| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
h1rik:Nu har jeg ikke nogen lup,så jeg har svært ved at se lækkerierne  Du behøver ikke minimere mere end 'til websider'....  Prøv lige igen __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
h1rik:Nu har jeg ikke nogen lup,så jeg har svært ved at se lækkerierne Du behøver ikke minimere mere end 'til websider'.... Prøv lige igen  |
|
|
 Yes mand, vi vil se stor Tandberg-setop  her i tråden  Det ser rigtigt hyggeligt-og godt ud, og så med to super LP'er  som også spilles jævnligt hos mig   The Healer med J. L. Hooker, er en favorit hos mig  Er klar over, at den i reolen, er Mr. Lucky. __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, jeg prøvede med billederne, men det var ikke muligt pga størrelsen.
må nok læse noget mere om opload af billeder.
|
| Til top |
|
| |
JohanG Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Hi-Fi interesserede/entusiaster! Jeg hedder Johan (- goddag!), og har netop registreret mig som bruger her på dette fuldstændig fremragende forum... og ergo er dette mit første indlæg, så please be gentle, hvis jeg evt. har placeret dette indlæg det forkerte sted, eller hvis jeg spørger lidt smådumt, eller på anden vis måske gør et sådn' lettere ubegavet indtryk!  Nå, men... forhistorien (dvs. anledningen til hvorfor jeg er "her", og skriver dette) er følgende: En gang for mange, mange år siden (ca. 1976/-77) var jeg en lille teenager, og gik med aviser tidlig søndag morgen, og sparede på dén konto op til mit allerførste (og faktisk hidtil eneste!) stereoanlæg; en Tandberg Huldra 10 radio/forstærker og to Tandberg TL2520 højttalere. Senere fulgte en Tandberg TCD310 kasettebåndoptager/-afspiller. I bunden af Huldra 10'en sidder stadig en mærkat fra "Rondo Radio" (i Helsingør), hvor jeg købte Huldra 10'en (min far var med, og pruttede priser lidt ned, husker jeg stadig); Huldra 10'en kostede 4120 kr, så det har helt sikkert krævet mange, mange aviser båret rundt, årle søndag morgen i Hornbæk og omegn. Huldra'en spillede siden godt i mange år, og jeg har været glad for den. Okay; vi spoler nu hastigt ca. 32 år frem, og er så her i dag. Selv er jeg blevet lidt ældre, men har heldigvis stadig min stemmepragt fuldt intakt (hey, det rimer!). Huldra'en, derimod, har på det seneste temli' meget mistet mælet, og det er jeg ked ad... og søger nu jeres hjælp til forhåbentlig at kurere. Mere præcist lider Huldra'en ofte af forsvunden bas og melllemtone - og ofte forsvinder lyden endda næsten helt i begge kanaler! Det jeg oplever, er, at undertiden fungerer begge kanaler fint (når jeg spiller plader, hvilket er det eneste, jeg bruger Huldra'en til; jeg hører aldrig radio, og TCD310'en er desværre død for mange år siden), men efter en ret kort stund forsvinder både bas og mellemtone i begge kanaler - og ofte forsvinder lyden i den ene kanel fuldstændig. Den kanal, hvor lyden fuldstændig forsvinder, udsender nu kun støj. I den situation (med grammofon-input) hvor bas- og mellemtonen nu er forsvundet, og hvor begge eller kun den ene kanal stadig fungerer, da fungerer FM-modtageren og selve effektforstærkeren stadig som den skal; dvs. FM-signalet høres fint i begge højttalere med fint fuldtonet signalkvalitet (dvs. med fin bas/mellemtone/diskant). Ergo antyder det vel, at fejlen må findes mellem phone-input og selve effektforstærkeren (dvs. formentlig i enten RIAA-forstærkeren, eller i den efterfølgende forforstærker). Jeg har en original Tandberg service-manual til Huldra'en, og kunne i princippet gi' mig til selv at forsøge at finde og udbedre fejlen, men... jeg har ikke udstyret (sinus-generator, scop etc., selv om jeg godt ku' låne det), og jeg har heller ikke erfaring med fejlfinding i Hi-Fi udstyr (omend min elektroniske forstand og erfaring såmænd er ganske udmærket, men den starter først for alvor ved ca. 1 GHz, men fortsætter så til gengæld temmelig langt opad). Ergo skriver jeg alt dette for at bede jer om forlag til: 1) Hvor tror I, at man i København og omegn (dvs. området mellem Østerbro <--> Lyngby, +/-15 km) mon finder en kvalificeret reparatør, som for en rimelig betaling vil ta' min goe', gamle Huldra 10 under nænsom behandling, og ka' gi' den mælet tilbage igen? 2) Tror I, at mine ca. 32 år gamle højttalere er modne til udskiftning... eller bør de fungere nogenlunde endnu? Jeg ska' i den forbindelse nok tilføje, at mine ører ikke er særligt kritiske, og jeg har ikke særlig megen forstand på Hi-Fi, så jeg er i vildrede med om et sæt nye højttalere (sammen med en repareret Huldra 10) måske ville gi' en væsentlig bedre lyd? 3) Ville nogen her turde anbefale en CD-afspiller til brug sammen med Huldra'en - og kan en evt. CD-afspiller uden videre benytte "AUX"-input'et? Jeg hører stort set kun klassisk musik, og ville gerne ku' supplere mine LP'ere med nyere CD'ere... det gælder jo om at følge lidt med tiden, ikk' oss'?!  Til de af jer, der evt. tænker: " Smid dog det gamle l... ud, og køb i stedet noget nyt!" Tjah, det ku' jeg naturligvis sagtens, men som det gode, gamle ord jo siger: "Gammel kærlighed ruster ikke!" så er jeg stadig glad for Huldra'en, og det ville skære mig i hjertet at smide den ud... når den nu stadig virker "nogenlunde", og måske kan bringes helt tilbage på fode igen? Desuden er jeg stærk modstander af tidens trend - " brug og smid væk". Så... måske " with a little help from my friends" som Beatles synger? På forhånd mange tak for jeres forslag til at hjælpe en gammel ven tilbage til ære og værdighed! PS: Jeg ser netop i "Den Blå Avis", at en person i Jylland averterer med hele tre stk. Huldra 10'ere for 1500 (samlet) --> her , men han/hun vil ikke sælge kun én ad gangen... ellers var tanken fristende! Der er desuden en anden annoncør, som tilbyder en TCD310, men mon ikke at tonehovederne må være så slidte, at de dét en lidt risikabel investering? Venlig hilsen, Johan
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
h1rik:Du behøver ikke at læse så f*ens meget.Bare hold billederne på under 35 Kb,så skulle de glide glat igennem.Senere kan nogen så lære dig hvordan man uploader endnu større billeder  Og sæt billederne under hinanden,og ikke i forlængelse.Det er pænere.Det er dog bare en detalje.Det vigtigste er at vi får et ordentligt kig på de lækre grejer
JohanG:Velkommen til  Fin historie om din Huldra 10.Og selvfølgelig skal den tilbage til fordums storhed igen  Jeg sender dig en PB('Privat Besked',så vær pålogget  ) med lidt info om hvem der måske kan lave dit klenodie
Dine Tandberg TL2520 er vel noget nær perfekte til din Huldra 10.Dog er det meget sandsynligt at kantophængene på basserne trænger til at blive skiftet.Ophængene er af det samme som på TL3520,og de er stort set alle modne til udskiftning.Jeg har selv et sæt TL3520 som jeg skal igang med.Jeg har dog ikke prøvet det før,så det bliver spændende  Prøv at vippe fronstoffet forsigtigt af dine TL2520'er med en sløv smørekniv,stille og roligt.Fronten sidder med velcro....
Båndoptagerne er lidt tricky....Tonehovederne er sjældent problemastiske.Det er mere resten af elektronikken i apparatet.Og selvfølgelig trykruller,samt at mange af dem 'står fast'(capstan'erne),efter at ha' stået stille i mange år...... En TCD300/310 og 310 MkII bør ligge i omegnen af 10-200 kr,alt afhængig af stand.Og tro mig,langt de fleste har issues,i større eller mindre grad,ligemeget hvad sælger siger __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg hentede højtalerne i odense, de var vidst også tilsalg her i kort tid, men jeg søgte dem i DBA - og blev kontaktet af sælger.
har hentet cdèn og spolemaskinen i frederikshavn igår.
det andet har klæbet til mig i mange år.
jeg sidder og leder i gamle forum`s her, men kan ikke finde det jeg søger : jeg mangler 2 stk "tape" - aux indgange (tv, cd,kasette og spole) - kan jeg konvertere phono 2, til en aux ? er "tape 3" en indgang eller en udgang på TR 2075 ? - havde engang en brugermanual, men smed den desværre ud.
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.kallhovde.com/tandberg/
den som søger skal finde........
det er da fantastisk hvad der er her inde - så skal jeg bare finde noget om hvordan man får aux ind i phono 2 .
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige et øjeblik så skal jeg se om jeg kan grave noget frem  ------------------------------------------------------------ ------------------------ herDesværre kun et billede uden skrift. På "Alternativaudio.no" havde Guldtuborg engang lavet en udførlig vejledning - Desværre er siden nede, nok for stedse  . Er dog ret så sikker på at han vil hjælpe  , det er ikke så vanskeligt... Go nat'
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vil jeg følge op på - tak for hjælpen - og ja det er sengetid.
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
øhhh - kan man bruge en -f.eks. 3038 A forforstærker, som tilsluttes en aux indgang på tr 2075( kun til div. aux ).
indrømer at jeg intet ved om delte anlæg.
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er en rigtig fin 2080.
på tr 2075 er der en tape 3 - "preamp rec", som går lige ind i effekt - forstærkeren. (4,4 v) ? eller er det i forforstærkeren ? - forstår ikke helt bruksanvisningen.
der må der kunne tilsluttes en "fremmed" forforstærker her, til de extra aux indgange ?
eller er det langt ude ?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
h1rik:Du kan sagtens sætte en fremmed forforstærker på TR2075.Eller et fremmed effekttrin.Du skal dog ikke ind fra fronten,men på bagsiden har du to bøjler(hedder vist 'Main Amp,Pre Out...').Dem fjerner du,og gemmer så du kan finde dem igen  Så har du TR2075 som effektrin,og kun det.
Der er iøvrigt flere der har fået bygget Phono 2 indgangen om til linjeindgang.Især i Tyskland.Mashuro har sådan en  Man skal dog ikke pege fingre ad de 'få' tilslutningsmuligheder....i 1975 var der ikke alle de lydkilder som der er i vore dage  Og lydmæssigt er det jo ikke gået voldsomt frem i de forgangne ca 34 år __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
h1rik: Et kort råd fra en mand som kører med tre sammenkoblede forstærkere i sit setup.  (Og det er ikke løgn). Dit spørgsmål et slet ikke langt ude. Du skal bare føre et kabel fra Tape Rec signalet på din 3038A forforstærker, og så sætte det ind i en linie indgang på din TR2075, f. eks. Tape 1 eller Tape 2 indgangen. På den måde får du tilføjet alle de inputs som din eksterne forforstærker har til rådighed, samtidig med at 2075'erens egen indbyggede forforstærker klarer alle de andre. Når du så skifter over på den indgang på TR2075 hvor din 3038A forforstærker er tilsluttet, så bruger du bare inputvælgeren på den. På den måde kan du altså tilføje en masse ekstra inputs ved at koble en forforstærker på som beskrevet ovenfor, uden at pille ved Pre Out/Main In bøjlerne på din TR2075. Det er der ingen ben i, kun lidt ekstra kabler.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der - tak for interessen.
jeg vil helst ikke pille bøjlerne ud - jeg holder meget af tr 2075 som den er, og ja der var ikke mange recivere der havde alle de indgange, som findes på tandberg`s produkter. tænk at kunne spille på 2 tunge højtalersæt samtidig, det er der ikke mange der kan klare idag.
jeg ejer ikke en tpa 3038 - det var bare et eksempel på et setup, men - seansmiller, det er lige det jeg skal bruge. kigger på en tpa 3002.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiller - Tillykke med TR2075  Hvad bruger du nu som kraftvæk Mashuro
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
h1rik: Jeg skal lige tilføje, at du selvfølgelig også kan bruge hvilken som helst integreret forstærker på samme vis, hvis du skal bruge flere indgange. Jeg bruger selv en lille Sansui AU-555A forstærker til at 'fodre' min såkaldte forforstærker med 2 RIAA indgange samt signal fra både PC og DVD. Så længe der bare er en Tape Rec udgang på forstærkeren er det en smal sag.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
det med tape rec. har du forklaret, så selv jeg mener at have styr på det - tak igen. i disse tider hvor alle skifter tvèt ud med en fladskærm, og oplever den dårlige lyd det giver, er der nok mange der vil efterlyse løsninger på det. men hvad ; de unge mennesker her i huset er tilfredse med mp3 lyd på den bærbare .
jep, men nu har jo anskaffet TCD 3035 i sort, og med træsider. for at det skal passe- bare lidt til de smukke gamle tandberg ting jeg har stående i stuen ( konen er ikke helt overbevidst om det nødvendige, i at musik skal fylde SÅ meget ). vil jeg finde noget der ligner lidt - og det skal være tandberg ! ...en dag vil jeg overveje en tb. pladespiller også, men den gamle phillips 977, har fulgt mig fra ny.

.
|
| Til top |
|
| |
h1rik Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|