Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Ulfsn: Du har altså det sejeste anlæg! 

Jeg kan kun drømme om hvordan det lyder
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

X-ray:Selvfølgelig Scroll ned under artiklen til #3 Øivind : )

Og så sørgede Tunghør for at vi kom op på 4000 indlæg om

I oktober 2006 sad jeg og manglede læsestof om Tandberg....og derfor startede jeg denne tråd.Også for at ha' et sted at ævle om Tandberg,når jeg havde opdaget 'nyt' eller havde en aha-oplevelse.Jeg havde dog ikke drømt om at det skulle gribe sådan om sig som det har Det er stort at vi har fået Tandberg så meget på banen igen

R-l-b:Dine Revox-højttalere er nærmest skræmmende at kigge på Er de gode eller hvordan?

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget ekstra slid på forstærkeren når man brokobler. Men man skal huske på at højttaler impedansen - altså de 8 ohm - skal divideres med 2. Så belastningen for den enkelte forstærker med et par SM'er på, bliver altså 4 ohm. Det vil igen sige, at forstærkerne skal kunne køre med 4 ohms belastning og det er vist ikke noget problem i det her tilfælde. Men hvis nu man har 4 ohms højttalere vil forstærkerne blive belastet med 4/2=2 ohm og så er det ikke alle forstærkere jeg ville lave dette lille triks med.

Finger-reglen for brokobling af 2 forstærkere er, at man får 2 gange udgangseffekten i 4 ohm med en 8 ohms belastning/højttaler. 

Tror iøvrigt der står en del om brokobling i div. tråde på H4A.  

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Nå kan dere snart kjøpe Tandberg TV igjen:

http://www.an.no/nyheter/article3601173.ece

Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

dux 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej tante, et stort tillykke med en dejlig tråd fra det nordlige danmark. dejligt at sidde og læse om alle dem der værdsætter tandberg grejet,jeg har selv kørt tandberg i over 40år og har nok prøvet en hel del.    håber på forsat god tone her på tråden.   mvh  arne b.
Til top Vis dux 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dux 1

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg: Du må ha en fortsat rigtig god sol der i syden ( Jeg er overhovedet ikke jaloux )

ulfsn skrev:

Fjernkontrollen til 4000 serien er grei å ha om du skulle finne på å eie en 4035 eller en 4025 CD spiller,for selv om de andre fjernkontrollene til 3000 serien også kan betjene 4000 serien,så er det en mangel med dem! Den digitale utgangen på CD spillerene i 4000 serien kan kun aktiveres via 4070,og kun via fjernkontroll.Så om du hekter på en ekstern DAC på feks 4025 så vil dette ikke virke i det hele tatt uten en 4070 i tillegg.Digital utgang skrur seg også av hver gang du skrur av strømmen på spilleren,så dette er ikke noe du bare kan gjøre en gang.

Mvh Rune

Tak for informationen Rune ! Kan du i øvrigt fortælle mig hvad den digitale udgang på 3035 A er til?

mvh Roky
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hei Roky! jeg kjenner ikke eksagt denne spilleren,men en digitalutgang på en CD spiller betyr vanligvis bare en ting;at du kan kople til en ekstern DAC (Digital Audio Converter) som en normalt stor oppgradering i forhold til den som er innebygd i spilleren..Dvs: bedret lydkvalitet. Antar at det kanskje dreier seg om den eldste typen digitalutgang på 3035,altså den som heter "Tos Link".-En liten ca firkantet,liten inngang.Etterhvert kom jo digitalutgangene i flere utgaver.I dag er DACene gjerne utstyrt med både Tos Link,RCA (phono),og XLR (balansert utgang, og = en mic-plugg!).Du trenger kun en kanal/kabel ut fra CD når signalet tas ut digitalt,for stereoseparasjonen skjer i DACen.

Er du på jakt etter en perfekt DAC til Tandberg,vil jeg sterkt anbefale Parasound sine.De sluttet å lage "løs"-DACer i år 2000,så bruktmarkedet er beste sjanse.De er fortsatt ganske rimelige,men lydmessig er de helt i toppklasse,og en temmelig godt bevart hemmelighet blandt skjønnere.De jeg kommer på i farten er;D-AC 800.D-AC 1000,D-AC 1500,D-AC 1600 (HDCD) og D-AC 2000,men sistnevnte er desverre ikke i samme lydmessig klasse som de førstnevnte.

Mvh Rune

motem
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Digital utgangen på 3035A er den med to RCA kontakter, ikke den firkantede, jeg kan også anbefale Roky å kjøpe en DAC, på Tandberg spillerene er dette stor forbedring i lyden. Spesiellt på 3035A. Jeg har vært fornøyd med en Musical fidelity DAC. Passer fint. Men som Ulfsn så tror også jeg at Parasound sine DAC sikkert er flotte til Tandberg. Du trenger i allefall ikke å kjøpe en Dac til flere tusen kroner for at du skal merke forskjell i lyden...

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

ulfsn skrev:

Hei Roky! jeg kjenner ikke eksagt denne spilleren,men en digitalutgang på en CD spiller betyr vanligvis bare en ting;at du kan kople til en ekstern DAC (Digital Audio Converter) som en normalt stor oppgradering i forhold til den som er innebygd i spilleren..Dvs: bedret lydkvalitet. Antar at det kanskje dreier seg om den eldste typen digitalutgang på 3035,altså den som heter "Tos Link".-En liten ca firkantet,liten inngang.Etterhvert kom jo digitalutgangene i flere utgaver.I dag er DACene gjerne utstyrt med både Tos Link,RCA (phono),og XLR (balansert utgang, og = en mic-plugg!).Du trenger kun en kanal/kabel ut fra CD når signalet tas ut digitalt,for stereoseparasjonen skjer i DACen.

Er du på jakt etter en perfekt DAC til Tandberg,vil jeg sterkt anbefale Parasound sine.De sluttet å lage "løs"-DACer i år 2000,så bruktmarkedet er beste sjanse.De er fortsatt ganske rimelige,men lydmessig er de helt i toppklasse,og en temmelig godt bevart hemmelighet blandt skjønnere.De jeg kommer på i farten er;D-AC 800.D-AC 1000,D-AC 1500,D-AC 1600 (HDCD) og D-AC 2000,men sistnevnte er desverre ikke i samme lydmessig klasse som de førstnevnte.

Mvh Rune

motem skrev:

Digital utgangen på 3035A er den med to RCA kontakter, ikke den firkantede, jeg kan også anbefale Roky å kjøpe en DAC, på Tandberg spillerene er dette stor forbedring i lyden. Spesiellt på 3035A. Jeg har vært fornøyd med en Musical fidelity DAC. Passer fint. Men som Ulfsn så tror også jeg at Parasound sine DAC sikkert er flotte til Tandberg. Du trenger i allefall ikke å kjøpe en Dac til flere tusen kroner for at du skal merke forskjell i lyden...

Tak for svarenere Rune og Motem Der er nemlig to RCA stik og en knap til at skifte mellem "Digital out on/off" Jeg spekulerede på om det mon var en udgang til en DAC. Jeg troede nemlig at det var en speciel udgang til noget andet. Det var godt nok en lettelse Jeg savner lige pt ikke noget i min 3035 A, man kan høre i forhold til min Denon Cdafspiller (DCD1500 AE) at der er en smule at hente. En musical fidelity DAC er nok lige over mit budget pt
Jeg vil holde et øje vågent med parasound DAC.

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej her i denne interessante tråd.

Jeg faldt lige over denne TANDBERG pladespiller på Tradera og syntes at der burde være et billede af en sådan sjov fætter her i tråden.

http://www.tradera.com/Tandberg_skivspelare_med_teak_-auktio n-66429092

God aften til alle

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Dux 1:Tak skal du ha' Tonen her i tråden ligger vist efterhånden fast.Bare helt rolig

Marantzman:Tak for billedet af det gamle klenodie Jeg mener at den pladespiller er en Garrad,med Tandberg-skilte på.A la de senere Tandberg-pladespillere TT500 og TT165 der var hhv Thorens(TD150 MkII og TD165) og til sidst en Dual der hed Tandberg TT5000(sidst i kataloget i 1977)
Pas lidt på med den pladespiller,eller rettere,pas på sælger!Sælger er en quinde.....uhauhauha.Dem har jeg ikke den store tillid til,når det drejer sig om at sende noget så skrøbeligt som pladespillere(generelt elektronik) De burde ikke kunne sælge og sende andet end tøj og sko.Jeg har igår modtaget en pakke fra tyskland(fjernstyret fly).Behøver jeg at nævne at den kvindelige sælger har formået at pakke så elendigt at halen er knækket?Nå ikke Så lader jeg være med det Jeg kan heldigvis selv reparere det meste,men man bliver sgu lidt ærgelig.
Jeg har engang modtaget en Tandberg TT5000 fra Tyskland der var smadret til ukendelighed.Pladetallerkenen var ikke taget af og lagt under pladespilleren.Den lå og bankede op ad armen og nålen.....sælger var selvfølgelig en kvinde Et sæt Tandberg Fasett'er har jeg også købt på tysk eBay.De var ifølge den kvindelige sælger tip-top iorden,selvom de ikke var så pæne.Da de ankom kunne jeg konstatere at begge diskanter var gået..... O.s.v o.s.v.Hvis jeg på nogen måde kunne styre udenom kvindelige sælgere,så gjorde jeg det 100%!Men man kan som regel desværre ikke se om det er sælger en af hunkøn,før auktionen er ovre.Anyway,bare pas på

Her forleden havde jeg noget af en aha-oplevelse.Jeg er blevet ret glad for at høre musik i mine Sansui SS2 hovedtelefoner:

Indtil videre har jeg kun hørt på dem igennem Tandberg TR2075:

Og jeg har været meget tilfreds! Men så skulle jeg lige prøve at høre vinyl over Huldra 10:

Hold da fest!! Det lyder meget mere 'rigtigt',på Huldra 10 med mine Sansui SS2 på ørerne.Jeg kan 'plukke' et hvilket som helst instrument ud og det er 'loud and clear' Der er vist tale om synergi mellem Huldra 10 og Sansui SS2.De er vist nok også samtidige,Sansui SS2 og Huldra 10.Det lyder godt på TR2075,men når det er sagt,så lyder det bare endnu bedre på Huldra 10.Dog er bassen måske lidt 'svag' gennem Huldra 10,men ørerne vænner sig hurtigt til at fokusere lidt højere oppe i frekvensområdet Det er vild luksus at jeg kan vælge mellem to recievere i stuen

X-ray:Jeg har ikke glemt at aflevere din ZZ-Top cd.Den er bare svær at få ud af min Tandberg cd-afspiller! Især rykker nummeret 'Brown Sugar'

Go' lørdag til alle

Tjek lige ham her: )

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Det var liksom så lite som skjedde her nå en stund,så jeg tenkte å bidra med noen bilder av anlegget som det står i dag (i alle fall..)

Bildekvaliteten kunne vel ha vært bedre,men det er da mulig å se det meste,tror jeg.

De ikke Tb komponentene som er i anlegget er pdd.en Parasound DAC 1600 HDCD,Dual 701 Platespiller,Tascam DAT 20 opptager,og en Denon 2910 DVD spiller,(som via DAC spiller like godt som noen CD,så 4025 er for øyeblikket ute).+ Brokoplingsboks til 2 stk TPA 3026 A

Mvh Rune

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Ulfsn:Hold da op,det er noget af et setup du har der Imponerende samling! Det ser unægteligt ud som om du foretrækker 3000-serien?Der er ikke noget fra 2000-serien,og heller ikke noget fra 4000-serien.Ikke på billederne i hvert fald....men jeg ved at du har en del i blandt andet 2000-serien,ude i kulissen
Har jeg ret i at 3000-serien spiller til den 'lyse' side,i forhold til 2000-serien?Jeg har ikke haft muligheden for at sammenligne og får det nok heller ikke.Ikke her i huset.Jeg er som sagt yderst tilfreds med mit eget lille Tandberg setup

Her er et billede af sagerne.Desværre med en Marantz 2252B(den var på en hurtig visit her for nogle måneder siden):

Men ellers er det Tandberg TR2075 der har været 'kongen' her i stuen i snart et par år:

Min eneste repræsentant for 3000-serien er min TCD3015A:

Den er jeg meget glad for.Det er ikke utænkeligt at der er en del cd-afspillere der spiller 'bedre' idag.Men da jeg købte den for 20 år siden,da var den om ikke verdens bedste cd-afspiller,så var den i hvert fald i Top 10.Kvaliteten er jo aldeles uovertruffen! Vis mig en cd-afspiller der er 20 år,som stadig bare spiller og spiller......

Her er et foto af hvordan det ser ud,stadigvæk.Der er ikke sket nogle ændringer i lang tid nu.Det er ikke nødvendigt :

(Man kan ane en TT5000,pladespiller.Den er i Norge nu,og jeg har idag TT500 i stedet for )

Og selvfølgelig med de lækre TL3520:

Det hele spiller så det er en fryd Og så har det ikke kostet alverden.Med cd-afspilleren som undtagelse,da den er købt fra ny

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Nå er komponentene fra 3000 serien ganske så forskjellige de også,men det er sant at ikke mange av dem heller veldig langt over til direkte mørk lyd.Når det gjelder 3026 A så er grunnpilarene i lyden ikke så forskjellige fra 2075-egentlig.Altså fyldig mellomtone,og helt midt på treet når det gjelder lys/mørk lyd.Forskjellene ligger mest i størrelse i lydbildet,dybde,og (ikke for å fornærme noen),en litt mer "korrekt" diskantgjengivelse.Selv om også 3026 A har litt av den fine vintage-soundet i seg..Bassen er jo også flere hakk raskere enn på 2075.Når det er sagt,så er det egentlig ikke noe i veien med 2075 sin måte å gjengi musikk på,den gjør det bare litt forskjellig-litt mer vintage-så å si!

Mange mener jo at live-lyd bestandig heller over til det mørke,men det er jeg ikke helt enig i,for det kommer mest av hva de sammenligner med,og aller mest av at det før i tiden var vanlig med alt for høyt satt diskant på de fleste anlegg.Dermed har det bredt seg en aksept for at nærmest diskantløse anlegg (de de kaller mørke..) er de mest naturtro å høre på.Dette er like feil som det motsatte.Nærmest kommer man som vanlig-hadde jeg nær sagt-et sted midt i mellom!

Og Ja!! Her er det mye 2000 serie ja,og 1000 også,for den del+ litt 4000

Mvh Rune

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

ulfsn: Det er en fryd at kigge på dit grej- Omend billederne forekommer mig en smule vintage

Nu kan jeg se at du har (selvfølgelig) måske verdens bedste tuner 3001 A. Kan du prøve at forklare forskellen mellem den og så TR2075/80 3031A ? - Er de langt fra hinanden lydmæssigt?

Tante: Hvor meget var det nu at din CD-afspiller kostede i fordums tid?
Det er altså fedt du har 3 båndoptagere i funktion

Herhjemme er det også TR2075 der er kraftværket Jeg er lidt i tvivl om, om TR2080 kommer ind som forforstærkerdel eller det bliver TR2075. På fredag er jeg færdig med alle mine prøver, og så har jeg en ide om, at stille alt mit grej op til test

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Herhjemme er det også TR2075 der er kraftværket Jeg er lidt i tvivl om, om TR2080 kommer ind som forforstærkerdel eller det bliver TR2075. På fredag er jeg færdig med alle mine prøver, og så har jeg en ide om, at stille alt mit grej op til test

Husk nu - at det netop er forforstærkeren der er den store forskel på 2075 og 2080. Så hvis du går efter den bløde/fede lyd, tror jeg du må bruge 2075 som pre-amp. Og 2080, hvis det er den lyse lyd der foretrækkes. Udgangene på dem, er jo nærmest ens - så det er vist 'big deal'. Havde været nemmere om du havde valgt en TR-1000 fra starten.

Fortsat god aften.  

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Rocky skrev:

Nu kan jeg se at du har (selvfølgelig) måske verdens bedste tuner 3001 A. Kan du prøve at forklare forskellen mellem den og så TR2075/80 3031A ? - Er de langt fra hinanden lydmæssigt?

Den aller største hørbare forskjellen er i rom og dynamikk.Det blir litt vanskelig å vurdere dette i og med at to av de du spør om sitter fast i en forsterker som også legger til sin lyd,men som sagt det er evnen til å skape bredde,dybde og dynamikk som gjør 3001 hørbart bedre enn de tre andre.-Og for ikke å snakke om evnen til å plukke stasjoner.De tre andre er ikke i nærheten av å levere støyfrie FM sendinger fra svake stasjoner som 3001A er!!Etter det jeg har hørt fra 3031 A,så foretrekker jeg tuneren i både 80 og 75 før den.Synes kanskje det ikke var blandt Tandbergs aller beste øyeblikk da de lagde den...Lyden er litt "flat",men den har sånn ca ok mottaksegenskaper da.Av 75 og 80,så har 80 den beste tuneren,med rimelig god margin,men det går mest på mottaksegenskapene.Lydmessig som radio foretrekker jeg 75 ved gode FM forhold fordi hele receiveren lyder bedre enn 2080(subjektivt selvfølgelig)

Mvh Rune

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

"Vis mig en cd-afspiller der er 20 år,som stadig bare spiller og spiller...... "
------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------------

En sådan anmodning kunne jeg ikke lade gå upåagtet hen!

Her er der en Philips CD582 som fylder 20 i år. Og den bare spiller og spiller........ Og det uanset hvilken slags cd`er jeg putter i den. Købte den af en kammerat i 90 og han griner stadig uforstående, når han hører at jeg stadig har den.

Den har en meget analog lyd og jeg forundres stadig over dens holdbarhed!... Men bevares..... hvis der skulle dukke en Marantz CD 16 op til en anstændig pris, så vil jeg da kraftigt overveje et skift!

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

ulfsn skrev:

Den aller største hørbare forskjellen er i rom og dynamikk.Det blir litt vanskelig å vurdere dette i og med at to av de du spør om sitter fast i en forsterker som også legger til sin lyd,men som sagt det er evnen til å skape bredde,dybde og dynamikk som gjør 3001 hørbart bedre enn de tre andre.-Og for ikke å snakke om evnen til å plukke stasjoner.De tre andre er ikke i nærheten av å levere støyfrie FM sendinger fra svake stasjoner som 3001A er!!Etter det jeg har hørt fra 3031 A,så foretrekker jeg tuneren i både 80 og 75 før den.Synes kanskje det ikke var blandt Tandbergs aller beste øyeblikk da de lagde den...Lyden er litt "flat",men den har sånn ca ok mottaksegenskaper da.Av 75 og 80,så har 80 den beste tuneren,med rimelig god margin,men det går mest på mottaksegenskapene.Lydmessig som radio foretrekker jeg 75 ved gode FM forhold fordi hele receiveren lyder bedre enn 2080(subjektivt selvfølgelig)

Mvh Rune

Tusind tak for beskrivelsen! Sådan en 3001 A må jeg lægge øre til en dag Det er bare så ærgerligt at DR etc. sender ud i en kvalitet der efterhånden er I mine øre lyder TR2080 også bedst af de tre, men skal ikke kunne sige om det er fordi den er yngre og måske - i mit tilfælde- fungerer bedst.

Hvordan skal jeg bære mig ad hvis jeg vil bruge eks. TR2080 som ren tuner ?

mvh Roky

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:

Roky skrev:

Husk nu - at det netop er forforstærkeren der er den store forskel på 2075 og 2080. Så hvis du går efter den bløde/fede lyd, tror jeg du må bruge 2075 som pre-amp. Og 2080, hvis det er den lyse lyd der foretrækkes. Udgangene på dem, er jo nærmest ens - så det er vist 'big deal'. Havde været nemmere om du havde valgt en TR-1000 fra starten.

Fortsat god aften.  

Ja det har du ret i. Jeg formoder der er lidt bedre - på papiret - specifikationer på TR2080- Tænker på forvrængning og sådan.
Det bliver spænende alligevel TR1000
I lige måde

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum