Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kibri og Poul! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

mon ikke bare han mener lyd direkte og ikek omni ?

en hel anden ting - hvad med nogle lytte lyttertests - kibri skal være velkomne til at sætte et sæt af hos mig en måneds tid - så skal jeg hjetens gerne udtale mig om lyden på trods af hvad producerne af musikken har lyttet på i kontrolrummet

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hvilken højtaler type, kan der opnås den mest korrekte gengivelse.

Det er vel det formål, en højtaler er bygget, men der er vel en type der er mere korrekt til at gengive lyd på en andre, spørsmålet er så bare hvilken type ?

Der er helt sikke højtaler der ødlægger lyden, frem for at gengive den korrekt, det er i sin tid bliv optaget.

Spørsmålet er så om en sådan en højtaler kan lave, når ser på alle de højtaler typer der er lavet mellem år og dag.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Andre skrev:
kibri skrev:
3DX skrev:
mange forsøg viser at reflektioner fra væge er gavnlige, og dem fra loft og gulv er skadelige, for vores opfattelse af det vi hører, placering, perspektiv osv.

men korrekt opfattet, så kunne jeres ht'er lige så godt ligge på siden som stå -eller ?

Vil jeg gerne læse nærmere om - kan du hjælpe?

Nej, det var tænkt som reminder til hvad forward-firing HT gør.

B&O og nogle andre firmaer jeg ikke kan huske hvad hed, lavede forsøg der vist nok hed arkimedes (nok stavet forkert). Der skulle påvise det.

MVH

jep, det forgik i samarbejde med aalborh universitet.

ser om jeg kan finde noget om det

Var KEF ikke også med på projektet??

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Adamfelix skrev:
MEN, for at forklare hvad det var jeg gerne ville have opklaret fra kibri var:

Når nu næsten alt musik er mixet på alm. højtalere, altså optimeret til at lyde rigtigt (som produceren har ville det) på alm. højtalere, hvordan skulle et andet højtaler princip (semi-omni) så være bedre egnet til dette formål?

Så må du lige definere hvad en almindelig højttaler er.
Er det en lukket konstruktion?
Eller en åben, med basrefleks?
Måske med sådan en ventilting?
Eller elektrostater a la Apogee. Eller måske mere over af Martin Logan?
Eller måske en Magnepan (hvad det princip så end hedder?)?

Der er en verden til forskel på noget basrefleks og en Apogee.
Hvad er almindeligt?

/vilmann

Du må så gerne bruge din intelligens, jeg kan umuligt tro at du er på tværs bare for at være på tværs, dette ville være meget dumt og umodent..

Gennem hele denne tråd har diskussionen fra min side gået på Semi-omni vs. forward-firing.

så når jeg siger alm. ht mener jeg self............. JA! -forward-firing !

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
vilmann skrev:
Adamfelix skrev:

Når nu næsten alt musik er mixet på alm. højtalere, altså optimeret til at lyde rigtigt (som produceren har ville det) på alm. højtalere, hvordan skulle et andet højtaler princip (semi-omni) så være bedre egnet til dette formål?

Så må du lige definere hvad en almindelig højttaler er. Er det en lukket konstruktion? Eller en åben, med basrefleks? Måske med sådan en ventilting? Eller elektrostater a la Apogee. Eller måske mere over af Martin Logan? Eller måske en Magnepan (hvad det princip så end hedder?)? Der er en verden til forskel på noget basrefleks og en Apogee. Hvad er almindeligt? /vilmann

Du må så gerne bruge din intelligens, jeg kan umuligt tro at du er på tværs bare for at være på tværs, dette ville være meget dumt og umodent..

Gennem hele denne tråd har diskussionen fra min side gået på Semi-omni vs. forward-firing.

så når jeg siger alm. ht mener jeg self.[IMG]height=17 src="smileys/smiley24.gif" width=17>............ JA! -forward-firing !

Jamen, undskyld, men jeg synes umiddelbart det er en noget indsnævret synsvinkel at lægge for dagen.
Du kunne lige så godt spørge hvorfor vi ikke alle sammen spiller på studiomonitors.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:

Nu har jeg godt nok droppet denne tråd lidt.

Når nu næsten alt musik er mixet på alm. højtalere, altså optimeret til at lyde rigtigt (som produceren har ville det) på alm. højtalere, hvordan skulle et andet højtaler princip (semi-omni) så være bedre egnet til dette formål?

Hej Adamfelix...

Du antager, at det er mixet til at lyde "rigtigt" på et sæt alm. HT og ud fra det synspunkt er dit spørgsmål sådan set godt.
Jeg ser det sådan: Monitorene er et arbejdsredskab - jo bedre produceren/lydteknikeren kender disse, des bedre forudsætninger for et godt lydende færdigt lydspor. Det har sjovt nok ikke meget med monitorenes kvaliteter at gøre - det er med andre ord et arbejdsredskab.
Du ved lige så godt som jeg, at der nemt kan komme flere informationer med på en plade, end det var tænkt. Tror lydteknikerne på mange af datidens jazz-plader, ville være noget forbavset over hvad der egentlig skete, hvis de blev præsenteret for resultatet i dag...

Med dette i mente, kan jeg ikke se, hvordan dit spørgsmål skal give mening og derfor er vilmanns svar i grunden slet ikke så dårligt: muligheden for, at en forward-HT ødelægger mixet, er nøjagtig lige så stor, som en semi-omnis mulighed for samme. Der fokuseres for meget på det øjnene ser: det tages for givet, at enheder skal pege ligeud; derved er det rigtigt? Siden begrebet "Hi-Fi" blev født, har der været endeløse fokuseringer på de ting, der er sat i ramme og skema. Grafer, der skal hjælpe os til at forstå, men der i virkeligheden meget lidt har med musikgengivelse at gøre. Man klynger sig til matematik og anden lærdom, der sjældent kan bruges, blot for at forklare hvad dine sanser har fortalt for længst. Det bliver først skræmmende, når sanser tilsidesættes for lommeregner...

Det er fint at stille spørgsmål, men i må ikke forlange, at jeg hver gang gider omformulere filosofien, så alle kommer med. Hvis man vil prøve at forstå det bedre, kræver det en løsrivelse fra gængse vaner. Poul spørger: "er en HT et musikinstrument?". Nej, men hvordan skal den gengive et instrument, hvis den ikke opfører sig omtrent ligeledes? Det bedste spørgsmål der kan stilles: skaber kibri en kunstig dimension? Se, dét er muligt! - men hvis hjernen opfatter det som en løsrivelse af typisk elektronik og HT-klang, er det så "tilført"? Hvis øjnene virkelig generer så meget, så træk et lydtranparent gardin foran Naima. Således skabes illusionen om en stor gedign gulvHT, med kæmpeperspektiv i både dybde og bredde.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:
Adamfelix skrev:

Nu har jeg godt nok droppet denne tråd lidt.

Når nu næsten alt musik er mixet på alm. højtalere, altså optimeret til at lyde rigtigt (som produceren har ville det) på alm. højtalere, hvordan skulle et andet højtaler princip (semi-omni) så være bedre egnet til dette formål?

Hej Adamfelix...

Du antager, at det er mixet til at lyde "rigtigt" på et sæt alm. HT og ud fra det synspunkt er dit spørgsmål sådan set godt.
Jeg ser det sådan: Monitorene er et arbejdsredskab - jo bedre produceren/lydteknikeren kender disse, des bedre forudsætninger for et godt lydende færdigt lydspor. Det har sjovt nok ikke meget med monitorenes kvaliteter at gøre - det er med andre ord et arbejdsredskab.
Du ved lige så godt som jeg, at der nemt kan komme flere informationer med på en plade, end det var tænkt. Tror lydteknikerne på mange af datidens jazz-plader, ville være noget forbavset over hvad der egentlig skete, hvis de blev præsenteret for resultatet i dag...

Med dette i mente, kan jeg ikke se, hvordan dit spørgsmål skal give mening og derfor er vilmanns svar i grunden slet ikke så dårligt: muligheden for, at en forward-HT ødelægger mixet, er nøjagtig lige så stor, som en semi-omnis mulighed for samme. Der fokuseres for meget på det øjnene ser: det tages for givet, at enheder skal pege ligeud; derved er det rigtigt? Siden begrebet "Hi-Fi" blev født, har der været endeløse fokuseringer på de ting, der er sat i ramme og skema. Grafer, der skal hjælpe os til at forstå, men der i virkeligheden meget lidt har med musikgengivelse at gøre. Man klynger sig til matematik og anden lærdom, der sjældent kan bruges, blot for at forklare hvad dine sanser har fortalt for længst. Det bliver først skræmmende, når sanser tilsidesættes for lommeregner...

Det er fint at stille spørgsmål, men i må ikke forlange, at jeg hver gang gider omformulere filosofien, så alle kommer med. Hvis man vil prøve at forstå det bedre, kræver det en løsrivelse fra gængse vaner. Poul spørger: "er en HT et musikinstrument?". Nej, men hvordan skal den gengive et instrument, hvis den ikke opfører sig omtrent ligeledes? Det bedste spørgsmål der kan stilles: skaber kibri en kunstig dimension? Se, dét er muligt! - men hvis hjernen opfatter det som en løsrivelse af typisk elektronik og HT-klang, er det så "tilført"? Hvis øjnene virkelig generer så meget, så træk et lydtranparent gardin foran Naima. Således skabes illusionen om en stor gedign gulvHT, med kæmpeperspektiv i både dybde og bredde.

Tak! Endelig et svar på mit sprøgsmål! Og je må erkende at jeg rent faktisk synes at det giver mening nu .. tak for tålmodigheden..

Vil dog lige sige at jeg syntes vilmanns indlæg var mere flabet/(ordkløvende tidspilde) end gavnligt.. og ja muligvis var det et indsnævret spørgsmål jeg kom med, men jeg tænkte at det ville blive for omfattende at gøre forskel på enhver højtaler der skabt.. de har jo alle forskellig udstråling, mere eller mindre... - der ved ville det jo blive et meget stort, langt og omfattende spørgsmål som man ikke ville kunne gøre redde for..

Til dig Kibri, så kunne jeg, hvis du har tid, godt tænke mig at få dine overvejelser omkring hvorfor dine højtalere ikke skulle ligne Duevel højtalerne altså med 360 jævn spredning?

Og igen mange tak for din tålmodighed!

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hej Adamfelix...

Nu er det altid, som med så meget andet, et kompromis at bygge højtttalere. Det kræver ikke lang tid at overbevise sig selv om dette - tag bare et kig rundt på nettet. kibri's mål har fra starten været, at levere den bedste oplevelse til prisen. Nu kan vi umuligt lægge øre til alle HT i prisklassen, men af det vi har hørt, er der ikke meget andet jeg ville vælge..

Duevel er spændende HT der hurtigt fangede min interesse. Jeg har endnu ikke hørt dem, men et besøg hos vor engelske forhandler, burde muliggøre dette (han her dem i stald). Idéen er genial og overkommer en del af den dynamiske enheds naturlige begrænsninger, hvis det fungerer efter hensigten.
Hvorfor vores ikke ligner? - priskompromis og designløsninger generelt.

PS. Visaton har et DIY project der bruger noget af samme princip: http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/rundstrahler/fontana /index.html 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes