Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Olsen skrev:
Interessant med den "spejlmetode" - men hvis man flytter spejlet rundt på væggen, vil man så ikke kunne se højttaleren næsten alle steder? Hvordan kan man være sikker på, at der ikke opstår reflektioner på de steder hvor man IKKE kan se højttaleren i spejlet?

Hvis spejlet sidder helt plant med fladen, kan du kun se højttaleren i ganske få punkter. Prøv det, det tager ikke så lang tid

Der opstår reflektioner overalt på en flade! Det er dog kun de direkte reflektioner vi taler om her  Hvis lyden får lov til at løbe lang tid nok, så skal den nok ramme alle steder i rummet, men den taber jo energi ved hvert møde med en flade. Hvis du interesserer dig for akustikken, så kan du regne dig ihjel  Det nemmeste er stadigvæk at måle dig frem - det kræver så sin mand at analyserer resultaterne, men det er jo en helt anden historie

Hilsen Thomas

Vi har målt på rummet og opstillet så frekvensgangen var så tæt på optimal (target) kurven for højtalerne (målt i optimeret rum) derfor har jeg stort set ik problemer med stående bølger og andet sanvs, lyden er ren., neuanceret og i balance, og alt andet end bredte perspektivet er helt som det skal og bør være..  dybde og højde mm. er helt fint.

Det er KUN bredten der er lidt reduceret i forhold til hvad jeg har haft før..

OG DET! er et lille iritations moment! (når man nu ved hvad de kan!)

Det er måske en umulig mission jeg er ude på med DET rum??? jeg ved det ikke??.... MEN jeg må prøve, og vil forfølge alle forslag man her kan komme med (de jeg har praktisk og økonomisk mulighed for) måske det om ikke andet kan forbedres lidt så..   selv det mindste er velkommen!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej Miju,

Hvordan går det med dine eksperimenter ....

fortvivl ikke ... nogen gange kan man blive overrasket over hvor stort et lydbillede der kan være i selv et lille rum!

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Vi har målt på rummet og opstillet så frekvensgangen var så tæt på optimal (target) kurven for højtalerne (målt i optimeret rum) derfor har jeg stort set ik problemer med stående bølger og andet sanvs, lyden er ren., neuanceret og i balance, og alt andet end bredte perspektivet er helt som det skal og bør være..  dybde og højde mm. er helt fint.

mvh.

Hej Miju,

Hvad præcist var det i målte?

Var det kun frekvensgangen, eller var det også efterklangstiden? (læs: frekvensdomæne og tidsdomæne)

Hvis du kun holder dig til frekvensgangen, så snyder du dig selv for nogle vigtige informationer.

Tidsdomænent er bestemt ligeså vigtigt for en optimal lydgengivelse. Det er også her, at man for alvor kan optimerer sit eget lytterum.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
miju skrev:

Vi har målt på rummet og opstillet så frekvensgangen var så tæt på optimal (target) kurven for højtalerne (målt i optimeret rum) derfor har jeg stort set ik problemer med stående bølger og andet sanvs, lyden er ren., neuanceret og i balance, og alt andet end bredte perspektivet er helt som det skal og bør være.. dybde og højde mm. er helt fint.

mvh.

Hej Miju,

Hvad præcist var det i målte?

Var det kun frekvensgangen, eller var det også efterklangstiden? (læs: frekvensdomæne og tidsdomæne)

Hvis du kun holder dig til frekvensgangen, så snyder du dig selv for nogle vigtige informationer.

Tidsdomænent er bestemt ligeså vigtigt for en optimal lydgengivelse. Det er også her, at man for alvor kan optimerer sit eget lytterum.

Hilsen Thomas

Det udstyr vi anvendte var kun til frekvensgangen..

Og selv om den næsten er snore lige, så er det jo lige derfor jeg skriver dette her i tråden! for det til trods så mangler der altså bredte information i lydbilledet..

Så udover at måle og holde frekvensgangen indenfor eller så tæt som nu muligt der den optimalt bør være og som højtaleren er lavet til, er der lige noget mere der skal på plads..

Her er jeg nu ved at eksperimentere lidt med vinkling af højtalerene..

Her har en kraftigere vinkling hjulpet meget.

Lyttede før på 40 grader axen, (altså med 5 grader toe in) hvor frq. er meghet lig B&K's idiel kurve med en lettere faldene kurve opefter, men eller ganske liniær her inden for..

Nu er vinklingen 15 grader og der lyttes på 30 grader axen, og frq. er næmest snore lige..

Her er der kommet betragtelig mere bredte, MEN! toppen er lige vel dominerende.. (den rette frekvensgang til trods) det er som om at diskanten gør lige lovlig meget obmærksom på sin tilstede værelse is tedet for at blodt vær der som en naturlig og mere diskret forlængelse af mellemtonen..

Dette er jeg ved at fixe i delefiltret, og det ser ud til at være ved at komme på plads.

Jeg anvender en speciel teknik for at sikre optimal sprædning opefter fra diskanten, og denne skal så lige justeres lidt, så der kommer knap så meget energi som før over 10 - 15 KHz... (der kommer ved den nye vinkling et "spil over" nedefter under 10 - 15 kHz. af energi der gør toppen lige vel markant)

Men det har hjulpet meget.. MEN! ikke helt!... der mangler stadig lidt i forhold til hvad jeg har haft før, og det kan vinklingen ikke kompencere for...

Enten er det bare uopnåligt i dette rum?? eller også kan det sidste findes ved at eksperimentere med dæmpning og reflektion af rummet??? (hvad jeg håber på)

JA! tidsdomenet er afgørende for perspektivet!... så her skal der arbejdes og eksperimenteres lidt..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Godt at høre at vinklingen hjælper ... prøv eventuelt at flytte dine speakers længere ud mod sidevæggen - hvis det er muligt - mens du bibeholder vinklingen (toe-in). Herfra kan du så eventuelt øge vinklingen ...

Et andet godt tip ... som du sikkert kender ... hvis det er muligt eksakt samme afstand fra speakers til sidevæg i begge sider. Det giver på en eller anden vis et større og mere harmonisk perspektiv!

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Enten er det bare uopnåligt i dette rum?? eller også kan det sidste findes ved at eksperimentere med dæmpning og reflektion af rummet??? (hvad jeg håber på)

JA! tidsdomenet er afgørende for perspektivet!... så her skal der arbejdes og eksperimenteres lidt..

mvh.

Jeg er overbevist om, at du kan opnå store forbedringer hvis du får styr på tidsdomænet

God jagt, det er jo det det drejer sig om.....

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes