Emne: Tandberg setup ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
"De er begge halvdefekte, men den ene trænger til en ordentlig omgang"....det er vel ikke dine forældre, du taler om vel ? 
Tillykke med dine 1kg indlæg 
Det er jo lækre grej'er du sådan flasher der ! Der er sgutte mange på din alder, der kan præstere så lækker vintageGULDlyd, og spændende bliver det at følge med i fremover . Med det du allerede har nu, tør man jo ikke tænke på hvor det ender 
Når du engang bliver herre i eget skur, kommer der nok til at ske ting og sager OGSÅ med lyden .
Fik som man kan læse i IMF-tråden spændt en 2080'er foran RSPM'erne. Ærgeligt du ikke var til stede, for det var skis'me også super.
Ha' en god lørdag aften i "Thi'sens" selskab !
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved hvordan man får fronten af et sæt TL1520 ? Det haster lidt (læs nysgerrighedens adrenalin  ) Jeg kunne forestille at de er fæstet med nogle stifter til selve kabinettet?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky:Tag en meget sløv smørrebrødskniv(jeg bruger selv min gamle kittekniv  ) og stik ind imellem frontstof og aluminium.Vrid stille og roligt.Rammerne sidder med velcro i de 4 hjørner  Stille og roligt!  Flotte billeder du har uploadet! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante: Tak for rådet - Vil straks flå dem af   Mange tak
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Imens vi venter i spænding, kan noget af tørsten MÅSKE stilles med lidt billeder:

3026A og TR2080 spiller aldeles fremragende sammen |
|
|
 Fede billeder,Roky!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enormt flotte billeder Roky - bare jeg var ligeså ferm, med det der 'imageshack', så skulle jeg ellers nok lige....
Der var en der for noget tid siden spurgte, hvorfor det på nogle Tandberg så ud som om knapperne, var kastet på Hvis det handlede om en 2075'er, så fandt jeg svaret idag. De alu-knapper man trykker på, har bare løsnet sig i den holder de er monteret i. Det ser ikke ud til at de sidder i et styr eller noget, så de skal måske blot sidde i en klat lim . Her et billed af, hvor galt det kan gå - tror pokker at den havde skæve 'bisser' . De to til venstre sidder korrekt.

Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev TR2075'eren afleveret tilbage til sin ejermand i går eftermiddags.  X-ray: Tusind tak for lån af det lækre apparat!  Hvor tiden dog flyver afsted når man har det sjovt. Jeg har ikke hørt hvordan den pågældende TR2075 lød før den havde været til syn og undervognskontrol hos X-ray, men jeg kan fortælle at dette er et virkeligt vellydende apparat. Ordet 'spændstig' får en helt ny betydning.

Den flotte receiver kommer slet ikke til sin ret på dette billede, men det er det eneste jeg har.
Jeg vil starte med at sige, at sådan en TR2075 er overhovedet ikke opreklameret på nogen måde. Slet ikke X-ray's eksemplar, som overhovedet intet fejler. Jeg har haft rig mulighed for at teste den imod mine 2 andre vintage forstærkere: Sansui AU-999, Pioneer SA-1000, begge fra 1972.
Forskellen i diskantområdet på disse 3 apparater finder jeg ikke nævneværdig, dog spiller TR2075 nok lige en anelse mørkere/tilbagelænet i toppen end de to andre forstærkere. Mellemtonen og bassen er derimod en noget anden snak. TR2075 spiller for det første med en heftig formidling af bund, og temmelig stor autoritet i de allerdybeste toneområder, og den har desuden en dejlig 'ud-af-kassen' mellemtonegengivelse som jeg ikke har fundet på nogen anden vintage receiver/forstærker. Jeg har altid fra første gang jeg lagde ører til en Tandberg TR2075 hjemme hos Tanten været imponeret over dens måde at spille dybt! og stort! i de nederste hertzområder, men jeg har først nu på egen hånd haft mulighed for at teste dens egenskaber i mellemtonegengivelsen. Den smider virkelig ting som f.eks. kvindevokal og guitar ud i hovedet på en når den lige får lov til at stå og blive varm først. Den har jo af gode grunde ikke en luftig mellemtone som en rørforstærker kan have, men den smider godt nok alligevel lyden ud af pappet på højttalerne på en måde som jeg ikke selv har oplevet nogen anden vintage transistorer baseret receiver eller forstærker gøre. Meget imponerende.
Min Sansui AU-999 forstærker har jeg en kraftigt mistanke om at skulle have et bias tjek m.m. Så den er til syn nu i kyndige hænder. Mere om den kontra TR2075 når den vender tilbage igen.
Pioneer SA-1000 kom rimelig tæt på at gengive bunden som TR2075, men alligevel ikke på helt samme måde. SA-1000 hugger lige så dybt i bunden, men den gengiver det ikke med helt samme volume som TR2075. Om man så foretrækker det ene fremfor det andet er selvfølgelig en smagssag, men har man aldrig hørt det før, så skulle man altså unde sig selv at lægge ører til et par Tandberg Studio Monitors spændt for en TR2075. Så kan det godt være at mange mennesker skulle til at revurdere hvor meget fesent, og ikke mindst dyrt grej der uberetiget findes derude i de små hjem. 
RIAA delen i TR2075 kan efter min mening godt gøres bedre. Mange herinde ved godt hvad jeg selv fortrækker, så det er der måske ingen grund til at gå mere i dybden med. 
Jeg har desværre ikke fået testet tunerdelen i den, og jeg har heller ikke noget at sammenligne den med, så det er jeg nødt til at springe let og flot henover.
Højttalerne jeg har brugt til denne test har været et par sæt Tandberg Studio Monitors , og de to lydkilder er en slags Thorens TD160S pladespiller og en Original CD-A8T CD afspiller.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
| Den flotte receiver kommer slet ikke til sin ret på dette billede, men det er det eneste jeg har.
Jeg vil starte med at sige, at sådan en TR2075 er overhovedet ikke opreklameret på nogen måde. Slet ikke X-ray's eksemplar, som overhovedet intet fejler.
RIAA delen i TR2075 kan efter min mening godt gøres bedre. Mange herinde ved godt hvad jeg selv fortrækker, så det er der måske ingen grund til at gå mere i dybden med.  |
|
|
Jamen så er det jo heldigt, at jeg lige fik det originale Tuning-meter sat iden igen idag . Så ingen lysende halvmåner her - TANTE . Jeg syntes egentlig også, at jeg har skiftet en del i den for at få den helt 'fit for fight' .

Et ganske flot eksemplar når jeg selv skal sige det Også indeni - man aner lidt nye 'lytter', bla. i strømforsyning samt i udgange - Rifa PEG-124. Nåh-ja, jeg har vist tidligere "flash'ed" håndfulden af skiftede reservedele i dette app. Det var dagens hygge-arbejde, mens der blev lyttet til fantastiske Gene Ammons , gennem at par Dynaco A25X. Synergi over hele linien   
RIAA-delen tager vi op på et senere tidspunkt. Så skal Seansmiller nok få sin lyst styret - med at få afprøvet nogle forskellige RIAA'er. Vi må se om ikke vi kan slå den der Sansui-riaa(AU555) af pinden  .
Go'nat og sov godt
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray:Det var da dejligt at få løst mysteriet om de 'skæve' tænder  Knapperne skal bare skubbes på plads og som du siger,så vil en dråbe lim nok gøre underværker  Vi lærer noget hele tiden om det gamle grej,takket være de flotte billeder og den grundige gennemgang af eventuelle reparationer
(nederste række knapper på TR2075)
Seansmiller:Flot gennemgang af din oplevelse af Tandberg TR2075.Det lyder som om din Pioneer SA-1000 slægter Tandberg TR2080 en del på.Ikke helt så dyb i bassen.TR2080 er decideret 'slank' i lyden,og er slet ikke den fede oplevelse som TR2075 er det.Men det er nok på grund af det nye og mere fesne lydideal der blev lanceret efter 1976.Det er vist stadig det 'ideal' der er fremherskende i vore dage.Jeg forstår ikke at folk kan holde ud at høre på det  For hvor blev den dybe bas af?Helheden?Det hele druknes i diskant idag-GAAAAB
Personligt har jeg ikke et bud på noget der spiller bedre på Tandberg Studio Monitor's end netop en TR2075.Der er synergi så det vil noget!!  Men der skal nu nok være noget vintage-grej derude der næsten kan hamle op med TR2075.Jeg aner bare ikke hvad det skulle være?  Jeg var selv ret glad for en Pioneer SX-850(reciever fra 1978).Den lå dog tættere på Tandberg TR2080 end på TR2075,så valget var let
Hvad du foretrækker,Seansmiller,det er dit valg.Selv er jeg ikke i tvivl om hvad du vil blive gladest for i længden  Hatten af for at du vitterligt prøver alverdens grej......men hvis du står fast på Tandberg Studio Monitor's,så kan du jo altid købe resten senere,som en hedengangen norsk radiofabrik engang havde som slogan
Med hensyn til RIAA-delen i TR2075,så er jeg selv ualmindeligt godt tilfreds  Jeg har dog læst at mange foretrækker RIAA'en i Huldra 10,fremfor den der er i TR2075.Jeg er ikke nogen pernittengryn,så det har jeg ikke rigtigt noget forhold til eller mening om
(omtalte Tandberg TR2075,som tilhører X-ray.Den er godt nok flot!  ) __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
diheor Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes Tante Berg er lidt hård ved 2080.  Jeg har desværre aldrig hørt en 2075, men som tidligere nævnt, så har jeg i sidste weekend hos 2-mas oplevet en 2080Žer gøre det meget flot på en svær opgave foran et sæt IMFŽer. Som sagt har jeg ikke hørt en 2075 i samme set-up, og jeg bøjer mig i støvet for alle denne fornemme tråds mange Tandberg-freaks enorme viden og ekspertise, men en 2080Žer er altså stadig en imponerende god forstærker, der sætter rigtig mange moderne konstruktioner eftertrykkeligt på plads.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiler: Fed sammenligning af TR2075 VS. The rest
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
diheor Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante: Jeg overgiver mig som sagt til ekspertisen. For pokker, hvor er 2075 et smukt apparat på de billeder. Det er den ultimative receiver. Den udstråler på samme tid styrke, magt, potens, skønhed og balance - og så er der det der blå lys, der ligesom tilføjer hele magien. Der er 2080 nok en anden historie. Og så har jeg som sagt aldrig hørt en 2075....
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
X-ray:Det var da dejligt at få løst mysteriet om de 'skæve' tænder Knapperne skal bare skubbes på plads og som du siger,så vil en dråbe lim nok gøre underværker Vi lærer noget hele tiden om det gamle grej,takket være de flotte billeder og den grundige gennemgang af eventuelle reparationer
(nederste række knapper på TR2075)
Seansmiller:Flot gennemgang af din oplevelse af Tandberg TR2075.Det lyder som om din Pioneer SA-1000 slægter Tandberg TR2080 en del på.Ikke helt så dyb i bassen.TR2080 er decideret 'slank' i lyden,og er slet ikke den fede oplevelse som TR2075 er det.Men det er nok på grund af det nye og mere fesne lydideal der blev lanceret efter 1976.Det er vist stadig det 'ideal' der er fremherskende i vore dage.Jeg forstår ikke at folk kan holde ud at høre på det For hvor blev den dybe bas af?Helheden?Det hele druknes i diskant idag-GAAAAB Personligt har jeg ikke et bud på noget der spiller bedre på Tandberg Studio Monitor's end netop en TR2075.Der er synergi så det vil noget!! Men der skal nu nok være noget vintage-grej derude der næsten kan hamle op med TR2075.Jeg aner bare ikke hvad det skulle være? Jeg var selv ret glad for en Pioneer SX-850(reciever fra 1978).Den lå dog tættere på Tandberg TR2080 end på TR2075,så valget var let Hvad du foretrækker,Seansmiller,det er dit valg.Selv er jeg ikke i tvivl om hvad du vil blive gladest for i længden Hatten af for at du vitterligt prøver alverdens grej......men hvis du står fast på Tandberg Studio Monitor's,så kan du jo altid købe resten senere,som en hedengangen norsk radiofabrik engang havde som slogan  |
|
|
Ja, godt indblik i hvorfor en del 2075'ere har skæve bisser X-ray. Godt fanget. 
Tante: Det sidste jeg ville kalde lyden af SA-1000 er slank! Den har den gamle mørke lydsignatur ligesom TR2075 og en dyb, fyldig bund. Forskellen mellem den og TR2075 er som jeg skrev, at SA-1000 hugger lige så dybt i bunden, men den gengiver det bare ikke med samme volume som TR2075. Og vi snakker slet ikke om nogen himmelvid forskel her, men TR2075 gengiver bassen med en lidt højere lydstyrke i forhold til de øvrige frekvenser end SA-1000 gør. Uden at være nogen lydeprofessor, så kunne det måske virke som om at TR2075 udover at gengive de helt dybe ting rigtigt godt... og dybt! samtidig har en lidt mere hævet øvre bas, hvilket kunne bevirke at basgengivelsen får en højere volume end f.eks. min SA-1000. Lyder det helt ude i hampen? X-ray? Anyone? Uanset hvad, så vinder TR2075 på både mellemtone og basgengivelsen, men egentlig mest på mellemtonen. SA-1000 er virkeligt en betragtelig modstander som jeg tror vil sparke en TR2080 fjorten dage ind i næste påskeferie hvis den fik muligheden. Jeg kan ikke forestille mig at de to apparater har meget til fælles. Er der nogen som vil låne mig en TR2080 til testbank og røde kinder?  __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
Tante: Det sidste jeg ville kalde lyden af SA-1000 er slank! Den har den gamle mørke lydsignatur ligesom TR2075 og en dyb, fyldig bund. Forskellen mellem den og TR2075 er som jeg skrev, at SA-1000 hugger lige så dybt i bunden, men den gengiver det bare ikke med samme volume som TR2075. Og vi snakker slet ikke om nogen himmelvid forskel her, men TR2075 gengiver bassen med en lidt højere lydstyrke i forhold til de øvrige frekvenser end SA-1000 gør. Uden at være nogen lydeprofessor, så kunne det måske virke som om at TR2075 udover at gengive de helt dybe ting rigtigt godt... og dybt! samtidig har en lidt mere hævet øvre bas, hvilket kunne bevirke at basgengivelsen får en højere volume end f.eks. min SA-1000. Lyder det helt ude i hampen? X-ray? |
|
|
Åhh, jeg er ikke god til sådan noget . Men jeg kan se i diagrammerne, at SA1000 minder rigtig meget om Sansui AU999(anden snak). Og de er begge langt - fra den måde som TR2075 er opbygget på. Dertil skal siges at TR2075, er en del kraftigere end SA1000, også i strømforsyningen. Så mon ikke det er de to ting, altså større effekt både fra udgang og strømforsyning - som gør forskellen i bunden. Ups - 3 ting må det jo blive - der er selve opbygningen ligeså. Sådan må det være - tror jeg .
Andre - der er bedre til at forklare sig - må gerne melde ind her. Angående de forskellige udtryk/principper omkring klasse A/B-push-pull udgangstrin NPN/NPN kontra NPN/PNP . Virkemåde og teknikken er jeg dus med - men ordene er "Lost" . Så vi kan få den, så alle forstår - uden det bliver for teknisk .
Go'aften. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiller's Sansui AU999 kom under lup idag . Man mente den trængte til et check og vel egentlig ikke andet, for den spillede fint - men var den nu også helt oppe, hvor den burde være. En hurtig måling gjorde det klart at bias i højre kanal var 1/3 af hvad den burde være og i venstre var den nærmest lig nul. Tankevækkende - utroligt hvad et par SM kan rette op på . Jeg vil gerne påstå at det er hørbart med en bias på lig 0 . Smider et par billeder af en smukt opbygget forstærker, som der skal gøres lidt ved. Samt en helt vanvittig protection - som bare skal fjernes - sættes ud af drift.

Og lige et par måle-pølser - der gerne ville have målt omkring 15mV.

Lidt uden for tråden men de skal jo trodsalt drive et par Studio-Monitorer(eller 4). Og så sker der da lidt... .
Sov godt . __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray: Det er både dejligt og betryggende at se at min AU-999 er i kyndige hænder.  Og den trængte så rigtigt nok til en seriøs opstrammer hist og her.  Jeg er godt nok spændt på at høre hvor spændstig den bliver efter en justering og hvad der jo nok lyder som en udskiftning af lytterne. Men 4 Studio Monitors kommer den nok ikke til at skulle drive.  Så god plads har jeg heller ikke i stuen. Så skulle de da i hvertfald stackes.  Tante: På papiret så skulle TR2075 nu bare have 8 watt mere end SA-1000 som er opgivet til 2 x 67 watt i 8 ohm (underligt skævt tal). Men TR2075 har med garanti en større strømforsyning. Men der skal da andet end en kraftig strømforsyning for at få pumpet en magtfuld gang bas ud af en forstærker. Vi har jo begge to hørt forskellige vintage receivere med kraftige strømforsyninger uden at det nødvendigvis får dem til at spille med en lige så fyldestgørende bund som TR2075.  Tandberg har "bare" formået at gøre tingene på den rigtige måde dengang hvis du spørger mig.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
X-ray: Det er både dejligt og betryggende at se at min AU-999 er i kyndige hænder. Og den trængte så rigtigt nok til en seriøs opstrammer hist og her. Jeg er godt nok spændt på at høre hvor spændstig den bliver efter en justering og hvad der jo nok lyder som en udskiftning af lytterne. Men 4 Studio Monitors kommer den nok ikke til at skulle drive. Så god plads har jeg heller ikke i stuen. Så skulle de da i hvertfald stackes. 
|
|
|
Glæder mig til at høre om resultatet - sjovt med sådan en gammel 999'er som man bliver ved med at have "forældre" fornemmelser overfor langt efter den har forladt reden - og herligt at x-ray har skruet hænderne på rigtigt til at give dig et nap med den Egenligt er den et sjovt eksempel på at en forstærker selvom den er tæt på mint og nærmest støvsuget inden i, stadig kan have bruge for service en gang i mellem - og måske svaret på hvorfor jeg aldrig fik den til at spille 100% som jeg gerne ville - for jeg er ret vild med sansui - men vippe mine quader og min luxman l58a af pinden kunne den ikke - det med at stacke dine SMer lyder godt seansmiller - så kan naboerne også lære det :-)) __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|