt for meget Tandberg stående  Jeg er jo en sand novice i sammenligning med dig,Ulfsn
Jeg har set og hørt et mirakel igår.Den er go' nok.Jeg var inde hos Tunghør og nyde hans Tandberg TR2075 som 'X-ray' tilsyneladende har fået sparket liv i  Jeg tror at den er der nu.Den spillede på aller-smukkeste vis hele aftenen og natten med,EINWANDFREI  Godt gået,X-ray  Jeg er imponeret.Og hvis der er nogen der fortjener at få den lækre Tandberg-lyd,så er det Tunghør!
Tunghør:Tak for igår,det var dælme hyggeligt,og med en go' Tandberg-sludder og en kølig pils eller to....  Og jeg vover et stort TILLYKKE med din 'nye' Tandberg TR2075:
Trapez X som er min gamle følgesvend i mere end 20 år....(jeg var yderst tilfreds,altså indtil jeg fik Tandberg Studio Monitor's  )Tunghør har givet den nyt skum
Det hele lyder rigtigt godt derinde,Tunghør  Du må være nærmest lykkelig nu....
MathiasFB:Når jeg bruger udtrykket 'fesen' om lyd,så mener jeg bare slank lyd.Og slank er netop Tandberg TR2080,også på Studio Monitor's.Så du er ikke helt på vildspor,når du siger at noget stort Pioneer måske kan give f.eks. Roky's grej kam til sit hår  Jeg vil dog anbefale dig at få forstærker/reciever fra ikke senere end 1975.....aller-senest 1976.....og ikke senere end juni måned.....ca  Du vil få slank lyd efter 1976.Så er du adviceret
R-l-b:Det der B&O ser da bare for pjevset ud  Det holder ikke en meter uden nogle herre-knapper man kan finjustere på!  Jeg kommer aldrig til at forstå at nogen synes at B&O er bare det helt rigtige.Det ville ikke ha' en chance her i huset.Og så er der ikke skabt lyd i det skrammel.Du siger det meget rammende selv  :
Fingertouch stinker!
Hvor skal man stille sin singlemalt når man skal dreje på knapperne som ikke er der
Jeg hader god smag når den bliver til et kedeligt småborgerligt påbud
B&O lyder af dåse
Jeg har aldrig været til en fest med et B&O anlæg der ikke hen ad aftenen brændte mindst en kanal af
Den er godt nok trist at se på,sådan en Beomaster  Må jeg be' om Tandberg,tak
Tandberg TR2025 MB fra eBay,Tyskland
Go' Tandberg-weekend
Her er et link til noget der også lyder godt og VIL noget __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
godt man ikke skal åbne denne tråd med et dial up modem 56 kb - Fesen lyd tror jeg ikke du får fra sx. 980 med 2 x 80 watt i 8ohm eller sx. 1080 med 2 x120 watt i 8 ohm - med mindre du sætte små norske sm-nisse højtalere til der kun kan spille med loudness
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|