| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Adamfelix skrev:
kibri skrev:
Hej alle...
Ja, de er anderledes, men ikke for at være anderledes - de er det er den simple grund, at det er dét vi mener der er det rigtige. Vi får på puklen, fint. Hvis Poul har levet 50 år med troen på det der strømmer ham i hovedet fra et par direkte planker, er det rigtige, så er det det rigtige for Poul. Med tanke på Pouls erfaring med PA-lyd, undrer en del af hans skriverier mig... men man må mene hvad man vil.Kommentaren omkring dårligt forarbejdede kabinetter, er næsten på grænsen til en fornærmelse
Adamfelix - jeg orker ikke at køre dette igennen igen: http://www.hifi-musik.dk/main.php?forum=viewtopic&t=784& amp; amp; amp;highlight=
Læs til i brækker jer. Tag det i kan bruge, smid resten væk.
|
|
|
Tak!
Nu er noget af det læst ... hehe jeg kan godt forstå at du ikke orker det igen..
Men lad mig spørge på en anden måde så... -når jeres højtaler spiller ud i rummet og får en masse reflektioner med fra rummet som ikke er der på cd'en får man så ikke for meget rumklang i musikken?
Der er jo rumklang på ALLE optagelser i forvejen...
|
|
|
Jo - men det har jo ikke noget med rumklang at gøre. Det lyder som om du antager at hvis man bare bruger en konventionel højttaler behøver man ikke bekymre sig om rummet den spiller i. Men alle højttalere spiller i et rum. Og dette rum giver noget lyd - eller reflektioner fra højttaleren om du vil - fra sig. Ligegyldigt om det er en konventionel højttaler eller ej. Rummet siger noget, når giver lyd fra sig i det. Kibri's ide er, hvis jeg har forstået det ret, at spille med rummet fremfor at spille mod rummet.
Nu ved jeg dybest set ikke særlig meget om højttalerkonstruktion, så de finere detaljer fortaber sig, men det giver god mening for mig.
Og iøvrigt lyder de godt.
/vilmann |
|
|
Nej nej nej... Jeg har flere gange nævnt at et mix er produceret i et lyddødt rum.. -Derfor burde det også høres i et lyddødt rum derhjemme (optimalt)!
Ja, jeg er klar over at alle højtalere spiller ud i et rum og skaber reflektioner.. men nu snakker vi om Kibri og andet omni!!
Og tak fordi du lige har givet kibri et let svar.. Men han har stadig ikke givet et svar på mit sprøgsmål!! utroligt.. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kibri skrev:
|
Hej..
vilmanns udredning er ikke meget forbi... Rummet er og bliver en samspiller, om man vil det eller ej.
Læs endelig videre Adamfelix.. 
|
|
|
Når jeres højtaler spiller ud i rummet og får en masse reflektioner med fra rummet som ikke er der på cd'en får man så ikke for meget rumklang i musikken? Der er jo i mixet lagt den rumklang på som producer menter der skulle være... __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gode Peter Lyngdorf er inde på noget af det samme som Poul - i bassen i alle fald ! Lyngdorf ynder at sætte basmodulerne helt ud i hjørnerne af rummet for at minimere de tidlige reflektioner.
Jeg synes personligt at det intuitivt (og teoretisk) lyder som en rigtig god ide.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
| Karsten Sømand skrev: |
|
..... Du har helt ret i, at hvis vi er til f. eks. en stor klassisk koncert, så er det vanskeligt at lokalisere de enkelte instrumenter præcist "3-dimensionelt" i lydbilledet. Her mener jeg f. eks. den enkelte violin i gruppen af strygere. Strygerne generelt bør man dog kunne lokalisere med en vis nøjagtighed.
Ja, netop! Tror mange, uden at have hørt vores HT, overdriver omnidirektionaliteten i tanken. Tingene står som det blev mixet/optaget. Det farer altså ikke rundt om hovedet på dig som et snurrerundt 7.1 anlæg..
Når det så er sagt mener jeg at en højttalers fornemmeste funktion er at gengive det materiale, som er på optagelsen så korrekt som muligt, og ikke tilføje eventuelle effekter ("rumklang", større lydbillede (dipoler), ekstra meget bas osv.).
Mange er dog glade for før nævnte kunstige bi-effekter, og byder dem velkommen især i små lytterum. De skal de have lov til, men helt korrekt bliver det jo ikke. Glæden ved musikken skal dog vægtes tungt, og her kommer kibris højttalere nok ind i billedet (?). ?-tegnet er sat fordi jeg endnu ikke har hørt dem.
Venlig hilsen
Karsten
|
Herligt du er i stand til at se det fra begge sider...
//Kibri
Her indrømmer du jo at det ikke er en korrekt gengivelse kibri'erne giver!!
forstår det slet ikke nu...
__________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her får i lige en til!
| 3DX skrev: |
|
det bliver vel automatisk mindre torværdig hvis den er produceret med henblik på en anden afspilnings form.
ikke at der er noget som helts galt i det. det er jo personlig smag, og er der ikke plads til den, så skal man slet ikke hører musik.
men jeg mener bare ikke at man kan få den oplevelse som knustner, mixer osv har tiltængt (teknisk osv... man kan forhåbentligt stadigvæk hører hvad de synger  ) ved at afspille den på en anden måde, end tiltænkt.
|
Er du helt klar over hvad du skriver..? .. "Afspilningsformen" er den samme. Ville det gøre den store forskel du antyder, var intet (læs: meget lidt) brugbart til alm. hifi. Da skulle det høres via hovedtlf. som ved mix og være nærmest ugenkendeligt ved afspilning over HT.
Jeg tror vi to har meget forskellige måder at opleve musik på.
//Kibri
Det lader ikke til at du ved meget om at mixe hvis du siger det foregår med hovedtelefoner...
Det foregår også med hovedtelefoner men det meste af tiden bliver mixet hørt på et sæt direktionale højtalere.. derfor er det også det man burde bruge når man selv skal høre musikken hjemme i stuen.. gerne i et dæmpet rum som i kontrolrummet! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Aecrewboss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
vilmann skrev:
Adamfelix skrev:
kibri skrev:
Hej alle...
Ja, de er anderledes, men ikke for at være anderledes - de er det er den simple grund, at det er dét vi mener der er det rigtige. Vi får på puklen, fint. Hvis Poul har levet 50 år med troen på det der strømmer ham i hovedet fra et par direkte planker, er det rigtige, så er det det rigtige for Poul. Med tanke på Pouls erfaring med PA-lyd, undrer en del af hans skriverier mig... men man må mene hvad man vil.Kommentaren omkring dårligt forarbejdede kabinetter, er næsten på grænsen til en fornærmelse
Adamfelix - jeg orker ikke at køre dette igennen igen: http://www.hifi-musik.dk/main.php?forum=viewtopic&t=784& amp; amp; amp; amp;highlight=
Læs til i brækker jer. Tag det i kan bruge, smid resten væk.
|
|
|
Tak!
Nu er noget af det læst ... hehe jeg kan godt forstå at du ikke orker det igen..
Men lad mig spørge på en anden måde så... -når jeres højtaler spiller ud i rummet og får en masse reflektioner med fra rummet som ikke er der på cd'en får man så ikke for meget rumklang i musikken?
Der er jo rumklang på ALLE optagelser i forvejen...
|
|
|
Jo - men det har jo ikke noget med rumklang at gøre. Det lyder som om du antager at hvis man bare bruger en konventionel højttaler behøver man ikke bekymre sig om rummet den spiller i. Men alle højttalere spiller i et rum. Og dette rum giver noget lyd - eller reflektioner fra højttaleren om du vil - fra sig. Ligegyldigt om det er en konventionel højttaler eller ej. Rummet siger noget, når giver lyd fra sig i det. Kibri's ide er, hvis jeg har forstået det ret, at spille med rummet fremfor at spille mod rummet.
Nu ved jeg dybest set ikke særlig meget om højttalerkonstruktion, så de finere detaljer fortaber sig, men det giver god mening for mig.
Og iøvrigt lyder de godt.
/vilmann |
|
|
Nej nej nej... Jeg har flere gange nævnt at et mix er produceret i et lyddødt rum.. -Derfor burde det også høres i et lyddødt rum derhjemme (optimalt)!
Ja, jeg er klar over at alle højtalere spiller ud i et rum og skaber reflektioner.. men nu snakker vi om Kibri og andet omni!!
Og tak fordi du lige har givet kibri et let svar.. Men han har stadig ikke givet et svar på mit sprøgsmål!! utroligt..
|
|
|
Nu har du jo snart sagt en del gange at mixet bliver lavet i et lyddødt rum ,så nu bliver jeg da nysgerrig, og vil da gerne høre hvilke studier du har været i, hvor mixningen har foregået i et lyddødt rum.
Da mine venner indspillede en demo i Sweet silence studios for et par år siden var rummet bestemt ikke lyddødt der hvor mixningen blev færdiggjort.Det er som regel kun sangboksen som er helt lyddød med mindre man indspiller sine plader som feks Opus 3 gør.De benytter som regel simpel tomikrofonsoptageteknik ,men det stiller selvfølgelig noget støøre krav til selve mikronerne og placeringerne af disse.
Selvom jeg ikke er tilhænger af den teknik som Kibri bruger i sine højtt. så syntes jeg stadigvæk at de spiller meget godt ,omend lidt farvet i ders gengivelse ,men smag er jo sagt sagt forskellig.Derfor skal der jo også være plads til Poul Klaphat og hans hans korstog for store enheder.Det kunne jo faktisk være meget sjovt at se en stepresponskurve for de 12" og 15" enheder som han så helligt sværger sin tro til.Mon ikke Nik og Jays irreterende radioplage "Boing Boing" ville få en helt ny betydning?
mvh
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Nu har du jo snart sagt en del gange at mixet bliver lavet i et lyddødt rum ,så nu bliver jeg da nysgerrig, og vil da gerne høre hvilke studier du har været i, hvor mixningen har foregået i et lyddødt rum.
Da mine venner indspillede en demo i Sweet silence studios for et par år siden var rummet bestemt ikke lyddødt der hvor mixningen blev færdiggjort.Det er som regel kun sangboksen som er helt lyddød med mindre man indspiller sine plader som feks Opus 3 gør.De benytter som regel simpel tomikrofonsoptageteknik ,men det stiller selvfølgelig noget støøre krav til selve mikronerne og placeringerne af disse.
Selvom jeg ikke er tilhænger af den teknik som Kibri bruger i sine højtt. så syntes jeg stadigvæk at de spiller meget godt ,omend lidt farvet i ders gengivelse ,men smag er jo sagt sagt forskellig.Derfor skal der jo også være plads til Poul Klaphat og hans hans korstog for store enheder.Det kunne jo faktisk være meget sjovt at se en stepresponskurve for de 12" og 15" enheder som han så helligt sværger sin tro til.Mon ikke Nik og Jays irreterende radioplage "Boing Boing" ville få en helt ny betydning?
mvh
[/QUOTE]
Sorry det er min fejl! -lyddødt skal ikke forstås i den samme forstand som en sangboks..
-et linært dæmpet rum ville jeg nok sige er at foretrække i et kontrol rum..
og foruden at mixe der så tager man da gerne mixet lidt rundt og lytter i forskellige lokaler på forskellige anlæg for at høre om der er unoder osv..
for lige at komme ind på Kibri igen.. hvis det skulle være optimalt med kibri ht'er så skulle man også høre sit mix på dem! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Aecrewboss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix,nu modsiger du jo dig selv!
Hvorfor i alverden skulle man høre musikken rundt på forskellige anlæg og i forskellige rum,når man har adgang til et par gode monitorer og et (som du selv siger)liniært dæmpet rum.Det må være det liniære rum som er "referencen"
Jeg tror at det største problem er at det meste musik der bliver produceret idag bliver mixet på alt for dårlige højtt.Stemmer og top er der som regl ikke de store problemer med ,men bassen er tit et problem netop fordi at de små studie monitorer ikke kan gengive den dybe bas ved fuldt niveau ,som en "stor" højtt. kan.
Og hvad sker der så?
Man får et produkt som lyder ok i bilen og på arbejdsradioen,men på et ordentligt anlæg er der et helt unaturligt sweep i bassen.
mvh
|
| Til top |
|
| |
LarsS Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix - du er på sporet og alligevel helt af det. Ligegyldig hvor i verden du indspiller og mikser noget vil du få forskellige resultater. Musikere, mics, rum, mixkonsol, højtalere, producer, penge plus 101000100101 andre ting får indflydelse på produktet. Sådan er det også med hifi og lydgengivelse.
Hvad er rigtigt? Den mix'ede studiemonitor lyd, som er tjekket på 3-4 sæt speakers ud af alle producerede ht'ere i verden? Come on ;-).
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aecrewboss skrev:
|
Adamfelix,nu modsiger du jo dig selv!
Hvorfor i alverden skulle man høre musikken rundt på forskellige anlæg og i forskellige rum,når man har adgang til et par gode monitorer og et (som du selv siger)liniært dæmpet rum.Det må være det liniære rum som er "referencen"
Jeg tror at det største problem er at det meste musik der bliver produceret idag bliver mixet på alt for dårlige højtt.Stemmer og top er der som regl ikke de store problemer med ,men bassen er tit et problem netop fordi at de små studie monitorer ikke kan gengive den dybe bas ved fuldt niveau ,som en "stor" højtt. kan.
Og hvad sker der så?
Man får et produkt som lyder ok i bilen og på arbejdsradioen,men på et ordentligt anlæg er der et helt unaturligt sweep i bassen.
mvh
|
|
|
jeg modsiger ikke mig selv bare fordi gej ikke har nævnt i tidligere indlæg at man også tager mixet rundt høre på andre anlæg.. det er man sq da nødt til for at være sikker på at ens produkt ikke kun kan spilles på en studiemonitors.. undskyld jeg glemte at skrive det i tidligere indæg.. man kommer stadig ikke uden om det der var min pointe nemlig at der ikke er nogen der lytter på deres mix med omni ht'er!!
Jeg er fuldstændig enig med dig, der er gået mode i at have små studiemonitors som slet ikke kan gengive et realistik lydtryk og en dyb bas... __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsS skrev:
Adamfelix - du er på sporet og alligevel helt af det. Ligegyldig hvor i verden du indspiller og mikser noget vil du få forskellige resultater. Musikere, mics, rum, mixkonsol, højtalere, producer, penge plus 101000100101 andre ting får indflydelse på produktet. Sådan er det også med hifi og lydgengivelse.
Hvad er rigtigt? Den mix'ede studiemonitor lyd, som er tjekket på 3-4 sæt speakers ud af alle producerede ht'ere i verden? Come on ;-).
|
|
|
Igen så er det ikke alle andre højtalere jeg langer ud efter! det er alle dem som ikke er direktionale! burde ikke være så svært at forstå... __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
for at gøre det helt kort...
Hvis der er blevet lyttet på direktionale højtalere i mixet, så er det vel også det man skal lytte på derhjemme... Alt andet vil da farve lyden og ikke længere være højtrovædighed...
__________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
LarsS Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjahhh, den forklaring kan jeg ikke give dig. Men de spiller cool - godt drive, instrumenter lyder 'autentisk' i mine øre, musikken hænger sammen!
Du mister noget af 'sweet spot' oplevelsen men uden at miste stereoperspektivet. Bliver således mere 2D-agtigt end 3D dybt - her snyder mange andre ht'ere latterligt meget synes jeg. Men igen - hvad er rigtigt?
|
| Til top |
|
| |
LarsS Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så et par studiemonitorer lyder ligesom dine ht'ere hjemme i stuen? Nej vel. De peger i samme retning men så er alle ligheder vel også ophørt.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsS skrev:
| Så et par studiemonitorer lyder ligesom dine ht'ere hjemme i stuen? Nej vel. De peger i samme retning men så er alle ligheder vel også ophørt. |
|
|
Nej der faktisk ikke så stor forskel igen.. nu er mine godt nok ikke det dyreste og mest high-end i verden men de har ca. samme størrelse som de fleste studiemonitors.. -lidt mindre måske..
de er 2-vejs som de fleste studiemonitors.. jeg sidder næsten ligeså tæt på dem som jeg ville gøre i et studie.. men det er måske også lidt snyd, for jeg bruger dem også som studiemonitors på det musik jeg laver på min laptop...  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
LarsS Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Epos er dejlige ht'ere! Tjek de kibri og se hvad du synes.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsS skrev:
| Epos er dejlige ht'ere! Tjek de kibri og se hvad du synes. |
|
|
Jo tak det vil jeg gøre!
Grunden til at jeg startede tråden var at jeg var nysgerrig og ikke kunne få det til at passe oppe i mit hovede med disse kibri højtalere.. jeg som en af de få sys nemlig også at de er mægtigt pæne især deres nye finish med det der mørke eksotiske træ! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Adamfelix...
..."Når jeres højtaler spiller ud i rummet og får en masse reflektioner med fra rummet som ikke er der på cd'en får man så ikke for meget rumklang i musikken? Der er jo i mixet lagt den rumklang på som producer menter der skulle være"...
Hvordan kan vi tillægge musikken rumklang? - rummet er det samme, hvadenten det er den ene aller den anden HT. Nogle gange hjælper det at spørge på en anden måde: hvordan skal en normal HT nogen sinde kunne genskabe udstrålingsmønstret fra et akustisk instrument? Naima er heller ikke korrekt, men den er tættere på.
Mit svar til Karsten Sømand, kan jeg ikke se nogen "indrømmelse" i?? Mange tænker sig til en performance, før de lytter. Tror du vil blive overrasket over et lyt - forskellen er slet ikke så stor som du giver udtryk for at tro.
I svaret til 3DX, trækker jeg hovedtlf. ind som kontrasteksempel - vores akustiske forståelse er langt fra så god som vores genkendelsesevne af bl.a. stemmer og instrumenter.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kibri skrev:
|
1. Hvordan kan vi tillægge musikken rumklang? - rummet er det samme, hvadenten det er den ene aller den anden HT. 2. Nogle gange hjælper det at spørge på en anden måde: hvordan skal en normal HT nogen sinde kunne genskabe udstrålingsmønstret fra et akustisk instrument? Naima er heller ikke korrekt, men den er tættere på.
|
|
|
1. Der er jo højtalere der ved at lave meget brede bafler prøver at undgå reflektioner fra de tætteste omkring liggende flader og derved får men kun den lyd der kommer ud af højtalere (det som produceren mixet), ved at i bruger rummet sammen med jeres højtalere må da give en klang af rummet da der er flere flader til rammer og når til lytteren sammen med den smule direkte lyd man også får. -er det forkert forstået?
2. Nu er det jo ikke sådan at en højtaler altid skal gengive et akustisk instrument og dets ustråling mønster, der er utrolig meget musik hvor at især elektrisk hvor man ikke har samme udstrålingsmønster, vil alt dette musik vil så blive fejlgengivet med kibri?
Jeg kan godt se det er optimalt hvis du vil prøve at genskabe at en lille akustisk jazztrio står i din stue og det var det der tiltalte mig da jeg først læste om dine højtalere men et bliver jo dyrt hvis man er nødt til at have 2 sæt et til akustisk musik og et til elektrisk.... __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg have lov til at indsparke lidt Holberg Logik fra Erasmus Montanus ind her Poul skrev også andetsteds på sin hjemmeside "at det kun vare tykke og ildelugtende mænd der lyttede til hornhøjtalere" Da jeg har hele to sæt Horn højtalere og hverken er tyk eller ildelugtende vil jeg postulere at Poul er en oplæst N..r.v og jeg ikke kan bruge hans debatindlæg til noget når de altid skal serveres på den åndsvage måde. Hvis Kibri lyder godt er jeg ligeglad om Poul siger at de ikke er i stand til det - En humlebi kan også flyve - brug ørene istedet for Pouls Audio som refference - han er alligevel så tosset på hele branchen at han burde sælge cykler istedet. IMHO
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |