| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til at kaste op over  __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op, der er nogen der der ikke kommer ret meget ud!
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at tage diskussionen op med Poul inde på debat siden istedet for disse one-liners, som vi alligevel ikke kan bruge til en dyt?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstå mig ret jeg er ikke ude på at jorde Kibri... Jeg vil bare gerne have noget debat...
jeg sys der er noget om snakken i hvad poul siger (hvis man ser bort fra måden han siger det på) Jeg har sev siddet og grublet lidt over det..
Nu er det sådan at jeg spiller musik og går på en skole hvor jeg bliver undervist i studieteknik og lydproduktion. -Jeg ved derfor at musik som bliver mixet til os forbrugere er mixet i et så lyddødt rum som muligt. rumklang på forskellige instrumenter bliver altså mixet derefter. Hvad sker der så når man benytter sig af en omnidirektional højtaler i en alm. stue, -man får en masse rumklang fra stuen oven i den rumklang som er i musikken.. -altså alt for meget rumklang!
Nu kunne man så tænke hva så med klassiske indspilninger der smider man ikke rumklang på indstrumenter bagefter (i mixet) så den må være god til klassik musik denne omnidirektionale højtaler.. -og nej det er den ikke for som man nok ved er der rumklang på klassiske indspilninger i form af det rum der nu har været optaget i!
Så er det det undre mig hvordan sådan en højtaler kan fungere og kaldes hifi? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Til at kaste op over  |
|
|
Det var nu ikke det jeg var nysgerrig i at vide/høre... __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
|
Så er det det undre mig hvordan sådan en højtaler kan fungere og kaldes hifi?
|
|
|
Hej
Har du hørt et par Kibri, i et godt setup? Istedet for at tage Pouls ord for gode varer, skulle man hellere lytte til et par. Hvis du ikke kan lide lyden, så er der måske noget om hvad han skriver. Der er ingen tvivl om, at når den ældste flytter hjemmefra, og jeg skal have mit herreværelse, så kommer der til at stå et par Kibri. For seven hvor de spiller.
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
Adamfelix skrev:
|
Så er det det undre mig hvordan sådan en højtaler kan fungere og kaldes hifi?
|
|
|
Hej
Har du hørt et par Kibri, i et godt setup? Istedet for at tage Pouls ord for gode varer, skulle man hellere lytte til et par. Hvis du ikke kan lide lyden, så er der måske noget om hvad han skriver. Der er ingen tvivl om, at når den ældste flytter hjemmefra, og jeg skal have mit herreværelse, så kommer der til at stå et par Kibri. For seven hvor de spiller.
vh. Henrik
|
|
|
Nej jeg har ikke hørt kibri..
Din holdning er som sådan god nok men stadig alt for subjektiv i forhold til det jeg eftersøgte 
Jeg eftersøgte en teknisk forklaring på hvorfor dette princip skulle fungere (altså det semiomnidirektionale)...
Manden bag Kibri må have gjort sig nogle overvejelser på dette punkt? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst de første 5 sider.
Det virker som en stor selvmodsigelse.
Han siger at problemet med indspilninger er den måde de er blevet mixet på, altså med alm. højtalere og derfor lyder det ikke optimalt. så siger han at hans omnidirektionale højtalere gengiver musikken bedre, men han får stadig ikke forklaret hvorfor at det skulle være bedre at får alt stuens rumklang med, han har jo lige sagt at det indspilninger er mixet på er alm. højtalere!
forvirrende...
__________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, men hvad har studio teknik med lyd fra højttalere i din stue, med hinanden af gøre?
HVad nu hvis du optager simplet, få instrumenter, uden alle disse takes og mixer fnidder, er vi så ikke tilbage til at højttalerene skal gengive det så realistisk som muligt?????
Nu er der en masse mixer, effekt osv på de fleste optagelser, men det rokker ikke ved at højttalerne skal gengive musikken på en måde, som du kan lide, og så være ligeglad med hvad naboen siger, så får I også en debat igang, ikk'.
ALT har indflydelse på den lyd der kommer ud af dine højttalere, ALT. Så kan man diskutere om man kan lide den lyd, ellers er der basis for at ændre (sagde du tweeks ).
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
Undskyld, men hvad har studio teknik med lyd fra højttalere i din stue, med hinanden af gøre?
|
|
|
Studieteknik har ALT med den lyd du musik du sidder og lytter på at gøre!
Det er om du vil det eller ej studieteknikere der har siddet koncentreret i flere måneder på at mixe og mastre det musik du lytter på og foruden det har dem der har indspillet musikken sat mikronfoner på forskellige instrumenter meget præcist og måske rettet bare en mm for at den skulle sidde helt rigtigt!
der er altså folk der har lagt MEGET energi i det musik vi alle nyder godt af på plader og cd'er..
De studieteknikere/produere har siddet som nævnt før i et lyddødt rum med alm. type højtalere og mixet. Den måde de har mixet det på er den måde de gerne vil have det til at lyde hjemme i stuerne..
Hvis omnidirektionale højtalere skulle fungere i praksis skulle denne type højtalere også være brugt i mixet!
Ideelt set skulle mixet så slet ikke indeholde nogen form for rumklang.. -og så tror jeg helt seriøst du vil føle at personen på cd'en står og synger dig lige i ansigtet, men tilgengæld vil en cd så lyde forskelligt alt efter hvilket rum den bliver afspillet i.. -Først her kan Kibrien bruges til noget, efter min logiske tankegang..
jeg er åben over for kommentare! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
gli- skrev:
|
|
|
|
Hvis omnidirektionale højtalere skulle fungere i praksis skulle denne type højtalere også være brugt i mixet!
|
|
|
Der er jeg meget uenig med dig. Jeg tror selv, at jeg har bedre højttalere, end der bliver brugt i studierne. De kan sagtens mixe en plade, og så lyder den bedre hjemme hos mig. End den gør i deres rum.
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
Adamfelix skrev:
gli- skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Der er jeg meget uenig med dig. Jeg tror selv, at jeg har bedre højttalere, end der bliver brugt i studierne. De kan sagtens mixe en plade, og så lyder den bedre hjemme hos mig. End den gør i deres rum.
vh. Henrik
|
|
|
Det vil jeg giver dig ret i! -Men det er jo ikke det jeg skriver!
Det her handler om 2 forskellige højtalerprincipper, det ene bruger rummet klang (omni), det andet gør ikke (alm.)
I et mix er der brugt alm. type højtalere, derfor duer omni ikke, der kommer simpelthen for meget rumklang som ikke har været tiltænkt fra producerens side! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh Adamfelix,
Jeg forstår altså heller ikke helt din pointe, har du lyttet til et par?
Jeg må indrømme at jeg ikke gider at læse dit link til Poul, men til gengæld har jeg lyttet til at par Kibri højttalere og de spiller rigtig godt. Uanset hvad der så måtte stå af tekst i det link så ændre det ikke rigtig på den gode lyd der kommer fra de højttalere jeg lagde øre til.
Gad vide om Poul selv har lyttet til at par Kibri (jeg ved det ikke da jeg ikke har læst hvad han skriver om dem) men det er vel ikke svært at sidde og teoretisere og hælde en masse pladder af der er fint pakket ind i flotte ord, men hvad med virkligheden ?
Må jeg anbefale Poul og andre skeptikere af et hvilket som helst produkt de ikke har lagt øre til, at komme ud og bruge ørene og sidde lidt mindre derhjemme og bruge hovedet.
Ja tænk engang Poul måske vil det være som sex første gang at komme lidt ud igen og høre på noget af alt det nye udstyr, der på dit papir burde være så ringe.
Jeg tager altid kritik og ros af produkter mere alvorligt hvis argumenterne bunder i et faktisk bekendtskab med produktet, snarere end generel teoretiseren. Der er så mange der har taget fejl i så meget, både før, nu og med garanti også i fremtiden. Ja selv kloge og lærde mænd som Poul har op gennem historien taget fejl utalige gange. Det er nærmest ligeså meget reglen som det er undtagelsen.
Læg mærke til at seriøse forskere kalder deres teser for teori indtil de er bevist.
Måske har Poul glemt et parameter måske har han udeladt det, måske kan han ikke gennemskue præcis hvad der er der gør at at en membran med motor kan lyde som fine akustiske instrumenter (den flytter luft....jo tak)
Og jeg mener ikke at nogen har bevist at Kibri er skidt jeg blev faktisk overrasket over deres goder.
Mht. til omni direktionalt eller ej hvordan er det så præcist membranen i en guitar ser ud og hvordan spreder en træk basun i forhold til en obo? Men det er selvfølgelig ligegyldigt for det e rindspilningne der er referencen eller er det? og hvad hvis Kibri højttalere retter op på de mangler en studie indspilning trækker fra virkligheden. Måske er det bedste om vi pakker vores bedre videne lomme filosofi sammen og lytter.
Dermed ikke sagt at vi ikke skal diskutere nogen gange er det bare sjovt som nogen ved det hele på forhånd kun ved brug af deres geniale hoveder.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle...
Jeg mener Poul er et sjovt indspark i branchen. Spørgsmålet er, om det er et indspark i eget felt? 4 år på disse forums har bl.a lært mig én ting: det er altid teoretikerne der stiller de store spørgsmål til vores design og det er der sådan set ikke så meget at sige til. De, der er mere interesseret i musikken end teknikken, nøjes med at lytte.
Ja, de er anderledes, men ikke for at være anderledes - de er det er den simple grund, at det er dét vi mener der er det rigtige. Vi får på puklen, fint. Hvis Poul har levet 50 år med troen på det der strømmer ham i hovedet fra et par direkte planker, er det rigtige, så er det det rigtige for Poul. Med tanke på Pouls erfaring med PA-lyd, undrer en del af hans skriverier mig... men man må mene hvad man vil. Kommentaren omkring dårligt forarbejdede kabinetter, er næsten på grænsen til en fornærmelse ... Poul, enten har du ikke brugt mere end 4-5 sek. i vores rum, eller også er du igang med at udtale dig om ting du ikke har begreb om. Da Hornslet Cabinets direktør så vor kabinetter første gang, var han rent faktisk i tvivl, om det var noget de kunne gøre efter. Det er snedkerhåndværk af første klasse.
Adamfelix - jeg orker ikke at køre dette igennen igen: http://www.hifi-musik.dk/main.php?forum=viewtopic&t=784& amp;highlight=
Læs til i brækker jer. Tag det i kan bruge, smid resten væk.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
|
Øhhh Adamfelix,
Jeg forstår altså heller ikke helt din pointe, har du lyttet til et par?
Jeg må indrømme at jeg ikke gider at læse dit link til Poul, men til gengæld har jeg lyttet til at par Kibri højttalere og de spiller rigtig godt. Uanset hvad der så måtte stå af tekst i det link så ændre det ikke rigtig på den gode lyd der kommer fra de højttalere jeg lagde øre til.
Gad vide om Poul selv har lyttet til at par Kibri (jeg ved det ikke da jeg ikke har læst hvad han skriver om dem) men det er vel ikke svært at sidde og teoretisere og hælde en masse pladder af der er fint pakket ind i flotte ord, men hvad med virkligheden ?
Må jeg anbefale Poul og andre skeptikere af et hvilket som helst produkt de ikke har lagt øre til, at komme ud og bruge ørene og sidde lidt mindre derhjemme og bruge hovedet.
Ja tænk engang Poul måske vil det være som sex første gang at komme lidt ud igen og høre på noget af alt det nye udstyr, der på dit papir burde være så ringe.
Jeg tager altid kritik og ros af produkter mere alvorligt hvis argumenterne bunder i et faktisk bekendtskab med produktet, snarere end generel teoretiseren. Der er så mange der har taget fejl i så meget, både før, nu og med garanti også i fremtiden. Ja selv kloge og lærde men som Poul har op gennem historien taget fejl utalige gange. Det er nærmest ligeså meget reglen som det er undtagelsen.
Læg mærke til at seriøse forskere kalder deres teser for teori indtil de er bevist.
Måske har Poul glemt et parameter måske har han udeladt det, måske kan han ikke gennemskue præcis hvad der er der gør at at en membran med motor kan lyde som fine akustiske instrumenter (den flytter luft....jo tak)
Og jeg mener ikke at nogen har bevist at Kibri er skidt jeg blev faktisk overrasket over deres goder.
Mvh
|
|
|
Okay! Lad os sige at jeg havde lyttet til et par kibri. og stadig ikke kunne forstå hvorfor at det skulle være bedre med omni end med alm. højtalere? -det ville ikke ændre en skid..
Du kan stadig ikke forklare mig hvorfor dette princip burde lyde bedre når alle højtalere der er mixet lyd på er direktionale og musikken er lavet til at blive spillet på direktionale højtalere..
Jeg eftersøgte, og gør det stadig, en teknisk forklaring på hvorfor dette princip skulle virke for jeg kan simpelthen ikke gennemskue det!!?? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kibri skrev:
|
Hej alle...
Jeg mener Poul er et sjovt indspark i branchen. Spørgsmålet er, om det er et indspark i eget felt? 4 år på disse forums har bl.a lært mig én ting: det er altid teoretikerne der stiller de store spørgsmål til vores design og det er der sådan set ikke så meget at sige til. De, der er mere interesseret i musikken end teknikken, nøjes med at lytte.
Ja, de er anderledes, men ikke for at være anderledes - de er det er den simple grund, at det er dét vi mener der er det rigtige. Vi får på puklen, fint. Hvis Poul har levet 50 år med troen på det der strømmer ham i hovedet fra et par direkte planker, er det rigtige, så er det det rigtige for Poul. Med tanke på Pouls erfaring med PA-lyd, undrer en del af hans skriverier mig... men man må mene hvad man vil. Kommentaren omkring dårligt forarbejdede kabinetter, er næsten på grænsen til en fornærmelse ... Poul, enten har du ikke brugt mere end 4-5 sek. i vores rum, eller også er du igang med at udtale dig om ting du ikke har begreb om. Da Hornslet Cabinets direktør så vor kabinetter første gang, var han rent faktisk i tvivl, om det var noget de kunne gøre efter. Det er snedkerhåndværk af første klasse.
Adamfelix - jeg orker ikke at køre dette igennen igen: http://www.hifi-musik.dk/main.php?forum=viewtopic&t=784& amp; amp;highlight=
|
|
|
Tak!
Nu er noget af det læst ... hehe jeg kan godt forstå at du ikke orker det igen..
Men lad mig spørge på en anden måde så... -når jeres højtaler spiller ud i rummet og får en masse reflektioner med fra rummet som ikke er der på cd'en får man så ikke for meget rumklang i musikken?
Der er jo rumklang på ALLE optagelser i forvejen... __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
kibri skrev:
Hej alle...

Ja, de er anderledes, men ikke for at være anderledes - de er det er den simple grund, at det er dét vi mener der er det rigtige. Vi får på puklen, fint. Hvis Poul har levet 50 år med troen på det der strømmer ham i hovedet fra et par direkte planker, er det rigtige, så er det det rigtige for Poul. Med tanke på Pouls erfaring med PA-lyd, undrer en del af hans skriverier mig... men man må mene hvad man vil.Kommentaren omkring dårligt forarbejdede kabinetter, er næsten på grænsen til en fornærmelse  Adamfelix - jeg orker ikke at køre dette igennen igen: http://www.hifi-musik.dk/main.php?forum=viewtopic&t=784& amp; amp;highlight=
|
|
|
Tak!
Nu er noget af det læst ... hehe jeg kan godt forstå at du ikke orker det igen..
Men lad mig spørge på en anden måde så... -når jeres højtaler spiller ud i rummet og får en masse reflektioner med fra rummet som ikke er der på cd'en får man så ikke for meget rumklang i musikken?
Der er jo rumklang på ALLE optagelser i forvejen... |
|
|
Jo - men det har jo ikke noget med rumklang at gøre. Det lyder som om du antager at hvis man bare bruger en konventionel højttaler behøver man ikke bekymre sig om rummet den spiller i.
Men alle højttalere spiller i et rum. Og dette rum giver noget lyd - eller reflektioner fra højttaleren om du vil - fra sig. Ligegyldigt om det er en konventionel højttaler eller ej. Rummet siger noget, når giver lyd fra sig i det.
Kibri's ide er, hvis jeg har forstået det ret, at spille med rummet fremfor at spille mod rummet.
Nu ved jeg dybest set ikke særlig meget om højttalerkonstruktion, så de finere detaljer fortaber sig, men det giver god mening for mig.
Og iøvrigt lyder de godt.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
vilmanns udredning er ikke meget forbi... Rummet er og bliver en samspiller, om man vil det eller ej.
Læs endelig videre Adamfelix.. 
|
| Til top |
|
| |