Emne: Tandberg setup ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghoer skrev:
tunghoer skrev:
-Er der noget med at en 2055 har tunerdelen fra 2075 mk2, altså den gode Fm tunerdel? Passer den så lige ind i en 2075'er?
|
|
|
Anyone? -Nu er 75'eren jo snart tilbage på borgen , og da den alligevel skal udstyres med nyindkøbt og alt for dyrt skalaglas (denne gang med skrift, og forhåbentlig den rigtige Tandbergblå ) , og fungerende signalmeter , så kunne jeg lige så godt klare tuneren i samme omgang.
|
|
|
nrhf.no siger at det er samme tuner herJeg har testet lidt frem og tilbage med effektdelen i TR2080 og TR2075. Umiddelbart er der ingen forskel og den forskel der er tilskriver jeg at de ikke er lige gamle og har stået i vidt forskellige miljøer  Forskellen er at der måske er en smule mere go' i TR2080 og detaljer står en LILLE smule mere klart- MEN det kan også være det bare er mig der synes det er sådan   Jeg har også testet lidt med CD-afspillere i dag. 3035 A kunne ikke helt følge med min Denon CD-afspiller. Min Denon er mere behagelig at lytte på. Ikke at den rundede noget af i den forstand, den gjorde det bare bedre over hele spektret. Mere "rigtig" gengivelse mere perspektiv. Fortsat god aften
|
Til top |
|
|
-nt- Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det håber jeg ihvertfald der er. Der blev jo solgt rigtig mange af dem dengang, så der er heldigvis en mulig chance for, at der en dag dukker et sæt op på et loppemarked. Der er desværre mange i dag, der tror at det er noget gammelt ragelse, som et Made-In-China anlæg til 300 kr. fra Bilka kan slå med flere længder, derfor kan man finde dem på loppemarkeder og genbrugsbutikker til ingen penge. Så i øvrigt engang en enkel a-25 ligge i elektronikburet på genbrugspladsen. Ærgrer mig meget over, at jeg ikke tog den med, for det kunne jo være, at man på et senere tidspunkt ville støde på en makker til den  Hvordan spiller de egentlig i forhold til dine Tandberg HiFi-System 15?
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh, det var på nrhf jeg engang har læst det. Det havde jeg lige glemt  , så tak skal du ha' Roky  Så må jeg kigge på om den passer i 75'eren, men gør den det får den altså lov at arbejde der! Angående 2075 og 2080's powerdel, kan jeg huske at 80'eren virkede til at kunne spille meget højere end 75'eren. Det er måske forforstærkerdelen, og den mere fremme i skoene lyd der gør det?
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror simpelthen det er fordi volumenpotentiometeret er af en anden type? Jeg synes også at det føles som om TR2080 spiller højere. Den er i hvert fald skarp i forhold til TR2075 - Men det har JEG jo fået at vide
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må jo give X-Ray ret. En TR1000 slentre let ind på førstepladsen af de Tandberg radioer jeg har hørt.
Fik jo sidste år en TR1000 til 30 kr på loppemarked, men den lød meget "grå" i lyden. Nu har jeg fået sat 4 nye lytter i, de to var begyndt at lække lidt, og så var lyden altså en helt anden. Så af dem jeg har hørt er min favoritrækkefølge.
- TR1000 (Min)
- Huldra 8 (Min i palisander, og den har det bedste udseende)
- Huldra 10 (Min)
- TR2075 (Tunghørs problembarn)
- Huldra 9 (Var min, i meget dårlig stand)
Sommeren skal bruges til den store "gør tingene færdige og lav dem lidt pænere" omgang, og TR1000 var udset til at være tuner dels til hverdag, og dels være back-up forstærker når rør forstærkeren var ude til om og tilbygning. Desværre skal balance knappen stå på kl. 10 position før den spiller lige højt i begge kanaler, men det må blive en anden gang. Den har ellers fået renset potmeter og stillet bias og midtpunktsspænding.
Af interesse for Tunghør, er min Lenco med kulfiber diy tonearm med Shure M91 pickup sat til igen, og den spiller godt gennem TR1000 grammofonindgang. .(Jeg har ikke hørt riaaen i den andre Tandberg radioer, da jeg ellers har brugt en ekstern)
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Jeg må jo give X-Ray ret. En TR1000 slentre let ind på førstepladsen af de Tandberg radioer jeg har hørt.Fik jo sidste år en TR1000 til 30 kr på loppemarked, men den lød meget "grå" i lyden. Nu har jeg fået sat 4 nye lytter i, de to var begyndt at lække lidt, og så var lyden altså en helt anden. Så af dem jeg har hørt er min favoritrækkefølge. |
|
|
Selvfølgelig gjorde den da det. Du må lige fortælle, præcist, hvad du så har puttet i. Husk nu at gemme de 2, der måske ikke fejler noget.
Hvis du lytter rigtig godt efter helt tæt ved HT - min.vol. - har du så en svag brummen (lidt research).
Hvordan har folien det bag ved den grønne stereo og loudness - er teksten intakt - eller skal vi ha' en produktion igang
Go' dag.
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riaaen i TR 1000 er usedvanlig god,og den spiller godt opp i mot de fleste eksterne løsninger jeg har hørt.Lydmessig vil jeg muligens rangere H 10 litt høyere enn TR 1000,men ikke mye,og mest fordi den har noe mindre krefter.
Som en bi-opplysning har jeg spadd opp denne forklaringen på hvorfor Marantz,(men det gjelder de fleste andre kvalitetsforsterkere fra 70-tallet,også Tandberg),kan spille høyere og renere med feks 2 x 35 W enn en ny forsterker oppgitt til 2 x 100 W. Noen som har lurt på det??
Vel-her er forklaringen;på engelsk:
|
Because 35 watts/channel as specified by Marantz in the 1970's meant...
" |
The unit can deliver 35 watts into 8 ohms for one hour, from all channels at the same time, with no significant change in distortion, or other specifications, at any time during, or after, the test hour." |
...while 100 watts/channel today (for instance, in my JVC surround system) means...
" |
The unit can deliver 100 watts for a fraction of a second, in one channel only, if the other channels aren't running and nothing else high energy has happened to drain the power supply of stored energy in the last few seconds." |
In fact, my JVC 5-channel Dolby surround receiver claims 500 watts RMS, but the power consumption label on the back panel tells the story:
320 Watts
If my JVC receiver was 100% efficient, meaning that every bit of power it took from the wall was delivered to the speakers as audio power (which it isn't), that'd give you only 64 watts a channel, about 2/3rds of the claimed power rating (which is 100 watts per channel, remember, 500 delivered as 100 per each of the five channels.)
But since the receiver can only (at best) convert about 50% of the available energy to the speakers, and the available energy is what is left over after the heat is generated (did I mention that this model JVC runs almost too hot to touch on top, even when making no sound at all?) and the watts that go to lighting the panel and powering all of the other circuitry are accounted for, the system can perhaps, when brand new, on a good day, generate 32 watts a channel continuously with all the channels going, which is pretty sorry compared to the claimed 100 watt per channel rating. That is less power per channel than an old 2235 receiver. Shocking, eh?
Turning it around, because of the way that the units were rated in the 1970's, that classic 2235 Marantz receiver, rated at 35 watts a channel, can dependably produce much more than 35 watts in both channels at the same time for a minute or two (far longer than the peaks in a modern receiver.) An honest rating for use with music for the power amplifiers of an older Marantz is generally in the range of 120% of rated power or even higher.
These ratings were instituted because of many false claims for power output that were being made using many different types of power measurement and general baloney at that time. IHF, RMS, Peak, Peak Music Power, Average, etc. RMS is what was settled on, and it's still widely used today, but the one hour rating was dropped some time back.
Interestingly, the situation that caused the RMS for one hour ratings to be made standard is now recurring - as I mentioned above, my JVC's ratings are pretty obviously designed to deceive the consumer to an extreme degree. Certainly there is no way that they can claim that those ratings paint an accurate picture of the amount of power the receiver can actually deliver in real world conditions - loud music and cinema surround takes a lot of power, in a lot of channels. Try listening to Jurassic Park... wait till the Tyrannosaur walks up behind you, or there is something exciting going on. Those 32 watts are pretty puny...
JVC isn't alone in this, however, many manufacturers you might think would be more honest in their claims are just as deceitful. For instance, my Sony car stereo suffers from the same kind of exaggeration: Right on the front it claims a very high wattage, but reading the manual, it turns out that the actual RMS power is far, far less than the front panel claims. I guess it's time for someone to step in again and slap these people around.
To the relatively straightforward power issue, you can add the fact that the design of the audio and RF circuitry in a Marantz is absolutely top-notch, and you can hear that in the character of what little distortion there is, in the way the bass, midrange and treble controls (and loudness contour and filters) affect the signals, in the way the FM signals come out sweet and clean, and so on. As an engineer, I really don't like to drop into using descriptive terms meant for food or lovemaking and so on for sound, but you know, when you A:B a Marantz against other units that are supposedly equivalent, the bottom line is it sounds better, and obviously so. |
Denne karen er jo svært så Marantz,men det er likevel gjeldende for feks Tandberg også!
Så! Da skulle det være avklart en gang for alle
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulfsn skrev:
Riaaen i TR 1000 er usedvanlig god,og den spiller godt opp i mot de fleste eksterne løsninger jeg har hørt.Lydmessig vil jeg muligens rangere H 10 litt høyere enn TR 1000,men ikke mye,og mest fordi den har noe mindre krefter. |
|
|
Ja - underligt nok. Den er jo en af de få, hvor RIAA'en er opbygget omkring en IC. Men sådan er der jo så meget.
Fortsat go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
Mellemhjulet skrev:
Jeg må jo give X-Ray ret. En TR1000 slentre let ind på førstepladsen af de Tandberg radioer jeg har hørt.Fik jo sidste år en TR1000 til 30 kr på loppemarked, men den lød meget "grå" i lyden. Nu har jeg fået sat 4 nye lytter i, de to var begyndt at lække lidt, og så var lyden altså en helt anden. Så af dem jeg har hørt er min favoritrækkefølge. |
|
|
Selvfølgelig gjorde den da det. Du må lige fortælle, præcist, hvad du så har puttet i. Husk nu at gemme de 2, der måske ikke fejler noget.
Hvis du lytter rigtig godt efter helt tæt ved HT - min.vol. - har du så en svag brummen (lidt research).
Hvordan har folien det bag ved den grønne stereo og loudness - er teksten intakt - eller skal vi ha' en produktion igang
Go' dag.
|
|
|
Jeg kom 4 stk 5600uF/80 volt Nippon Chemicon i. De overholdt ikke rohs standarden, så de var rørende billige. Jeg kunne ikke lige finde et diagram, så jeg kunne have beholdt dem i højttalerudgangen, men jeg har gemt alle. Så de to pæne kondensatore kan godt komme i igen en anden dag Den grønne folie er stadig grøn. Og jeg skal nok stikke hovedet ned tæt ved højttaleren og lytte senere. Jeg tror gerne lydforskellene kan svinge lidt, alt efter hvor godt apparatet er sat i stand, men jeg synes TR1000 har et godt miks af de gode sider fra Huldra 8 og TR2075. Jeg vil da på et tidspunkt gerne bruge mere knofedt på TR1000, det er en glimrende reserve at have stående klar, og så er det jo også praktisk at den alligevel står og fungere som tuner til hverdag.
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
Aj Roky hvor ser det lækkert ud....nu må jeg altså se at få hørt sådan nogle TANDBERG apparater.
Ps. og den DS skive er bare een af de bedste, imho!
venligst
Marantzman |
|
|
Ja det kan skutte gå for langsomt  - Jeg er i hvert fald rigtig rigtig godt tilfreds  Jep Communiqué styrer for vildt - Dire Straits Dire Straits er godt nok heller ikke helt ringe  Fantastisk simpel lyd, der bare er så vildt genial  Venlig Hilsen Roky
|
Til top |
|
|
ulfsn Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tuner Amplifier Hi-Fi FM er vel i grunnen en litt nedskalert H 9,og den har en svært så pent vintagelydende forsterker.Altså;den har helt riktig Tandberglyd.En god riaa også!Jeg er faktisk litt usikker på hvem som kom først av Tuner Amplifier Hi-Fi FM og H 9,men de er ganske like på de fleste måter egentlig,om du ser bort fra utseendet da.Som H 9 så består FM stereo radiosendinger av stort sett bare sus/støi,om du er så "heldig" at den er utstyrt med stereodekoder da.
Men-verd å ha?-Ja selvfølgelig!!!!
Mvh Rune
__________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som et godt fund. Narhh synes ikke den er pæn i forhold til Huldra 9 - Men den er godt nok også svær at slå. Jeg har ikke haft strøm til den så om den virker mvh. Roky
|
Til top |
|
|
ulfsn Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Det lyder som et godt fund. Narhh synes ikke den er pæn i forhold til Huldra 9 - Men den er godt nok også svær at slå. Jeg har ikke haft strøm til den så om den virker
mvh. Roky
|
|
|
Huff da! Må bare innrømme at jeg aldri har likt utseendet på H9.-Men det er forståelig ettersom det vel er den mest futuristiske de hadde! Den glir rett inn i en minimalistisk Ikea-stue,og da går det dårlig sammen med meg som er maksimalist
mvh Rune
__________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulfsn skrev:
Roky skrev:
Det lyder som et godt fund. Narhh synes ikke den er pæn i forhold til Huldra 9 - Men den er godt nok også svær at slå. Jeg har ikke haft strøm til den så om den virker
mvh. Roky
|
|
|
Huff da! Må bare innrømme at jeg aldri har likt utseendet på H9.-Men det er forståelig ettersom det vel er den mest futuristiske de hadde! Den glir rett inn i en minimalistisk Ikea-stue,og da går det dårlig sammen med meg som er maksimalist
mvh Rune
|
|
|
Der var jeg lige ved at få ørene i klemme Nej det var en huldra 9 som jeg mente var en Sølvsuper 10, og det er den jeg mente er svær at slå:

|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hej i Tante Berg's Tandberg-tråd Sådan nogle kraftige træ-kasser til at pakke audio grejet ind i  ser da bare hammer godt ud   Tandberg SS10 er vel født med det træ-svøb , samt andre af de rigtigt gamle modeller fra Tandberg receiver tiden  Jeg kunne godt tænke mig et træ-svøb til min Tandberg TIA 3012, men jeg har ikke set nogen som passer til den i nu  det kunne være fedt, at selv finde på noget  men resultatet tør jeg ikke tænke på 
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Jeg må jo give X-Ray ret. En TR1000 slentre let ind på førstepladsen af de Tandberg radioer jeg har hørt.
Fik jo sidste år en TR1000 til 30 kr på loppemarked, men den lød meget "grå" i lyden. Nu har jeg fået sat 4 nye lytter i, de to var begyndt at lække lidt, og så var lyden altså en helt anden. Så af dem jeg har hørt er min favoritrækkefølge.
- TR1000 (Min)
- Huldra 8 (Min i palisander, og den har det bedste udseende)
- Huldra 10 (Min)
- TR2075 (Tunghørs problembarn)
- Huldra 9 (Var min, i meget dårlig stand)
Sommeren skal bruges til den store "gør tingene færdige og lav dem lidt pænere" omgang, og TR1000 var udset til at være tuner dels til hverdag, og dels være back-up forstærker når rør forstærkeren var ude til om og tilbygning. Desværre skal balance knappen stå på kl. 10 position før den spiller lige højt i begge kanaler, men det må blive en anden gang. Den har ellers fået renset potmeter og stillet bias og midtpunktsspænding.
Af interesse for Tunghør, er min Lenco med kulfiber diy tonearm med Shure M91 pickup sat til igen, og den spiller godt gennem TR1000 grammofonindgang. .(Jeg har ikke hørt riaaen i den andre Tandberg radioer, da jeg ellers har brugt en ekstern) |
|
|
Det var godt du fik den tr 1000 op at køre Mellemhjul - jeg tænkte nok at den ville vække glæde deroppe  . Er den generelle opfattelse her, at en tr 1000 skal bare nogle nye store lytter, og så kører den?  Jeg ved godt at jeg hænger i bremsen mht Lencoen  , men det kniber med energien til lige at poste. Der skal nok dukke noget op snart - projektet skrider laangsomt fremad
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante: Jeg prøver at tage låget af i morgen, for at se om jeg overhovedet tør sætte strøm til den aldrende dame  Herhjemme står den på rensning af pladespiller - Det er supersjovt at få den shinet helt op  Tunghør : Billeder Billeder 
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|