Emne: Tandberg setup ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 863
|
Sendt: 17 September 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Xray >> Tantes 2075 i DIN varetægt.....how the F overlever tante så ?
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 17 September 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas skrev:
Xray >> Tantes 2075 i DIN varetægt.....how the F overlever tante så ?  |
|
|
Altså - Tanten overlever, fordi hun jo købte en 'ny' 2075 for noget tid siden - som du sikkert husker. Det er den første, altså selve 'Moderen', jeg har overtaget. Den burde vel næsten være vores alle's reference - her i tråden . __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smuk er hun jo ikke - liggende der med åben bug. Men jeg blev ivrig og er gået igang med hende alligevel. Der startes med et par nye metre - så hun kan blive lukket sammen igen. Et pænt træ-kabinet var at ønske sig - har desværre kun et i sort.

Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 18 September 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 18 September 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiller:
Er der nogen de har prøvet forskellige stands til Studio Monitor ? - Nogen med eventueller erfaringer?
Seansmiller: Var det ikke noget med du prøvede nogle andre med dårligt resultat?
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky:
Jo, mine Studio Monitor stands er denne model som Tanten har afbilledet ved siden af mit Michael Bondesen look-a-like alter ego. 

Jeg prøvede et par andre meget lyddøde stativer til mine SM i min gamle lejlighed, og det lød ikke godt. Jeg erfarede så meget hurtigt at stuen i min nye lejlighed spiller MEGET mere bas end den gamle, og det gik bare ikke på Tandberg stativerne, så højttalerne røg op på de meget mere afdæmpende stativer, og det lyder godt. Det er noget kompliceret noget, det der med rum-akustik. 
Så det er altså pt. disse stativer som jeg bruger (men det er mere af nød end af lyst for jeg synes da at de originale stativer er feeeeede at se på):

__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 18 September 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiller: Tak for svaret! Har overvejet at lave nogle rigtig tunge og lyddøde nogle af PVC rør og MDF + Sand. Alternativet er nogle af støbejern, men det løber hurtigt op  - Jeg tror at hvis jeg skal høre nogen mærkbar forskel skal de være ret så tunge. Vil bare ikke ud i at lave noget alt for avanceret og dyrt hvis den superlyd jeg har nu ikke kan overgåes 
|
Til top |
|
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 18 September 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske: forskellen på lyddød og afdæmpende? Tjae tjoe... Det jeg mener er, at mine originale Tandberg ikke afkobler højttalerne i nær så stor grad som de andre stativer jeg har. Lyddød er måske et forkert ord at bruge.  Det kunne ellers være et fedt brugenavn at have. Roky: Jeg tror at du har ret i det med at stativerne skal være tunge hvis de skal afkoble højttalerne på et fornuftigt niveau. De stativer jeg bruger er også temmelig tunge. Man bliver meget overrasket hvis man løfter dem med blot en hånd.  Jeg prøvede at bolte en kraftig birkekrydsfinerplade (21mm tyk) fast på toppen af Tandberg stativerne for at se om det bedre kunne afkoble højttalerne, men det havde overhovedet ingen virkning. Apropos din ide med PVC rør og sand, så skal jeg i gang med at bygge en basfælde af et langt paprør som har en diameter på ca. 15cm. Det skal jeg så have fyldt 3/4 op med sand, og placere det bagved den højre højttaler for at æde de helt dybe frekvenser som jeg har lidt rigeligt af, fordi den står i et hjørne af stuen, og det kan ikke være anderledes. Og dem som har hørt et sæt Tandberg Studio Monitors i rette setup VED, at de i forvejen kan levere en heftig bund, ikke sandt?
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Viri: De er 47 i bredden og 35 i dybden. Er ikke inde i Snell så der må jeg melde helt pas hehe. Seansmiller: Jep - Jeg tror også det skal kombineres med flere materialer såsom kork, mdf, silikone etc. så de bliver koblet helt af. Jeg tror det vil hjælpe at få dem en smule højere op og så skal de vinkles en smule bagover. Jeg synes det er lidt svært at indstille graden på de stander jeg har nu - Selvom de ubetinget ser feeede ud  Sjov og ikke mindst billig ide (hvis man har røret naturligvis) med de basstraps  Og det med bassen: JO' DA
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 19 September 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
Smuk er hun jo ikke - liggende der med åben bug. Men jeg blev ivrig og er gået igang med hende alligevel. Der startes med et par nye metre - så hun kan blive lukket sammen igen. Et pænt træ-kabinet var at ønske sig - har desværre kun et i sort.

Go' dag. |
|
|
Hallo X-ray, det er altid interessant når der reparer'es eller tweakes  så du må meget gerne følge op med billeder og tekst, på dine Tandberg projekter   seansmiller, du har fanget denne tråds moderato'r lige på kornet  Hvor mange/-få m2 spiller dine Studio Monitor på !... Jeg har ind til videre opgivet, at få mine til at spille ordenlig på 18 m2, så jeg er røget med på TL 3520, men det lydder til gengæld forrygende, hvor perspektivet kommer til sin ret og er stærkt vanedannende
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 19 September 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
Syntes lige det var tid til et par billeder - efter nogle store 'resize-problemer' . Den sidste tid er gået
med at bringe en TR-1040 tilbage til livet - den var langt nede. Mange fejl er rettet på den - men den var jo også nærmest
gratis - tak for den LouBP . Venter pt. på en lignende model og vil så flække sammen til ét perfekt eksemplar. "Så der
La Grange i baggrunden- FEDT". Spændende bliver det, om TR1040 kan slå min TR1000 af pinden - jeg tvivler, men vi får at
se .
TR-1040 under kniven:

Hygge-hjørne: Tandberg/Thorens/Dynaco A25X/Tres-Hombres .

Næste project bliver nok den legendariske, unikke Moder-2075 fra Tantens gemakker , som er i min
besiddelse. Vist bare et par småfejl tror jeg .
Fortsat go' dag. |
|
|
Du må lige skrive om den kan lidt når du er færdig, godt at høre du er glad for den i hvert fald __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 20 September 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiller:Du sagde da til mig at der ikke var film i dit polaroid-kamera?!?Jeg bryder mig ikke om at blive ført bag lyset på den måde.... Nå,skaden er ikke så stor,da jeg heldigvis lige havde været hos frisøren den dag(og helt frisk tape på brillerne er der også,så deeeet....  ).
Guldtuborg:Det er bare knaldhamrende flot dit setup(det gælder hele din 'væg')  Det er da lidt ærgerligt at du ikke kan bruge dine Tandberg Studio Monitor's på dine 18 kvadratmeter.....Er du helt sikker?For så vidt jeg husker,så har Roky blot 7 kvadratmeter,og han er nærmest lykkelig over at ha' et sæt Tandberg Studio Monitor's
Du er selvfølgelig den der ved mest om lytteforholdene i dit eget hjem.Og du er altså stadig på den grønne gren med dine Tandberg TL3520  Jeg er stadig super-glad for mine TL3520  Selv Tunghør har overgivet sig(han kunne i lang tid ikke løsrive sig fra Studio Monitor's....  ).De spiller fantastisk,sådan et sæt Tandberg TL3520  Når det er sagt,så er der bare ikke noget der når Tandberg Studio Monitors til sokkeholderne.Basta!
Ak ja,minderne har man da lov at ha'......:
Tandberg Studio Monitor's,F*CK THE REST!
Den Tandberg TR2075 som X-ray flasher her i tråden,det er min første TR2075.Jeg solgte den til X-ray da jeg havde købt en anden TR2075 i Tyskland.Jeg er jo ikke elektronikkyndig,så jeg var/er nødt til at prøve flere apparater,og så vælge det mest velfungerende af dem.Det er min eneste mulighed,hvis jeg vil ha' et Tandberg setup der bare virker HVER gang det bliver startet op  Nu var det ikke sådan at X-ray's TR2075 ikke virkede,tvært imod.Men der var lidt halløj,især fra bøjlerne bagpå.Og begge metrene stod også for en udskiftning...Men lyden fejler ikke noget og tuneren er tiptop.Den gætter jeg på at vi nok skal høre mere om,når X-ray raskmelder den igen
X-ray:Den er bare så fed,din Tandberg TT165  Den ser vi ikke rigtigt andre steder end her i tråden  Der kan ikke findes ret mange af dem,gætter jeg på.Jeg føler mig heldig at jeg har set OG hørt den,live
I skrivende stund er der en sort Tandberg TR2075 på tysk ebay:
Den ser noget 'ramponeret' ud i træværket....den har været på tysk ebay før,for ca et år siden.Om det er samme sælger ved jeg ikke.Men den KUNNE være et kup,eller også er den et håndværkertilbud.Det ved man ikke...Auktionen kan følges her: TR2075 fra tysk ebay: )
Apropos tysk ebay.Jeg går og glæder mig i denne tid  Jeg har købt dette sæt Tandberg Fasett:
De må være lige på trapperne.....Når de er vel ankommet,så har jeg tre sæt Fasett'er.Et i sort,et i hvid og så et sæt i orange  Det er en sej lille højttaler.Den spiller allerbedst med et stænk loudness
Her til sidst skal vi lige ha' et par billeder 'down memory lane':
Det er fantastiske apparater
Rigtig go' Tandberg weekend __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
seansmiller, du har fanget denne tråds moderato'r lige på kornet 
Hvor mange/-få m2 spiller dine Studio Monitor på !... Jeg har ind til videre opgivet, at få mine til at spille ordenlig på 18 m2, så jeg er røget med på TL 3520, men det lydder til gengæld forrygende, hvor perspektivet kommer til sin ret og er stærkt vanedannende

|
|
|
Hej Guldtuborg.  Det ser fedt ud dit setup.  En skam at du ikke kan få dine Studio Monitors til at spille ordentligt. I min gamle stue havde jeg blot ca. 16 m2 men det spillede helt forrygende. Min nye stue er godt og vel på 21 m2 og det lyder også godt, lige bortset fra at jeg som nævnt ovenfor har fået problemer med for kraftig gengivelse at de dybe frekvenser fra den højre højttaler. Den står selvfølgelig også i et hjørne af stuen, og det kan der ligesom ikke rigtigt laves om på (kun hvis jeg kører en nedrivningskugle igennem ydermuren).  Så stik modsat Tanten, som nu benytter sig af et par mindre skrig-orange 'basfælder', så skal jeg i gang med at bygge mine egne, i form af et langt tykt paprør som skal fyldes delvist med sand. Det håber jeg så er nok. Og hvis ikke, så må jeg tage den derfra. Problemet skal i hvertfald løses. Men jeg kan sagtens forstå at du er glad for dine 3520'ere. Jeg har lagt øre til Tantens højttalere 'et par gange'  Og der er bare ikke noget at komme efter.  __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basfælder eller ej - ihvertfald tillykke med dem. De ser fine ud. Jeg foretrækker dem dog hvide.
Spændende projekt dér Seansmiller - med dine 'BASFÆLDER'. Noget jeg ikke aner en fis om . Glæder mig til at høre om resultatet med paprør og sand . Nææ - du, et par HS-15 så kører det bare - uden problemer .
Har til gengæld lige vendt en 'gammel' 2075 på hovedet, for blot at konstatere, at der skal 4 nye elko'er i - før projektet fortsætter. Og inden mit arbejdsbord ætses væk - for der er godt nok læk, for alle pengene. De er bestilt - 10000uF/63v - det var så lige den 'plovmand' og lidt til . Jeg skal nok nå i mål med hende - thats for sure.
Fortsat go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 26 September 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Øjj hvor er jeg bare glad, i dag fik jeg min længe søgte TPT 3011' tuner  og den er bare så super lækker  der er kun positive førstehåndsindtryk, og alle funktioner er upåklagelig   Det med bas-fælder, vil jeg da følge med i med interesse, kan måske også hjælpe på mit problem med lidt for dominerende bund på 18 m2  Det er lykkedes mig, at få fat i et sæt pæne Tandberg TL 3520', uden bas højtalere!... De er fra den sidste serie, af de tre typer som jeg tror der findes  serie nr. 108317. Så der er et sæt tomme TL 3520' palisander kabinetter i overskud, sig bare til hvis det har nogen interesse, men de er ikke smukke Tante Berg, skrev: De er SINDSSYGT velholdte!'Nicht-raucher',no doubt  Men det skal der nu nok blive rettet op på  Jeg har ikke hørt dem,men jeg antager at der er fuld lyd på dem  Nøøøøj,manner,de er vildt fede Har du fået afprøvet de fasett-appelsiner  Da jeg fik mine Fasett højtalere i hus, måtte jeg lime de to spoler på delfiltrene fast igen, men så spiller de også helt forrygende  at de så havnede et sted, hvor der nok anvendes lidt for meget tid  er hammer lækkert, da jeg jo så høre på dem dagligt 
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray:Så din TR2075 trænger til nye 'lytter'?Det havde jeg aldrig selv opdaget før det ville være alt for sent...Det lyder som om det var på høje tid at få de gamle og lækkende 'lytter' ud  Du ender med at blive vild med din TR2075  Så mangler du bare et sæt fornuftige højttalere til den.Tandberg anbefaler denne model:
Et sæt Fasett'er er også et udmærket valg til TR2075.Dog skal de ha' et stænk loudness
Fås i tidens hotte farver:sort,hvid eller som her,i orange
Guldtuborg:Jeg har ikke prøvet mine Fasett'er endnu.Jeg kan dog høre at magneterne med spolerne skal limes fast på delefiltret.Det er vist 'standard' at limen løsner sig ved forsendelse.Der er ikke noget problem i det.Men når jeg skiller den ad,så kan jeg lige så godt give den en ny tætningsliste(købes i Silvan til ca 15 kr pr meter=knap en meter pr stk).
Jeg har desværre ikke haft tid til at gøre noget ved de Fasett'er....jeg har repareret fj.st.fly i stedet for,mere eller mindre hele ugen(ikke mit eget,men kammeratens)
De er godt nok flotte,dine to sølvfarvede apparater i 3000-serien  Jeg har selv haft fornøjelsen af hhv 3012 A og 3011 A,begge i sort  Det var tider
Det er da iøvrigt påfaldende som både du,Guldtuborg,og Seansmiller har problemer med for meget bas fra de Studio Monitor's....  Der var,mig bekendt,ingen problemer her i stuen,som er helt kvadratisk(4,5 x 4,5 meter).Men det er ikke utænkeligt at alt mit nips og alt for mange ting iøvrigt,er det der fungerer som basfælder her
Her et nostalgisk billede fra et Tandberg katalog,sakset fra det nye norske hifi-site(NHF):
Det ser godt ud
Go' weekend  Vejret bliver fantastisk,så der er bare med at benytte sig af det og ud nyde det
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|