Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: fupper hifilkubben med effektopgivelsen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Når alt kommer til alt, så handler det for mig at se om, at gøre forbrugere opmærksomme på at watt i sig selv ikke kan bruges til særlig meget. Om en forstærker er på 50 eller 100 watt siger ikke altid noget om hvad den kan få højttalerne til at præstere.

Tråden her er derfor lidt "gammel vin på nye flasker"

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Ja - jeg sidder så her og tænker på, at det er det sædvanlige med, at vi hænger os meget i netop WATT-angivelser. Vi har til alle tider måttet stå model til opgivelser i alle afskygninger. Branchen har fundet ud for mange år siden, at vi åbenbart (den almindelige forbruger) hænger os mest i udseendet og watt-opgivelser. Dette kan vi ånbenbart forholde os til - og så bliver der købt ind!! Det er alligevel de færreste af os, der egentlig ved, hvad der reeelt foregår under hjelmen.Vi VED jo godt - også i dette forum, at der er andre parametre, der gælder, når vi snakker om lydkvalitet. hvordan er det bygget - hvilke komponenter, hvilket princip. Er der en god stor trafo - gode udgangstransistorer - god strømforsyning i det hele taget, (vægt)!!

Jeg synes, at det bedste vi kan gøre er at gå meget mindre op i disse watt - og dermed "tvinge" branchen til at fortælle os lidt mere seriøst om produkterne. Så længe vi selv hænger os i det - bliver de ved!

Jeg synes nu ikke, at HFK er slemme hvad "misguiding" angår - de har efter min mening prøvet at gøre den almindelige forbruger en del mere bevidst om apparaters andre kvaliteter henover årene- ligesom Audioscan, som forhåbentlig nogle husker m.fl. også gjorde.

Om Denon og Hifi-klubben så her er lidt lette på tå, hvad opgivelser angår - så synes jeg bestemt heller ikke, at det er slemt - set i forhold til, hvad branchen som helhed tillader sig, MEN...det er forbrugerens egen skyld! 

Da jeg fik min første kvalitetsforstærker - en Pioneer SA-8100, husker jeg, at jeg havde meget travlt med at finde ud af, hvor mange watt den kunne "spytte ud" -og jeg læste på bagsiden til min store glæde, at den kunne håndtere ca 250watt og syntes, at den spillede vidunderligt på mine pappede højttalere på min drengehybel, indtil jeg til min gru opdagede, at det handlede om, hvor stort det maksimale effektforbrug kunne være!! - derefter gik jeg igen på jagt efter en "bedre" forstærker med flere watt!  Siden har jeg anskaffet mig sådan en Pioneer igen mange år efter- og jeg må sige, at den er fed - og har effekt nok til mange behov, men watt'ene dengang betød alt for mig. Jeg ved så ikke hvor mange watt, den kan levere og er også ligeglad!

Jeg tilslutter mig også "gammel vin på nye flasker" - tesen, selvom jeg kom til at kaste mig ud i et indlæg, som vel er tævet ihjel mange gange

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

nye bruger gider ikke læse gamle indlæg men vil have kompostbunken vendt endnu en gang - anderledes kan det ikke være 

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Når alt kommer til alt, så handler det for mig at se om, at gøre forbrugere opmærksomme på at watt i sig selv ikke kan bruges til særlig meget. Om en forstærker er på 50 eller 100 watt siger ikke altid noget om hvad den kan få højttalerne til at præstere.

Tråden her er derfor lidt "gammel vin på nye flasker"

Det var nu også mere ment som en kommentar til, som andre har nævn, hifiklubbens skideballer til bilka-anlæg med underlige effektopgivelser. At watt ikke siger super meget, er vel efterhånden en selvfølge her på siden

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Der hvor det bliver useriøst er selvfølgelig når det ikke fremgår hvordan effekten er målt. Nu opgiver vi selvfølgelig den effekt som producenten oplyser. Pioneer opgiver også alle deres AV-recieveres effekt ved 6 ohm og Pioneers forhandlere kan jo heller ikke opgive andet end den effekt som Pioneer selv opgiver....! Der hvor problemet ligger er, som jeg ser det, i de tilfælde hvor man ingen mulighed har for at se hvordan effekten er målt.... 

Rigtig god weekend

DADDY DJ 

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:

Hej

Der hvor det bliver useriøst er selvfølgelig når det ikke fremgår hvordan effekten er målt. Nu opgiver vi selvfølgelig den effekt som producenten oplyser. Hvad skulle Hi-Fi Klubben ellers opgive? Pioneer opgiver også alle deres AV-recieveres effekt ved 6 ohm....! Så er det vel også useriøst?

Rigtig god weekend

DADDY DJ 

Hvis hifi klubben virkelig ville være moralens vogter og pudse glorien kunne de jo teste de apparater de får ind inden de sælger dem - så i stedet for at skrive - "den vejer også 10 kg. mere end sin lillebror" som nærmest eneste kvalitetsbetegnelse kunne de jo stille nogle  gedigne og entydige målinger til rådighed på alt deres udstyr og en forklaring der ligeledes var entydig således man kunne sammenligne deres produkter indbyredes og altså ikke først skulle trække til og fra altefter om det var formørket NAD udstyr eller light Denon etc.
Og ja de kunne bruge noget af den plads de bruger på åndsvage billeder af ZZtop looalikes med harmonikaer etc. på seriøs gennemgang  --- ca. ½ af deres katalog er spildplads og resten er små forvirrende rod med spredt kabelfægtning. IMHO

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
DADDY DJ skrev:

Hej

Der hvor det bliver useriøst er selvfølgelig når det ikke fremgår hvordan effekten er målt. Nu opgiver vi selvfølgelig den effekt som producenten oplyser. Hvad skulle Hi-Fi Klubben ellers opgive? Pioneer opgiver også alle deres AV-recieveres effekt ved 6 ohm....!

Rigtig god weekend

DADDY DJ 

Hvis hifi klubben virkelig ville være moralens vogter og pudse glorien kunne de jo teste de apparater de får ind inden de sælger dem - så i stedet for at skrive - "den vejer også 10 kg. mere end sin lillebror" som nærmest eneste kvalitetsbetegnelse kunne de jo stille nogle  gedigne og entydige målinger til rådighed på alt deres udstyr og en forklaring der ligeledes var entydig således man kunne sammenligne deres produkter indbyredes og altså ikke først skulle trække til og fra altefter om det var formørket NAD udstyr eller light Denon etc.
Og ja de kunne bruge noget af den plads de bruger på åndsvage billeder af ZZtop looalikes med harmonikaer etc. på seriøs gennemgang  --- ca. ½ af deres katalog er spildplads og resten er små forvirrende rod med spredt kabelfægtning. IMHO

Nu er det klart at jeg selvfølgelig ikke kan stå til ansvar for din personlige holdning til den markedsføring som Hi-Fi Klubbens marketings-afdeling bruger i form af reklamer, kataloget etc. Brug på baggrund af dette RIS og ROS funktionen på Hi-Fi Klubbens hjemmeside istedet til at supplere med din konstruktive kritik.

Det skal dog pointeres at ALLE produkter bliver kvalitetstestet grundigt på service-centret i Nørager før end de finder vej til Hi-Fi Klubbens sortiment.

De venligste hilsner

DADDY DJ

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker slog Hifi-klubben også kun til lyd for "mere retvisende effektopgivelser", fordi den "almindelige" radiofaghandel brugte den forældede DIN-norm, og varehusene (og L´easy m.fl) i stor stil brugte PMPO (peak music power overall, med en laboratorie-strømforsyning, til anlægget smeltede sammen)!

Een nævnte de dersens Sony Go-dav anlæg på en million watt klasse S(ony). Det er værd at bemærke, at anlægget bruger under 1 amp fra nettet, såeh?

Næh; 13 watt er fint!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

og nu lidt perspektiv.

Det er alment kendt, at osse højt estimerede og uden tvivl vanvittigt dygtige firmaer gør akkurat det samme, i nogle tilfælde bare med modsat fortegn.

Eksempel:

Et Mark Levinson 431 effekttrin er opgivet til at yde 200 w i 8 ohm, 400w i 4 ohm etc. Med andre ord opnåes her på papiret den berømte fordobling af udgangseffekten ved halvering af impedansen, et forhold som de aller fleste anerkender som udtryk, eller endog bevis, for at strømforsyningen er veldimensioneret og at konstruktionen følger "god latin" i elektrisk forstand. 

Da Stereophile testede den i maj 2005 måltes der (v. 1%THD) 230w i 8 ohm, 400 i 4 ohm, og 700 i 2 ohm.

Og hva' kan man så udlede af det? tjahh, måske ikke noget, men den fordobler da i hvert fald ikke sin udgangseffekt ved halvering af modstanden. Det er jo så nærliggende at tro, at ML vælger at dimensionere denne forstærker til 400w i 4 ohm, og derefter bare tilpasser specifikationerne for øvrige belastninger så de passer med det teoretisk eftertragtede. Så her er et eksempel på akkurat det samme (mis-)forhold, bare med modsat fortegn.

Og hva' så? Den spiller jo aldeles fremragende, siger dem der har været så heldige at høre den.

Som andre skriver, er watt-antallet på ingen måde det afgørende for, hvor kraftig en forstærker er, eller hvordan den spiller. Hvis det var tilfældet, ville stort set alle rørforstærkere være direkte uegnede til musiklytning (Hvad de måske osse er, men nøøøj hvor nogle af dem spiller fedt)

bare min 25-øre...

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes