Meier skrev:
miju skrev:
|
Vi har målt på rummet og opstillet så frekvensgangen var så tæt på optimal (target) kurven for højtalerne (målt i optimeret rum) derfor har jeg stort set ik problemer med stående bølger og andet sanvs, lyden er ren., neuanceret og i balance, og alt andet end bredte perspektivet er helt som det skal og bør være.. dybde og højde mm. er helt fint.
mvh.
|
|
|
Hej Miju,
Hvad præcist var det i målte?
Var det kun frekvensgangen, eller var det også efterklangstiden? (læs: frekvensdomæne og tidsdomæne)
Hvis du kun holder dig til frekvensgangen, så snyder du dig selv for nogle vigtige informationer.
Tidsdomænent er bestemt ligeså vigtigt for en optimal lydgengivelse. Det er også her, at man for alvor kan optimerer sit eget lytterum.
Hilsen Thomas
|
|
|
Det udstyr vi anvendte var kun til frekvensgangen..
Og selv om den næsten er snore lige, så er det jo lige derfor jeg skriver dette her i tråden! for det til trods så mangler der altså bredte information i lydbilledet..
Så udover at måle og holde frekvensgangen indenfor eller så tæt som nu muligt der den optimalt bør være og som højtaleren er lavet til, er der lige noget mere der skal på plads..
Her er jeg nu ved at eksperimentere lidt med vinkling af højtalerene..
Her har en kraftigere vinkling hjulpet meget.
Lyttede før på 40 grader axen, (altså med 5 grader toe in) hvor frq. er meghet lig B&K's idiel kurve med en lettere faldene kurve opefter, men eller ganske liniær her inden for..
Nu er vinklingen 15 grader og der lyttes på 30 grader axen, og frq. er næmest snore lige..
Her er der kommet betragtelig mere bredte, MEN! toppen er lige vel dominerende.. (den rette frekvensgang til trods) det er som om at diskanten gør lige lovlig meget obmærksom på sin tilstede værelse is tedet for at blodt vær der som en naturlig og mere diskret forlængelse af mellemtonen..
Dette er jeg ved at fixe i delefiltret, og det ser ud til at være ved at komme på plads.
Jeg anvender en speciel teknik for at sikre optimal sprædning opefter fra diskanten, og denne skal så lige justeres lidt, så der kommer knap så meget energi som før over 10 - 15 KHz... (der kommer ved den nye vinkling et "spil over" nedefter under 10 - 15 kHz. af energi der gør toppen lige vel markant)
Men det har hjulpet meget.. MEN! ikke helt!... der mangler stadig lidt i forhold til hvad jeg har haft før, og det kan vinklingen ikke kompencere for...
Enten er det bare uopnåligt i dette rum?? eller også kan det sidste findes ved at eksperimentere med dæmpning og reflektion af rummet??? (hvad jeg håber på)
JA! tidsdomenet er afgørende for perspektivet!... så her skal der arbejdes og eksperimenteres lidt..
mvh.