| Forfatter |
|
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey på Hifi...
Jeg vil høre hvordan det er med at kopiere kendte højttalere? Jeg mener mål, enheder og delefilter, træ osv så man opnær samme lyd, ikke at stjæle designet. Er det lovligt at gøre? Og hvordan er det med at skaffe de oplysninger? Er det noget man kan få fat i herinde?
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svendsen skrev:
Hey på Hifi...
Jeg vil høre hvordan det er med at kopiere kendte højttalere? Jeg mener mål, enheder og delefilter, træ osv så man opnær samme lyd, ikke at stjæle designet. Er det lovligt at gøre? Og hvordan er det med at skaffe de oplysninger? Er det noget man kan få fat i herinde?
Mvh Mads Svendsen |
|
|
Reelt set er det ulovligt da produkterne er beskyttet af copyright-loven. Ydermere benytter firmaerne ofte enheder med specifikke parametre ud fra firmaets egne ønsker. Mht. dit spørgsmål til oplysninger, så er der nogle firmaer der vælger at afsløre alt mens andre ikke gør, men bare påstår de har lavet verdens bedste højttaler.  Morten
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Reelt set er det ulovligt da produkterne er beskyttet af copyright-loven. Ydermere benytter firmaerne ofte enheder med specifikke parametre ud fra firmaets egne ønsker. Mht. dit spørgsmål til oplysninger, så er der nogle firmaer der vælger at afsløre alt mens andre ikke gør, men bare påstår de har lavet verdens bedste højttaler. 
Morten
[/QUOTE]
Okay, kan du nævne navne på nogen af de firmaer der gerne afsløre alt? For selv om nogen firmaer ændre lidt på enhederne, så skulle det vel stadig være til at bygge så det lyder meget ens, ikk?
Grunden til jeg spørger om dette er fordi jeg har bygget et par prøve højttalere og fik både blod på tanden og fornemmelsen af hvos svært det er, og da jeg som 16 årig ikke har penge til at bygge højttalere i indtil den dag hvor de bare rammer lige i skabet, så tænkte jeg man kunne kopiere. Søger nemlig fornemmelsen af at hjertet forlader kroppen når volumen skrues op!
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke tro at der er noget lovstridigt i at kopiere højttalere til eget brug. Hvis man begynder at udnytte en kopi til kommercielle formål er det dog klart ulovligt.
Her er et fransk site med masser af kopierede konstruktioner: http://audioclone.free.fr/
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Andre og Boye!
Men det behøver heller ikke være kendte højttalere, hvis der er nogen her på forrummet der har bygget en konstruktion som bare giver perfekt lyd og som de gerne vil dele, så er jeg da også interesseret!
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du gal ham Troels Graversen har bygget nogen lækre sager!
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for links, der er noget at kigge på.
Men hvis der er nogen der har bygget selvbyg og har ramt et par højttalere som rammer hele frekvensområdet til vand i bukserne, et par højttalere som man ikke kan få nok af, et par højttalere der passer til en stue og stereo og som har lyst til at dele deres tegninger, mål og udregninger, så er jeg MEGET interesseret?
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er prisrammen for projektet?
Morten
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
Morten
|
|
|
Jeg har kigget på højttalere som
|
må vist forblive i drømmeverdenen både hvad angår budget og sværhedsgrad :-) Men altså, vil starte med træet også købe enheder og det hele efterhånden som pengene dukker op! Men vel max 150000 for det hele!
Mvh Mads Svendsen |
| Dali Euphonia serien :-) Men det
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svendsen skrev:
no-limit skrev:
Morten
|
|
|
|
må vist forblive i drømmeverdenen både hvad angår budget og sværhedsgrad :-) Men altså, vil starte med træet også købe enheder og det hele efterhånden som pengene dukker op! Men vel max 150000 for det hele!
Mvh Mads Svendsen |
| Dali Euphonia serien :-) Men det |
|
|
Basserne i Euphonia serien er en modificeret Vifa-enhed med træfiber membran, så vidt jeg husker. Der har kørt en heftig debat omkring lige Euphonia. Båndelementerne er vist nok nogle Peerless som ikke kan købes i løs vægt. Med 15 kilo på hånden til et DIY projekt får man altså rigtig meget vellyd, mere end det lyder som om du aner.  Syncroniq, som er særdeles aktiv her på siden, har et kit til 8000 stykket uden kabinet. Er klar over at det er lidt over dit budget. Men der får du i hvert fald nogle af de bedste enheder der er tilgængelige. Men Hr. Høgh kan sikkert forklare dig mere om det. Ellers er der jo alternativer. Jeg vil lige runde af med at sige, at jeg selv for nogle år havde højre ambitioner til hvad der var muligt. For høje i mit tilfælde. Jeg havde lagt et budget der var alt for stort og projektet kuldsejlede derfor. Da havde jeg lavet en halv højttaler.  For jeg tænkte præcis som dig, jeg køber det da bare efterhånden som jeg får skrabet pengene sammen. Siger bare dette for få dig til at tænke lidt over hvad du har til rådighed. For mig var 15000 som 16-årig for meget, men hvis du er kreditværdig til sådan et projekt så er det bare fedt.  Euforiske hilsener herfra.  Morten
|
| Til top |
|
| |
Flexi Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har lavet et kit indtil videre, og snart igang med det næste, som du kan se på www.softica.dk. Du er velkommen til at bruge det, og må også komme forbi og få kontrolmålt dem når du er færdige. Det skal ikke koste dig noget. Dog ville jeg faktisk bruge det filter Søren V herinde har brugt (Et vi udviklede sammen da han var hernede på besøg med hans nye højttaler). Du kan se hans her : http://sn1009.no-ip.com/ under speakers -> front.
Sorry gutter. Jeg deler pc med Helle, og hendes profil er åbenbart logget på... Indlæget her er fra Syncroniq (Henrik).
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flexi skrev:
|
Hey,
Jeg har lavet et kit indtil videre, og snart igang med det næste, som du kan se på www.softica.dk. Du er velkommen til at bruge det, og må også komme forbi og få kontrolmålt dem når du er færdige. Det skal ikke koste dig noget. Dog ville jeg faktisk bruge det filter Søren V herinde har brugt (Et vi udviklede sammen da han var hernede på besøg med hans nye højttaler). Du kan se hans her : http://sn1009.no-ip.com/ under speakers -> front.
Sorry gutter. Jeg deler pc med Helle, og hendes profil er åbenbart logget på... Indlæget her er fra Syncroniq (Henrik).
|
|
|
Hey Henrik.
Har kigget lidt på din side, og må sige det edermamme er nogen lækre sager, men de koster jo kassen. 20 kilo for 2 stk, ikke lige sikkert jeg kan skrabe sammen, eller det kan jeg ikke?
Men må indrømme det ser lækkert ud og jeg glæder mig da også til den dag jeg får en lønseddel med overskud til noget ordentligt kram! :-)
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
Svendsen skrev:
no-limit skrev:
Morten
|
|
|
|
Mvh Mads Svendsen |
| Dali Euphonia serien :-) Men det
|
|
|
Basserne i Euphonia serien er en modificeret Vifa-enhed med træfiber membran, så vidt jeg husker. Der har kørt en heftig debat omkring lige Euphonia. Båndelementerne er vist nok nogle Peerless som ikke kan købes i løs vægt.
Med 15 kilo på hånden til et DIY projekt får man altså rigtig meget vellyd, mere end det lyder som om du aner. 
Syncroniq, som er særdeles aktiv her på siden, har et kit til 8000 stykket uden kabinet. Er klar over at det er lidt over dit budget. Men der får du i hvert fald nogle af de bedste enheder der er tilgængelige. Men Hr. Høgh kan sikkert forklare dig mere om det. Ellers er der jo alternativer.
Jeg vil lige runde af med at sige, at jeg selv for nogle år havde højre ambitioner til hvad der var muligt. For høje i mit tilfælde. Jeg havde lagt et budget der var alt for stort og projektet kuldsejlede derfor. Da havde jeg lavet en halv højttaler. For jeg tænkte præcis som dig, jeg køber det da bare efterhånden som jeg får skrabet pengene sammen. Siger bare dette for få dig til at tænke lidt over hvad du har til rådighed. For mig var 15000 som 16-årig for meget, men hvis du er kreditværdig til sådan et projekt så er det bare fedt. 
Euforiske hilsener herfra. 
Morten
|
|
|
Og du har nok ret Morten, 15000 kr er mange penge. Og altså, er det kreditværdit, men det kræver tid at spare det sammen. Tjener cirka 25 kilo om året, så det er jo en pæn procentdel :-) Men altså, god lyd er ikke billig. Dog var Dali Euphonia kun vilde drømme, men mit behov kan også dækkes med højttalere i en anden prisklasse, high-end kan vel gøres billigere. Har kigget lidt på dali's concept modeller, de koster jo kun 1/10 del af Euphonia, men er lyden så også kun 1/10 del af Euphonia? Eller skal jeg kigge på en anden model?
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen med erfaringen om nogen af www.frequence.dk 's højttalere kan spille high-end?
Syns nemlig deres modeller ser spændende ud, dog er designet lidt fladt, men det ydre kan man jo selv hygge sig lidt med :-)
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeghar selv forlyligt bygget en meget precis kopi af en Cerwin-Vega CLS-15SX, dog med en anden forstærker ellers så skulle træet være den samme og basenheden er købt som reservedel til den orginale sub. Jeghar skrevet til Cerwin-Vega og spurgt dem om hjælp til at bygge den og de var megte gode til at hjælpe mig med projektet, så hvis du bare spørger om lov og ikke masse producere kopien og slæger så kan jeg ikke se at der skulle være noget galt i at lave en kopi, og min sub spiller ekstremt tæt på den orginale sub, jeghar dog ikke hørt kopien og orginalen i samme rum endnu.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svendsen skrev:
Nogen med erfaringen om nogen af www.frequence.dk 's højttalere kan spille high-end?
Syns nemlig deres modeller ser spændende ud, dog er designet lidt fladt, men det ydre kan man jo selv hygge sig lidt med :-)
Mvh Mads Svendsen |
|
|
Frequence laver nogle ganske fine kits, og jeg er sikker på at de kan levere vellyd. Og ejeren er vist også glad for at hjælpe. Morten
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
| Jeghar selv forlyligt bygget en meget precis kopi af en Cerwin-Vega CLS-15SX, dog med en anden forstærker ellers så skulle træet være den samme og basenheden er købt som reservedel til den orginale sub. Jeghar skrevet til Cerwin-Vega og spurgt dem om hjælp til at bygge den og de var megte gode til at hjælpe mig med projektet, så hvis du bare spørger om lov og ikke masse producere kopien og slæger så kan jeg ikke se at der skulle være noget galt i at lave en kopi, og min sub spiller ekstremt tæt på den orginale sub, jeghar dog ikke hørt kopien og orginalen i samme rum endnu. |
|
|
Tak skal du have! Vil du afsløre hvad det endte med at koste?
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
Svendsen skrev:
|
Mvh Mads Svendsen
|
|
|
Frequence laver nogle ganske fine kits, og jeg er sikker på at de kan levere vellyd. Og ejeren er vist også glad for at hjælpe.
Morten
|
|
|
Okay, lyder som om jeg selv må tage den herfra! Tak for hjælpen til alle svarene!
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendsen skrev:
|
Og du har nok ret Morten, 15000 kr er mange penge. Og altså, er det kreditværdit, men det kræver tid at spare det sammen. Tjener cirka 25 kilo om året, så det er jo en pæn procentdel :-) Men altså, god lyd er ikke billig. Dog var Dali Euphonia kun vilde drømme, men mit behov kan også dækkes med højttalere i en anden prisklasse, high-end kan vel gøres billigere. Har kigget lidt på dali's concept modeller, de koster jo kun 1/10 del af Euphonia, men er lyden så også kun 1/10 del af Euphonia? Eller skal jeg kigge på en anden model?
Mvh Mads Svendsen
|
|
|
Fedt hvis du kaster dig ud i DIY. Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er i den slags, men det kræver en god portion fingerfærdighed og ikke mindst toldmodighed 
Selvom du kender til hvordan Euphonia bliver konstrueret, så bliver det noget af en udfordring, for ikke at sige umuligt, at efterligne både konstruktion og design. De buede sider er fyldt ud med opskummet polymerlim, hvilket sikrer en egendæmpning af højttaleren. Selve "alpi" finishen, altså overfalde mønstret, laves ved at fineren lægges lag på lag, mens den er gjort fugtig, oven på et "bjerglandskab" i stål. Herefter presses fineren langsomt ned over ståpladerne ("bjerglandskabet") og holdes der i et stykke tid. Efterfølgende skæres der på tværs i de sammenpressede lag og så fremkommer den ret specielle finish.
Håber du ikke er skræmt, for det er bestemt ikke meningen. Jeg vil blot råde dig til, at overveje alt - selv de mindre detaljer - før du begynder, så du ikke som så mange andre ender et projekt der aldrig blev færdig. Held og lykke med projektet - hvad end det måtte blive (og husk at tage billeder) __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |