Forfatter |
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Der er også lige en anden ting du skal være opmærksom på, og det er at når sælger overdrager salgsgenstanden til forsendelse, så ophører hans ansvar helt, så er det dit ansvar. Det vil sige at det er en god ide at sikre at der i aftalen med sælger, er aftalt at det sendes som forsikret genstand og værdien skal anføres som salgsprisen.
|
|
|
Dette er delvist rigtigt. Det afhænger af, hvem der har betalt forsendelsen. Har sælger betalt for forsendelsen, har han ansvaret indtil genstanden er kommet frem, og omvendt hvis køber betaler forsendelsen. Derudover vil jeg lige sige, at jeg ikke synes, der er nogen grund til at være overnervøs. Jeg har efterhånden handlet mange gange på både QXL, eBay og Audiogon, og jeg har aldrig oplevet problemer. En god ide er dog altid at tjekke sælgers feedback.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig har sælger betalt forsendelsen til fragtmand, men det er jo køber der har købt varen og de udgifter der er forbundet med forsendelse. Jeg kender ingen private sælgere der selv afholder forsendelsesomkostningerne. Nogle firmaer gør det, Dell Computer bla., men så er udgiften indregnet i købesummen.
|
Til top |
|
|
hifreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til ctacta
Er der i grunden andre muligheder end Paypal der kan klare dine transaktioner med visa kort, har læst både negativt og godt om dem ??
__________________ /hifreak
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 08 December 2003 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aner det ikke, jeg bruger ikke den slags, brug evt. www.google.com
Hvorfor ikke lave en direkte overførelse til mandens pengeinstitut? Og få ham til at sende en ordrebekræftelse på købet, så du har en skiftlig aftale.
|
Til top |
|
|
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
BidPay.com eller alternativt og billigere PayingFast.com
Jeg har brugt BidPay mange gange. Ingen problemer hidtil.
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nogne sandhed er : betaler du gennem paypal og salger ikke sender...sa er man f**ked!
Jeg gad godt hore fra en eneste der har provet det..som fik sine penge igen! __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok Hasselhof, ctacta og i andre. Her er først mit spørgsmål til eurocard og dernærst deres svar:
########### MIT SPØRGSMÅL STARTER HER #############
Hej,
Jeg handler jævnligt på auktionssitet www.ebay.com hvor private og enkelte firmaer sælger deres produkter (typisk er det lp'er/cd'er).
Jeg foretrækker at anvende mit eurocard/mastercard som betalingsmiddel. De fleste firmaer tager i mod det, men når det er private så foregår betalingen via www.paypal.com, som er en betalingsformidler tilknyttet Ebay.
Nu er jeg imidlertid kommet i tvivl om jeg i dette tilfælde er ligeså godt beskyttet som ved handel hos firmaer på internettet.
Ved normal handel og betaling med mit eurocard har jeg forstået det sådan at jeg kan gøre indsigelse hvis varen jeg har betalt for ikke ankommer (hvis jeg vel og mærke har brugt kortet efter de gældende regler og jeg har dokumentation for handlen - typisk en ordrebekræftelse).
Ved handel med private på ebay og med paypal som betalingsformidler, foregår det sådan at jeg som kortindehaver giver paypal lov til at hæve et aftalt beløb på mit eurocard/mastercard. Dette beløb overfører paypal til sælgers konto som registrerer at betalingen er betalt og forhåbentlig sender varen. Nu er mit spørgsmål:
1. Hvis sælger ikke sender varen og paypal har hævet og overført pengene til sælgers konto, kan jeg så gøre indsigelse og få mine penge tilbage?
Jeg er blevet i tvivl fordi jeg i dette tilfælde jo i bund og grund ikke handler med PayPal. PayPal er bare en mellemmand, og kan jeg gøre indsigelse og kræve pengene tilbageført, hvis PayPal ikke har gjort noget forkert (det er jo sælger der ikke har sendt varen)?
Håber i har et entydigt svar ;o)
########### MIT SPØRGSMÅL SLUTTER HER #############
Så følger eurocards svar på ovenstående email:
########### EUROCARD SVAR STARTER HER
Uanset hvilket firma man handler med på nettet er det altid muligt at gøre indsigelse hvis der trækkes penge på kontoen og varen efterfølgende ikke fremsendes eller hvis leveringen ikke måtte stemme overens med det aftalte.Her gælder de eksakt samme regler som hvis købet blev foretaget i en butik med kontanter. Denne regel gælder således også når købet foregår via et mellemled som f.eks. Paypal.
Har De yderligere spørgsmål er De velkommen til at kontakte os.
Venlig hilsen / Best regards
HBS
Eurocard
Kundeservice / Customerservice
http://www.eurocard.dk mailto:eurocardmailservice@pbs.dk
############ EUROCARD SVAR SLUTTER HER ###########
Det må jo siges at være entydigt . Jeg er stadig lidt skeptisk mht. om de har forstået problematikken, så jeg sender lige to tænkte eksempler på handel på ebay og betaling via paypal, hvor jeg skærer ud i pap at det er en privat person i udlandet jeg handler med. Jeg gør det i aften og poster svaret i morgen.
mvh
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
spændende, ser frem til opfølgningen....
__________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 09 December 2003 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det luger fælt af et meget standardpræget svar det du har fået serveret.
Problemet er den, at du ganske rigtigt får en ydelse fra PayPal, de hæver et aftalt beløb fra din konto og overføre den. Derfor kan du i teorien KUN klage over den service du har fået fra dem. (Har de hævet pengene eller ej og er pengene røget til den de skal overføres til. Mere kan du ikke klage over, og andet grundlag kan en afvisning af træk på kortet ikke indeholde.
Det står der også i PayPals betingelser som man acceptere, de vil derfor kunne tilsidesætte din afvisning. Der står også at man i tilfælde af "snyd" det vil sige en ikke fremsendt pakke, der vil PayPal kontakte sælger og forsøge at inddrive dokumentation på hvorvidt der er fremsendt en forsendelse eller ej. Jeg skrev lidt om dette i et tidligere indlæg i denne tråd.
PSB forstår virkelig at snog sig udenom, forlang at sagen ryger til deres juridiske afd. der er ikke brug for standardsvar fra en informationsmedarbejder. Så kan vi jo bare læse den mangelfulde FAQ på deres hjemmeside.
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he, jeg fik det samme brev da jeg stillede et ligende spr for et par ar siden
Hvis du sidder i dk og en privat person fra usa snyder dig..hvilken myndighed forstiller du dig vil gribe ind? Du kan bitche til ebay og paypal...men det far du ikke meget ud af. __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
hifreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
spændende, ser frem til opfølgningen.... |
|
|
Ja det glæder vi os til at høre mere om .. __________________ /hifreak
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
Hvis du sidder i dk og en privat person fra usa snyder dig..hvilken myndighed forstiller du dig vil gribe ind? Du kan bitche til ebay og paypal...men det far du ikke meget ud af.
|
|
|
Det jeg vil frem til er sådan set ikke om PBS (som har eurocard/mastercard/visacard i DK) har nogen mulighed for at inddrive pengene igen (om det så er fra Ebay, Paypal eller den private sælger), men mere om PBS har erstatningspligten UANSET om de kan inddrive pengene eller ej.
Hvis de har det, så er det jo PBS der står med tabet og kortindehaver kan være tilfreds.
Jeg er klar over at man ikke har mange muligheder hvis man går direkte til Paypal eller Ebay.
Jeg vender tilbage med et svar i morgen ;o)
mvh __________________ Med venlig hilsen
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
PBS er kun ansvarlig hvis et uforskyldt sikkerhedsbrud har kostet dig penge. Dvs du brugte dit kort online pa et af dem godkendt site og der blev havet for meget,sa kan du fa penge tilbage.
Alle andre tilfelde er du pa herrens mark. Tank hvis du kobte noget og salger bare sendte dig en tom kasse..skulle pbs sa give dig penge tilbage..hvordan kunne du bevise at produktet ikke var i kassen da du fik den osv osv....Hvis der var den slags pengetilbage garranti sa ville det blive misbrugt hele tiden
Jeg provede pa et tidspunkt at interflora rippede min konto, de skulle have 400 men tog 4000. Der var prompte aktion fra pbs/interflora. Jeg fik alle mine penge tilbage incl de 4o0 jeg skulle have betalt plus gratis blomster leveret til min kareste 2 gange. I den forbindelse havde jeg en god snak med en gut fra pbs der forklarede mig lidt af hvert.
__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2003 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
PBS er kun ansvarlig hvis et uforskyldt sikkerhedsbrud har kostet dig penge. Dvs du brugte dit kort online pa et af dem godkendt site og der blev havet for meget,sa kan du fa penge tilbage.
Alle andre tilfelde er du pa herrens mark. Tank hvis du kobte noget og salger bare sendte dig en tom kasse..skulle pbs sa give dig penge tilbage..hvordan kunne du bevise at produktet ikke var i kassen da du fik den osv osv....Hvis der var den slags pengetilbage garranti sa ville det blive misbrugt hele tiden
Jeg provede pa et tidspunkt at interflora rippede min konto, de skulle have 400 men tog 4000. Der var prompte aktion fra pbs/interflora. Jeg fik alle mine penge tilbage incl de 4o0 jeg skulle have betalt plus gratis blomster leveret til min kareste 2 gange. I den forbindelse havde jeg en god snak med en gut fra pbs der forklarede mig lidt af hvert.
|
|
|
Hvis du f.eks. handler hos interflora og bestiller 300.000 røde roser til din kæreste og betaler med visa og interflora efterfølgende hæver det aftalte beløb på visa kortet, men IKKE levere varen, så kan du lave en indsigelse hos PBS overfor interflora og i dette tilfælde SKAL PBS godtgøre dig det beløb som fejlagtigt er hævet.
Dette er fakta.
Her kommer et eksempel - based on a true story, tadahhhhh ;o).
1. Jeg forelsker mig i en lille køkkenradio (Tivoli fra Henry Kloss).
2. Jeg kan ikke finde den i DK, så jeg bestiller den hos www.stoneaudio.co.uk og betaler med eurocard.
3. Jeg venter 3 uger - der kommer ingen radio.
4. Henvender mig via email til stoneaudio - ingen svar.
5. Ringer til stoneaudio og efter adskellige forsøg kommer jeg igennem. Jeg får at vide at radioen er lige blevet frigivet til salg og der er ikke produceret særligt mange eksemplarer. Derfor er den i restordre. Stoneaudio ved ikke hvornår de kan levere.
6. Efter 4 uger kommer betalingsmeddelelsen fra PBS og jeg kan til min rædsel se at stoneaudio HAR hævet pengene og jeg skal betale dem til PBS inden 7 dage.
7. Ringer igen til stoneaudio for at høre hvad det nu er for noget. Får at vide at nu er der håb forude. Radioen er på trapperne.
8. Venter endnu 2 uger på radioen. Mister tålmodigheden og ringer til PBS.
9. Får at vide at jeg skal lave en indsigelse og at en formular kan findes på eurocard.dk. Jeg udfylder den og sender den ind sammen men en udskrift af al min email kommunikation (som jeg var envejs da jeg ikke fik svar).
10. Under en uge efter får jeg det hævede beløb indsat på min konto igen.
11. PBS oplyste at sagen mellem mig og Stoneaudio nu ville stå åben i 6 mdr, så stoneaudio havde en mulighed for at lave indsigelse (det er ikke sket).
Jeg aner ikke om PBS har fået penge tilbage fra stoneaudio, men det er jo sådan set ligemeget.
Så når det drejer sig om firmaer på nettet, så kan man få sine penge igen hvis varen ikke bliver leveret, dette gælder også hvis varen ikke svarer til det man bestilte (en tom kasse, f.eks.).
Husk på at firmaet laver en aftale med eurocard/visacard/osv. om at de må anvende kortene som betalingsmiddel. Hvis firmaet fupper gentagne gange, så ophører samarbejdet formodentlig.
mvh
__________________ Med venlig hilsen
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

|
Sendt: 09 December 2003 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker pa at de ikke bare havde lavet en autorisation pa belobet? Det er det der normalt sker. Den endelige fakturering sker nar varen er sendt eller lign. Mener der er regler for det. Mit gat er at de ikke havde havet pengene men kun sikret sig at de var tilradighed.
Traden er jo ogsa om handel med private sa det her er lidt off topic. Jeg ved ikke helt hvor der er overlap i regler, men forskel er der. __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2003 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
Er du sikker pa at de ikke bare havde lavet en autorisation pa belobet? Det er det der normalt sker. Den endelige fakturering sker nar varen er sendt eller lign. Mener der er regler for det. Mit gat er at de ikke havde havet pengene men kun sikret sig at de var tilradighed.
|
|
|
Jep - pengene var forsvundet fra min konto, så det er jeg ret sikker på . Er klar over at firmaet først må trække beløbet ved afsendelse, men det gjorde stoneaudio altså alligevel, det var bl.a. det der fik mig til at miste tålmodigheden.
mvh
mvh __________________ Med venlig hilsen
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|