Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 20:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Den ultimative pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Godaften r-l-b

Kan du så lige få skaleret det billede ned til 800 pixels i bredden! Du laver rod i det fine forum.

Du kan ikke længere købe nye mellemhjul men der er jo noget der hedder eBay.

Så er der steder som bla. Svalander.se der restaurerer mellemhjul der trænger til det.

Jeg ved godt hvem der vandt den der Lenco L 70 og det var ikke mig men en anden Lenco-mand her på hifi4all.

Det er vist en ret sjælden version med det der trælåg.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Godaften r-l-b

Kan du så lige få skaleret det billede ned til 800 pixels i bredden! Du laver rod i det fine forum.

Du kan ikke længere købe nye mellemhjul men der er jo noget der hedder eBay.

Så er der steder som bla. Svalander.se der restaurerer mellemhjul der trænger til det.

Jeg ved godt hvem der vandt den der Lenco L 70 og det var ikke mig men en anden Lenco-mand her på hifi4all.

Det er vist en ret sjælden version med det der trælåg.

så blev det de små fra oversigten - skal lige have styr på det med billeder -
er vi iøvrigt enige om at det skal være en heavy platter model før den er værd at gå efter - dvs b55 duer ikke ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Ikke hvis det skal vær en Heavy Platter. B55 har vel egentlig også mellemhjul af ren plast. Jeg har hørt om nogle der putter en tung tallerken på en B55 men det kan jeg ikke rigtig se ideen i?

L 75/78 er jo stadig nemme at finde for en slik. Spørgsmålet er om man kan finde en med et pænt mellemhjul? L 78 er jo halv-automatisk så der skal også lige fikses lidt ekstra med noget mekanik hvis der skal en anden arm på.

Er du en DIY mand?

De mest eftertragtede (og sjældent sete) må være Goldring Lenco GL 88/99 modellerne. De er ligesom Garrard 301/401 uden plint og arm som standard.

Men det gode ved Lenco L 75/78 er jo netop den lave pris. Prisen er knofedt og salt sved.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

DIY mand ? well hvis jeg nogen sinde ender som Leth fra T.V håber jeg at der falder en Lencopladetalerken ned i hovedet på mig og gør en ende på mine dage
Men DIY nok til at bygge ht. og lodde lidt m.m. og jeg har jo engang haft og strippet en Lenco ad så jeg kunne da godt finde på det igen.

En ting jeg godt kunne tænke mig at have i min kælder - hvis kælderen va stor nok - var en cnc fræser - så kunne alt foregå på skærm med fede udskæringen m.m. og så bare lægge en plade i maskinen - det ville være fedt - men man kan nok købe en del hifgh end udstyr for hvad sådan en bandit koster.

hvad ville der egentlig ske hvis man laminerede en akryl pladetalerken ovenpå lencos 4 kg tunge talerken - ville jerne kunne holde til den ekstra vægt?

Jeg fik lige en idé - hmm. ja men først må jeg ud at finde en L75'er

og så er jeg i færd med at lytte mig i gennem 15 shotakovich symfonier - så kan jeg kan finde ud af hvad han er for én fætter - foreløbig kan jeg konstaterer at han udfordre mine "coral beta 8" temmelig meget - jeg tror han ville få mere modspil på 12" tannoy'erne  - men det er ikke lige der jeg er nu.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Ak ja!

Der er mange sjove ting der skal tages højde for, når man bygger pladespillere. Èn af de mere oversete er f.eks. dynamiktabet i remdrevne spillere, som de fleste må sande, når man laver en simpel frekvensmåling af en hyletone ved f.eks. 440Hz. Selv ved moderat modulation, mangler der efter ganske få sekunder 3-4Hz. Det sker pga. remmen giver efter, når der kræves ekstra trækkraft pga. gnidningsmodstanden mellem nålen og rillen.
Man kan mindske det lidt vha Profect eller Permostat, der gør pladen glattere.

På samme måde er de luftbårne tangentialarme desværre udsat for pladespillerens uransagelige kræfter. Friktionen mellem nål og rille er ikke den samme hele tiden, derfor pulserer den luftbårne arm i længderetningen, og specielt modulation af transient karakter udglattes desværre.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ak ja!

På samme måde er de luftbårne tangentialarme desværre udsat for pladespillerens uransagelige kræfter. Friktionen mellem nål og rille er ikke den samme hele tiden, derfor pulserer den luftbårne arm i længderetningen, og specielt modulation af transient karakter udglattes desværre.

Hej KvK

Umiddelbart lyder det du siger meget plausibelt, men er det også rigtigt?

Der er vel grundlæggende 2 former for luftlejer: Det cirkulære, som ved kolibrien/Forsell, der tillader både sidetranslation og lodret rotation, og typen med svæver og lejebane af vinkelrette aluprofiler, som ved Ladegård armene, der kun tillader sidetranslation og derfor kræver et separat mekanisk leje for den lodrette rotation. Jeg har bygget arme af begge typer med stor fornøjelse, og forstår ikke, hvorfor der stadig laves arme af kolibri typen, da Ladegård armene har MANGE fordele ifht. Kolibrien.

Kolibrien har rigeligt slup mellem luftrør og slæderøret (100 my), og jeg kan sagtens forestille mig at der kan være problemer ved skiftende friktionskraft mellem plade og nål. Pga. lejets runding må trækkræften fra nålen relativt nemt kunne omsættes til en bevægelse hen mod aftastningspunktet og væk igen, når friktionen mellem nål og plade stiger/falder. En aggraverende faktor er at lufthullerne i den type arme oftest kun er i een række i toppen af røret. Derved er lejet ikke perfekt selvcentrerende.

I teorien har Ladegård armene vel en fordel ved at være selvcentrerende, da tyngdekraften presser slædeprofilen ned i slædebanen. Slæden kan veje op til 100 til 500 gram, blot man har tilstrækkeligt luftflow.  En friktionsforøgelse skal ved den lejetype trække hele armen 45 grader op af lejebanens skrå side for at kunne medføre den form for deviation i aftastningshastigheden som du adresserer som årsag til udjævning af dynamik. Selvfølgelig kan det forekomme, men måske kvantitativt i mindre omfang end ved Kolibriarmene.

Grundlæggende må det vel dreje sig om en form for svingningskreds, hvor armens masse sættes i svingninger og fjederen i systemet er luftlaget imellem slæde og og lejebane. Et sådant system har formentlig en egenresonans, der er bestemt af den svingende masse og fjederkonstanten (som dog pga. luftfilmen vel næppe er lineær), og som teoretisk kan anslås ved friktionsændringer mellem nål og plade ved en bestemt frekvens. Jeg har dog aldrig hørt om nogen, der har identificeret dette fænomen ved målinger. HVor stor rolle fænomenet spiller for lydgengivelsen har jeg ikke noget seriøst bud på, da jeg gn. en del år kun har haft mulighed for at høre analoglyd i mit eget setup som primært kører med luftarme.

PYHA, jeg håber ovenstående er nogenlunde til at forstå, det ville være noget nemmere, hvis jeg kunne tegne det her.

MVH Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ak ja!

Der er mange sjove ting der skal tages højde for, når man bygger pladespillere. Èn af de mere oversete er f.eks. dynamiktabet i remdrevne spillere, som de fleste må sande, når man laver en simpel frekvensmåling af en hyletone ved f.eks. 440Hz. Selv ved moderat modulation, mangler der efter ganske få sekunder 3-4Hz. Det sker pga. remmen giver efter, når der kræves ekstra trækkraft pga. gnidningsmodstanden mellem nålen og rillen.
Man kan mindske det lidt vha Profect eller Permostat, der gør pladen glattere.

Hvor tung en pladetallerken skal der mon til for at en remdrevet pladespiller ikke ændrer hastighed hørbart ved ændringer i rillemodulationen? 10 kg? 30 kg? Hvad siger de lyttemæssige erfaringer fra den "tungere" analoge HighEnd?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Hvor tung en pladetallerken skal der mon til for at en remdrevet pladespiller ikke ændrer hastighed hørbart ved ændringer i rillemodulationen? 10 kg? 30 kg? Hvad siger de lyttemæssige erfaringer fra den "tungere" analoge HighEnd?

Massen øger inertien, men ikke trækkraften.
Dvs. at efter en tid, vil der forekomme variationer uanset hvor tung tallerkenen er.
Det må man vælge enten at leve med, eller også korrigere trækkraften vha. servoer af en slags.
Det sidste kræver lidt kyndighed, ligesom det ville være rart, at kunne aflæse hastigheden på tallerkenen.
Det er dog vigtigt ikke kun at fokusere på en enkelt problemstilling.
Prøv at læse denneher test fra TAS http://www.sme.ltd.uk/html/30review.html
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

herr von Kubik:

Hvad med enten én rem og to motorer er tre motere med hver sine remme  - motorer som med Rolls Royce tale måde " har hestekræfter nok" uden at komme ind på detaljer - der må da være et tidspunkt hvor rå kraft overstige nålens evne til at at forpure de skønne hyletoner på 440 hz med dens gnidninggsmodstand.

Jeg kan godt sige at du ødelægge det lidt for os der har "de tre tenorer greatest" og en remdreven plov -  oplevelsen af den lille matador, plastiksangeren og den stor fadbamse er ikke den samme når man hved at de miste pusten med 3-4 hz når de står og hyler

Jeg har tænkt lidt på at buge en Vølundmoter til mit næste DIY projekt men jeg har endnu ikke fundet nogle audiofile vinyl indspildninger der kan afvikler med 1200 omdr./min.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Belt slippage omkring pladetallerkenen er vel minimal, men kan formentlig forekomme omkring motorens pulley, afh. af dennes diameter, overfladeegenskaber og udformning. På mit eget luftlejrede værk sprænger remmen netop ikke, hvis man tænder motoren uden at luftlejringen er aktiv (dvs. at pladetallerkenens rotation er blokeret), i stedet roterer motoren bare uden at remmen bevæges. Medvirkende er givetvis at pulleyen har en diameter på magre 7 mm. Da jeg bruger en kraftig synkronmotor (fra en skrottet Garrard!) kan jeg ikke øge pulleydiameteren og omvendt sænke motorens rotationshastighed. Så inspireret af ovenstående vil jeg prøve at lave en mekanisme, så remmen presses forbi pulleyen uden mulighed for slip (i stil med kapstanakslen og gummirullen i en båndtransport.

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

sikke nogle pæne plints til lenco'erne. ganske inspirerende
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Det er også noget af det der er fedt ved pladespillere. Næsten uanset pladespiller, er det lidt af et kunstværk, som næsten kun kan pynte

dsmer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg så lige, at én her søgte en Lenco 75. Jeg har en renoveret og en halvdefekt, som jeg fik af en skrap elektriker. Jeg har lige skiftet dem til en ny, som passer bedre til en amatør som mig. Så hvis Lenco'erne kan finde en ny, trofast ejer, er jeg til at tale med.

Mvh dsmer,
Nordsjælland
Til top Vis dsmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dsmer

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

dsmer skrev:
Jeg så lige, at én her søgte en Lenco 75. Jeg har en renoveret og en halvdefekt, som jeg fik af en skrap elektriker. Jeg har lige skiftet dem til en ny, som passer bedre til en amatør som mig. Så hvis Lenco'erne kan finde en ny, trofast ejer, er jeg til at tale med.

Mvh dsmer,
Nordsjælland

kan du ikke lige sende mig en PM med dit telefonnummer :-) vedr. lencoen

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Der er nok nogle der skovler ind hva'?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hvis der nu bare er to gode mellemjul og en god motor så har jeg reservedele til resten af livet (det er nok mest sandsynligt at mellemhjulet skal skiftes - motoren holder sku nok længere end mig ) Men nu må vis se om den gode mand sender mig en PM

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Ja, jagten på det "perfekte" mellemhjul kender jeg godt...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Det der sidder i min lenco er faktisk rigtig godt og "vingummi agtigt" stadigvæk og så er det på metalhjul - hvornår var det de begyndte på plastik hjul ?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det der sidder i min lenco er faktisk rigtig godt og "vingummi agtigt" stadigvæk og så er det på metalhjul - hvornår var det de begyndte på plastik hjul ?

De begyndte på plastik hjul omkring 1958 og gik væk fra det igen i 60'erne. De hærdede op fordi de brugte en pvc art til kontakten med pladetallerkenen, de solgte på et tidspunkt metalhjul med gummi som erstatning.

Tro mig, da jeg satte den Lenco i trækassen
til, larmede det så jeg kunne høre det 10 meter væk. Jeg smed så et metalhjul i fra en B55, og har spillet på den siden......................, det var et godt køb
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

når den i trækassen €%#&%&%#&€ den husker jeg godt 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum