Emne: Tandberg setup ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Hvordan skal jeg bære mig ad hvis jeg vil bruge eks. TR2080 som ren tuner ?mvh Roky
|
|
|
Der skulle gerne altid være Tuner-signal til stede på Tape-out 1 og 2, når bare Tuner er valgt.
Hvis du mener helt "Ren-Tuner" altså uden forstærker delen - skal der lige løftes stik fra power-supply - men det vil du da vel ikke! Sæt et par Fasett'er på ned til køkkenet.  I bedste Tante-stil. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke lest hele tråden din Roky,men er det så at du har en 2080,og en ren 2075,samt at din far har en 2075 MK II? Da vet du formodentlig at 2080 og 2075 MK II er stort sett helt like,og dermed like i lyden om de er i topp stand..
Bare lurte
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
Roky skrev:
Hvordan skal jeg bære
mig ad hvis jeg vil bruge eks. TR2080 som ren tuner ?mvh Roky
|
|
|
Der skulle gerne altid være
Tuner-signal til stede på Tape-out 1 og 2, når bare Tuner er valgt. 
Hvis du mener helt
"Ren-Tuner" altså uden forstærker delen - skal der lige løftes stik
fra power-supply - men det vil du da vel ikke! Sæt et par Fasett'er på ned
til køkkenet.  I bedste Tante-stil.
|
|
|
Ok så jeg
kan føre signalet fra TR2080 (Tape Out) => TR2075 Tape In NICE tak 
Ej jeg
vil nødig begynde at ændre i den lige pt. Faktisk så er det kun højttaler
udgang A der virker i 2080- Jeg formoder det blot er en lodning der skal til,
for at få den til at køre.
ulfsn skrev:
Jeg har ikke lest hele tråden din
Roky,men er det så at du har en 2080,og en ren 2075,samt at din far har en 2075
MK II? Da vet du formodentlig at 2080 og 2075 MK II er stort sett helt like,og
dermed like i lyden om de er i topp stand..
Bare lurte
Mvh Rune
|
|
|
Det er
helt korrekt- Jep vidste godt at 2080 og 2075 MK II lyder stort set ens.
Jeg overvejer at skifte ensretterne i min TR2075. Jeg tror jeg vil få en del mere ud af den, hvis jeg gør det. De skulle efter så mange år miste en del af sin "effekt". Har du erfarring med sådan en udskiftning?
Tante
Berg skrev:
Ulfsn:Den er go' nok,hjemme hos Roky har familien tilsammen en
TR2075,TR2075 MkII(Roky's far's) og en TR2080  Det er bedre end at komme fra et hjem med klaver  
Roky:(Beklager at jeg tog ordene ud af munden på dig ved ovenstående  )....Min Tandberg TCD3015A kostede 15.000 kr i 1988.Jeg fik dog 1000 kr i
rabat så jeg gav 'kun' 14.000 kr  Tænk engang....Det havde jeg ALDRIG givet for noget som helst grej i dag  Men nu har jeg den og alt er fryd og gamme  Din TCD3035A kostede 5895 kr ifølge 'Hifi Revyen 1990'.Sjovt nok er
billedet af cd-afspilleren,en TCD3015A 
Der står i teksten:'Meget konkurrencedygtig 'lillebror' til Tandberg's
berømte topmodel TCD3015A,som den minder meget om-men her til den halve
pris,knap og nap!DC-koblet fra konverter til udgang,helt uden den gængse
modkobling'
|
|
|
Det er helt i orden- Vi
har faktisk også et klaver som jeg lystigt spillede på da jeg var mindre- Nu er
det dog at høre musikken jeg går op i
Hold da fast din har
været dyr. I dagens priser har den nok kostet over 30.000……
5895,- var godt nok også en
slat i 1990-Tak for oplysningen Jeg tror ikke på at den lige pt. er bedre end min
Denon når vi snakker; nuancer, rum,dybde. Men den har til gengæld evnen til at spille
musik i overflod
Tante du har godt nok været nogle komponenter igennem
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Jeg overvejer at skifte ensretterne i min TR2075. Jeg tror jeg vil få en del mere ud af den, hvis jeg gør det. De skulle efter så mange år miste en del af sin "effekt". |
|
|
Det lyder umiddelbart som vås i mine ører. Havde din receiver været meget ældre, kunne der måske være noget om det. Men der sidder trods alt Silicium ensretter i din - så jeg tror du forveksler et eller andet - med mindre det er noget 'TWEAK' du er ude i, hvilket jeg tvivler på.
Ups. Kom lige i tanke om - det er vel ikke elektrolytterne i strømforsyningen du mener. Så er sagen jo en anden.
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
Roky skrev:
Jeg overvejer at skifte ensretterne i min TR2075. Jeg tror jeg vil få en del mere ud af den, hvis jeg gør det. De skulle efter så mange år miste en del af sin "effekt". |
|
|
Det lyder umiddelbart som vås i mine ører. Havde din receiver været meget ældre, kunne der måske være noget om det. Men der sidder trods alt Silicium ensretter i din - så jeg tror du forveksler et eller andet - med mindre det er noget 'TWEAK' du er ude i, hvilket jeg tvivler på.
Ups. Kom lige i tanke om - det er vel ikke elektrolytterne i strømforsyningen du mener. Så er sagen jo en anden.
Go' dag. |
|
|
Nej det er ensretteren jeg mener. Der skal følgelig måles på den før den skiftes- Måske fejler den noget måske ikke. Hvis den gør, burde det give lidt mere dynamik i lyden ved et skift. Når du siger elektrolytterne i strømforsyningen, så mener du de store ikke? Ved du/i om der er nogle der trænger til at blive skiftet? Vi har ikke udstyr der pt. kan måle om de store lytter fejler noget. Men der er ikke nogle der er bulet eller noget så foreløbelg bliver de nok siddende. I lige måde
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Nej det er ensretteren jeg mener. Der skal følgelig måles på den før den skiftes- Måske fejler den noget måske ikke. Hvis den gør, burde det give lidt mere dynamik i lyden ved et skift.
Når du siger elektrolytterne i strømforsyningen, så mener du de store ikke? Ved du/i om der er nogle der trænger til at blive skiftet? Vi har ikke udstyr der pt. kan måle om de store lytter fejler noget. Men der er ikke nogle der er bulet eller noget så foreløbelg bliver de nok siddende.
|
|
|
Jeg mener nu stadig, at det er enten eller med sådan en ensretter der! Hvis den fejler noget -Trust me- ville du ikke være itvivl. Der sidder iøvrigt en per udgang i MK-I (ligesom i TR1000 ) og kun én fælles i MK-II / 2080.
Mht. lytterne - jo så er det de 4-store vi taler om. Typisk ville de lække i bunden - og så skal de naturligvis skiftes. Originalt sidder der nogle udmærkede lytter monteret, som mig bekendt ikke har tendens til at miste kapaciteten, så hvis de ikke lækker, tror jeg ikke at de fejler noget. (Den spiller/lyder jo OK - siger du). Kapacitet tjekkes vel idag nemmest med et rimeligt multimeter. Det gør jeg i hvert fald!
I Tunghørs 2075 er monteret nogle nye 'JENSEN', hvilke han har haft gode erfaringer med. Og de er selvfølgelig skiftet alle 4 på en gang!
Sov godt. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo men sagen er den at vi/min far ikke har noget multimeter der kan måle så stor kapacitet.
Er der andre ting man typisk burde kigge på, i forhold til en udskiftning?
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Er der andre ting man typisk burde kigge på, i forhold til en udskiftning? |
|
|
Det mener jeg ikke der er! Kig evt. om lytterne i selve udgangene har lækket lidt - så det ud med dem. Det var jeg nød til på min TR1000, men den er jo også en smule ældre.(typer kan anbefales). Og så lige tomgangsstrøm selvfølgelig. Hvis det er decideret tweak du har lyst til -tror jeg du skal have fat i 'GULDTUBORG' vistnok.
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok- Mange tak  Narhh egentlige tweaks er jeg ikke ude i. Jeg vil gerne lære komponenterne ordentligt at kende. Hvilke typer skal jeg gå efter hvis det er? I lige måde.
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Narhh egentlige tweaks er jeg ikke ude i. Jeg vil gerne lære komponenterne ordentligt at kende. Hvilke typer skal jeg gå efter hvis det er? |
|
|
Når vi snakker elektrolytter foretrækker jeg klart RIFA PEG124 - de fylder lidt mere end de originale i Tandberg, men sædvanligvis er der lige plads. Uden at det ser bøvlet ud. Lydmæssigt passer de rigtig godt til Tandberg. Modsat nogle specielle Audio-elko'er jeg prøvede, de er billigere og ikke "Tandberg-lydideal-venlige" . Jeg har en idé om at, jo flere du bruger af dem, des mere nærmer du dig 80' lyden. Og så var der jo ingen grund til at vælge en Tandberg fra 70'erne - vel. Dette blot min egen lille betragtning/opdagelse om et emne som jeg ellers er meget påpasselig med at udtale mig om - der er jo virkelig mange forskellige meninger om lyd contra komponent valg. Det er jo sjovest selv at opdage - så igang med loddekolben. RIFA har jeg set hos Radioparts og Elfa.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad bruger du egentlig 2 til tante? Og havde du ikke engang 3 eller er det bare mig ? For hvad skulle du så med dem?
Jeg klare mig fint med en, men glæder mig til at få den anden Så er samlingen komplet. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky:Det der med båndoptagere startede med at jeg fik en Tandberg TCD310 MkII af en kammerat.Han havde fundet den ved en container....men den virkede  Jeg fik den til at køre jævnt og der er fuldt lys i.Den har dog en løs forbindelse.Efterfølgende har jeg købt et par stykker,en TCD300 og en TCD310.En TCD320 har R-l-b sendt mig,kvit og frit  Og da Gråskæg og jeg var ovre og besøge 2-mas i Aalborg,da fik vi hver en TCD300 af 2-mas  Senere fik jeg Gråskæg's TCD300  Og sådan får man samlet en pæn bunke.....jeg har vist 8 stk.Fra TCD300-TCD320  Om ikke så længe ryger der to stk til X-ray.Han skal bruge reservedele,og dem får han her
Jeg vil godt ha' to båndoptagere,så jeg kan optage fra den ene over i den anden.Og jeg ender i hvert fald med TCD300.Og så vidt jeg kan vurdere bliver min nr 2 maskine en TCD310.Den skal dog lige kigges til....Jeg skal bare lige ha' klaret et par andre småprojekter(ikke Tandberg relateret  ),før jeg går igang
Roky,har du en båndoptager?Hvad er status på den?Spiller den?Og hvad er det for en?Fortæl fortæl.....
TCD300:
TCD310:
TCD310 MkII:
TCD320:
Jeg havde også en TCD330,som var samtidig med TR2075.En hamrende lækker sag:
Den var dog noget slidt og skulle ha' nye trykruller.Den passer ikke trykruller med de andre(ovenfor).Så den er sendt til Norge,og manden der købte den er vist en glad mand idag  Den var iøvrigt mikrofon-forstærker ved vores sing-along-sessions her i huset  Men det er en helt anden historie
Prøv lige at se her:
Jeg har aldrig set Tandberg-logo på et støvlåg før.Det ser da ualmindeligt fedt ud!!
Auktionen kan ses her! c",)
Jeg har som sagt optaget 6 siders vinyl med ham her:
Det er vild luksus!!  Jeg skal kun lette r*ven en enkelt gang for at vende båndet.Jeg NYDER den lækre analoge lyd  Og der er fuld skrue på Leon Russell.Man får lyst til at holde en fed fest!Også natten mellem tirsdag og onsdag __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante: Det var godt nok en ordentlig stak du har   Neej jeg har faktisk ikke nogen båndoptager  På et tidspunkt var jeg så heldig at finde en gammel Tandberg Spolebåndoptager - Men den røg tilbage hvor den kom fra  - Den var i meget dårlig stand  Kan bånd være på højde med vinyl? Lige nu har jeg 2 TR200 som er gemt væk. Begge i super kosmetisk stand  - Desværre så virker kun den ene af dem i den ene kanal. Det kunne være fedt at få den lavet så den kører 100... men ak og ve så, kan jeg som bekendt ikke det helt store udi elektronik. Jeg kan da nok svinge en loddekolbe meen. Det er ret sejt det skilt på spolebåndoptageren I aften stiller jeg alt grejet op til duel  - Billeder følger
|
Til top |
|
|
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
TR 200 er ikke uden evner, skulle jeg hilse og sige
Jeg har sat min sammen med et sæt mint TR 1520 inde på arbejdet. Ikke dårligt - og det er betjeningsvenligt i alle aldre
TR 200 var min første Tandberg reciever og den har en speciel plads hos mig. TR 2075 dominerer absolut men min flotte TR200 beholder jeg til trods
Hvad vil du parre dem med? Jeg har sat dem med Hifi System 20 og TR 1520 - begge er et udemærket match.
Tante: Jeg må indrømme at bånd ikke kører så lystigt herhjemme  Du gav min TCD 310 en overhaling så den spinder men jeg har simpelthen ikke fået lyttet særligt meget på den. Tiden er ikke til det - har heller ikke fået kigget på den spolebåndoptager som står på loftet nu. Nu nærmer sommerferien sig så småt så jeg håber på et par dage med "indevejr" så man kan lege  Jeg er lidt nysgerrig for at høre hvad der er på alle de band der fulgte med. __________________ Derfor Økologi
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Kan bånd være på højde med vinyl? Lige nu har jeg 2 TR200 som er gemt væk. Begge i super kosmetisk stand - Desværre så virker kun den ene af dem i den ene kanal. Det kunne være fedt at få den lavet så den kører 100... men ak og ve så, kan jeg som bekendt ikke det helt store udi elektronik. Jeg kan da nok svinge en loddekolbe meen. |
|
|
Som udgangspunkt og når vi taler cass.-bånd vil jeg mene nej! Der findes selvfølgelig rigtig gode båndoptagere og knap så gode pladespillere og så det klart at bøtten vender et sted! Cassettebåndets force var jo, at det var et 'compact' system der var nemt at bruge i forhold til spolebånd. Bærbar her og der og alle vegne. Og har vel egentlig aldrig været ment som konkurrent til vinylen.
Det er sjældent man åbner en TR200 - uden at man finder op til flere løse forbindelser. Især ved HT-bøsninger og udgangstransistorer. Så 3 skruer i bunden, lidt loddetin og de er måske kørende igen. Var det dig der havde en TR200 med en svag kanal - jeg har haft lignende fejl. Det var elko 50uF C533/534 som var defekt.
TR200 er helt klart et hit. Meget velspillende og en fantastisk tuner der bare hiver alt ind. Sågar uden antenne kan den trække stereo frem.
Fortsat go' aften. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
UPS - holda' helt op - sikke nogle "blæremås"-billeder.  Er du sikker på det er Syd-FYN og ikke Norge du kommer fra.   __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for beskrivelsen. Med super duper bånd tvivler jeg ikke på et godt resultat  Min Transportable lydkarriere startede såmænd også med en walkman - Det var tider  Tak for rådene omkring TR200 - Vil kigge på den en dag her i ferien. Go' aften i lige måde. ............................................................ ................... Hva mener du 
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|