Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Benchmark dac eller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
rockforlife skrev:

Ok. Nu så jeg ikke du bor i sønderjylland. Da jeg selv kørte med Audio Note, boede jeg i KBH, hvor mærket også bliver forhandlet. Men. Med lidt forsigtighed, kan chippen godt skiftes, af egen hånd. Du skal bare være klar over den koster kassen. Anders/Audio Note i KBH, har aldrig været kendt for at være billig. Jeg gav selv 2k for den skide plasitc bandit af en konverterchip  Men lydmæssigt blev det bedre...

He he he.... En AD1865 i bedste grade koster ca. 100-250 kroner afhængig af hvor man køber den. Har man lidt erfaring med at lodde, kan den skiftes på under en halv time.... Så det er noget af en timepris man kan forlange i HiFi-Tweak-branchen.... Måske jeg skulle starte et lille "værksted". Selvom jeg ikke finder det vildt spændende at lodde, gør jeg det gerne til 3500 i timen.... Måske h4a medlemmer kan få en lille rabat.....

Ja, man er sgu lidt flov over at lade sig bondefange  Man sådan var det dengang...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

woammo skrev:
Chippen sidder i sokkel, så gem bare loddekolben væk igen - den er lige til at løfte ud af soklen.

He he he..... Det havde jeg ikke engang set.... Så har det vel taget 5 min.... Og så en regning på 1750,- i arbejdsløn.
Det finder jeg dybt kritisbalt... Men der er sikkert nogle der vil mene at det er OK, fordi lyden blev bedre.
Men... selvom man laver et forbedrende indgreb, behøver man ikke være svinsk i sin prissætning!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Det lille bolsje der skal skiftes til, ser sådan ud.

Image Hosted by ImageShack.us" border="0" />

Man kan lige ane at min chip 'kun' er en "N"-udgave. Måske burde man prøve en "N-K"?

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
rockforlife skrev:

Ok. Nu så jeg ikke du bor i sønderjylland. Da jeg selv kørte med Audio Note, boede jeg i KBH, hvor mærket også bliver forhandlet. Men. Med lidt forsigtighed, kan chippen godt skiftes, af egen hånd. Du skal bare være klar over den koster kassen. Anders/Audio Note i KBH, har aldrig været kendt for at være billig. Jeg gav selv 2k for den skide plasitc bandit af en konverterchip  Men lydmæssigt blev det bedre...

He he he.... En AD1865 i bedste grade koster ca. 100-250 kroner afhængig af hvor man køber den. Har man lidt erfaring med at lodde, kan den skiftes på under en halv time.... Så det er noget af en timepris man kan forlange i HiFi-Tweak-branchen.... Måske jeg skulle starte et lille "værksted". Selvom jeg ikke finder det vildt spændende at lodde, gør jeg det gerne til 3500 i timen.... Måske h4a medlemmer kan få en lille rabat.....

Hvor går man hen og køber en AD1865 N-K chip? På 'fornuftigste' måde, forstås!

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hvad med en OnTech dac, de lyder gangske godt (og væsentlig bedre end DAC1 i mine ører), og så kan de til tider fås til nogle endog meget favorable priser på KSB.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Tjaaee... Hvor køber man?? Man kan jo prøve hos Analog Devices. De kan helt sikkert henvise til en distributør, hvis du snakker med en af deres danske tech supportere.

Ellers er der flere DIY forhandlere i udlandet der fører dem.

Man kunne også ringe til ONTECH. Han benytter dem jo i produktion, og gad vide om ikke han kunne overtales til at sælge et par stykker??

Man skal dog vide, at det er en komponent der absolut ikke anbefales til nyt desing. Og derfor er der ikke den store upport fra Analog Devices.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hurtig skrev:
rockforlife skrev:

Hvor går man hen og køber en AD1865 N-K chip? På 'fornuftigste' måde, forstås!

Mvh.

Niels L.

AD 1865 N-K skulle være en speciel fætter med en meget lille fejlmagin. Det var det jeg fik af begrundelse til den høje pris dengang. Der har sikkert siddet en elektroinginør til 1000,- i timen, og målt på chips fra en KÆMPE bunme chips. og så fundet frem til de ganske få, som kunne bruges...

Men jeg købte min inde i Audio Consult, som ikke er en lavpris butik. 

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

En elektronikingeniør til 1000 i timen.... næppe!! Hos os fakturerer vi 1250,- i timen .

Men igen... der har næppe siddet nogen og målt på kredsen. Og det har ikke noget med fejl-margin at gøre.

Det er sådan når man laver halvledere, som en DAC i allerhøjeste grad er, så vil der være en stor spredning på egentlig identiske komponenter. Man kan simpelthen ikke lave 2 stk 100 identiske komponenter.
Derfor vil deres forvrængning, S/N og andre data variere en smule.

Man måler disse data i forbindelse med produktionen, rent maskinelt, og sorterer således efter data. De bedste får et K-stempel, mens de knap så gode får en andet stempel. Men det sker helt sikkert uden menneskehænder!! Ellers skulle jeg tage meget fejl!!
Desuden er mange af de gamle multi-bit DAC lasertrimmede for at opnå endnu bedre data. Det er heller ikke gratis!

På samme måde gælder det med processorer til pc'en. Her sorterer man processorerne efter hvor høj clock-frekvens de kan køre stabilt under worst case belastning. Det er den eneste forskel på 2 forskellige processorer med forskellig clock-frekvens, så længe man holder sig til samme geometri model.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Der er gået lidt "kult" og rennecance i og af de gode gamle AUdioAlchmy dac's...  og de er heller ik så ringe endda!..

Der er også ElectroCompaniets DAC der ligger i prisklassen omkring Benchmark..

Audiolab lavede også en der hed : Audiolab8000DAC mkII.  den er også værd at checke ud..

Dog finder jeg Benchmark det bedste på markhedet af DAC's pt. (og næsten generelt!! kombi med en 3560 som drev, så er der ikke mange maskine der kommer i nærheden på "denne" side af 50 kg. kr.!!)

Cambridge, var en billig og genial løsning i sin tid, (til en økonomisk løsning) men er dog nu ik så spændende mere! her vil jeg tro at 3560 spiller bedre i sig selv...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Alternativer:

Apogee Mini DAC (i samme prisleje som Benchmarken, ufatteligt grim, en kende mørkere i klangen)
LavryBlack
CEC DA53

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=161032 er en lille anmeldelse - ellers er der fri googling
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Der er gået lidt "kult" og rennecance i og af de gode gamle AUdioAlchmy dac's...  og de er heller ik så ringe endda!..

Der er også ElectroCompaniets DAC der ligger i prisklassen omkring Benchmark..

Audiolab lavede også en der hed : Audiolab8000DAC mkII.  den er også værd at checke ud..

Dog finder jeg Benchmark det bedste på markhedet af DAC's pt. (og næsten generelt!! kombi med en 3560 som drev, så er der ikke mange maskine der kommer i nærheden på "denne" side af 50 kg. kr.!!)

Cambridge, var en billig og genial løsning i sin tid, (til en økonomisk løsning) men er dog nu ik så spændende mere! her vil jeg tro at 3560 spiller bedre i sig selv...

mvh.

Der var mange der brugte 3560 som drev til Cambridge DAC3 dengang DAC3 kom frem.
Tiden laver vel ikke om på hvordan det lød/lyder?

Hvis ikke DAC3 var en forbedring, ville de nok have brugt 3560'eren alene.
Til top Vis Bumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bumle

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Jeg havde skiftet opamps og clock i 3560 så er den klart bedre end DAC3.. (samt og det er VIGTIGT! bypase DC filtret i udgangene, gøres dette IKKE vil DAC3 og mange andre maskiner klart lyde bedre! SÅ! stor negativ indflydelse har dette faktisk.)

mvh.

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg havde skiftet opamps og clock i 3560 så er den klart bedre end DAC3.. (samt og det er VIGTIGT! bypase DC filtret i udgangene, gøres dette IKKE vil DAC3 og mange andre maskiner klart lyde bedre! SÅ! stor negativ indflydelse har dette faktisk.)

mvh.

Hvor meget DC-offset har du så på udgangene?
Der er jo også visse opamps der er bedre på det punkt.

Hvilke opamps skiftede du fra, og til?

DC-filteret i en 3560 er vel bare en lille elektrolyt - eller hva' ?...
Til top Vis Bumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bumle

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Bumle skrev:
miju skrev:

mvh.

Hvor meget DC-offset har du så på udgangene?
Der er jo også visse opamps der er bedre på det punkt.

Hvilke opamps skiftede du fra, og til?

DC-filteret i en 3560 er vel bare en lille elektrolyt - eller hva' ?...

Eneste problem er hvis du slukker eller tænder maskinen mens forstærkeren er tændt samt skruet op og indgangs vælgeren til cd. er åben!.. SÅ! får du et kraftigt smæld i højtalerne...

Ellers NO problem med at bypase det filter (der rigtignok består af en elektrolyt kondensator)

Ellers se her for nærmere beskrivelse af modefikationer hvad angår opamps samt andet...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9192&PN =5

mvh.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

woammo skrev:
Chippen sidder i sokkel, så gem bare loddekolben væk igen - den er lige til at løfte ud af soklen.
Med lidt forsigtighed med en passende skruetrækker skulle det være en smal sag at lirke den op ved at påvirke den skiftevis fra den ene og den anden side (mellem chip og print).

Husk at undgå statisk elektricitet fra kunstige tæpper og tøj.

Lad for alt i verden være med at prøve at tage den op med fingrene. Det eneste man opnår er at få en chip med alle 24 ben plantet dybt i fingrene!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes