Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Spejlet skal "ligge" helt tæt og dermed  i plan med væggen. Lys spredes i lige linier (synsindtryk!), og derfor kan man kun se højtalerne i et afgrænset område ( jævnfør bilens sidespejle, de har et begræset synsfelt - der dog er lidt udvidet pga.spejlet er lidt buet ). Der er ikke DIREKTE-REFLEKTIONER andre steder end der hvor man kan se højtalerne i spejlet

Størrelsen er ikke så vigtig, men et godt gammelt badeværelses-spejl gør arbejdet nemmere- altså gerne ca. 45cm gange 60cm.

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

T2Madsen skrev:

Hej miju,

Jeg tør godt love dig at en TacT kan løse dit problem! Bare den første TacT 2.0 vil gøre en kæmpe forskel, uden tvivl!! Men det optimale ville selvfølgelig være en TacT 2.2x.
Hvor i landet bor du, - måske vi kan finde ud af noget?

Jeg bor på Bornholm.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:

Spejlet skal "ligge" helt tæt og dermed  i plan med væggen. Lys spredes i lige linier (synsindtryk!), og derfor kan man kun se højtalerne i et afgrænset område ( jævnfør bilens sidespejle, de har et begræset synsfelt - der dog er lidt udvidet pga.spejlet er lidt buet ). Der er ikke DIREKTE-REFLEKTIONER andre steder end der hvor man kan se højtalerne i spejlet

Størrelsen er ikke så vigtig, men et godt gammelt badeværelses-spejl gør arbejdet nemmere- altså gerne ca. 45cm gange 60cm.

Det skal prøves...

mvh.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Selvom dine ht. er konstrueret til lille eller ingen vinkling, er det muligt at det faktisk er vinkling der skal til for at få bredden i lydbilledet i dit nuværende rum.

Som det ganske rigtigt er nævnt så kan dæmpning af diskanternes reflekspunkter på sidevæggene desuden hjælpe.

Det er givetvis reflektioner i de højere frekvensområder der ødelægger illusionen.

Mvh,

Karsten

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Karsten,

Enig!

Det er således de direkte reflektioner (og ikke rundstrålende bas/stående bølger) der er det primære problem.

Jeg tror at årsagen til at vinkling ind mod lyttepositionen virker på disse problemer at at man ændrer placering af førstereflektionen, ligesom man ændrer vinklen på denne i et eller andet omfang.

Der er meget religion omkring placering af speakers - og ideelt set er det fint med masser af plads rundt om både lytteposition og speakers. I den virkelige verden er det imidlertid ikke let at få placeret anlægget optimalt medmindre man har et stort rum - kun til lyd!

Mine erfaringer siger mig, at det er vigtigere med afstand til bagvæggen end det er med afstand til sidevæggen - særligt hvis man har styr på første reflektionen fra sidevæggen. Og dette gælder i særligt grad hvis man har speakrs der ventilerer bagud!

Bundy   

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart introducere en vinkling, og så muligvis montere noget absorbering på det første reflekspunkt på sidevæggene, samt måske endda på loftet. Netop for at tage det meste af de høje/mellemste reflektioner. Et tæppe imellem højttalere og lytteposition er nærmest et must !

Effektivt vil sandsynligvis også være nogle basfælder i hjørnerne, ideelt set en i hvert hjørne, samt en på kanten mellem loft og væg.

Desuden ville jeg placere mit "lyttehoved" ca. 3 meter fra væggen du kigger på, ergo din sofa skal stå cirka i midten af rummets længde. Dette skyldes rummets "manglende" bredde.

Go' fornøjelse

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et rektangulart lytterum (3,1x5,6m). Der er klart flest problemer med at spille på den lange led. Skal sofaen godt fri af bagvæg og højttalerne også, så sidder man jo tæt på linie med højttalerne . Rykkes tættere på væggene blever bassen helt umulig.

Omvende giver en placering på den korte led god plads for og bag, men højttalerne tættere på hinanden end ønsket. Jeg har dog lidt mere en 2 meter imellem, men ville gerne have mere.

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Meget interresant emne. Se jeg har et lytterum af lidt andre dimensioner og har fpr at sige det rent ud slet ikke den bas jeg ved højttalerne kan levere. Mit rum er 4,8x5,85 m, har skråvægge og en centerhøjde på 3,9 m. Af praktiske årsager - trappe, brændeovn og vinduer - så spilles der på en lange led.

Jeg ved, at mine højttalere kan leverer varen, men er også klar på, at en Tact løsning måske er eneste mulighed, men det koster jo.

Ideer ?

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige bidrage med nogle erfaringer, der forhåbenlig kan inspirere dig lidt, Miju!

Jeg er ikke så sikker på at man kan få et "bredere lydbillede" udover det der er defineret af de fysiske begrænsninger. Men man kan minimere rummets skadelige indflydelse på lyden. Altså, dæmp rummet! Førstepunktsreflektioner diffuseres og absorberes, som Studiosound også er inde på, men ikke for at få en bredere lyd, men for at få en renere lyd. Som det også er skrevet i de ovenstående indlæg så koncentrer dæmpningen følgende steder (prioriteret rækkefølge):

Førstepunktsreflektioner (sidevægge) - hjørner -gulv - bagvæg - loft, men i det hele taget gælder det om at eksperimentere og prøve sig frem!

Jeg har opnået de bedste resultater med rockfon til væggene, bastraps (hjemmelavede hule rør med glasuld) til hjørnerne og troldfon til lofterne. "Ren lyd" er vejen frem - jeg er derimod mere skeptisk overfor forskellig slags elektronisk manipulation.

Til top Vis Dave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dave

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Der er som jeg ser et to primære - og delvist indbyrdes afhængige problemstillinger vedr. placeringen af højttalerne:

Det første element er basgengivelsen, idet en højttaler jo er mere eller mindre rundstrålende ved lave frekvenser. Ser man på bassen isoleret set, så kan rummets dimensioner alene udgøre et problem, idet uheldige kombinationer af længde/højde/bredde kan give endog meget store problemer med frekvensresponsen. Generelt kan man komme et stykke vej med alm. basabsorbere (rør af glasuld), men ligger problemerne nede under 50hz, så skal man op i en egentlig Helmholz resonator eller lignende før det for alvor hjælper.

Det er klart at TACT kan løse dette problem ret så effektivt, men bemærk at dette ikke sker helt uden omkostninger - særligt hvis man er til analog lyd!

Det andet element er stereoperspektiv (højde/dybde/bredde), og her spiller afstanden til sidevæg/bagvæg/væg bag lytteposition/møbler mm. en meget stor rolle. Generelt så skal man have afstand til væggen bag speakers og lytteposition for at få det maksimale ud af udstyret ... (med nogle få undtagelser), og man skal undgå uheldige reflektioner fra sidevægge og møbler i rummet.

Hvor frekvensresponesen i bassen er noget der let kan måles på ... og beregnes på, så er det mere problematisk omkring steroperspektivet ... som jo bla. afhænger af efterklangstiden og andre parametre - som kan måles. Sandheden er jo imidlertid at i et ikke lyddødt rum, så er det du hører en kombination af relekteret og direkte lyd, og derfor er der ikke en lydkilde ... men reelt flere ... hvoraf man så ved dæmpning af rummet kan skrue ned for nogle eller alle de indirekte "lydkilder".

Hvad er den optimale løsning så her ... jo for mig er det et rum der ikke er overdæmpet, og et rum der tilsikrer et stabilt og symmetrisk stereoperspektiv - og gerne så stort som muligt naturligvis.

Hvordan opnår man så dette - ja en del har været nævnt ..

• God bredde i opstillingen
  • Dæmpning af førsterefleks fra sidevæggen
  • God afstand fra væggen bag speakers og bag lyttepositionen
  • Dæmpning af reflekteret lyd fra gulv foran speakers
  • Fornuftig placering af møbler med henblik på at undgå og mindske reflekteret lyd
  • Styr på frekvensresponsen

Det sidste punkt kæder det hele sammen ... hvis man har problemer frekvensresponsen i basområdet ... stående bølger osv. så vil dette efter min erfaring også betyde en udtværing af stereoperspektivet i den øvre del af frekvensspektret.   

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

MEN!! bredte perspektivet er ikke helt hvad det har været som sagt.

Jeg tilskriver det umidelbart de kun 42 / 60  cm. til sidevægene, hvor der før var det over det dobbelte.

Noget jeg kan gøre?

mvh.

<<Du kunne kigge lidt op et par diffusorer på væggene (evt også lofter og gulvet)

Du skal bruge spejl-metoden - alle flade, hvor du ville kunne se højttalerne vha et spejl, skal du placerer en diffuser.

Kig i øvrigt lidt på akustik - det er muligt at fjerne ganske mange unoder i et normalt lytterum med lidt omtanke og gerne et målesystem (prøv at google lidt på etf)

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

T2Madsen skrev:

Hej miju,

Jeg tør godt love dig at en TacT kan løse dit problem! Bare den første TacT 2.0 vil gøre en kæmpe forskel, uden tvivl!! Men det optimale ville selvfølgelig være en TacT 2.2x.

Vil det ikke være mere optimalt med Lyngdorf TDA2200 med RoomPerferct? Sådan som jeg har forstået det, så er den nyere end Tact 2.2x

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Interessant med den "spejlmetode" - men hvis man flytter spejlet rundt på væggen, vil man så ikke kunne se højttaleren næsten alle steder? Hvordan kan man være sikker på, at der ikke opstår reflektioner på de steder hvor man IKKE kan se højttaleren i spejlet?

Hvis spejlet sidder helt plant med fladen, kan du kun se højttaleren i ganske få punkter. Prøv det, det tager ikke så lang tid

Der opstår reflektioner overalt på en flade! Det er dog kun de direkte reflektioner vi taler om her  Hvis lyden får lov til at løbe lang tid nok, så skal den nok ramme alle steder i rummet, men den taber jo energi ved hvert møde med en flade. Hvis du interesserer dig for akustikken, så kan du regne dig ihjel  Det nemmeste er stadigvæk at måle dig frem - det kræver så sin mand at analyserer resultaterne, men det er jo en helt anden historie

Hilsen Thomas

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Al Bundy skrev:

Se eksempel på næsten hjørneplacering her:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =3254&st=15

Men det er også et meget meget veldæmpet rum ... men så vidt vides uden rumkorrektion!

Bundy

Hvis du bemærker så er vægene speciel lyd absorberende og reflekterende (absorban/difuser) hele rummet er optimeret med sådanne "lyd plader" DET KOSTER KASSEN!

Tror ik det vil gå helt godt med disse store højtalere, pladseret på den måde i et ikke på den måde optimeret rum!?

Men det var måske nok noget lignende der sku til i mit rum for at få optimal lyd?? men ak! den økonomi stikker en "pind" i hjulet her

Må prøve med mindre midler og begrænsede tiltag.

mvh.

OBS - det er ganske billigt at lave diffusorer - google lidt på DIY diffusor

Det samme vedr. absorbenter.

Hilsen Thomas

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Prøv evt at kigge lidt her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&K W=Meier&PN=0&TPN=1

Der er også et hav af links

Hilsen Thomas

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hvordan er erfaringerne med dæmpning af bagvæggen, min er indtil videre bar og med et stort glasparti. Jeg har store forventninger til en dæmpning her, kigger på gardiner...men kan det blive for meget?

Vinduerne er ikke gulv til loft, kun halv...men vil gardiner fra gulv til loft være at foretrække?

Og så væggen bag lyttepositionen. Her hænger et billede. Er der mulighedeer her også? Væggen er lige så langt væk som selve højttalerne....

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Lidt basal viden

En god forklaring for forskellen mellem reflektion, absorption og diffussion:

http://www.crutchfieldadvisor.com/S-K3VMO7gFz3M/learningcent er/home/speakers_roomacoustics.html?page=1

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hvordan er erfaringerne med dæmpning af bagvæggen, min er indtil videre bar og med et stort glasparti. Jeg har store forventninger til en dæmpning her, kigger på gardiner...men kan det blive for meget?

Vinduerne er ikke gulv til loft, kun halv...men vil gardiner fra gulv til loft være at foretrække?

Og så væggen bag lyttepositionen. Her hænger et billede. Er der mulighedeer her også? Væggen er lige så langt væk som selve højttalerne....

Det du nærmer dig lyder som "Live end- Dead end"

OBS - linket virker ikke - jeg prøve at finde et andet

Her er en svensker der har lavet en dead-end løsning - med målinger

http://member.newsguy.com/~stigerik/html/my_listening_room.h tm

http://member.newsguy.com/~stigerik/html/listening_room_meas urements.htm

Hilsen Thomas

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Jeg vil lige bidrage med nogle erfaringer, der forhåbenlig kan inspirere dig lidt, Miju!

Jeg er ikke så sikker på at man kan få et "bredere lydbillede" udover det der er defineret af de fysiske begrænsninger. Men man kan minimere rummets skadelige indflydelse på lyden. Altså, dæmp rummet! Førstepunktsreflektioner diffuseres og absorberes, som Studiosound også er inde på, men ikke for at få en bredere lyd, men for at få en renere lyd. Som det også er skrevet i de ovenstående indlæg så koncentrer dæmpningen følgende steder (prioriteret rækkefølge):

Førstepunktsreflektioner (sidevægge) - hjørner -gulv - bagvæg - loft, men i det hele taget gælder det om at eksperimentere og prøve sig frem!

Jeg har opnået de bedste resultater med rockfon til væggene, bastraps (hjemmelavede hule rør med glasuld) til hjørnerne og troldfon til lofterne. "Ren lyd" er vejen frem - jeg er derimod mere skeptisk overfor forskellig slags elektronisk manipulation.

Ren lyd HAR jeg! det er ik noget problem.. heldigvis..  den er ren hele vejn ned i den dybe bas..

Mine 12" bassystemer har et f-3 ved 20 Hz. og det går helt fint i det relativ lille lytterum.

Noget tilskrives at det er et lukket system, med et "stramt" Q. (0.5) og held! samt selvfølgelig god afstand til bagvægene og her af og i henhold til, nøje optimeret pladsering, for at det hele ikke skal gå op i mudder bas. 

Bassen selv helt ned i det dybe, er velkontroleret, tør og meget neuanceret.

Faktisk lyder det rent og klart og fint hele vejen fra bunden og op efter.. klang balancen er på plads og alt fint. perspektivet er mege dybt og højt, 3 D er fremragende og højtalerne forsvinder helt fint.

MEN!!! der savnes bredte i forhold til hvad jeg havde før, ALT! andet er på plads, undtagen lige DET!..

Jeg tilskriver det derfor klart den reducerede bredte af lytterummet. (det eneste der nemelig er anderledes frem for før)

Det er så DET problem jeg skal ha fat i.

Ren lyd har jeg i DEN grad.

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

T2Madsen skrev:

Hej miju,

Vil det ikke være mere optimalt med Lyngdorf TDA2200 med RoomPerferct? Sådan som jeg har forstået det, så er den nyere end Tact 2.2x

Har faktisk kun brug for en pre. amp.

Mine egne trin gør tykt grin med de nye digitale fra mid og opefter. og i bunden går de stort set lige op.. derfor ser jeg ingen synderlig grund til andet end en 2,2X AAA pre. amp.

Det indbyggede sub delefilter tiltaler mig også VILDT meget!..

mvh.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum